Jump to content
Annons

Tips på extern firewire-hårddisk


JahCrab

Recommended Posts

Efter en tid utomlands har jag samlat ihop mina resterande studiogrejer och bestämt mig för att bli mer mobil än jag var sist(eller i alla fall ha möjligheten till det då det är så smidigt att ha med sig lite småsaker och en laptop och kunna göra mustiga grejer). Det mesta har jag redan(monitorer/lurar/micar/kablage/krafs o.s.v.), men inte allt.

Då jag kört Pro Tools innan blir det Pro Tools igen, dock så blir det LE denna gången, en MacBook Pro 2.2(120 gb/2gb minne) är min laptop.

Ljudkort hade jag tänkt mig ett Mbox 2 Pro(plus MP-toolkitet), det verkar vara lagom för min budget, min mobilitetsvilja och mina kanalbehov.

Nu över till de egentliga frågorna, jag hade tänkt beställa Natives Akoustik Piano(har inte läst in mig så noga på det men det verkar ha det mesta jag behöver på fet-piano-plugin-fronten, hur som helst är nog allihopa ganska lika mycket krävande).

En Extern 7200 varvare av något slag, firewiread via macen klarar väl av det bra ihop med någorlunda antal spår och annat utan större latency hoppas jag?

Jag har aldrig kört diskar via firewire innan så jag har ingen jättekoll på hur snabbt det är.

Såvitt jag vet har jag en FireWire 800 och en FireWire 400 port, vilken är klokast att köra in ljudkortet respektive disken i?

Någon annan synpunkt på det hela? Tänkte slänga iväg en beställning till Thomann.

Sorry, jag är dålig på att hålla mig kort.

Nåja.

Det var länge sedan jag skrev här.

Det är ett gemytligt forum, som alltid!

Nu skall jag ut och köpa trumpinnar.

Tjipp.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Annons

Kör MacBook och behöver en stabil och tyst hdd. Provade iomegas minimax men den har krashat 2 ggr och är samtidigt väldigt högljudd. 750-1000GB är det jag behöver.

Kom med förslag! 🙂

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd
Link to comment
Dela på andra sajter

Kör MacBook och behöver en stabil och tyst hdd. Provade iomegas minimax men den har krashat 2 ggr och är samtidigt väldigt högljudd. 750-1000GB är det jag behöver.

Kom med förslag! 🙂

Hej

Jag har en Glyph som ar riktigt bra. Tyst. rackmonterbar, inget strul men ganska dyr.

Kolla deras hemsdia efter produkter.

www.glyphtech.com

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör MacBook och behöver en stabil och tyst hdd. Provade iomegas minimax men den har krashat 2 ggr och är samtidigt väldigt högljudd. 750-1000GB är det jag behöver.

Kom med förslag! 🙂

Hej

Jag har en Glyph som ar riktigt bra. Tyst. rackmonterbar, inget strul men ganska dyr.

Kolla deras hemsdia efter produkter.

www.glyphtech.com

Är deras produkter helt tysta trots att det är 7200 rpm?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns 7200RPMare som är lika tysta som 5400.

EDIT: Själva disken alltså...

Jojo, syftade mer på hela enheten (inkl fläkten).

Ja min Glyph ar tystare en Macbooken.

Redigerat av Directsound
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag har förstått så kommer man väldigt långt med 7200rpm, använder själv för närvarande en macbook pro med extern firewire hårddisk på 5400 rpm där jag både spelar in och har alla samplingsbibliotek (drumkit from hell superior, bandstand, addictive drums etc...) och det händer väldigt, väldigt sällan att hårddisken inte hinner med... faktiskt funkar denna 5400 rpm firewire-anslutna bättre än alla mina 7200 rpm's externa diskar med USB-anslutning.... har hört nåt om att firewire ska vara mindre processorkrävande, verkar ju ligga något i det.

Angående vart du ska koppla disken : Jag fick nyligen ett utmärkt tips om detta, läs tråden här : https://www.studio.se/index.php?showtopic...mp;#entry731461

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har alltid kört med extern firewire disk på 7200 varv och heller aldrig haft något problem! se till att du inte överbelastar firewirebussen i datorn bara!😉 Jag köpte en firewire 800 disk igår och är väldigt nyfiken på att se om det blir någon skillnad i praktiken.

Så vitt jag förstår det så ska en firewireexpansion via expresscard34 lösa problemet om man har mycket grejer på firewire. Macoteket har tror jag. Men överväg en FW800disk så har du FW400porten ledig till ljudkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Hej,

letar efter en snabb och stabil FW-hårddisk som ska köras med min MBP.

Den kommer även att köras med en vanlig macbook ibland så det vore

jättebra om det fanns både FW400 och FW800 på den..

några tips? vad använder ni?

tack

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

letar efter en snabb och stabil FW-hårddisk som ska köras med min MBP.

Den kommer även att köras med en vanlig macbook ibland så det vore

jättebra om det fanns både FW400 och FW800 på den..

några tips? vad använder ni?

tack

Jäkla lustigt! Skulle precis göra en tåd om samma sak

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en Lacie D2 som fungerat utmärkt under två år. Enda som krånglat är AC-adaptern som pajjade efter att ha varit påslagen stora delar av dygnet under ett par år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en Lacie D2 som fungerat utmärkt under två år. Enda som krånglat är AC-adaptern som pajjade efter att ha varit påslagen stora delar av dygnet under ett par år.

cool.

glömde säga att jag kommer att spela in och skriva direkt till hårddisken också.

hur använder du din?

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv har jag en Seagate FreeAgent Pro 500GB.

Hårddisken kommer med två plattor med datakontakterna. När den levereras sitter plattan med USB- och eSATA-kontakter påskruvad. Den skruvas bort för hand, och ersätts med plattan med två stycken Firewire 400.

+ Stabil och pålitlig. 😉

+ Den piper visserligen till och surrar rejält när den blir ansluten, men efter det håller den sig riktigt tyst.

+ Snygg design, med glödande orange när den används.

- Går inte att förvara liggandes då foten är gjord för att vara ståendes.

- Jobbigt att växla mellan USB/eSATA och FW, så välj en av plattformarna. 😕

- Ingen FW800.

Idag skulle jag nog ha köpt en Western Digital MyBook Studio Edition

Här finns alla kontakter sida vid sida - USB2 (480 Mbps), FW400 (400 Mbps), FW800 (800 Mbps) och eSATA (3 Gbps). 😉

FW800 har du direkt i din MBP - och om du i framtiden vill ha eSATA kan du expandera din MBP med ett ExpressCard.

Link to comment
Dela på andra sajter

Idag skulle jag nog ha köpt en Western Digital MyBook Studio Edition

Här finns alla kontakter sida vid sida - USB2 (480 Mbps), FW400 (400 Mbps), FW800 (800 Mbps) och eSATA (3 Gbps). 🙂

FW800 har du direkt i din MBP - och om du i framtiden vill ha eSATA kan du expandera din MBP med ett ExpressCard.

Har själv en sådan hårddisk - fast på 1 TB. Den är snabb och trevlig - dock har den i kombination med mitt ljudkort en tendens att få datorn att krascha... Alltså kernel panic 😎

Men utöver det är den väldigt bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har två stycken ST Labs aluminiumlådor där man kan stoppa i vilka IDE-hårddiskar som helst. Dessa har både USB 2.0- och Firewire 400-interface. Funkar grymmebra. Har dessutom en LaCie firewire-disk. Funkar också väldigt bra, men är ett lite dyrare alternativ.

Fördelen med lådorna/IDE-diskar är ju att man kan plocka ur disken när den blir full och stoppa i en annan, smart lösning.

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en Lacie D2 som fungerat utmärkt under två år. Enda som krånglat är AC-adaptern som pajjade efter att ha varit påslagen stora delar av dygnet under ett par år.

cool.

glömde säga att jag kommer att spela in och skriva direkt till hårddisken också.

hur använder du din?

Som backup, men spelade in på den tidigare. Har fyra interna diskar i min Mac Pro nu 😉 .

Om du har ett Firewireljudkort bör du koppla in hårddisken från FW400 på hårddisken med en FW400-->FW800-sladd in i FW800-porten i din MBP för att slippa problem med att ljudkortet och hårddisken bråkar om bandbredden. Den är nämligen på 800 MBit/s för hela FW-bussen och det betyder att man överstiger det annars.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer förmodligen få lika stor bredd på märkes val som om det gällde intern hårddisk.

Att tänka på:

Givetvis FW när det ska användas till annat än backup

Kylningsförmåga? Bra material och inte plast som så många använder

Valet bör innefatta att du kanske köper fler och då vill iaf jag ha samma AC-adapter

För mig är det Iomega som gäller då de har bra pris samt kommer i aluminium utförande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag har en Glyph som ar riktigt bra. Tyst. rackmonterbar, inget strul men ganska dyr.

Kolla deras hemsdia efter produkter.

www.glyphtech.com

Hur i helvete kan du kalla Glyph för tysta? Köpte en precis och den låter hur mycket som helst... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Idag skulle jag nog ha köpt en Western Digital MyBook Studio Edition

Här finns alla kontakter sida vid sida - USB2 (480 Mbps), FW400 (400 Mbps), FW800 (800 Mbps) och eSATA (3 Gbps). 😎

FW800 har du direkt i din MBP - och om du i framtiden vill ha eSATA kan du expandera din MBP med ett ExpressCard.

Har själv en sådan hårddisk - fast på 1 TB. Den är snabb och trevlig - dock har den i kombination med mitt ljudkort en tendens att få datorn att krascha... Alltså kernel panic 🙂

Men utöver det är den väldigt bra!

😳

Vilket ljudkort/tillverkare? Digidesign eller? M-Audio?

Link to comment
Dela på andra sajter

En liten undran. Jag kopplar min nya hdd direkt till fw-porten på mitt externa ljudkort, och datorn känner således bara av hårddisken när ljudkortet är på. Går det att koppla hårddisken direkt till datorn via USB också, så att man slipper ha igång ljudkortet så fort man ska göra ngt? Så att man använder 2 av interfacen på hårddisken alltså.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här kan du läsa om hur jag gjort, vad jag köpt för kabel och hårddisk samt hur allt fungerar.

https://www.studio.se/index.php?showtopic...mp;#entry735187. Angående Seagatedisken är den inte ljudlös men saknar fläkt så den låter inte mer än det ljud hårddisken ger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...