Jump to content
Annons

Om att skapa låtar, svårigheter


JohnD

Recommended Posts

sista punkten är jätte bra på listan har faktiskt testat det och sen funderat super mycket och kommit fram till vad som till talar mig... och när jag gjort något som tilltalar mig så går jag till min flickvän spelar det och säger åt henne att trampa på alla mina ömma tår om vad som var det minsta dåligt i låten då får man en skarpare bild av den och det blir lättare att fortsätta.... det är mitt tips spela det för någon och be dem annalysera låten på ett okänsligt sätt så de berättar vad de verkligen hör:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 60
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Sen så tror jag att jag behöver öva upp mitt gehör för att kunna överföra melodierna i mitt huvud till en gitarr- eller pianoslinga. Som det är nu går det alldeles för långsamt, jag hinner glömma idén innan jag blivit klar.

Gehörsövningar är grymt viktigt, och lustigt nog något som jag aldrig gjorde förr när jag spelade gitarr. Inte specifikt iaf, men det är ju omöjligt att inte få lite bättre gehör på köpet bara av att spela. Men jag tror på specifika övningar.

För ett par veckor sedan började jag enkelt med att identifiera slumpmässigt spelade intervall (finns programvaror för det). I början gick inte bra alls, men nu klarar jag de flesta intervallen (åt båda håll) ganska snabbt. Lustigt hur långt man kan gå på ett par veckor med rätt övningar, som man inte lär sig på ett par år om man bara tränar "normalt" med sitt instrument.

Nästa steg när jag alla intervall sitter som gjutna blir nog att låta ett program spela ett antal slumpmässiga toner I följd som man sedan ska spela på sitt instrument (där man får grundtonen angiven, har ingen lust att lära mig absolut gehör). Man börjar med två toner och sedan ökar man ju bättre man blir. På det viset kommer man efter ett tag att kunna översätta alla melodier man hör eller tänker till sitt instrument omedelbart.

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)

Man behöver inte kunna ett dugg teori för att göra en bra låt.

För en del kan teori hämma kreativiteten och det blir inte lika mycket "känsla". Men teori är oftast bra ändå.

Det som krävs för att göra en bra låt är att kunna hantera sitt instrument tillräckligt bra, ha erfarenhet/vana, känsla och sinne för låtskriveri/skapande samt att vara inspirerad och ha bra gehör.

Redigerat av creel
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Jag tror att man behöver tvinga sig till att slutföra låtar som man påbörjat och verkligen tror på. Det är inte alltid låtarna skriver sig själva utan ibland får man jobba som bara den.

Det är väldigt bekvämt att släppa en låt och börja på något helt nytt så fort man kör fast men ibland kanske detta är rent utsagt nödvändigt.

Personligen brukar jag försöka vara restriktiv med att börja på nya låtsnuttar om det är så att jag redan har ett gäng på lager som jag tror att jag kan jobba vidare på. När jag känner mig inspirerad så sätter jag mig ofta och läser gamla textrader eller melodier jag gjort tidigare istället för att sätta mig med gitarren och börja på något nytt även om det skulle kännas lite roligare, just för att tvinga mig själv att knyta ihop säcken på alla dessa tidigare påbörjade låtprojekt. Dvs. använda tiden man är som mest kreativ till att komma vidare där inspirationen tidigare har brustit och fått mig att sluta.

Riktigt bra idéer som ploppar upp vill man ju inte ska gå förlorade men det är lätt hänt att det inte blir mer än bara lösa idéer om man inte anstränger sig riktigt ordentligt för att komma vidare med dem. Därför försöker jag alltid ha gamla ofärdiga låtar i åtanke då någon ny idée kläcks.

Att strukturera upp alla idéer på ett bra sätt tror jag också är viktigt. Att t.ex. som jag gör mappa upp i datorn. Varje låt får en mapp med ett arbetsnamn. I mappen ligger allt som jag vill förmedla med låten, text, melodier ackord... ofta till en början ligger allt ostrukurerat i dessa mappar men allt eftersom går jag in där och ändrar lite i texten, ackord eller melodi och tillslut finns där så många lösa trådar att jag tillslut kan knyta ihop alltihop till en låt.

Det finns en otrolig massa olika tillvägagångssätt för att få insprition eller hur man bygger upp en låt, och man ska nog inte stirra sig blind på verser och bryggor hit och dit utan istället försöka lyssna efter vad som passar. Ibland kanske låten är färdig fastän det saknas refräng eller så blir låten instrumental fastän man hade tänkt sig sång. Är man duktig på att lyssna så kommer man ganska långt utan given teoretisk kunskap om hur allt ska vara uppbyggt. Det är bara du som kan bestämma vad du tycker låter bra. Jag skulle personligen inte kunna göra musik och hela tiden ha i åtanke vad andra ska tycka om den.

Vet inte om detta var till så stor hjälp men det var vad jag kom att tänka på när jag läste igenom tråden, mycket bra var ju redan sagt, men jag kände ändå för att göra en liten instickare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Rokkztar (oregistrerad)
Som jag skrev i min presentationstråd så har jag problem med att skapa hela låtar. Det blir mest att jag får ihop delar till låtar, som jag visserligen är nöjd med men som aldrig blir färdigt.

Det har mestadels gällt spelande på min akustiska gitarr, men också ett par korta misslyckade försök med musikprogram (ett par trackers). Nu, för bara några dagar sedan, när jag har börjat använda en hemmastudio (FL Studio) så kommer det problemet både att bli mindre och större.

Mindre för att jag inte behöver oroa mig för texter (det blir instrumental musik) -- det var alltid en bromskloss innan, för trots mina svårigheter att få ihop en hel låt musikmässigt så gick textskrivandet ännu trögare --, och större för att musiken i sig kommer att bli mer strukturlös. Tidigare så låg musiken inte så långt ifrån vanlig popstruktur med vers och refräng osv (med en del avvikelser förstås), men nu blir det mer elektronisk musik som jag inte vet något om alls strukturmässigt. Vet iofs inte exakt vad för slags musik jag vill skapa (det är en annan utmaning jag står inför, att komma på det), men den kommer inte ha popstruktur.

Ett annat problem med hemmastudio är att det finns så enormt mycket möjligheter. Jag blir galen på alla alternativ, alla samplingar, effekter och mixningsmöjligheter etc. I grunden är ju allt detta något bra, men jag känner mig helt vilse.

Har mycket att lära mig inom detta område. Om man bryter upp det så kanske det faller inom följande tre områden:

1. Lära mig teoretisk kunskap om låtstruktur. Måste finns en hel del man kan läsa sig till. Räcker liksom inte att veta vad 'vers' och 'refräng' (och kanske några till) innebär. Det måste finnas högvis med fler termer och allmän kunskap om låtstruktur, och det kan vara bra att känna till.

Var hittar man kunskap om det? Finns det något namn för det, typ kompositionslära eller nåt?

Det kanske också är en bra idé att försöka identifiera strukturen själv, när man väl vet vad för slags musik man ska skriva? Att lyssna på musik av det slaget och se vilket mönster den följer.

Btw, jag vill inte ha den kunskapen för att slaviskt följa den, utan mer som en inre referensram och ett hjälpmedel, både att följa och avvika från (och veta när jag avviker och på vilket sätt).

2. Lära sig metoder att ta till när man har "kört fast". När jag inte vet hur jag ska gå vidare så blir jag bara bli helt blank och frusterad, och förbannar dagen jag föddes. Det brukar inte hjälpa, och jag tänker att det måste finnas bättre metoder.

Förslag?

Nog också bra att lära sig låtskrivarmetoder att tillämpa även när man inte har kört fast. Men det finns förstås en hel del variationer här (så jag antar att det gäller att hitta vad som fungerar för en själv), men jag misstänker att det ändå finns en del gemensamma drag för de flesta.

3. Etablera rätt vanor. Man måste dra om kablarna i hjärnan så att man automatiskt tänker/agerar 'rätt' under processen. Tror att det kommer med erfarenhet och att konsekvent tillämpa bra metoder över en period.

Angående vad för slags musik att skapa så har jag ett par influenser som kanske kommer att påverka mig:

Sophia

Aphex Twin

Fallout 1 och 2 (spelmusiken)

Ambient i allmänhet (behöver höra mer, har inget namn)

Men jag vet inte än. (Min favoritmusik inkluderar för övrigt annan musik också, 16 Horsepower m.fl., men det är musik av ett slag som jag inte har tänkt att skapa, så det är ingen direkt influens.)

I det första området borde du helt klart skaffa dig grundläggande teoretiska kunskaper. Studera böcker om musikvetenskap så ska du se att allt lossnar på den delen väldigt snart.

Jag skulle gärna vilja slå ihop område 2 och 3 faktiskt. Det handlar väldigt mycket om att frigöra sig själv från allt logiskt tänkande. Musik ska inte vara logiskt, musik låter bäst när den inte är bunden till former som hundratusentals andra redan har gjort. Det blir lite för mycket "har jag inte hört den här låten förut?"

Jag får alltid mina bästa idéer på natten, när jag är trött och inte har ätit på ett tag. Förmodligen beror det på att huvudet inte längre orkar tänka logiskt och därför kan flyga iväg på i princip vad som helst. Låter det sen bra, så har man en låt. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag säger detta rätt ut utan att nödvändigtvis referera till något inlägg ovan:

Inspirationen kommer inte till dig — den finns där, men du måste själv sträcka dig efter den. Om du måste vänta på inspiration, för att få något gjort, kan du lägga av direkt som kompositör/författare och se dig om efter andra sysslor som garanterat ger dig mer spänning i vardagen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag säger detta rätt ut utan att nödvändigtvis referera till något inlägg ovan:

Inspirationen kommer inte till dig — den finns där, men du måste själv sträcka dig efter den. Om du måste vänta på inspiration, för att få något gjort, kan du lägga av direkt som kompositör/författare och se dig om efter andra sysslor som garanterat ger dig mer spänning i vardagen.

Tycker jag låter lite väl hårt. Ibland finns det bara ingen inspiration där, hur mycket man än letar efter den. Det är väl sällan den tränger sig på utan att man i alla fall är lite mottaglig, men det är långt ifrån alltid som man kan tvinga fram den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag säger detta rätt ut utan att nödvändigtvis referera till något inlägg ovan:

Inspirationen kommer inte till dig — den finns där, men du måste själv sträcka dig efter den. Om du måste vänta på inspiration, för att få något gjort, kan du lägga av direkt som kompositör/författare och se dig om efter andra sysslor som garanterat ger dig mer spänning i vardagen.

Tycker jag låter lite väl hårt. Ibland finns det bara ingen inspiration där, hur mycket man än letar efter den. Det är väl sällan den tränger sig på utan att man i alla fall är lite mottaglig, men det är långt ifrån alltid som man kan tvinga fram den.

Poängen var väl lite att om man jobbar som producent/låtskrivare etc. och har en deadline så kommer man nog inte undan med "sorry, det blev inget. jag fick ingen inspiration" 😛

Så det kanske inte är så hårt ändå...?

Redigerat av jarlo
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker jag låter lite väl hårt. Ibland finns det bara ingen inspiration där, hur mycket man än letar efter den. Det är väl sällan den tränger sig på utan att man i alla fall är lite mottaglig, men det är långt ifrån alltid som man kan tvinga fram den.

Jo, inspirationen finns där hela tiden — med dig genom hela livet, tills du ramlar av pinnen. Du behöver således inte "leta efter den". Det finns alltid något att skriva ner/om. Alltid.

Jag misstänker att du förväxlar inspiration med ork.

Kanske dags att se dig om efter andra sysslor som garanterat ger dig mer spänning i vardagen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag säger detta rätt ut utan att nödvändigtvis referera till något inlägg ovan:

Inspirationen kommer inte till dig — den finns där, men du måste själv sträcka dig efter den. Om du måste vänta på inspiration, för att få något gjort, kan du lägga av direkt som kompositör/författare och se dig om efter andra sysslor som garanterat ger dig mer spänning i vardagen.

Jag håller med Valle

Dock är man ju inte inställd, mottaglig eller redo att typ "flöda med inspirationen" alla gånger.

Om jag vill skriva en ny låt sitter jag oftast och nynnar själv i bilen (på väg från jobbet).

Efter ett tag "får jag känsla" för en refräng och med känslan några textrader. Sedan sitter jag

och sjunger dessa rader tills jag vet ungefär hur versen skall förhålla sig till denna refräng,

då sjunger jag in detta i mitt fickminne (liten kassettbandspelare)

När jag kommer hem skriver jag snabbt och lätt färdigt text till refräng och 1.5 vers,

fortfarande många gänger utan att ha rört ett instrument. Sedan kan det gå trögt,

då är det vilja, disciplin och (hårt) arbete som gäller.

Jag, som hobbypulare tycker inte det är fel att låta en låt ligga till sig.

För mig fungerar det bra att jobba mot en rimlig deadline, i ett sådant läge kan man

bli hyperaktiv.

Tja, det är väl ungefär så jag gör.

Kämpa på gubbar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker jag låter lite väl hårt. Ibland finns det bara ingen inspiration där, hur mycket man än letar efter den. Det är väl sällan den tränger sig på utan att man i alla fall är lite mottaglig, men det är långt ifrån alltid som man kan tvinga fram den.

Jo, inspirationen finns där hela tiden — med dig genom hela livet, tills du ramlar av pinnen. Du behöver således inte "leta efter den". Det finns alltid något att skriva ner/om. Alltid.

Jag misstänker att du förväxlar inspiration med ork.

Jag tror jag definierar "inspiration" på samma sätt som du definierar "inspiration och motivation att leta reda på den och göra nåt med den".

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror jag definierar "inspiration" på samma sätt som du definierar "inspiration och motivation att leta reda på den och göra nåt med den".

Igen — inspiration är inget du behöver "leta efter", den finns redan där, inom räckhåll. Om du inte förstår vad jag säger/skriver, så beror det säkert på att jag förklarar som en skit, och då kan vi också stoppa här.

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Lära mig teoretisk kunskap om låtstruktur. Måste finns en hel del man kan läsa sig till. Räcker liksom inte att veta vad 'vers' och 'refräng' (och kanske några till) innebär. Det måste finnas högvis med fler termer och allmän kunskap om låtstruktur, och det kan vara bra att känna till.

Var hittar man kunskap om det? Finns det något namn för det, typ kompositionslära eller nåt?

Men krånglar du inte bara till allt när du börjar tänka i dom banorna? Det är skitbra att ha den mallen om man vill göra mainstream-musik. Men som jag förstått så är du ute efter lite djupare musik.

Jag försöker tänka så lite som möjligt förutom på det jag just spelar, någonstans måste man ju börja, man bör väl ha en melodi eller ett ackord, eller en sketen ton, nånting du verkligen känner för. och sen om du lyssnar till ditt hjärta eller va tusan man ska säga så ska du nu se att du vet hur du vill att låten ska fortsätta, och det behöver ju inte va det lättaste att komma på HUR man spelar det. men du är en bit på vägen. släpp inte tanken! nynna på det du vill ha sen, spela in skiten, sen kan du ju ta ut det.

kanske inte bästa tipsen nån har slängt ut sig, men jag hoppas du förstår hur jag tänker. den enda som vet och förstår hur DU vill ha din musik är DU johnD.

word 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror jag definierar "inspiration" på samma sätt som du definierar "inspiration och motivation att sträcka sig efter den och göra nåt med den".

Igen — inspiration är inget du behöver "leta efter", den finns redan där, inom räckhåll. Om du inte förstår vad jag säger/skriver, så beror det säkert på att jag förklarar som en skit, och då kan vi också stoppa här.

Bättre?

Men krånglar du inte bara till allt när du börjar tänka i dom banorna? Det är skitbra att ha den mallen om man vill göra mainstream-musik. Men som jag förstått så är du ute efter lite djupare musik.

Det är väldigt bra att kunna teori om man vill göra annorlunda musik också. Hade jag inte lärt mig i skolan hur ett #5maj9-ackord är uppbyggt så hade jag nog inte kommit på tanken att använda ett sånt själv och inte vetat i vilket sammanhang det hade passat heller. Man kan experimentera sig fram till mycket, men teoretisk kunskap kan inspirera en till att göra nya saker och får en att se sambanden.

Link to comment
Dela på andra sajter

I det första området borde du helt klart skaffa dig grundläggande teoretiska kunskaper. Studera böcker om musikvetenskap så ska du se att allt lossnar på den delen väldigt snart.

Jag vet redan en del, bara inte inom just struktur och komposition. Åtminstone inte när jag skrev det, men nu har jag studerat det en del också. Har också analyserat struktur direkt från musik. Med framgång, nu har jag betydligt mer kontroll än tidigare, och jag har skrivit en (ännu ofärdig) låt på fem minuter utan några större svårigheter (åtminstone inte struktur eller längdmässigt, mixning och en del annat är en annan femma, men en sak åt gången.)

Jag skulle gärna vilja slå ihop område 2 och 3 faktiskt. Det handlar väldigt mycket om att frigöra sig själv från allt logiskt tänkande. Musik ska inte vara logiskt, musik låter bäst när den inte är bunden till former som hundratusentals andra redan har gjort. Det blir lite för mycket "har jag inte hört den här låten förut?"

Har inte planerat att använda kunskap om struktur på det sättet. Ju mer man vet om struktur, desto lättare är att vara kreativ och skapa nya intressanta strukturer. Så är det åtminstone för mig, ungefär som att man måste lära sig språk ordentligt om man ska kunna skriva bra. Ju mer jag vet, desto större verktygslåda att använda i mitt skapande och desto större chans att vara originell. Andra kanske fungerar annorlunda.

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Lära mig teoretisk kunskap om låtstruktur. Måste finns en hel del man kan läsa sig till. Räcker liksom inte att veta vad 'vers' och 'refräng' (och kanske några till) innebär. Det måste finnas högvis med fler termer och allmän kunskap om låtstruktur, och det kan vara bra att känna till.

Var hittar man kunskap om det? Finns det något namn för det, typ kompositionslära eller nåt?

Men krånglar du inte bara till allt när du börjar tänka i dom banorna? Det är skitbra att ha den mallen om man vill göra mainstream-musik. Men som jag förstått så är du ute efter lite djupare musik.

Jag letar inte efter en mall att följa, bara mer kunskap om struktur (inte ens det lika mycket längre). Se mitt föregående inlägg.

Redigerat av JohnD
Link to comment
Dela på andra sajter

Bättre?

Nope... jag gissar att du helt enkelt är för oerfaren för att förstå. Eller så har du det helt enkelt inte — ork, alltså.

(Innan du krämar över: Det är OK att inte [vilja] orka, det är OK att inte vara bäst hela tiden, det är OK att inte vara som alla andra.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Något som väcker känslor drar oftast igång min kreativitet. Nu är det inte ett problem jag alltid har men ibland så... men nya upplevelser helt enkelt. Att åka på semester någonstans där man aldrig varit förut, att gå och se ett riktigt band (som är duktiga på det de gör och inga plastapor som bara vill synas i media) och bli inspirerad av andra, att gå på en fest och lära känna nya människor etc. Och man skall kanske inte bli för kritisk mot sitt eget låtskrivande, inte överanalysera. Många "erkända" artister som har haft hits tappar ju förmågan att skriva nya bra låtar när de börjar snöa in för mycket på vad det är dom gör och hur dom skall göra det. Låt det kreativa flödet rinna fritt. So what om versen inte blir precis så bra som du vill ha den om bryggan är ok och refrängen kanot; du kan alltid skruva om låten senare OM du skulle komma något bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bättre?

Nope... jag gissar att du helt enkelt är för oerfaren för att förstå. Eller så har du det helt enkelt inte — ork, alltså.

(Innan du krämar över: Det är OK att inte [vilja] orka, det är OK att inte vara bäst hela tiden, det är OK att inte vara som alla andra.)

Du kan väl i alla fall förklara varför jag har fel innan du avfärdar mig som oerfaren?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan väl i alla fall förklara varför jag har fel innan du avfärdar mig som oerfaren?

Jag har inte avfärdat dig som oerfaren rätt av, bara sådär — alternativet var ju att du kanske helt enkelt inte pallar bry dig. Men OK, vi kan väl säga såhär:

Din erfarenhet säger att "ibland finns det bara ingen inspiration där, hur mycket man än letar efter den. Det är väl sällan den tränger sig på utan att man i alla fall är lite mottaglig, men det är långt ifrån alltid som man kan tvinga fram den."

För mig finns inspirationen alltid där (men inte för dig). Du måste "leta efter [inspiration]" (det måste inte jag, eftersom jag lärt mig förstå att det alltid finns något att skriva ner/om — det är bara att sätta igång [om man orkar]). Du nämner att inspiration är svårt att "tvinga fram" men kan "tränga sig på" om man är mottaglig (för mig är sådant irrelevant). Och då kan man ju fråga sig:

Gör det mig till någon sorts supermänniska i jämförelse med dig eller finns det anledning att tro att jag bara hittar på — vad tror du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör det mig till någon sorts supermänniska i jämförelse med dig eller finns det anledning att tro att jag bara hittar på — vad tror du?

Som jag sa så tror jag vi definierar inspiration olika. När jag säger inspiration så är det det som du menar med både inspiration och viljan/motivationen/orken/lusten att göra nånting av den. Är det framtvingat så är det inte i mina ögon inspiration.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag sa så tror jag vi definierar inspiration olika. När jag säger inspiration så är det det som du menar med både inspiration och viljan/motivationen/orken/lusten att göra nånting av den. Är det framtvingat så är det inte i mina ögon inspiration.

Fast vad jag har försökt poängtera — helt resultatlöst, dessvärre — är att inspiration inte går att "framtvinga" överhuvudtaget — den finns ju redan där! Du behöver inte "tvinga fram" något som redan finns där!

Vi talar om att skriva musik/låttexter — inte biblar, eller anarkistiska skrifter!

Men OK... vi definierar olika! Än så länge...

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag sa så tror jag vi definierar inspiration olika. När jag säger inspiration så är det det som du menar med både inspiration och viljan/motivationen/orken/lusten att göra nånting av den. Är det framtvingat så är det inte i mina ögon inspiration.

Fast vad jag har försökt poängtera — helt resultatlöst, dessvärre — är att inspiration inte går att "framtvinga" överhuvudtaget — den finns ju redan där! Du behöver inte "tvinga fram" något som redan finns där!

Nä precis, enligt din definition.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag sa så tror jag vi definierar inspiration olika. När jag säger inspiration så är det det som du menar med både inspiration och viljan/motivationen/orken/lusten att göra nånting av den. Är det framtvingat så är det inte i mina ögon inspiration.

Fast vad jag har försökt poängtera — helt resultatlöst, dessvärre — är att inspiration inte går att "framtvinga" överhuvudtaget — den finns ju redan där! Du behöver inte "tvinga fram" något som redan finns där!

Nä precis, enligt din definition.

Tycker du, ja! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag sa så tror jag vi definierar inspiration olika. När jag säger inspiration så är det det som du menar med både inspiration och viljan/motivationen/orken/lusten att göra nånting av den. Är det framtvingat så är det inte i mina ögon inspiration.

Fast vad jag har försökt poängtera — helt resultatlöst, dessvärre — är att inspiration inte går att "framtvinga" överhuvudtaget — den finns ju redan där! Du behöver inte "tvinga fram" något som redan finns där!

Nä precis, enligt din definition.

Tycker du, ja! 😄

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...