Jump to content
Annons

Bästa kommersiella synt-pluggarna?


toka

Recommended Posts

Annons

Någon som har arturias jupiter 8 och kan säga va de tycker om den? funderar på o köpa den, hur är den cpumässigt i övrigt?

Jag har Arturias V-Collection 2.0 där Jupiter ingår. Den är väl hyfsat CPU-snål tycker jag. Jag kör Logic Studio 9 på iMac 3,06 med 8 GB Ram-minne.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej schysst, hur tycker du den låter? Hur mycket presets får man med?

Får nog säga att Jupitern är bland de bästa i paketet, kanske t.o.m. den bästa, eller i alla fall den mest användbara. Moog-syntharna låter givetvis riktigt bra liksom de övriga, men Jupiter passar in lite bättre. Moogarnas Ljud kan bli lite bombastiska... De tar för mycket plats eller hur man ska uttrycka det. Samtliga synthar i paketet är riktigt bra om man gillar analogt.

Antalet preset har jag inte räknat, men det finns en hel del, dock inte tusentals.

Jag har ju Korgs samling med MS-20, Mono/Poly och PolySix. De är nog strået vassare ändå. Jag köpte dessa i ett paket hos musikhandlaren. Någon vecka senare läste jag att de fanns att köpa och ladda ner från Korgs hemsida för ca: 350 kr/st. Samtliga dessa tre är riktigt grymma, speciellt Mono/Poly.

Redigerat av Pajosv
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Innan så tyckte jag att Addictive drums var grymma. Sedan jag gick över till Superior Drummer

förstår jag varför jag håller mig till just SDX. AD låter överkomprimerat i jämförelse. Alltså:

Trummor: SDX 2 / Ocean Way Drums / Addictive (i den ordningen)

Bas: Trilian!

Gitarr: Vir 2's Electri6ity

Blås: Vir 2's Mojo Horns

Klaviatur: NI's NY Grand och NI's organs för Kontakt.

Stråkar: LA Scoring Strings

Synthar: ReFx Vanguard, Korg's Legacy Collection, ImpOscar...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Tänkte köpa och ladda hem följande VSti http://korg.com/LegacyMonoPoly På sidan finns en klar och tydlig "Buy now" knapp.. reggar upp mig med adress och kontaktnummer och allt.. Sista steget så kräver dom att jag ska regga programvaran.. Licensnyckel och så.. Men det är ju den jag försöker köpa!!! Så nu frågar jag er hur. går jag hem Korgs MonoPoly först? Var hitta jag nerladningslänken.. Inte via Korgs USA i alla fall.. Hm...

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
  • 2 månader senare...
  • 6 månader senare...

Officiellt använder jag inte soft-synthar, men jag har Rebirth RB-338 och Rubberduck jag är ganska förtjust i, samt till iPhone en Moog-emulator som heter NLog, och en mer generic synth som heter SunrizerXS. Båda iPhone-syntharna använder jag nästan uteslutande som leksaker och carriers till en vocoder.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
  • 2 år senare...
Mixningskonsulten (oregistrerad)

Finns massor men här är några exempel:

FM8 - En av favoriterna, varma synthljud.

Nexus - Populärast verkar det som, bra ljud och trevligt gränssnitt.

Sylenth - Om man är ute efter lite mer kalla/hårda arpeggio spår så är denna definitivt en bra kandidat.

RealGuitar / RealStrat / Real LPC - Om man vill komplettera sin produktion med gitarrspår på ett relativt snabbt sätt så är dessa perfekta. Finns andra liknande på marknaden, men den stora fördelen såsom jag ser det är att dessa är väldigt flexibla att passa in musikaliskt med tanke på alla ackordfärgningar mm.

Trilian - Megastor basljudsplugg; Akustiska basar, el-basar, synthbasar.

Serum - En nykomling som jag precis börjat titta på, har lite av allting! Mycket bra ljud och även fascinerande visuellt (gränssnitt).

Redigerat av Mixningskonsulten
Link to comment
Dela på andra sajter

On 12/1/2021 at 8:13 PM, Björn Olsberg said:

Väcker liv i den här gamla (men förhållandevis välindexerade) tråden och tipsar om vår guide i ämnet:

 

Bra artikel! Några pluggar jag inte ens hört talas om innan.

Blir kanske nåt köp till i år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...