Jump to content
Annons

Innan Riktig Mastering


prodman (oregistrerad)

Recommended Posts

Annons

En annan sak jag tänkt på. Tittar man grafiskt på en modern danslåt så ser man att "kroppen" på ljudbilden är väldigt samlad, inga "spikar" som slår i taket, antar att mastringen hjälpt till att få det så.

Tittar man på mina låtar innan mastring och efter att jag mastrat själv så är det antingen "spikar" eller avklippta spikar.

Beror det på att jag inte kört tillräckligt hårt med kompressor på diverse kanaler i mixen? Eller brukar den grafiska ljudbilden se så ut innan riktig proffs "mastring?

Link to comment
Dela på andra sajter

Beror det på att jag inte kört tillräckligt hårt med kompressor på diverse kanaler i mixen?

en kombo av det du nämner å att man förmodligen gett tillräckligt utrymme för mastringen att arbeta med = inga peakar som slickar nollan

vad använder du när du mastrar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt som tillför ett "sound" kan man göra innan mastring....det är omöjligt för dom att veta vad du vill ha för unikt sound på dina låtar! Alt tar du med dig en laptop med din setup och sitter med under masteringen....

Sen skall man inte lyssna blint på masteringstekniker....dom gnäller för mkt!!!! Klart att dom vill ha det upplagt på ett guldfat när dom skall mastra....!!

mixtekniker gnäller aldeles för mkt också! Det ligger i vår natur! Jag vill ha redigerade vocals som ligger tajt när jag mixar! Jag vill ha torra filer utan ett plastigt "inbrännt" reverb på vissa ljud, jag vill ha allting perfekt inspelat osv osv....men ibland får man leva med en mp3-fil på ett track, som dom mailar till en dagen innan mixen skall vara färdig, ibland får man leva med att behöva tajta till vokalerna här och där, och ta bort andningsljud här och där.....och ibland får man leva med att det ligger ett svagt reverb på viveln, som man helst hade lagt på efter kompressorn som man måste ha på det spåret...osv osv.

Det reverbet ligger troligtvis där för att dom vill ha just exakt DET reverbet, och inte ett "dyrt, luftigt" reverb som jag annars kanske hade lagt på....

vad jag försöker säga är att om du har något som tillför ett sound, så skall du använda det!

Det handlar inte alltid om att göra på "bästa möjliga sätt", utan om att DU skall få den ljudbild DU vill ha.

men, limiter kan man vara försiktig med....men se till att dom har den limitern du vill att dom skall använda, om du nu vet det, för dom jobbar synnerligen olika!

Redigerat av Mr Keys
Link to comment
Dela på andra sajter

men, limiter kan man vara försiktig med....men se till att dom har den limitern du vill att dom skall använda, om du nu vet det, för dom jobbar synnerligen olika!

Om det är så viktigt vilken limiter mastrningsstudion använder borde den absolut smidigaste lösningen vara att välja ställe efter utrustning. Själv väljer jag ställe efter de färdigheter personen bakom rattarna har.

Link to comment
Dela på andra sajter

men, limiter kan man vara försiktig med....men se till att dom har den limitern du vill att dom skall använda, om du nu vet det, för dom jobbar synnerligen olika!

Om det är så viktigt vilken limiter mastrningsstudion använder borde den absolut smidigaste lösningen vara att välja ställe efter utrustning. Själv väljer jag ställe efter de färdigheter personen bakom rattarna har.

absolut, jag håller med dig till fullo........men faktum kvarstår att olika limiters låter olika....! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

jag tycker att du ska slänga på din favorit kompressor på mastern innan du ens startar ett nytt project.

om du brukar mixa rakt in i kompressorn och sen ta av den innan du skickar på mastring vet du vilka nivåer du ska ha för att en kompressor ska jobba korrekt.

vet du inte det blir det förmodligen en tråkigare master och uppenbarligen en lägre sådan i volym.

själv har jag en hel kedja på mastern med 8 pluggar som alltid ligger på som template när jag proddar. 5 kompressorer, 2 eq och 1 limiter. alla är UAD.

dom tar kanske 1-2dB var och jag kan hamna på-6dBRMS om det skulle behövas. själv tycker jag att -10 räcker men jag brukar köra upp det till -8 för att andra "viktiga låtar" i min genre håller den nivån. vägrade tro på detta tills jag fick höra att det är många som kör med färdig kedja på mastern och jag prövade själv.

om det ska skickas på mastring tar jag eventuellt bort limitern och peakar mixen på -6dBFS, men då endast om det ska bli vinyl vilket jag inte kan själv.

annars säger jag att det redan är mastrat av - och så drar jag till med ett namn. det finns mycket klåpare där ute och jag får ut högre volym än vad de kan få UTAN att använda mig av bajsiga maximizers, inflators osv som bara distar sönder ljudet och tröttar ut öronen.

jag proddar/mixar/mastrar (det behövs ett nytt akademiskt ord för för detta begrepp där alla tre ord ingår) i en lägenhet av betong, utan att ha placerat högtalarna vettigt och endast soffan som dämpning. jag har ett skruttigt m audio kort som matar en gammal technics förstärkare som en kompis hittade i soprummet och risiga kablar som är kopplade till mina fuktskadade ns10or. det borde ju vara en mardröm och mina produktioner måste ju låta skit, men det gör de inte. jag har möjlighet att testa ute på klubb precis när jag vill så jag vet att mixarna translatar bra. mycket bra. ett tag proddade jag på golvet i ett rum som knappt rymde en säng. det gick också bra 😱

har du inget UAD som jag tycker låter bäst så testa några native kompressorer. sonalksis SV-315 Mk2, waves API 2500 och sonnox limiter är mina faves.

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp, något som jag alltid gör är att ha en "osynlig" limiter som ligger och tar bort allt som skulle kunna råka hamna ovanför nollan. Den limitern ligger alltid näst längst ner på min masterbuss. Alltid. Ibland använder jag någon voodoo-grafisk-analys-tjoflöjt-plugin längst ner i kedjan för att se vad som händer i mixen, men aldrig något som gör något med ljudet under limitern.

Så jag vet med 100% säkerhet att jag aldrig kommer få digital-clipping.

Sen när det börjar bli dags att mixa ner så brukar jag titta på reduceringen på limitern, när den slutar röra sig så vet jag att att jag håller mig inom ramarna, och att jag inte färgar mixen med den limiter jag använder (här går det då såklart bra att stänga av den eftersom den inte arbetar på signalen längre). Fördelen med att jobba så är att du kan dra på hur mycket du vill i den kreativa fasen av arbetet, utan att behöva höra "KSSSSNNNNGGG!" för att du råkar klippa.

Sen finns det dom som istället jobbar på en mycket lägre nivå och höjer volymen till högtalarna/hörlurarna. Risken är ju då att du någon gång råkar spela upp andra ljud (redan mastrade) och spränga hela rummet/örat/ögat/tanden pga sjukt hög volym, och när man gjort det några gånger så går man över till mitt sätt. 😄

Obs! lata låter limitern ligga på i nermix - smarta mixar så att den inte behövs.

Ska väl erkänna att jag är ca 50-50 där, beroende på vad man jobbar på.

Sen är det en helt egen saga om det INTE ska gå till mastring.

Då har jag 4-5 stycken chainer plugins med kompressorer/limiters som ligger på masterbussen.

går väl upp till en 35-50 kompressorer/limiters för att få en ren och "dynamisk" -4 Rms master.

/Beatbed

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen när det börjar bli dags att mixa ner så brukar jag titta på reduceringen på limitern, när den slutar röra sig så vet jag att att jag håller mig inom ramarna, och att jag inte färgar mixen med den limiter jag använder (här går det då såklart bra att stänga av den eftersom den inte arbetar på signalen längre). Fördelen med att jobba så är att du kan dra på hur mycket du vill i den kreativa fasen av arbetet, utan att behöva höra "KSSSSNNNNGGG!" för att du råkar klippa.

du vet att clipping sker i din d/a omvandlare va? och inte i din DAW. den digitala clipen kommer du höra efter du bouncat. vill du hör digital clipping får du lägga på en plug som clipper...

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen när det börjar bli dags att mixa ner så brukar jag titta på reduceringen på limitern, när den slutar röra sig så vet jag att att jag håller mig inom ramarna, och att jag inte färgar mixen med den limiter jag använder (här går det då såklart bra att stänga av den eftersom den inte arbetar på signalen längre). Fördelen med att jobba så är att du kan dra på hur mycket du vill i den kreativa fasen av arbetet, utan att behöva höra "KSSSSNNNNGGG!" för att du råkar klippa.

du vet att clipping sker i din d/a omvandlare va? och inte i din DAW. den digitala clipen kommer du höra efter du bouncat. vill du hör digital clipping får du lägga på en plug som clipper...

Ja, jag pratar inte om in-volym, utan ut-volym.

Link to comment
Dela på andra sajter

I vilket fall..en pre-master är INTE per defintion detsamma som att masterbussen måste vara tom.

ehh . .jo. :rolleyes:

Måste lägga in nått här, det känns som att de är lite förvirring bland begreppen här egentligen... Ordet mastring innefattar det sista steget som görs från det att låten/låtarna är helt klara ljudmässigt till att de är tryckta på skiva. Pre-master är däremot är ordet för det sista "ljudtekniska" steget innan låten/låtarna går in i själva "trycka skivan-fasen". Detta är iaf vad jag har lärt mig av en som jobbar med just detta (från decentia i göteborg).

Det man alltså gör efter mixning, finputsningen: Pre-mastring

(innefattar oftast EQ, kompressor, limitering av en stereofil, eller ett par stereofiler sk. Stems)

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen när det börjar bli dags att mixa ner så brukar jag titta på reduceringen på limitern, när den slutar röra sig så vet jag att att jag håller mig inom ramarna, och att jag inte färgar mixen med den limiter jag använder (här går det då såklart bra att stänga av den eftersom den inte arbetar på signalen längre). Fördelen med att jobba så är att du kan dra på hur mycket du vill i den kreativa fasen av arbetet, utan att behöva höra "KSSSSNNNNGGG!" för att du råkar klippa.

du vet att clipping sker i din d/a omvandlare va? och inte i din DAW. den digitala clipen kommer du höra efter du bouncat. vill du hör digital clipping får du lägga på en plug som clipper...

Ja, jag pratar inte om in-volym, utan ut-volym.

Jag pratar också om ut-volym. Vad bra att du förstår vad jag pratar om :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen när det börjar bli dags att mixa ner så brukar jag titta på reduceringen på limitern, när den slutar röra sig så vet jag att att jag håller mig inom ramarna, och att jag inte färgar mixen med den limiter jag använder (här går det då såklart bra att stänga av den eftersom den inte arbetar på signalen längre). Fördelen med att jobba så är att du kan dra på hur mycket du vill i den kreativa fasen av arbetet, utan att behöva höra "KSSSSNNNNGGG!" för att du råkar klippa.

du vet att clipping sker i din d/a omvandlare va? och inte i din DAW. den digitala clipen kommer du höra efter du bouncat. vill du hör digital clipping får du lägga på en plug som clipper...

Ja, jag pratar inte om in-volym, utan ut-volym.

Jag pratar också om ut-volym. Vad bra att du förstår vad jag pratar om 🙁

Så spännande, så spännande.

Jag har nu läst allt på hela internet om digital clipping och tar till mig din poäng.

Hur jag lyckats distorta min direkta utsignal från min DAW får teoretikerna debatera, något som är vanligare är att sequencern blinkar rött och ser sur ut, och det slipper man med limitern på plats.

Och min mumbojumo-voodoo pryl efter limitern är en översamplad peak meter 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen när det börjar bli dags att mixa ner så brukar jag titta på reduceringen på limitern, när den slutar röra sig så vet jag att att jag håller mig inom ramarna, och att jag inte färgar mixen med den limiter jag använder (här går det då såklart bra att stänga av den eftersom den inte arbetar på signalen längre). Fördelen med att jobba så är att du kan dra på hur mycket du vill i den kreativa fasen av arbetet, utan att behöva höra "KSSSSNNNNGGG!" för att du råkar klippa.

du vet att clipping sker i din d/a omvandlare va? och inte i din DAW. den digitala clipen kommer du höra efter du bouncat. vill du hör digital clipping får du lägga på en plug som clipper...

Ja, jag pratar inte om in-volym, utan ut-volym.

Jag pratar också om ut-volym. Vad bra att du förstår vad jag pratar om 😲

Så spännande, så spännande.

Jag har nu läst allt på hela internet om digital clipping och tar till mig din poäng.

Hur jag lyckats distorta min direkta utsignal från min DAW får teoretikerna debatera, något som är vanligare är att sequencern blinkar rött och ser sur ut, och det slipper man med limitern på plats.

Och min mumbojumo-voodoo pryl efter limitern är en översamplad peak meter 😆

det du hör är din d/a omvandlare som klipper. när du lyssnar igen efter du bouncat hörs den digitala clippingen också. det här va nyheter för mig också ett tag sen...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
I vilket fall..en pre-master är INTE per defintion detsamma som att masterbussen måste vara tom.

ehh . .jo. 😄

Måste lägga in nått här, det känns som att de är lite förvirring bland begreppen här egentligen... Ordet mastring innefattar det sista steget som görs från det att låten/låtarna är helt klara ljudmässigt till att de är tryckta på skiva. Pre-master är däremot är ordet för det sista "ljudtekniska" steget innan låten/låtarna går in i själva "trycka skivan-fasen". Detta är iaf vad jag har lärt mig av en som jobbar med just detta (från decentia i göteborg).

Det man alltså gör efter mixning, finputsningen: Pre-mastring

(innefattar oftast EQ, kompressor, limitering av en stereofil, eller ett par stereofiler sk. Stems)

Mastering var väl mig veterligen själva processen att skapa första verket i processen duplicering. Tonjustering etc var formellt premastering. Idag finns inte den speciella processen att man behöver gravera i vinyl så att idag säger alla mastering.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...