Jump to content
Annons

beatbed

Medlem
  • Antal inlägg

    26
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt
  1. du vet att clipping sker i din d/a omvandlare va? och inte i din DAW. den digitala clipen kommer du höra efter du bouncat. vill du hör digital clipping får du lägga på en plug som clipper... Ja, jag pratar inte om in-volym, utan ut-volym. Jag pratar också om ut-volym. Vad bra att du förstår vad jag pratar om 🙁 Så spännande, så spännande. Jag har nu läst allt på hela internet om digital clipping och tar till mig din poäng. Hur jag lyckats distorta min direkta utsignal från min DAW får teoretikerna debatera, något som är vanligare är att sequencern blinkar rött och ser sur ut, och det slipper man med limitern på plats. Och min mumbojumo-voodoo pryl efter limitern är en översamplad peak meter 😉
  2. du vet att clipping sker i din d/a omvandlare va? och inte i din DAW. den digitala clipen kommer du höra efter du bouncat. vill du hör digital clipping får du lägga på en plug som clipper... Ja, jag pratar inte om in-volym, utan ut-volym.
  3. Japp, något som jag alltid gör är att ha en "osynlig" limiter som ligger och tar bort allt som skulle kunna råka hamna ovanför nollan. Den limitern ligger alltid näst längst ner på min masterbuss. Alltid. Ibland använder jag någon voodoo-grafisk-analys-tjoflöjt-plugin längst ner i kedjan för att se vad som händer i mixen, men aldrig något som gör något med ljudet under limitern. Så jag vet med 100% säkerhet att jag aldrig kommer få digital-clipping. Sen när det börjar bli dags att mixa ner så brukar jag titta på reduceringen på limitern, när den slutar röra sig så vet jag att att jag håller mig inom ramarna, och att jag inte färgar mixen med den limiter jag använder (här går det då såklart bra att stänga av den eftersom den inte arbetar på signalen längre). Fördelen med att jobba så är att du kan dra på hur mycket du vill i den kreativa fasen av arbetet, utan att behöva höra "KSSSSNNNNGGG!" för att du råkar klippa. Sen finns det dom som istället jobbar på en mycket lägre nivå och höjer volymen till högtalarna/hörlurarna. Risken är ju då att du någon gång råkar spela upp andra ljud (redan mastrade) och spränga hela rummet/örat/ögat/tanden pga sjukt hög volym, och när man gjort det några gånger så går man över till mitt sätt. 😄 Obs! lata låter limitern ligga på i nermix - smarta mixar så att den inte behövs. Ska väl erkänna att jag är ca 50-50 där, beroende på vad man jobbar på. Sen är det en helt egen saga om det INTE ska gå till mastring. Då har jag 4-5 stycken chainer plugins med kompressorer/limiters som ligger på masterbussen. går väl upp till en 35-50 kompressorer/limiters för att få en ren och "dynamisk" -4 Rms master. /Beatbed
  4. Ibland undrar jag om det är musiker eller riksfånar som svara på trådar. Eller så kanske det bara är barn. Oavsett vad så vill jag bara säga det här, tråden handlar om "Sökes: Musiker och skivbolag till idiphone". Finns det någon möjlighet till att någon någongång kommer ställa relevanta frågor eller Stfu? Och jag tycker att det är en bra mycket skönare grej att läsa "Hmmm, jag har kollat läget och mina analyser säger mig att streaming nog inte är helt rätt sätt, så jag startar ett företag och kör igång med min egen grej! Det kommer ni kunna läsa om i min egen tråd som jag skapar när jag kommer igång." Eller något annat konstruktivt/kreativt/smart/eggande/värt-min-tid. Det hade varit intressant. Men man får väl läsa en god bok istället.
  5. Och än viktigare är att välja var man ska synas! Alla artister med sikte på en karriär måste värna sitt varumärke och naturligtvis akta sig för att sammankopplas med sjunkande skepp. Hoppa inte på vad som helst bara för att det erbjuds! Jag gjorde förmodligen en förhastad koppling, och ber om ursäkt. Menade inget illa, bara att vissa bryr sig mer om umgänget än sammanhanget. 🙂 /Beatbed
  6. Jag antar att man kan se det på det sättet som du gör nattvakten, att på något konstigt vis blir ens musik bättre om den är i skivhyllan på Åhléns. Själv så ser jag på min musik som en egen helhet, om jag tycker att det låter bra så låter jag någon annan höra det, tycker dom om det så lyssnar jag på det några gånger till. Sen släpper jag musiken om det är vad jag känner för. Som jag distribueras idag så kan jag inte styra med järnhand vilka butiker man kan köpa min musik i, det finns säkert tillfällen då någon har gjort något som jag inte gillar när de lyssnar på min musik, men hur långt ska man ta det? Visst, om man har produktioner som låter "demo" så är det kanske dumt att släppa musiken där mycket annat låter "demo" - Om det är viktigt för en att låta "pro". Själv så fattade jag beslutet att hellre prova en gång för mycket än en gång för lite. Det har fungerat finfint än så länge 🙂 /Beatbed
  7. Tack, du har en poäng. Jag dissar inte möjligheten, raka motsatsen. Det är bara det att som independent artist underhålla alla olika "bibliotek" som man ligger i/på/under tar tid från att göra musiken. Jag ska som tack för ditt snabba svar göra min senaste låt "I love the kick in my gut" tillgänglig via ert nätverk. /Beatbed
  8. Du kan gott skära med två-tre filter utan att all info försvinner, den lilla sub man faktiskt vill ha på dansgolvet är rätt marginell om man ser på helheten. Se bara till att det inte är stenplatt under 50 Hz när du analyserar filen i en eq. Felet en del gör är att dom sätter sig med kicken sist/sent in i projektet och tycker att det låter jättefattigt utan dom där 0-40/65 Hz. Dom sitter oftast utan sub 🙂 eller väldigt lågt inställd volym på den. Sub på varje slag är bland det tråkigaste man kan höra/känna oavsätt om man är på Ibiza eller i köket med kvällspastan. Du vill ha kropp, men inte jordbävning. Den här låten har jag skurit både basen och Kick(arna) räjlt på. Och den heter "I love the kick in my gut". /Beatbed
  9. beatbed

    Burkighet

    och om rummet är litet så är det karaktären på det naturliga reverbet som får det att låta burkigt, spela lägre eller ljudisolera. Ta bort all bas på instrument som inte ska ha bas (även manlig sång). 220-500 hz är som sagt en riktig härva att rengöra, lägg mycket tid på att ta bort energi härifrån. Så här ska ut-kurvan vara på din EQ när du spelar upp utan bas och kick: 20hz.....300hz.....16khz .....___..________ __/......U................\.. och med bas & kick: 20hz.....300hz.....16khz ....-- __..__.______ /..............................\.. 😛 /Beatbed Ps. det är en pain att få ascii att ligga där den ska i html, så rätt många vita punkter krävdes för att få dessa smäckra illustrationer .Ds
  10. Hej skydive! Det du ber om är en massa saker kan jag säga 😛 För att editera filmen så behöver du ett redigeringsprogram, det finns en uppsjö av dessa och om jag nämner ett så måste jag nämna alla - så sök hellre på editing video via google. Det är också olika om du sitter på mac eller pc. För att få ljudet in över filmen så behöver du antingen en kompetent ljudredigerare eller även där en videoredigerare, men hur har du tänkt att komponera ljudspåret? ska det vara i "takt" till filmen eller är det två separata saker? För att få slowmotion så finns det allt från riktigt avancerade algoritmer som räknar ut mellanbilder till att bara sänka uppspelningen. Jag är ingen expert på freeware editerare så där får vi be om hjälp från fler här på forumet. Men försök att tänka ut vad du behöver/vill göra innan så blir det lättare att hjälpa dig 😄 /beatbed
  11. Nu vet jag inte i vilken takt den här låten går i men låt oss säga (för jag är lat) att den går i 4/4. Gör ett ful-beat med kick-snare-kick-snare, lägg den på första nerslaget eller första sångtaget eller där du tror att det ska ligga helt enkelt. dra i ljudspåret tills du har att dom spelar i takt till ditt trumspår (bara den en fyrtakt alltså den kick-snare-kick-snare som du har gjort). Om du känner att det går för fort/långsamt så anpassa tempot. nu när du har den första fyran perfekt i takt, markera ditt lilla midi event med trummor och tryck CTRL+D så duplicerar du den, gör det ett par gånger. nu spelar du hela vägen. när du märker att ljudet börjar släpa/gå från takten, anpassa hela takten igen. Nu har du den generella takten i spåret. Om dom nu börjar göra små ändringar så att du hamnar ur synk, så antingen får du justera det med tempo-control alltså höja sänka takten i Cubase, eller, klippa och klistra i ljudspåret så att dom hamnar rätt igen. Att göra remixer är glamorösare på film 😛 Lycka till och kom ihåg att omöjligt är det bara när elen har tagit slut. /Beatbed
  12. Det finns lite olika sätt att handskas med detta pikära problem. Som kapten G sa här ovan är rätt vanligt. Att pressa bort basen med sidechain. Ett annat sätt, som är lite mer "hands on" är att skära i kicken när basen spelar, detta kan du göra med liknande verktyg, eller helt enkelt ha två olika Kickar. En som har sub, en som du har tagit bort suben på. Varje gång basen spelar så byter du raskt ut kicken. Ja - det är jobbigt att göra - nej man vill inte. Men, när allt annat är klart - låten är färdig. Då kan du faktiskt göra det och resultatet blir den där riktigt feta suben med den superfeta kicken och alla kidsen kommer klia sig i huvudet och maila studio och fråga "hur får jag basen som på den här låten?!" 😛
  13. Det ser ju intressant ut, har bara en fråga jag vill ha svar på innan jag sätter mig och gör ännu en digitalisering. Hur många betalande kunder har ni? 70% av noll är ju tyvärr forfarande bara noll 😛 .
  14. 470 € är ju inte gratis precis. Men det känns som en produkt som tagit lång tid att utveckla. Och det ger också svaret på frågan "varför?" jo, vem skulle betala 470 € för ett impulsbibliotek? 😛 Nej men seriöst så verkar det vara en riktigt bra plugin, undrar dock om det går att lägga till/byta ut samplingarna som finns i appen.
  15. Det beror väl på hur man brukar påbörja sina projekt också. För mig så beror det på vad jag vill göra. Ska det vara deppigt, känslosamt så sätter jag mig med en gitarr och plinkar tills jag känner att det kan spelas in. Rätt sällan jag vill ha det deppigt så oftast gör jag som med allt annat jag spelar in. Upp i sequencern, hitta ett skönt ljud på en synt eller vsti, lägg till ett grundbeat, och efter någon minut så är man grymt inspirerad. Jag har dock nyligen gjort en rätt stor ändring i hela låtbyggandet. Det började med att jag lät mastra en singel som heter "Nerd Rocker" hos ett relativt prestigefyllt mastring hus i England. Och för att dom skulle få lite headroom så drog jag ner rätt mycket på kompressor/limiter/slutlimiter bara så att dom skulle ha en fin mjuk 96 Khz att klämma upp till passande nivå. Problemet var att det jag fick tillbaka låter rätt uselt faktiskt. Jag lyssnade mellan min egen "mix-med-extra-allt" och deras version och min lät bättre, den har till och med ungefär samma volym. Det känns mer som om dom slängt på en limiter, justerat pyttelite EQ och sen tänkt "ah nu kommer han tycka att det är jättehög volym" vilket jag specifikt sa att dom inte skulle pressa på, utan lägga på den nivå som låten klarar av (jag hade dessutom redan min hög-volym variant). I alla fall, detta ledde mig till att tänka "skit i vad alla andra säger att man ska och inte ska" så nu kör jag alla instrument precis så högt/pressat som jag vill, direkt i skapandet av låten. Det för med sig två saker, 1. Det tar längre tid att producera något. 2. Det låter jävli*t fett hela tiden. Och ju längre tid man redan lagt, desto större chans att man vill lägga mer tid på det. Och det faktum att man blir "Wow!" varje gång låten kör igång gör att man vill få den klar. Nästa projekt får bli att låta en riktig mixare mixa låten i stället, Mastring har fått sina chanser och det är grymt överskattat om originalet är digitalt. Jag förstår poängen med mastring, men för mig är det inte värt pengarna på singlar. Ok, det blev lite ranting här - iaf mitt tips: prodda mycket så att man blir sugen på att öppna projektet igen 🙂 /Beatbed
×
×
  • Skapa ny...