Jump to content
Annons

Tillägg av forumregler


Björn Olsberg

Recommended Posts

Annons
tsmalmbe (oregistrerad)

Vems är ansvaret om originalinlägget ändras efter att man citerar? OK, man ser att det är editerat, men nog blir det ju lite track-changes -problematik över det hela.

Jag förstår andan bakom regeln dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

knepigt att ens behöva sätta de som regel.. borde vara själkvklart bland vanliga dödliga att inte ändra på de ngn sagt.. (moderatorer är självklart odödliga) 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Forumregel 16:
NY: 16. Citera inkorrekt. (Tillkom 20070204 /admin)

När du citerar andra på forumet, se till att göra det inkorrekt genom att förvanska ursprungets mening/syfte. Omskrivningar eller förvanskningar av citat uppmuntras!

Tjo, otrevlig kväll!

😄

Åh gud varför skulle jag göra så... nu hänger mitt liv på en lös tråd. 😄 Det var så lockande, förlåt... 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår varför regeln finns, helt klart. Trodde att felcitat (jo, jag har själv ändrat päron till äpple i ett citat pga utslag av ngn torr humor) bara användes i humorsyfte.

Problemet är väl när folk inte uppskattar ironi eller om man trampar på tår.

I litteratur citerar man urdra ur text ungefär "Pazo sade "/...delicious pear.../" för att undvika att klippa in hela böcker i andra böcker.

Det kan ju störa mig också att det ens GÅR att editera citat utan att det märks. Skulle det funka att ett ändrat citat (tex förkortat inlägg) markeras på något sätt;

"/....delicious pear.../" (inlägget ändrat av emulator) <----röd text....som forummotorn slänger in per automatik?

Kanske lägger ner mycket enerig i onödan på denna fråga 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Forumregel 16:
NY: 16. Citera inkorrekt. (Tillkom 20070204 /admin)

När du citerar andra på forumet, se till att göra det inkorrekt genom att förvanska ursprungets mening/syfte. Omskrivningar eller förvanskningar av citat uppmuntras!

Tjo, otrevlig kväll!

😉

Åh gud varför skulle jag göra så... nu hänger mitt liv på en lös tråd. 🙂 Det var så lockande, förlåt... 😄

Shame, shame on you 🙂

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan vi inte förbjuda all humor som finns på en gång? Det är ett satans otyg att folk håller på och skojar hela tiden.

Vi vill för allt i världen inte förta humorn, men att ändra vad andra säger till deras nackdel kan naturligtvis vara känsligt. Och det finns många sorters humor. Att felcitera eller kalla folk för något de inte vill bli kallade för är exempel på humor som kan vara välmenad men som lätt missförstås.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
_ _ _ att ändra vad andra säger till deras nackdel kan naturligtvis vara känsligt. _ _ _

Men som någon frågade: får man förkorta ett citat?

En del skriver ju miltalslånga inlägg, där man kanske bara vill svara eller kommentera ett avsnitt, eller kanske bara en mening av vad som sägs.

Känns ju lite grann som waste of space om man citerar ett jäkla långt inlägg en gång till 🙁

Orginalinlägget i sin helhet finns däremot längre upp.

En annan sak, inte för att jag på nåt sätt motsätter mig just denna regeln, men rent principmässigt... har jag godkänt regler i forumet som kommer till efter att jag godkänt de regler som fanns när jag blev medlem? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Men som någon frågade: får man förkorta ett citat?

En del skriver ju miltalslånga inlägg, där man kanske bara vill svara eller kommentera ett avsnitt, eller kanske bara en mening av vad som sägs.

Läs den nya regeln en gång till.

Den säger väl ändå på inget sätt att man inte får förkorta ett inlägg som man citerar... 🙁

Redigerat av android
Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Men som någon frågade: får man förkorta ett citat?

En del skriver ju miltalslånga inlägg, där man kanske bara vill svara eller kommentera ett avsnitt, eller kanske bara en mening av vad som sägs.

Läs den nya regeln att man inte får förkorta ett inlägg som man citerar... 😄

Say what? 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu kan man skriva elaka saker till höger och vänster, hoppas på att nån citerar det, sedan ändra det snabbt som attan och anmäla den andra! 😄

Men det går väl inte... det syns ju NÄR personen citerade och NÄR ursprungsinlägget redigerades. Då ser man om det ursprungliga meddelandet redigerades efter att det citerades.

....but then again, hur kan man vara säker på vad någon av personerna skrev från början isåfall? 🙁

...eller tänker jag fel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu kan man skriva elaka saker till höger och vänster, hoppas på att nån citerar det, sedan ändra det snabbt som attan och anmäla den andra! 😆

Men det går väl inte... det syns ju NÄR personen citerade och NÄR ursprungsinlägget redigerades. Då ser man om det ursprungliga meddelandet redigerades efter att det citerades.

....but then again, hur kan man vara säker på vad någon av personerna skrev från början isåfall? 🙁

...eller tänker jag fel?

Man kan ju skriva till "EDIT: Stavfel" efter eller nåt sånt... 😱 Och skylla på att man inte såg det andra... host.

Eh. Lägger ner den tanken tror jag. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

_ _ _ att ändra vad andra säger till deras nackdel kan naturligtvis vara känsligt. _ _ _

Men som någon frågade: får man förkorta ett citat?

Ja, absolut, men inte ta ett löst förkortat citat och placera det i ett sammanhang där det inte var avsett.

Wikipedia uttrycker det klart om citat:

Ett citat ska redovisas ordagrant, antingen genom att sättas inom citationstecken eller genom att brytas ut som ett blockcitat så att det är klart avgränsat från den egna texten. Källan ska anges enligt god sed. Det ska inte råda några tvivel om vem som har sagt en sak: den som citerar eller den citerade. Det får heller inte råda någon oklarhet i vad den citerade verkligen sagt; källan får inte förvanskas. Citatet ska även vara en exakt återgivning av vad som står i källan.
Link to comment
Dela på andra sajter

Det hör väl även till god sed att man tydligt markerar förkortningar ...

[...] genom att använda såna här tecken [...]

... där man klippt.

Vänta lite här nu. Om man ska vara så stringent som det verkar så skall alltså Assars inlägg anmälas då det citat som har postats helt saknar källanvisnig.. innebär det även att jag som citerat det icke källanvisade citat också skall anmälas ?

vad resulterar i ett felcitat i för följder? hot om hot? eller som följd av idogt felciterande på obestämd tid bannlysning?

Edit: korvfingrar.

Redigerat av Xancerman
Link to comment
Dela på andra sajter

Men samtidigt är det väl så att om nån bara skojar, och ingen anmäler det, så kvittar det? Eller kommer moderatorerna själva beivra sånt här om dom upptäcker det (och det är ett uppenbart skämt)?

Det lär ju inte kvitta egentligen... Är det ett brott så är det. Även om det är ett internt skämt mellan två individer så måste ju en tredje person kunna anmäla den som felciterar, utan att egentligen vara direkt berörd av det. Som att anmäla två pers som slåss på gatan (för hur ska man kunna veta att de bara skojas?). Det blir ju lite svårt då.... att veta.... och vem ska agera domare vid såna tillfällen för att reda ut om det var skämt eller inte? Blir nog krångligt.

EDIT: Fast samtidigt håller jag med dig. Om ett träd faller i skogen och ingen är i närheten för att höra det....... låter det då? 😕

EDIT2: Fast å andra sidan så var det ju just en sånt här oskyldigt "skoj" som gick snett nånstans, och då är det inte lika kul längre.

Redigerat av ChromaWoods
Link to comment
Dela på andra sajter

Men samtidigt är det väl så att om nån bara skojar, och ingen anmäler det, så kvittar det? Eller kommer moderatorerna själva beivra sånt här om dom upptäcker det (och det är ett uppenbart skämt)?

Det lär ju inte kvitta egentligen... Är det ett brott så är det. Även om det är ett internt skämt mellan två individer så måste ju en tredje person kunna anmäla den som felciterar, utan att egentligen vara direkt berörd av det. Som att anmäla två pers som slåss på gatan (för hur ska man kunna veta att de bara skojas?). Det blir ju lite svårt då.... att veta.... och vem ska agera domare vid såna tillfällen för att reda ut om det var skämt eller inte? Blir nog krångligt.

EDIT: Fast samtidigt håller jag med dig. Om ett träd faller i skogen och ingen är i närheten för att höra det....... låter det då? 😕

Men om någon (vem som helst) tar illa upp så får dom väl anmäla. Det är det anmälningsknappen är till för. Dvs om ingen anmäler kan man anta att ingen har tagit illa upp, och således är det ju inget problem...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...