Jump to content
Annons

Den ultimata bryggtråden!


slejnard

Recommended Posts

Bli alldeles varm i kroppen när jag ser så många kaffeälskare.

Detta märke är det som gäller för mig, de ska ryka ur öronen.

Men för att runda av toppen, den vassa kanten, så tycker jag personligen om att ha lite mjölk i, helst den 3%. Lyfter fram dem smakerna jag är ute efter. 🙂

7310731100515.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Helt inne på samma grej där Slejnard!

Brygget i vardagen på nåt sätt men när det vankas finlir så är det fasen en skogsglänta, öppen eld och en hederlig emaljpanna som gäller!!

Fan va jag längtar till våren!

Täjk käär!

/Cruncharn'

Det skriver jag under på! Är riktigt less vintern. Om ungefär en månad så blir dagarna underbara här uppe. Varmt å soligt men ändå snö kvar. Då ska det kokas kaffe å grilla korv ute!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det skriver jag under på! Är riktigt less vintern. Om ungefär en månad så blir dagarna underbara här uppe. Varmt å soligt men ändå snö kvar. Då ska det kokas kaffe å grilla korv ute!

Helt rätt inställning!

Ett liggunderlag, öppen eld, en grillpinne, en ostmacka, en hackspett som börjar bygga för sommaren kombinerat med doften av nykokt kaffe och granbarr.....

Det kan inte bli mycket bättre Slejnard....

...inte mycket slår det...! 😉

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Jahapp. Morron igen, åsså är det dags att fylla upp efter en rimligt god nattssömn.

***

För att komma i stämning krävs något för ögat, något för näsan och något för svalget. Således laddas lite genuinanalog rockenroll med ungefär 30 år på nacken. Svart plast för bövelen:

kaffe01.JPG

***

Sen får man masa sig ut till köket. I lagom arbetshöjd och inom räckhåll i skåpet straxt ovanför och till höger om spisen lokaliseras kaffeburken. Filter till vänster i samma skåp. Jag plockar fram dem med höger hand, vänster funkar oxå. Yes bangeerrz.

kaffe02.JPG

***

Övrig utrustning plockas fram och placeras i redoläge. The Vacuum Flask är en original Thermos och kastrullen togs i detta fall direkt från diskstället. Filterhållaren, även kallad bryggtratt, köptes på boutique Bonus för 15 spänn. White turnin black som vi säger. I bakgrunden Frolic, bara för estetiken, inte så mycket för slutresultatet.

kaffe03.JPG

***

Kranvatten rekommenderas, kallt och svalt. Kvalitet och hårdhet (kalkhalt) varierar över riket. Jag har empiriskt funnit att äckligt vatten ger gott kaffe, kanske tvärtemot hur det borde vara. Högkalkhaltigt vatten som skånes och visbys ger fenomenalt java. Här i linköping har vi gott och medelmjukt vatten, tre på en skala till fem, funkar kanon oxå. Jag fyller upp precis en halvliter, måttangivelse i kastrullen. Det ger fyra koppar.

kaffe04.JPG

***

För att värma vattnet till rätt temperatur ställer jag den vattenfyllda kastrullen på min spis, som är elektrisk. Jag väljer den av de två små värmeplattorna som är närmast mig, det känns ergonomiskt rätt. För att heja på (korta ner) uppvärmningstiden kan man lägga ett lock på kastrullen, jag skippar det steget denna gång.

kaffe05.JPG

***

Detalj: All men play on ten. Fullt ös, fan. Max gain. Tyvärr går ratten bara till 6. Den stora till vänster (syns på bilden ovan) går till 12, så den är nog bättre, men jag spar den till förmån för tillagning i större kärl, ev stekpanna. Icke tillämpbart vid detta tillfälle.

kaffe06.JPG

***

Ungefär halvvägs nu. Känns bra. Brian Johnson blev skakad hela natten lång.

***

Det s k filtergreppet...

kaffe07.JPG

***

...och kaffemåttsgreppet. Notera filtrets korrekta placering i bryggtratten. Rågade mått bryggmalet gäller, fyra stycken. Och en liten dutt på slutet. Kaffesort efter smak och plånbok. Gourmet eller gourmand. För dagen kör jag nåt franskrostat två-för-förtifem från mitt näraliggande dagligvaruhus. Det finns alternativ, sverige är fantastiskt. Yes bangeeerzzz.

kaffe08.JPG

***

Annan vy, men i princip samma moment. Kaffepulvret vickas ur skopan och centreras i filtret. Det framgår inte tydligt av bilden, men bryggtratten är redan i detta skede placerat ovanpå termosen. Bryggtrattar kan ha något olika design, mitt exemplar är för ändamålet (kaffebryggning) handplockat, och är av vippsäker termosvänlig typ. Andra modeller kan kräva aktsamhet så de inte välter.

Man ska inte heller tappa själva skopan, det kan förorsaka ett milt muller och kaffepulver på golvet.

kaffe09.JPG

***

Det här är klurigt, ett ögonblick av beslutsångest. Tiden är mogen att välja rätt mugg. Denna gång väljer jag en enkel design utan öra, från Design House Stockholm. En av fyra milda färger. Ligger bra i handen och är perfekt i storlek. Lagom kan man säga.

kaffe10.JPG

***

Hoppla hoppla! Det händer grejjer i bakgrunden när man simultanfixar! Vattnet har minsann uppnått rätt temperatur, den s k "kokpunkten". Man tar vattnet precis när det kokar upp, tumregeln är "bubblor stora som ärtor". Vid detta ögonblick så är vattnet tillräckligt varmt och har ännu inte tappat i syremängd. Eller fan, det är nog en myt, men vem blir gladare av överkokt vatten. Bang shit yezzzz!!

kaffe11.JPG

***

Manuellt hälls så vattnet i bryggtratten. Här förekommer ett antal myter, men såhär ska det vara: Allt vatten på en gång i tratten, och det hälls centrerat. Rubbet, inget söl, men spill inte. Snabbast bryggtid ger bäst lut. Så det så! Man ska dock vara något aktsam så man inte fyller över filtrets papperskant, då kan det läcka sump ner i termosen.

kaffe12.JPG

***

Efter ett fåtal minuter så har vattnet runnit genom kaffepulver och filter och ... japp. Klart att avnjutas! Kan toppas med varm eller kall mjölk (mängd efter smak), men jag dricker mitt svart. Black som det heter på utrikiska.

Cheerz bangeeerzzz \../

kaffe13.JPG

Glöm inte att korka igen termosen, så inte kaffet svalnar innan på- och tretår!

Nästa gång blire videotutorial, sen följer möjligen musikal- och dansbandsversion.

Kör hårt!

Tjing!

Take care!

Thanx!

osv

Redigerat av Vallhagen
Link to comment
Dela på andra sajter

Man ska inte heller tappa själva skopan, det kan förorsaka ett milt muller och kaffepulver på golvet.

kaffe09.JPG

Men, Vallhagen .. heeelt fel grepp om skopan ju. Skopan skola hållas mellan tumme och långfinger, så att pekfingret kan utföra den korrekta gesten tillsammans med lillfingret. Men här blockerar du ju pekfingrets möjligheter att behålla rätt gest i handen. Skam på sig 😎

EDIT: nej, shit .. du håller ju rätt, ser jag nu. Bara att pekfingret syns inte på bilden. Trodde ditt långfinger var ditt pekfinger. Sorry 😉

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Men, Vallhagen .. heeelt fel grepp om skopan ju. Skopan skola hållas mellan tumme och långfinger, så att pekfingret kan utföra den korrekta gesten tillsammans med lillfingret. Men här blockerar du ju pekfingrets möjligheter att behålla rätt gest i handen. Skam på sig 😎

EDIT: nej, shit .. du håller ju rätt, ser jag nu. Bara att pekfingret syns inte på bilden. Trodde ditt långfinger var ditt pekfinger. Sorry 🙂

Instämmer till fullo!

Helt jävla lysande Vallhagen...., makalöst!

Horns up! 😆

/Cruncharn'

Redigerat av Cruncher
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Till morgonte: Helt förståeligt, jag ska nog få över dig på rätt sida dryckenskapen. Te går inte an förstår du 😄 Jo helt okej med en skopa socker i!

4trax: Ja dumma inlägg finns det gott om...bara att kika in här när du blir tråkad 😉

Memphis: Ja visst är det så! 🥰 Fast utan byggtråd ala Cruncher så hade inte denna funnits...kom ihåg det:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=53377

Tophe: 😄 Det finns alltför få "experter" inom just detta ämne då det är ett relativt färskt sätt att b®ygga på...kanske Gilbert och Claes kan bistå om de läser på lite.. 😎.

Åja det är skoj att ni kikat in alla och fyll gärna på med egna bilder på bryggen!

Kaffe rules!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

morgonte (oregistrerad)
Till morgonte: Helt förståeligt, jag ska nog få över dig på rätt sida dryckenskapen. Te går inte an förstår du 😄 Jo helt okej med en skopa socker i!

Tack ska du ha Slejnard, men jag håller mig nog till mitt te. Jag begrep redan som 17-åring att jag inte skulle bli vuxen även om jag drack kaffe, och då är det ju ingen mening att plåga sig... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

DAMN!!!!!!

En seriös!!!!

Jag bara hoppades på att något sånt här skulle dyka upp!

Bryggarvänner..., böjen edra skallar i vördnad!

Horns up Peth!!

/Cruncharn'

Mmmm!! Det där måste dofta sagolikt?

Utomhus i naturen frisk luft, en eld och nykokande kaffe... 😄

Ja Peth! Klart godaste kaffet över öppen eld... 😄

Det blir nåt speciellt med kaffe på friskt fjällvatten som kokas över öppen eld. Det kan vara hur regnigt, myggigt och allmänt jävligt som helst, men när elden är igång, mackorna uppätna och kaffet börjar koka då försvinner plötsligt all världens problem. Sedan måste kokkaffe avnjutas med Snoddaskaka, tror till och med att det är lag på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Kaffe... Det är inget annat än substitut för öl. Jag har inte druckit något alkoholstarkare än lättöl sedan i fredags. (Personligt rekord sedan 2005 därmed slaget!!!) Men i helvete vad mycket kaffe jag hinkat i mig de här dagarna...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Plockar upp den här tråden, då jag måste varna alla nybörjare för det här med att göra kaffe! Det är inte så lätt som man kan tro i början. Fallgroparna är många. Man gör kanske bäst i att lägga pengarna på att anlita en professionell barista trots allt. Här kommer en sedelärande berättelse om hur illa det kan gå annars.

Sagan om den bruna slemklumpen

För det mesta om man hittar en stor slempropp i koppen när man har druckit upp kaffet börjar man kanske fundera på om man kan ha sagt nåt olämpligt till servitören, eller dricksat för dåligt. Men här handlar det om kaffe som jag gjort själv! 😏

Kokande vatten, änglamarkssnabbkaffe, en skvätt kelda kaffegrädde och lite mjölk. Som jag precis efter att jag hällt i insåg gick ut igår. Men det smakade inget konstigt så jag ville inte vara kinkig.

Jag hade alltså hunnit dricka upp hela koppen, så när som på sista centimetern, innan jag såg att hela botten var täckt med ett brunt, kaffedoftande* slem. Jodå, koppen var ordentligt diskad - den här geggan måste alltså ha uppstått i själva koppen, samtidigt som jag drack. Jag försökte ta ett kort med mobilen och där såg det ut lite som typ grynig chokladglass, men det var mer gummiaktigt i konsistensen.

Jag misstänker att det är nåt hemligt i kaffegrädden, för nåt med innehållsförteckningen känns lite mystiskt. Det står "Ingredienser: Grädde" och sen är det massa plats, som att nån har tipexat över nåt som allmänheten inte bör känna till. Kan det vara cellrester från en mutant som arla har stoppat i? Kanske är jag ofrivilligt delaktig i ett militärt experiment? Brukar man skriva "ingredienser" om det bara är en "ingrediens" - är det inte en råvara då?

Man tycker ju annars inte att den minst sagt beprövade kombinationen kaffe, mjölk, grädde borde resultera i något ens nästan oväntat...

* No shit, Sherlock.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Men grabbar, inte brygger ni väl färdigmalet? 😱

linuskaffekvarn.jpg

Nu blev det förresten smaksatt kaffe (Irish Cream) istället för Espressobönorna jag tar i normala fall...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...