Jump to content
Annons

DIY-byggprojekt på 13 kvadrat!


Recommended Posts

Hej go' vänner i stugan!

Hamnade i en sits som gjorde att jag snabbt var tvungen att skapa mig en arbetsmiljö för min musik på egen hand.

En jäkla massa tips och kunskaper från hemma-pulare här på forumet, gjorde att jag kände att det var dags att ge nåt tillbaka då i form av en byggartråd.

Med uppmuntran från bland annat addic59 här på forumet så slog jag slag i saken.

Ska försöka hålla en jämn update till skillnad från min andra tråd.

Nåväl....

Scenariot:

Nyförskansad lagerlokal med ett extra rum om 13 kvadratmeter.

Betongbunker med endast en reglad gipsvägg.

Målsättning:

Att akustiskt korrigera felaktigheterna i detta rum till en sådan nivå att det går att mixa musik med lite felmarginaler samt med en ekonomi understigande 5000:- och med egen hammare.

😆

Så börjar vi då..

En skiss.

Google Sketchup är ett fantastisk kul program som snabbt ger en översikt och med enkelthet ger dig alla mått som behövs för inköpen av allt från reglar till Roxull.

Så här blev den i alla fall.

projektet1.jpg

projektet2.jpg

projektet3.jpg

Gammalt tänk med en "Live End" samt en Dead End".

Vill kunna köra i 5.1 för ljudläggning så jag tänkte; "Ta död på ljudet!"

Alla som varit i ett ljuddött rum vet hur obehagligt det är och hur skumt det låter.

Jag gick halvvägs i mitt projekt. Lite liv vill man ju ha.

Jag beslutade mig därför, att konstruera både absorbenter och diffusorer.

Jag lyssnade på rummet innan jag körde igång.

Linoleummatta och målad väv på betongväggar låter inget kul alltså!

Räknade med lite hjälp från den datoriserade världen att jag hade en efterklangstid på 1,3 sekunder vid 1000 Hz.

Ujujuj...

0,3 sägs vara en standard av mer kunnigt folk än jag själv.

Visste inte hur jag skulle bära mig åt så det fick bli lite hipp som happ med tjocklek och material.

Stående vågor, flutter och ett helsike till efterklang gjorde mig bara mer sugen på att kunna lösa problemet.

In med ett klickgolv i ek för 69:- kvadraten så blev det med ens trevligare att besöka rummet.

I alla fall till syns.

Basabsorbenter stod som nästa fas.

Jag tänkte att det antagligen räcker med två stycken hörn för att hantera detta.

Det blev tre till slut.

Läste och sökte på forum runt om på nätet för att kunna förskanska mig hur stora dessa bjässar behövde vara!?

Jag hittade inget som gällde mina tänkta basfällor för hörnplacering.

Ett och ett lades ihop och resulterade i detta.

basstrap_vegg.jpg

basstrap_tak.jpg

En tvåstegsraket med luftspalt.

Luft dämpar bra i väggar så det borde göra det även i denna konstruktion.

170 mm Roxull, skuren för att passa längst in i hörnet och kunna bidra med en luftficka till det yttre lagret.

Det yttre består av 70 mm Roxull som monteras mellan vanligt regelvirke.

Fäste det i väggen med montageplattor och använde ståltråd för att hålla det på plats.

Väggabsorbenter var nästa projekt.

Fortsatte med 70 mm Roxull.

Läste mig till att det blev en avsevärd ökning av absorbering i bas om man lyfte ut dom från väggen.

Det jag hittade som var relativt lätt att förstå, var en illustration som visade en vågform som rör sig genom Roxullen, reflekteras sedan i väggen bakom absorbenten och sedan tillbaka ut genom absorbenten igen.

Tjockleken och densiteten avgör vilket frekvensområde som absorberas så om jag sätter upp den lika långt från väggen som Roxullens tjocklek så ska jag enligt källorna få frekvensens högsta amplitud att träffa absorbenten på både positiv och negativ fas i sinusvågen.

(Undrar om det var tydligt nog!?!?!?)

Vilken frekvens som absorberas.....? Ingen aning, men jag vet att denna typ jobbar över ett relativt brett register.

69 mm hög och 15 mm tjock, hyvlad plank i furu användes för karmarna.

Dessa monterades också upp med montageplattor i järn.

absorbent1.jpg

På bilden ser man även de "moln" som fanns med på skissen.

Dom bör ta hand om eventuellt flutter vid sweetspoten.

Mina fantastiska högtalarstativ, gjorda i lecasten syns även med på bilden samt den färdiga basfällan med det yttre lagret.

Sex absorbenter, tre basfällor senare så var det dags för den levande delen i rummet.

Diffusorer coming up!

Cirka en meter in i rummet så kunde jag tydligt höra ett flutter i mellanregistret.

Då jag inte är helt klar med alla diffusorer så kan jag inte svara på om jag måste lägga en matta på golvet eller inte.

Jag sökte med lykta på nätet efter hemgjorda diffusorer och hittade fantastiska konstruktioner med primtalsberäkningar gjorde av kunnigt folk.

Fantastiska byttes till fanatiska och en gammal kär replik av Robert Gustavsson dök upp i skallen; "Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet då då rå!"

Varken ork, ekonomi eller intresse gjorde att jag gick den riktiga vägen.

Min tanke bestod av följande.

Flutter kan absorberas bort.

Absorbenter dödar diskant.

Alternativet heter diffusion.

Hur skapa detta med enkla medel....?

I praktiken så är en diffusor mest till för att skapa kaos i reflektionerna efter vad jag har förstått och med det, ta bort möjligheten till stående vågor i de högre frekvenserna.

En grundregel för ett studiobygge är ju som bekant asymetriska väggar för att ta död på stående vågor.

Asymetri var lösningen men inte skam ville jag börja bygga nya innerväggar som stal utrymme i mitt redan lilla kontrollrum!

Lite fysikkunskaper.

En konvex lins sprider energin som träffar den. En konkav samlar energin.

Hur göra detta billigt?

25 mm bred och 10 millimeter tjock furuläkt får skapa ett ramverk om kvadrater på 500 x 500 mm.

Ramverket sätts med ett CC på 480 mm inbördes.

Furuplyfa om 4 mm tjocklek går att böja i en riktning....

Dessa plyfa-plattor spänndes sedan upp i ramverket vilket gjorde att dom välvde sig.

Resultatet!

diffusor1.jpg

diffusor2.jpg

Jäkla kul fjäderverkan och fantastisk resonans blev det i plyfan men åtgärdades snabbt med överbliven Roxull på baksidan.

Så pass långt är jag i bygget.

Ytterligare två diffusorer på långsidorna ska upp i morgon och sedan ska det lyssnas.

Kvar att göra är att täcka absorbenterna med ett grovmaskigt lintyg i vackert mörkröd färg från Ikea samt att lasyrbehandla diffusorerna i en liknande röd färg.

Sen är det dags för mätning av rummet med en bra referensmick samt att lyssna på hur rummet låter egentligen.

sweetspot1.jpg

deadend1.jpg

Visst fasen!

Golvlisterna är kvar!!!

Take care all!!!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 676
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Ser ut att bli riktigt bra! Skönt med ordentliga byggen och inte bara lite skumplast från JAM i ett betongrum:)

En fin och tjock matta på det?

Lycka till!

Edit: mitt kontrollrum är byggd på samma sätt fast en hel vägg bakom monitorerna och två meter ut på sidorna med 10cm ljudskivor samt 10 cm luftspalt emellan. Hörnen är 40cm kompakt markskiva. Tänkte smälla upp liknande moln i veckan faktiskt! hur har du fäst dom i taket?

Redigerat av iGnu
Link to comment
Dela på andra sajter

Ser ut att bli riktigt bra! Skönt med ordentliga byggen och inte bara lite skumplast från JAM i ett betongrum:)

En fin och tjock matta på det?

Lycka till!

Edit: mitt kontrollrum är byggd på samma sätt fast en hel vägg bakom monitorerna och två meter ut på sidorna med 10cm ljudskivor samt 10 cm luftspalt emellan. Hörnen är 40cm kompakt markskiva. Tänkte smälla upp liknande moln i veckan faktiskt! hur har du fäst dom i taket?

Tjenna!

En hel vägg alltså?

Jag som tyckte att mina absorbenter dödade ljudet nog.

Hoppas jag får tillbaka lite av mellanregistret när tyget kommer på!

Angående molnen och dess upphägning.

Det heter montageband.

Används av byggare för att hänga upp allt från ventilationstrummor till undertak med.

Kolla på ett byggvaruhus så hittar du garanterat.

Take care!

/Crunch'

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är lite fundersam över "hålet" mellan absorbenterna vid mixplats!?

Alltså kortsidan rakt framför mig.

Bör man sätta en diffusor även där för att minska interferens mellan höger och vänster högtalare?

sweetspot1.jpg

Nån som vet får gärna komma med förslag.

Tack på förhand!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Läste mig till att det blev en avsevärd ökning av absorbering i bas om man lyfte ut dom från väggen.

Det jag hittade som var relativt lätt att förstå, var en illustration som visade en vågform som rör sig genom Roxullen, reflekteras sedan i väggen bakom absorbenten och sedan tillbaka ut genom absorbenten igen.

Tjockleken och densiteten avgör vilket frekvensområde som absorberas så om jag sätter upp den lika långt från väggen som Roxullens tjocklek så ska jag enligt källorna få frekvensens högsta amplitud att träffa absorbenten på både positiv och negativ fas i sinusvågen.

(Undrar om det var tydligt nog!?!?!?)

Vilken frekvens som absorberas.....? Ingen aning, men jag vet att denna typ jobbar över ett relativt brett register.

En porös absorbent måste placeras där det finns en partikelrörelse att bromsa (denna är maximal en ¼ λ från ytan) för att verka effektivt. Bas absorbenter (panel, Helmholtz) jobbar med tryckvariationen (som är maximal vid ytan).

D v s, gränsfrekvens för 20 cm porös absorbent utan luftspalt: ca 430 Hz.

En grundregel för ett studiobygge är ju som bekant asymetriska väggar för att ta död på stående vågor.

Asymetri var lösningen men inte skam ville jag börja bygga nya innerväggar som stal utrymme i mitt redan lilla kontrollrum!

Asymmetri tar inte död på stående vågor utan distribuerar bara noder och antinoder asymmetriskt. Det kan däremot avhjälpa flutterekon.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är lite fundersam över "hålet" mellan absorbenterna vid mixplats!?

Alltså kortsidan rakt framför mig.

Bör man sätta en diffusor även där för att minska interferens mellan höger och vänster högtalare?

Nån som vet får gärna komma med förslag.

Tack på förhand!

/Cruncharn'

Om tidsskillnaden mellan direktljud och reflex är < 10-15 ms så är det bättre att absorbera.

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

tjenare cruncher!

Helschysst bygge tycker jag. Dock är jag lite skeptisk till dina diffusorer, de är skitsnygga, men bara ett par stycken. Du kommer knappt märka någon skillnad med så få, om du vill få ut något speciellt av dessa, så behövs definitivt fler.

Link to comment
Dela på andra sajter

sweetspot1.jpg

Long time no see, old friend!

Kul bygge du har där! Alltid kul att göra saker själv! ☺️

Vem är det du har satt i stolen? För inte har du gödslat på ditt eget hår så pass?

Får man komma och besöka en dag? Kanske stjäla lite ideer då jag själv är i en hyfsat liknande situation?

Redigerat av Metalrobban
Link to comment
Dela på andra sajter

Läste mig till att det blev en avsevärd ökning av absorbering i bas om man lyfte ut dom från väggen.

Det jag hittade som var relativt lätt att förstå, var en illustration som visade en vågform som rör sig genom Roxullen, reflekteras sedan i väggen bakom absorbenten och sedan tillbaka ut genom absorbenten igen.

Tjockleken och densiteten avgör vilket frekvensområde som absorberas så om jag sätter upp den lika långt från väggen som Roxullens tjocklek så ska jag enligt källorna få frekvensens högsta amplitud att träffa absorbenten på både positiv och negativ fas i sinusvågen.

(Undrar om det var tydligt nog!?!?!?)

Vilken frekvens som absorberas.....? Ingen aning, men jag vet att denna typ jobbar över ett relativt brett register.

En porös absorbent måste placeras där det finns en partikelrörelse att bromsa (denna är maximal en ¼ λ från ytan) för att verka effektivt. Bas absorbenter (panel, Helmholtz) jobbar med tryckvariationen (som är maximal vid ytan).

D v s, gränsfrekvens för 20 cm porös absorbent utan luftspalt: ca 430 Hz.

En grundregel för ett studiobygge är ju som bekant asymetriska väggar för att ta död på stående vågor.

Asymetri var lösningen men inte skam ville jag börja bygga nya innerväggar som stal utrymme i mitt redan lilla kontrollrum!

Asymmetri tar inte död på stående vågor utan distribuerar bara noder och antinoder asymmetriskt. Det kan däremot avhjälpa flutterekon.

Kanon!!!

Då kommer diffusorerna hjälpa i det området av rummet.

Gott gott!

/Crunch'

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är lite fundersam över "hålet" mellan absorbenterna vid mixplats!?

Alltså kortsidan rakt framför mig.

Bör man sätta en diffusor även där för att minska interferens mellan höger och vänster högtalare?

Nån som vet får gärna komma med förslag.

Tack på förhand!

/Cruncharn'

Om tidsskillnaden mellan direktljud och reflex är < 10-15 ms så är det bättre att absorbera.

Med tanke på avståndet mellan idag monterade absorbenter som understiger en meter, så behöver jag alltså inte oroa mig?

/Crunch'

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Tjenna!

En hel vägg alltså?

Jag som tyckte att mina absorbenter dödade ljudet nog.

Hoppas jag får tillbaka lite av mellanregistret när tyget kommer på!

Troligtvis inte.

Hmmm...

Skulle jag kunna åtgärda detta med exempelvis hålslagen masonit framför Roxullen?

Stort tack för dina kunskaper Gilbert!

Ovärderligt för en snubbe som mig.

/Crunch'

Redigerat av Cruncher
Link to comment
Dela på andra sajter

tjenare cruncher!

Helschysst bygge tycker jag. Dock är jag lite skeptisk till dina diffusorer, de är skitsnygga, men bara ett par stycken. Du kommer knappt märka någon skillnad med så få, om du vill få ut något speciellt av dessa, så behövs definitivt fler.

Jupp!

Så långt är jag oxå med. Och helst i massor av fler storlekar.

Jag har sett hur "riktiga" ska se ut.

Ett jäkla meck att få ihop riktiga utan bandsågar å grejjer.

Det kommer upp flera av den typ jag gjort fast på långsidorna i den del jag kallar för "LiveEnd" av rummet.

Jag kommer nog få prova mig fram lite.

Vill göra en mätning först när det är så långt gånget som jag skissat.

Har ju lite budget att tänka på oxå!

Blir ju så när man inte förväntas ha några intäkter i projektet.

Ska bli intressant i alla fall.

Lite borde dom ju göra?

Thanx för inputen!

/Crunch'

Link to comment
Dela på andra sajter

sweetspot1.jpg

Long time no see, old friend!

Kul bygge du har där! Alltid kul att göra saker själv! ☺️

Vem är det du har satt i stolen? För inte har du gödslat på ditt eget hår så pass?

Får man komma och besöka en dag? Kanske stjäla lite ideer då jag själv är i en hyfsat liknande situation?

Tjenare Robban!!!!

Kul att se dig här.

Klart du ska komma och besöka.

Ring så tar vi det i veckan.

Är på jobb i helgen men hemma söndag kväll igen efter Ikea resan och inköp av tyget!

Ha det gott hörru!

/Crunch'

Link to comment
Dela på andra sajter

En grundregel för ett studiobygge är ju som bekant asymetriska väggar för att ta död på stående vågor.

Asymetri var lösningen men inte skam ville jag börja bygga nya innerväggar som stal utrymme i mitt redan lilla kontrollrum!

Asymmetri tar inte död på stående vågor utan distribuerar bara noder och antinoder asymmetriskt. Det kan däremot avhjälpa flutterekon.

Men om det inte kan bli några stående vågor på grund av att som du skriver; asymetrin distruberar noderna till fler reflektiva ytor än två, alltså asymetriskt.

Det måste ju betyda att ett osymetriskt rum de facto tar död på stående vågor!?

Eller har jag hajjat helt galet här!?!?!?!?!

Blir det inte samma sak?

Är nyfiken som attans och du verkar sitta på en massa svar Gilbert.

Tack på förhand!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

..Asymmetri tar inte död på stående vågor utan distribuerar bara noder och antinoder asymmetriskt. Det kan däremot avhjälpa flutterekon.

Vad är en antinod? :rolleyes:

/M

http://www.lafavre.us/second-transverse-diagram.jpg

Jasså, topparna 😄 Har aldrig hört det uttrycket bara, låter hemmasnickrat. Jag kan inte mycket om ljusreflektioner i studiomiljö men har läst en massa fysik. 😄

/M

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

En grundregel för ett studiobygge är ju som bekant asymetriska väggar för att ta död på stående vågor.

Asymetri var lösningen men inte skam ville jag börja bygga nya innerväggar som stal utrymme i mitt redan lilla kontrollrum!

Asymmetri tar inte död på stående vågor utan distribuerar bara noder och antinoder asymmetriskt. Det kan däremot avhjälpa flutterekon.

Men om det inte kan bli några stående vågor på grund av att som du skriver; asymetrin distruberar noderna till fler reflektiva ytor än två, alltså asymetriskt.

Det måste ju betyda att ett osymetriskt rum de facto tar död på stående vågor!?

Eller har jag hajjat helt galet här!?!?!?!?!

Blir det inte samma sak?

Är nyfiken som attans och du verkar sitta på en massa svar Gilbert.

Tack på förhand!

/Cruncharn'

Om du har parallella väggar, så får du ett relativt litet antal starka resonansfrekvenser som är lätta att räkna ut och som därför ganska enkelt kan behandlas om det behövs. Med assymetriska väggar, så riskerar du att få en farlig massa olika resonansfrekvenser som är i princip omöjliga att räkna ut. De är svagare än i fallet med parallella väggar - men som sagt, många fler...

Link to comment
Dela på andra sajter

En grundregel för ett studiobygge är ju som bekant asymetriska väggar för att ta död på stående vågor.

Asymetri var lösningen men inte skam ville jag börja bygga nya innerväggar som stal utrymme i mitt redan lilla kontrollrum!

Asymmetri tar inte död på stående vågor utan distribuerar bara noder och antinoder asymmetriskt. Det kan däremot avhjälpa flutterekon.

Men om det inte kan bli några stående vågor på grund av att som du skriver; asymetrin distruberar noderna till fler reflektiva ytor än två, alltså asymetriskt.

Det måste ju betyda att ett osymetriskt rum de facto tar död på stående vågor!?

Eller har jag hajjat helt galet här!?!?!?!?!

Blir det inte samma sak?

Är nyfiken som attans och du verkar sitta på en massa svar Gilbert.

Tack på förhand!

/Cruncharn'

Om du har parallella väggar, så får du ett relativt litet antal starka resonansfrekvenser som är lätta att räkna ut och som därför ganska enkelt kan behandlas om det behövs. Med assymetriska väggar, så riskerar du att få en farlig massa olika resonansfrekvenser som är i princip omöjliga att räkna ut. De är svagare än i fallet med parallella väggar - men som sagt, många fler...

Cool och bra svar Claes!

Så man ställer ju sig frågan snabbt då...

Varför bygger man studios asymetriska då?

Är det på grund av att de blir svagare och med det, lättare att absorbera.

Där finns ju en logik, men är det verkligen därför?

Thanx!

/Crunch'

Link to comment
Dela på andra sajter

stereobaserat kontrollrum ska vara symmetriskt, medan liverum får gärna vara asymetriska.. varför kommer jag inte ihåg.. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

..Asymmetri tar inte död på stående vågor utan distribuerar bara noder och antinoder asymmetriskt. Det kan däremot avhjälpa flutterekon.

Vad är en antinod? 😉

/M

http://www.lafavre.us/second-transverse-diagram.jpg

Jasså, topparna 😛 Har aldrig hört det uttrycket bara, låter hemmasnickrat. Jag kan inte mycket om ljusreflektioner i studiomiljö men har läst en massa fysik. 😄

/M

Ahhh!

En lustigkurre...

Vilket uttryck är det du har hört då?

Jag som tyckte det var ett bra sätt att beskriva vad jag ville göra med ljudet.

Lite svårare är att höra dom skillnaderna när ljudvågor träffar en konvex diffusor. Få folk att komma ihåg fysiklabbarna med ljus i grundskolan är enklare.

Nästan samma princip och man kan lätt skapa sig en uppfattning om vad jag vill att ljudet ska göra.

Take care!

/Crunch'

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har parallella väggar, så får du ett relativt litet antal starka resonansfrekvenser som är lätta att räkna ut och som därför ganska enkelt kan behandlas om det behövs. Med assymetriska väggar, så riskerar du att få en farlig massa olika resonansfrekvenser som är i princip omöjliga att räkna ut. De är svagare än i fallet med parallella väggar - men som sagt, många fler...

Om de (resonanserna) blir fler vet jag inte men de blir ca 5-10% svagare (på sin höjd) så vinsten är försumbar jämfört med krånglet det medför att försöka räkna på det (som Claes så riktigt påpekar). Själfallet så vill vi ha symmetri (vänster-höger) men mycket oregelbundna vinklar och diffusorer som splittrar reflexer, men det är det övre registret som påverkas av detta.

Hittar inget bra på nätet om stående vågor och oregelbundna former, men om du råkar komma över boken "Master Handbook of Acoustics, (Everest, F Alton)" så finns en dela att läsa om detta på sidan 282-285 (fjärde utgåvan).

Link to comment
Dela på andra sajter

..Asymmetri tar inte död på stående vågor utan distribuerar bara noder och antinoder asymmetriskt. Det kan däremot avhjälpa flutterekon.

Vad är en antinod? 😛

/M

http://www.lafavre.us/second-transverse-diagram.jpg

Jasså, topparna 😛 Har aldrig hört det uttrycket bara, låter hemmasnickrat. Jag kan inte mycket om ljusreflektioner i studiomiljö men har läst en massa fysik. 😄

/M

Ursäkta, denna illustration är kanske lite förvirrande då den illustrerar vågrörelsens (partikelrörelsen) noder och antinoder. Då ljud inte är en transversell vågrörelse utan en longitudinell, och vi inte reagerar på partikelrörelsen utan tryckvariationen, så uppstår noder och antinoder för TRYCKVARIATIONEN i omvänt förhållande mot vågrörelsens noder och antinoder.

Hoppas jag inte rörde till det.

EDIT: Stava...

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Ahhh!

En lustigkurre...

Vilket uttryck är det du har hört då?

Jag som tyckte det var ett bra sätt att beskriva vad jag ville göra med ljudet.

Lite svårare är att höra dom skillnaderna när ljudvågor träffar en konvex diffusor. Få folk att komma ihåg fysiklabbarna med ljus i grundskolan är enklare.

Nästan samma princip och man kan lätt skapa sig en uppfattning om vad jag vill att ljudet ska göra.

Take care!

/Crunch'

Lustigkurre? 😛 Nja, jag bara inte kände igen ordet antinod. Känner till topparnas övre och undre punkter som maximum och minimum eftersom det är min- och maxvärderna i vågens amplitud. Men visst, antinod funkar väl. 😄

Ursäkta, denna illustration är kanske lite förvirrande då den illustrerar vågrörelsens (partikelrörelsen) noder och antinoder. Då ljud inte är en transversal vågrörelse utan en longitudinell, och vi inte reagerar på partikelrörelsen utan tryckvariationen, så uppstår noder och antinoder för TRYCKVARIATIONEN i omvänt förhållande mot vågrörelsens noder och antinoder.

Hoppas jag inte rörde till det.

Transversell heter det väl? 😛 jo, jag tror jag hänger med.

@Cruncher - Gymt bygge iaf. 😎

Mvh

Memphis

Link to comment
Dela på andra sajter

Lugnt Memphis!

Got it!

Det vore riktigt kul att se bilder från ditt egna bygge Guilbert. Eller du kanske till och med har det som jobb?

Du verkar ha massor av kunskap om det här ju.

Fantastiskt nyttigt för mig och är oerhört tacksam.

Idf:

Så ett kontrollrum bör vara symetriskt, utan räta vinklar?

Och ett live rum så asymetriskt som möjligt går?

Alltså...

Lite kommer tillbaka från kurserna man gick -95.

Tack för all hjälp från alla.

Kommer mer bilder under veckans slut.

Peace!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...