Jump to content
Annons

Bästa kommersiella synt-pluggarna?


toka

Recommended Posts

Har ju massor, men dessa är sådana som jag använder ofta - av olika anledningar:

Groove Agent (för att slippa göra en halvtrist trumtakt innan det går att komma igång med harmonierna)

Virtual Guitarist (kanonbra för mig som inte spelar gitarr men ändå vill ha lite gitarrkomp ibland)

Hypersonic 2 (lättanvänt smör-och-bröd-instrument)

Sampletank2 XL (som ovan)

EWQLSO Gold XP (skitbra orkester-VSTi)

Scarbee SID XL (det bästa trum-VSTi som finns; ersätter Groove Agent när det övriga kompet har kommit längre)

Scarbee J-Slap'n Fingered (det bästa elbas-VSTi som finns)

Scarbee KGB (skitbra elpianon av allehanda slag)

Kick Ass Brass (en alldeles egen blåssektion är ju aldrig fel)

NI Xpress keyboards (paket med bantade versioner av B4, Pro53 och FM7)

...som sagt de mest använda hos mig. Jag har minst lika många till som inte används lika frekvent (jodå - alla ÄR original... 🙂 ).

Under hur lång tid är alla dom inköpta? För det är allvarligt talat MÅNGA!

Dom jag använder just nu är:

Nexus med Dance Exp volym 1

Vanguard

Z3ta

Steinberg Virtual Guitarist (Acustic/Electric)

V-Station

B-Station

Edit: Glömde ju kära Ez-Drummer!

Redigerat av djstyler
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Annons

Använder inte så mycket mjukvarusynthar. Har mest varit gamla analoga grejer här hemma. Men de som jag gillar mest av alla är de som Gforce/Gmedia gör. Tycker att de är väldigt prisvärda och snälla mot datorkraften.

Link to comment
Dela på andra sajter

Använder inte så mycket mjukvarusynthar. Har mest varit gamla analoga grejer här hemma. Men de som jag gillar mest av alla är de som Gforce/Gmedia gör. Tycker att de är väldigt prisvärda och snälla mot datorkraften.

Vilka trevliga saker du fick mig att hitta på deras hemsida. Lät väldigt bra. Tipsa mig om en skön analog synth för en som är sugen att testa på detta. Jag är helt ny och vill hitta en med rätt feta saw ljud osv. Jp8000 har varit på tapeten rätt länge. Ska va mkt Timbaland feta ljud osv =P

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilka trevliga saker du fick mig att hitta på deras hemsida. Lät väldigt bra. Tipsa mig om en skön analog synth för en som är sugen att testa på detta. Jag är helt ny och vill hitta en med rätt feta saw ljud osv. Jp8000 har varit på tapeten rätt länge. Ska va mkt Timbaland feta ljud osv =P

Jag tror att en VA (Virtual Analog) som JP-8000 eller kanske SH-201 kan vara en schysst början. De har en bra och logisk uppbyggnad och är väldigt lätta att lära sig. Båda två har supersaw vågform och fixar fetare ljud utan problem. Personligen tycker jag att JP-8000 har lite bättre botten och fler roligare funktioner än SH-201. Men då har jag spelat mer på JP-8000 än SH:n så jag kanske har fel. SH-201 är iaf multitimbral via USB vilket gör den väldigt snabbjobbad och man slipper onödiga kablar. Jag tror att du hade blivit nöjd med vilken som av dem och de är hyffsat billiga.

Andra bra VA som är trevliga är t.ex. Alesis Ion och Creamware Minimax. De låter ruggigt bra båda två och är lättprogrammerade. Dessutom låter de väldigt likt riktiga analoga synthar.

Mjukvarumässigt är jag helt såld på Gforce Minimonsta. Grymt bra ljud, kul och billig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ju massor, men dessa är sådana som jag använder ofta - av olika anledningar:

Groove Agent (för att slippa göra en halvtrist trumtakt innan det går att komma igång med harmonierna)

Virtual Guitarist (kanonbra för mig som inte spelar gitarr men ändå vill ha lite gitarrkomp ibland)

Hypersonic 2 (lättanvänt smör-och-bröd-instrument)

Sampletank2 XL (som ovan)

EWQLSO Gold XP (skitbra orkester-VSTi)

Scarbee SID XL (det bästa trum-VSTi som finns; ersätter Groove Agent när det övriga kompet har kommit längre)

Scarbee J-Slap'n Fingered (det bästa elbas-VSTi som finns)

Scarbee KGB (skitbra elpianon av allehanda slag)

Kick Ass Brass (en alldeles egen blåssektion är ju aldrig fel)

NI Xpress keyboards (paket med bantade versioner av B4, Pro53 och FM7)

...som sagt de mest använda hos mig. Jag har minst lika många till som inte används lika frekvent (jodå - alla ÄR original... :rolleyes: ).

Under hur lång tid är alla dom inköpta? För det är allvarligt talat MÅNGA!

Dom jag använder just nu är:

Nexus med Dance Exp volym 1

Vanguard

Z3ta

Steinberg Virtual Guitarist (Acustic/Electric)

V-Station

B-Station

Edit: Glömde ju kära Ez-Drummer!

Ja - inte har det varit samma vecka precis, utan det är över ganska lång tid. Sedan har jag vissa privilegier i egenskap av ÅF, där jag i vissa fall har kunna få butiks-exemplar gratis eller till en väldigt låg kostnad, för att kunna demonstrera dem för kunder. Merparten har jag dock betalat inköpspris för - men det är också flera som jag har betalat samma pris som vem som helst får betala...

Kan lägga till ett par till på listan:

Lennar Sylenth1 (läcker syntig synt)

Swarsystems Swarplug (kul plugg med indiska instruemnt)

- och så har jag förstås uppdaterat EWQLSO Gold och Silver till Play-versionerna...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Addictive Drums för trummor, alltid.

Albino 3 för alla synthar, även om jag tycker att nästan alla presets suger! Skruvar man själv kan man få fram grymma och väldigt användbara ljud.

Förut körde jag Trilogy, men nu har jag en bas istället.

För orkestergrejer så är det EWQLSO Gold!

För lite allt möjligt så är Colossus skitbra.

Sen tycker jag att FM8 är en grym synth, men jag använder den sällan längre. Förut dock!

Nu är ju bara två av dessa synthar, men om man ska säga VSTi över huvud taget.

Redigerat av Rabieshund
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...
Hypersonic 2 verkar ha blivit mycket poppis numera. Har en själv och det är oftast tiden efter

releasen som man märker att dem är riktigt bra. Synd att den inte går att köpa längre.

Ja, j-a Digidesign! 😄

Eftersom Wizoo köptes upp av Digidesign - och det var Wizoo som låg bakom Hypersonic, så är det Digidesign som är skyldiga till nedläggningen... 😆

Kan förresten lägga till några fler till min "lilla" pluginsamling... 😉

Overloud Breverb (mycket trevligt algoritm-reverb)

Flux Spring Pack (alla möjliga och omöjliga sorters kompressorer, limiters, expanders - och de är verkligen kanonbra - minst lika bra och lättjobbade som Sonalksis, om inte ännu bättre...)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
  • 2 månader senare...
  • 1 månad senare...
  • 2 veckor senare...

Det är fan en skam att folk nämner Nexus som en BRA synth, och att ingen har nämt Sylenth. Nexus är väl den bästa romplern.. men vad kan man göra med ljuden egentligen? Det är inte så kul när man hör samma ljud på 1000 olika låtar.

Sylenth och minimoog är bra grejor det!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 9 månader senare...
Quarryman (oregistrerad)

På nästan alla låtar : Trilian, Nexus, Virtual Guitarist2, Addictive drums,

Ofta : Albino, Stylus,

På gång att inhandla : Halion Sonics

Link to comment
Dela på andra sajter

Gammal tråd...

Jag kan lägga till några till, som jag nog inte har nämnt tidigare:

HALion Sonic uppgraderade jag helt nyligen till från mitt gamla Hypersonic. 🙂

Har även skaffat dessa:

Vir2 Mojo

Vir2 Electri6ity

IK Multimedia: Sonik Synth2, SampleMoog, Miroslav Philharmonik, SampleTron (de hade en drive så att man köpte en och fick resten gratis...).

EastWest: Goliath, RA, Gypsy, Voices of passion, Fab four, Pianos, Hollywood strings.

Ja - lite smått och gott, alltså... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Själv gillar jag:

NI Vintage Organs (Hade B4 innan men fick byta när jag bytte från PPC)

Guitar Rig 4 Pro

EXS24 (har några bra ljud i standarduppsättningen)

Ultrabeat

EZdrummer (Vintage Kit)

OM ni har missat det så säljer Native Instruments ut sine pluggar och instrument just nu. 50% rabatt. Fick Guitar Rig för 90 Euro.....!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen som har nämnt TAL-Bassline?!

http://www.kvraudio.com/get/3119.html

Grymt skön och jämn bas-synth. Lägger den väldigt ofta som sub-bas =)

annars är mina favoriter:

G-force Minimonsta

ES2:an från Logic

Sylenth

Vanguard

Tal-U-No-62

Nexus i vissa fall. Men jag håller med ovanstående att den låter bra fast blir rätt tråkig efter ett litet tag =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen som har nämnt TAL-Bassline?!

Nä, men så är den väl inte kommersiell heller 🙂

Jag använder i princip bara Native Instruments Massive och Sylenth1 nu för tiden.

Arturia V-serien (Prophet V, Minimoog V, Jupiter 8V, osv) låter riktigt bra, men det låååångsamma gränssnittet har hindrat mig från att köpa.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Får ta och uppdatera min lista också:

Omnisphere - Helt underbar! Ingår i nästan alla produktioner.

Nexus - Väldigt bra rompler och har en del användbara ljud även utanför den "elektroniska" genren.

Kontakt

Superior

Massive

Battery

Sylenth1 - En av dom tyngsta VST syntar som finns i mitt tycke

Gladiator - Även denna är riktigt tung!

Zebra 2 - Många möjligheter att skruva till ljud

Alchemy - Köpte denna för 2 veckor sedan och håller fortfarande på och lär mig den. Men det är nog den synt man har flest och bäst möjligheter till att skruva till vilka som helst ljud på. Allt från fina pads till riktigt tunga, vrickade och konstiga ljud. Riktigt häftig 🙂

Realguitarr 2

East West RA Play

East West Symphonic Choir Play

Tonehammer Requiem Pro

Massa kontakt bibliotek

Redigerat av Tilly
Link to comment
Dela på andra sajter

Får ta och uppdatera min lista också:

Omnisphere - Helt underbar! Ingår i nästan alla produktioner.

Nexus - Väldigt bra rompler och har en del användbara ljud även utanför den "elektroniska" genren.

Kontakt

Superior

Massive

Battery

Sylenth1 - En av dom tyngsta VST syntar som finns i mitt tycke

Gladiator - Även denna är riktigt tung!

Zebra 2 - Många möjligheter att skruva till ljud

Alchemy - Köpte denna för 2 veckor sedan och håller fortfarande på och lär mig den. Men det är nog den synt man har flest och bäst möjligheter till att skruva till vilka som helst ljud på. Allt från fina pads till riktigt tunga, vrickade och konstiga ljud. Riktigt häftig 🙂

Realguitarr 2

East West RA Play

East West Symphonic Choir Play

Tonehammer Requiem Pro

Massa kontakt bibliotek

Det var en del det där lite sound bank på det så har du så du klarar dig.

Redigerat av TripMan
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Jag fattar inte. Jag får ingen instrumentplugg att låta som en del i låten.

Det handlar om att lära sig mixa (och kanske också till stor del att arrangera rätt, beroende på vad det är för instrument) - och är varken lättare eller svårare om det är instrumentpluggar eller "riktiga" instrument, utan det tar helt enkelt tid att lära sig lyssna och skruva rätt...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Fab four

Fab four måste vara det mest värdelösa som East West någonsin producerat. Man kan inte använda ljuden till något annat än karaokeversioner som är näst intill identiska till originallåtarna. Och sen typ 2000 spänn för det. Var väl runt dubbelt så dyrt när det först släpptes. Dock får du gärna ge mig din Hollywood Strings! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder NI Massive för alla mina syntljud. Har hållt på att skruva runt så mycket i den att jag till och med börjat bygga ett ljudbibliotek som så småningom skulle gå att sälja. Då snackar vi feta grisiga dubstepljud, tranceleads som är lika bra som Nexus, kopior av gamla välkända syntljud etc! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...