Jump to content
  • Sign in to follow this  

    Att bygga sin egen drömstudio med Joakim Lindberg


    Lotta Fahlén

    MÅNDAGSINTERVJUN: Joakim Lindberg är producenten och låtskrivaren bakom den populära studion Sickan i Malmö. Där har han jobbat med många av Malmös band såsom The Guilt, Hater och Christine Owman och skivbolag som Adrian Recordings och Rungård Rekkords.

    199644457_1.JoakimLindbergochSickan_red.thumb.jpg.d0af5d77b48cacec6e1dbc34a2f79241.jpgJoakim Lindberg och Sickan

    I denna måndagsintervju delar Joakim med sig av studio Sickans filosofi, viktiga "do's and don'ts" under ett studiobygge och vilka prylar som används flitigast.

    Först och främst, vem är Sickan?
    – Sickan är min hund! Hon är en av våra 3 vovvar som jobbar i studion. Sickan har inte missat en dag och var med i hela bygget. Hon är en stor del av studion.

    Hur gick processen till när du byggde studion?
    – Jag och min sambo, som har en ljudisolerad ateljé i studion, tog över två separata lokaler som fanns till vårt förfogande. Det skulle bli studio utan kontrollrum, förråd, ateljé, sångbås och ett halvstort rum för trummor och förstärkare. Ingen av oss hade någon som helst erfarenhet av att bygga tidigare, men tack vare YouTube och massor av samtal med en snickarkompis så gick det bra.

    61821261_Kontrollrumfore_red.thumb.jpg.315619a4cacf7c51b2303016e187b5ed.jpgKontrollrummet innan byggnationen.

    1494110162_Kontrollrumefter_red.thumb.jpg.994dcfbe0ea48ac04cc169b87645003d.jpgKontrollrummet när det är klart.

    Ganska snabbt märkte vi att det tog otroligt mycket längre tid än planerat, så förstärkarrummet fick vänta eftersom en inspelning var inbokad i studion 3 månader efter att vi fick kontraktet. Den tidspressen och vår bristande kunskap gjorde att vi tog in extern hjälp vid saker som skulle gå mycket snabbare av ett proffs - så som lägga golv och installera ventilation. Sedan fick vi såklart tvinga dit vänner som kunde hjälpa till med målning och annat. Guld värt!

    Kan du dela med dig av några tips och råd, do’s and don’ts, kring att bygga en egen studio?
    – Underskatta inte budgeten och tiden i byggandet. Och prioritera inte bort viktiga saker som ventilation, säkerhet, förvaring och belysning. Det är bättre att göra allt ordentligt på en gång för det kommer alltid vara svårare att fixa i efterhand. Och akustikbehandling är ju ett eget kapitel för sig, viktigt viktigt, men där har jag mer haft filosofin att prova mig fram och göra mätningar. Men ett misstag många gör anser jag är att använder sig av alldeles för mycket absorption. Diffusorer är också viktigt. Framförallt där det ska trackas.

    Sedan fick jag snabbt lära mig att acceptera att bygget aldrig kommer bli helt klart, det är hela tiden saker som läggs till på listan. Förstärkar-/trumrummet jag sköt upp är i alla fall äntligen klart idag.

    911919923_Liverumfore_red.thumb.jpg.24c20466c9f5b9151481a863fa79f36c.jpgInspelningsrummet innan byggnationen.

    884196582_Liverumefter_red.thumb.jpg.d3116903a3ceec33819469a653d235a8.jpgInspelningsrummet när det är klart.

    Har du några prylar i studion som du håller extra kärt om hjärtat?
    – Allt som distar fint! Rullband, sunkiga preamps, fina preamps, kassetter, förstärkare, pedaler och så vidare. Finns inget som packar ihop och ger värme som saturation. Allt går att dista. Men om jag ska nämna en kär pryl som jag aldrig kommer göra mig av med så är det en FET-kompressor som är gjort av polska Looptrotter som kallas Monster. Den har en egen saturations-del som är magisk i kombination med kompressionen. Har nog inte mixat en låt utan att den är med på något sätt de senaste 4 åren.  Och jag måste ju nämna min Lyrec 2" bandare, den använder jag flitigt i både mix och inspelning.

    Vad skulle du säga är studio Sickans filosofi?
    – Det måste vara att minimera klyftan mellan producent och band/artist. Jag ser mig själv alltid som en temporär medlem i gruppen eller projektet och det var också en anledning till varför jag valde att inte bygga ett kontrollrum. Jag känner att jag behöver vara i samma rum som musikerna för att vi ska kunna ha en bra kontakt.

    1606670375_Helastudionfore4_red.thumb.jpg.2c5a6d2d5c9e45497a37a6103af12fa7.jpgHela studion innan byggnationen.

    1645203131_HelaStudionEfter_red.thumb.jpg.8257ea505cdf710d8a001807f0037366.jpgHela studion när den är klar.

    Vad är du aktuell med framöver?
    – Det kommer ett magisk debutalbum med bandet Spunsugar i höst som jag har producerat och mixat. Även Hey Elbow släpper ny skiva som jag har mixat. Sedan är det ett par skivor till som är klara men där releasedatum ännu inte är bestämt. Man får följa mig på Instagram där jag försöka sköta mig och tipsa om allt som släpps.

    Hemsida: https://www.studiosickan.com/  
    Instagram: https://www.instagram.com/studiosickan/


    Måndagsintervjun är en serie där @Lotta Fahlen intervjuar intressanta personer om olika ämnen inom musikskapande, och publiceras varannan måndag.

    • Gilla 2
    • Tack! 1
    Sign in to follow this  


    User Feedback

    Recommended Comments

    There are no comments to display.



    Create an account or sign in to comment

    You need to be a member in order to leave a comment

    Create an account

    Sign up for a new account in our community. It's easy!

    Register a new account

    Sign in

    Already have an account? Sign in here.

    Sign In Now

  • Similar Content

    • By HoboRec
      I Augusti förra året fick jag besök av japanska rock legenderna Electric Eel Shock. Jag hade tidigare kontaktat dem för att se om de var sugna på att komma förbi och ta en titt på studion om de hade vägarna förbi under sin europaturné. De svarade med ett bättre förslag, som var att boka ett par dagar för att spela in en ny singel.
      Jag passade självklart på att dokumentera så mycket jag han med under inspelningen, samt ställa lite frågor om deras instrument och annat relevant. Deras nya singel Red Devil är nu släppt så jag tänkte att det nog är hög tid att göra något av det här materialet.
      Electric Eel Shock firar 25 års jubileum i år och gör en ordentlig turné där de åter igen kommer till Sverige under våren. Har du tur kommer de spela någonstans i närheten av dig.
       
      Ulf Blomberg
      Producer & Audio engineer
      +46709184758 | www.hoborec.com
      Se fler av HoboRec:s video-bloggar här
    • By Björn Olsberg
      Bakom Lights & Motion döljer sig Christoffer Franzén som både skriver, spelar, spelar in och mixar sin musik själv. Instrumenten är han självlärd på. David Henriksson har fått en pratstund med Christoffer som just nu är dubbelt skivaktuell.
      Christoffer Franzén som vanligtvis syns under namnet ”Lights & Motion”, komponerar, arrangerar, producerar, spelar in sin musik helt själv. Hans musik har hörts i flera Hollywood-filmer, i Jimmy Fallons och Ellen Degeneres talkshows samt under Super Bowl och Oscars-galan. Här berättar han om sin kreativa process, hur upplevelsen att höra Metallica spela med en symfoniorkester öppnade upp hans tankar om att det går att blanda nästan vilka musikstilar som helst och hur en del studier i musikteori (på senare) har hjälpt honom att effektivisera delar av arbetet. Mycket intressant snack med denna multimusiker och visionär.
      > Prenumerera på podcast
      > Lyssna på avsnittet som podcast
      > Samtliga poddavsnitt
      Video you Youtube:
       


      Den här videointervjun är sponsrad av EBS Sweden
    • By Björn Olsberg
      Studio har fått en pratstund med den utvandrade basisten och kapellmästaren Victor Brodén som spelat med "alla". Nytt för detta avsnitt är att intervjun finns som podd!
      Basisten Victor Brodén flyttade från Karlskrona till USA som 21-åring i mitten av 90-talet. Efter studier i Minneapolis och Miami och 18 år som frilansbasist baserad i Nashville bor han i Los Angeles sedan 2,5 år tillbaka. Under detta samtal berättar Victor hur han nyligen hittat glädje och inspiration i att lyssna på musiken som ursprungligen fick honom att dedikera livet till basen, sin relation till gehör/musikteori/notläsning, om rollen som kapellmästare och mycket mer. Inspirerande ord från en man som följt sina drömmar och nått många av dem!
      Videointervjun finns som vanligt här nedanför, men nytt för detta avsnitt är också att vi startar en podd med alla intervjuer!
      > Prenumerera på podcast
      > Lyssna på avsnittet som podcast
       

      Den här videointervjun är sponsrad av EBS Sweden
    • By David Henriksson
      Studio ringer upp några av de mest intressanta musikerna i Sverige och pratar om vad som har format dem och gjort dem till de instrumentalister som de är idag. Först ut är den rutinerade gitarristen Göran Eriksson.
      Göran Eriksson har spelat med stora delar av Sveriges artistelit under de senaste 25 åren. Han har bland annat varit Jill Johnsons kapellmästare. Studios bloggare David Henriksson fick en pratstund med honom om att hitta sin egen musikaliska röst, sätt att aktivera sig under musikaliska lågsäsonger eller när inspirationen sinar, gehör/musikteori/notläsning, aha-upplevelser som kan få en att förstå musik på nya sätt och fler intressanta ämnen som kan vara givande för dig – oavsett vilken funktion eller relation du har till musik.
      Läs mer om Göran Eriksson på Thyras officiella hemsida, Facebook-sida eller Instagram-sida.
      Och snart blir det mer! Nästa videointervju publiceras den 24 juni med basisten och Grammy-prisvinnaren Victor Brodén.
       

      Den här videointervjun är sponsrad av EBS Sweden
    • By Stefan Brisland-Ferner
      På SAE i Stockholm är den datorcentrerade hemstudion ett rum som genomgått en intressant förvandling från trång hörna till funktionell produktionsstudio.
      För flera moderna musiker och producenter är lokalen så mycket studio som behövs. För andra är det också det enda som det i praktiken finns tillgång till. För många av dagens laptop-baserade producenter finns det mindre och mindre anledning att sikta mot stora och dyra studiorum. Vi har att göra med ett utrymme under en trappa. Ombyggt till en stilig liten studio om knappa 6 kvm, sånghörna inkluderad. Till en kostnad av totalt 35 000 kr. Vår guide till projektet hela är Emil Pettersson på SAE:
      – Rummet har tidigare varit ett litet produktionsrum. Det fanns också ett sångbås i rummet men det valde vi att rationalisera bort vilket gjorde att vi kunde isolera rummet bättre. Trots att ytan faktiskt blev mindre är känslan att det blev rymligare.
      Rummet är litet men stilrent och luftigt byggt. Vad var och en anser vara hemtrevligt och hur balansen bör se ut mellan estetik och funktion är förstås individuellt men poängen är glasklar. Det är vitalt att tänka på hur det känns att vara i rummet.

      Fokuserat och effektivt. Det avskalade ger luft åt tanken.
      Hemsnickrade paneler
      SAE har valt att skapa så mycket luft som möjligt och jobbar visuellt med olikfärgade led-lampor som belyser med mjuka färger från väl valda positioner. I bakre delen av rummet upptas större delen av väggen av en platsbyggd diffusor. Det är en enkel lösning av träribbor och pianoull insvept i ett sobert grått tyg som ger en effektiv dämpning och spridning av ljudet.
      – Pianoull ger bra och prisvärd dämpning. Det är en glasfiberisolering men den är tätare än den vanliga, säger Emil.
      På båda väggarna kring arbetsplatsen samt i taket sitter det rejäla absorbenter byggda på samma sätt. Det hela ger en bra grunddämpning och ljudbilden i rummet är behaglig, känslan är att det går att sitta en stund i rummet och att det ger bra resultat. I ett litet och avskalat rum blir dessa platsbyggda lösningar en del av inredningen. Grundläggande beräkningar och mätningar är genomförda för att täcka typiska problemen för ett så litet rum. Påföljande eftermätningar har också visat på gott resultat.

      Funktion som form. Hembyggd diffusor och absorbent i ett.
      I bakre hörnet är ett sånghörn riggat för inspelning. På så liten yta enas vi om att det är meningslöst att satsa på ett eget sångbås. Själva rummet i sig ger rätt bra akustik för inspelning, något som helt skulle dödas i ett riktigt litet bås som också skulle sluka viktiga kvadratmetrar av rummet. Det är en kompromiss som funkar bra menar Emil, och hänvisar till att det skulle bli sådant läckage till båset att man ändå skulle behöva använda hörlurslyssning vid inspelning. Arbetsbänken i fronten av rummet är platsbyggd i trä och sitter på reglar i väggen. De främre hörnen är snedställda för lite extra basobsorption.
      Snyggt och proffsigt
      Även högtalarna sitter på väggfästen och allt bidrar till ett luftigt intryck. Högtalarna är ett par Blue Sky med tillhörande sub som Emil från början tyckte kunde låta lite hårt. Men det finns ett intressant trick i riggen, i form av en Dirac-system. Det är en dsp-baserad mjukvara som ger frekvenskorrigering i realtid. Dirac är ett företag baserat i Uppsala som erbjuder kostnadseffektiv optimering av rum. I små rum utan möjlighet till skrymmande basfällor kan en sådan lösning vara det som på lyfter helheten till bästa möjliga nivå. Med denna lösning levererar Blue Sky-systemet bra i rummet.
      Genom att hålla visionen enkel och platsbygga så mycket som möjligt går det att skapa bra, snygga lösningar till ett mycket lågt pris. Färdiga diffusorer och absorbenter är dyra men kan man bygga själv går det att komma ner rejält i pris. Samtidigt blir det snyggt och ger ett proffsigt intryck. För vissa ändamål kan det dock vara klokt med en dyrare lösning. Att inte ha kontakt med omvärlden utanför kan kännas klaustrofobiskt och där hjälper tex en glasdörr till mer än man tror. Det kan vara bättre att ta den sämre akustiska lösningen framför något stängt och dämpande. Det är den typen av pragmatisk hållning som gör detta rum så lyckat. Med sin ombyggnation av produktionsrummet har SAE bevisat att ett öppet sinne och nyktra avvägningar gör det fullt möjligt att få till en riktigt tillfredsställande kompromiss mellan form, akustik och funktion.
  • Utvalda blogginlägg

  • Veckans populäraste ämnen

  • Utvalda pressmeddelanden

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.