Jump to content
Annons

Gojira

Medlem
  • Antal inlägg

    96
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt

Om mig

  • Kön
    Man

Min musik online

  1. Grymt! Tack så mycket 🙂 Fick höra idag att jag hade fått 8/10 i Sweden Rock Magazine. Har inte sett det själv men antingen fanns den ute nu i butikerna eller så är det i numret som kommer väldigt snart. Känns fantastiskt att jag har fått så högt med tanke på ... ja, allt. Låt er inte luras av att dyra prylar är ett måste! 🙂
  2. Tack för kommentarerna. Det roliga är att folk tror att jag har använt alltifrån Vox-rörförstärkare, till ENGL, Peavey, Line 6-stärkare. Gissa vad? Det är bara en skit ampsim som ingen använder, som är gitarrljudet för skivan. "Kött i plankorna", "tajtare mellanregister" och "tydligare sång" säger mig tyvärr absolut ingenting i ljudtekniska termer, men tack ändå för kritiken!
  3. Bandcamp: http://mr-walker.bandcamp.com/ Spotify: Mr. Walker – A day in a storm Tjopp! Tänkte bara visa ett verk som tagit ett tag att färdigställa men som nu är klart. Syftet är att om någon är nyfiken på hur jag fått till denna platta, så kan man prenumerera på min kanal "Studioerdo" på YouTube, för jag kommer om några veckor att göra en video där jag går igenom hela mixen, likt en tutorial. Allting är gjort med skitprylar som bl.a. JJLabs mickar till trummor (kostade 1500 spänn på Jam), Supreme CU-1 kinakonding till sång (Gustaf som sjunger vann Musik Direkt och Europafinalen i övrigt - grym kille!), Pearl Export trummor, billig ESP-gura osv. osv. All inspelning, redigering, mixning och mastring har skett i Reaper med gratispluggar. Det behöver alltså inte kosta för att det ska smaka! Enjoy.
  4. du skulle aldrig gå in så på tå om det gällde gitarristens brist på att sämma gitarren va? 😄 då skulle det kort å gott vara "stäm guran!" eller hur 😉 Men trummisar är ju speciella, och inte fan är det på något bra sätt.. det vet vi alla 🙂
  5. Vet ej om jag bidrar med något nu, men jag äger en Tama Tension Watch, och jag använder den..... aldrig. Efter ett par gånger med den, med knappt dugliga resultat, bestämde jag mig för att örat är det bästa som finns, så jag började bara gå på det. I början var det skitsvårt, men vips så lärde jag mig hur jag ska lyssna efter tonen i trumman. Senaste gången jag stämde fick jag till det precis som jag ville, väldigt vackra toner, och det var helt utan hjälpmedel. Mitt tips vore att lyssna på den fundamentala tonen i trumman. Förr lyssnade jag på övertonerna, och dom är helt värdelösa att lyssna efter tycker jag. Jag kunde slå på en skruv och lyssna på själva ringningen, och sen nästa, och då kunde det skilja en hel kvint mellan dessa, och jag försökte förgäves att stämma så att de fick samma ton på ringningen. Det funkade aldrig. Sen bestämde jag mig för att börja om och enbart lyssna på den fundamentala tonen. Stämde jag efter den gick det genast mycket bättre 😎. Själv vill jag ha både över och underskinn i samma ton för maximal sustain. Tycker jag det är för lång sustain så kan jag kasta på en Dominion på varje pukspår och där dra ner sustain... den gratispluggen är utmärkt för sånt 😄 Alternativ kan man väl dämpa vääääldigt försiktigt med något väldigt fluffigt! Absolut inte tejpa på skinnet som vissa gör, utan tejpen ska isåfall bara trycka ner materialet mot skinnet. Jag gjorde ett soloprojekt i somras där jag absolut inte stämde trummorna i någon "metal"-stämning alls, men slutresultatet kunde jag kontrollera ändå och jag fick till ett ganska fläskigt metalljud, helt utan dämpningar på pukor. Har aldrig gillat dämpningar på något, förutom baskaggar =)
  6. Gjorde lite enkla låtar själv i början, frågade en jag känner som höll på med FL. Sen gjorde jag fler låtar och efter varje klar låt kände jag mig säkrare och säkrare. Till slut kunde jag klara mig rätt bra i det. Nu använder jag ju ej FL men jag har nog inte glömt allt 🙁
  7. Heh, låter lite som om alla har samma uppfattning om PC. Man kan ju faktiskt själva bestämma antal fläktar, storlek på fläktar och position på fläktar i en PC. Jag är säker på att man kan göra det på en mac också 😄 Sorry för att jag är lite off-topic för det här handlar ju om mac, men på min studio-PC kör jag endast en fläkt, och då är den 120 mm vilket ger mer luft till mindre pitch av noiset (små fläktar hörs ju mer för deras "ton" blir så pass mycket högre än stora fläktar). Sen kan man alltid ljudisolera sin burk också, det är skitkul! Ja ja, nu tillbaka till topic, min iMac låter .... ah fan, jag äger ju ingen, men jag har använt dom förr! 😮
  8. Lyssnade i riktigt dåliga skitlurar nu, hörde inget knastrande... inget märkvärdigt i alla fall.
  9. Även vid låga volymer säger du... hmm, jag vet inte men det känns ju som om det där knäppet bör försvinna vid tillräckligt låg volym, om det nu är något som verkligen skramlar omkring där inne... eller åtminstone bör det ju förändras vid olika volymer. Men varför inte testa med musik som du VET att det inte finns en chans att det skulle finnas knäppningar i själva låten? Ta en skiva du känner väl och lyssna på den... helst på en vanlig stereo, för att slippa datorn. Knäpper det fortfarande så är det väl bäst att kontakta folket du köpte dom av och prata lite.
  10. Ah fint att höra! Annars har jag en Samson hörlursförstärkare men den är nog inget vidare, haha 😲 Kostar väl en 700 spänn eller nåt nytt liksom... Jo men 990 PRO är ju öppna lurar, och folk skriver mycket fina saker om dom på nätet. Läste nyss att alla DT-xx0 har samma drivare, men att det är olika dämpningar osv framför och bakom drivarna, som gör att dom låter annorlunda. Man kan t.ex konvertera en 880 till 990 genom att ta bort filten framför drivaren, och ta bort nätet bakom. Nåja, 990 verkar passa mig ganska bra... lär väl bli en sån snart. Edit: Fan nu blev det svårare att välja. Läste precis ett par reviews som inte alls var så jäkla bra. Den ena hade haft problem med lösa delar i luren vid låga basregistret, att det brummar och låter konstigt, och den andra hade typ haft problem med konstruktionen och allt... dålig kvalité på konstruktionen men skitbra ljud, tyckte han. Dom låter tydligen bra som fan men pajar fort. Hoppas någon har något tips eller en egen erfarenhet som talar emot dessa 😛 Alla standardlurar (studiolurar i 1400-1800:- klassen) som AKG och Sennheiser har tydligen jätteklen bas, vilket inte direkt hjälper en i mixen. Däremot ska tydligen Beyers lurar ha lagom bas, kanske lite för hård diskant men det går nog att vänja sig vid.
  11. Tja! Jo, som titeln säger... funderar på att skaffa 990 PRO istället för studiomonitorer, då jag hört att monitorerna bör kosta 5 papp och uppåt innan det ens är värt det, så isåfall sätter jag mig hellre in i hörlursvärlden och mixar i ett par bra lurar än ett par dåliga monitorer. Men frågan är egentligen, vad är allt snack om att man måste ha en hörlursförstärkare? Jag har ett Mackie-bord, funkar inte det här som en hörlursförstärkare eller måste jag ha ännu mer skit? Vill inte spendera flera tusen bara för att komma igång och prodda min musik, jag vill bara kunna slippa datorhögtalare och lurar verkar vara det bästa alternativet pris/kvalité-mässigt. Här är mixern jag har för som sitter kopplad till datorn och mitt PA-system i replokalen (där jag har min studiohörna). Så what's up, måste jag köpa en hörlursförstärkare nu som kostar 2 gånger mer än 990 PRO? :S
  12. Om man inte har något liv och stålar att spendera helt i onödan så..... Har man inget liv om man brinner för musik så mycket så att man kan tänka sig ljudisolera sin lägenhet för att kunna pyssla med det man vill göra? 😄 Eller missuppfattade jag nu.. :S
  13. Behöver man inte typ 4 gig ram för det där programmet?🙂 Sitter på en 3.2 GHz med 2 gig DDR2. Kanske blir lite väl svagt? Triggning är inte riktigt ett alternativ eftersom jag inte har ett vanligt trumset så det känns inte värt att skaffa ett bara för att trigga det.🙂 Nej för fan, 2 gb räcker nog fint det 🙂 Så länge du inte har 86 andra grejer som körs samtidigt som slukar minne... 🙂 I övrigt vet jag folk som klagar på även digitaltrummor, för om man vill spela med känsla så slår man ju hårt nog för att vissa jävlar börjar klagar. Tyvärr, men jag har upplevt det 😆 Så jävla orättvist att vara trummis alltså... fy fan 😆 Plugga in en elgitarr och köra med hörlurar hemma, hur jävla bekvämt är inte det? 🙂
  14. Limiter på mastern skär väl av alla toppar? Det kan väl inte vara särskillt bra för ljudkvalitén? Nej vanligtvis skär väl inte limiters av toppar, utan dom ser till att dom sänks, och efter sänkningen hoppar volymen tillbaka... därmed får du pumpning. En clipper däremot klipper av topparna 🙂 En skitbra sådan heter GClip, helt gratis. Googla lite! Om man mixar så att varje spår har ganska gott om volym, liksom inte så att trummorna ligger och peakar på -15 db utan det ska ju vara ganska mycket men lämna lite headroom på några db, sen kan man slänga på en eller ett par olika saturators för att färga ljudet och "limma" ihop det lite mer. Efter det kan man slänga på 2 st GClip på rad, och boosta volymen 1-2 db per instans av GClip, sen kan man kanske köra en mastering kompressor/limiter. Kompression är bra för att limma ihop mixen så instrument reagerar på varandra, men man måste vara jävligt försiktig... kompression kan förstöra eller förgylla musiken och gränsen mellan är ganska tunn 🙂 Vips, nu har du volym så det räcker och blir över men det betyder inte att det låter bra! Gäller att vara noga med hur man ställer in allting, och i vilken ordning man väljer att lägga pluggarna. Finns ju inget rätt eller fel.... så länge det låter bra! (skrev ihop detta lite snabbt samtidigt som jag käkar, ursäkta för eventuellt skitsnack)
  15. Ah just det, nu dyker gamla minnen upp. Jag har ju läst om det där innan jag köpte mina studioprylar! Bra att man glömmer bort det... .. nåja, thanks!
×
×
  • Skapa ny...