Jump to content
Annons

Förslag till pukmickar


Humor

Recommended Posts

Hej! Jag och min vän ska köpa nya pukmickar till studion och tänkte höra om ni har lite förslag på vad mer som ska testas utöver de nedan.

Vi tänkte göra ett A/B test mellan

Sennheiser E604,

Sennheiser E606,

Sennheiser E906,

AKG D22,

Beyer Opus66,

Audix D2,

Shure Sm57,

T.Bone MB75 (kopia på Sm57)

Beyer TG X-58

+ en gammal goding från 60-talet, Beyer X1.

På kondingsidan så hade vi tänkt att testa

Shure PG81 och

Line Audio Design CM3.

Har ni något bra förslag på kondingar (och givetvis dynamiska), helst hypernjure som max kostar 2000 riksdaler här i Sverige?

Har testat lite med cm2 men det var lite för mycket läck från cymbaler, den är ju emellertid "vanlig" njure.

Hela testet kommer givetvis att läggas ut här på Studioforum när det är gjort!

Tack på förhand!

/Filip

Redigerat av Humor
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej! Jag och min vän ska köpa nya pukmickar till studion och tänkte höra om ni har lite förslag på vad mer som ska testas utöver de nedan.

Vi tänkte göra ett A/B test mellan

Sennheiser E604,

Sennheiser E606,

Sennheiser E906,

AKG D22,

Beyer Opus66,

Audix D2,

Shure Sm57,

T.Bone MB75 (kopia på Sm57)

Beyer TG X-58

+ en gammal goding från 60-talet, Beyer X1.

På kondingsidan så hade vi tänkt att testa

Shure PG81 och

Line Audio Design CM3.

Har ni något bra förslag på kondingar (och givetvis dynamiska), helst hypernjure som max kostar 2000 riksdaler här i Sverige?

Har testat lite med cm2 men det var lite för mycket läck från cymbaler, den är ju emellertid "vanlig" njure.

Hela testet kommer givetvis att läggas ut här på Studioforum när det är gjort!

Tack på förhand!

/Filip

Bra initiativ, väntar spännt på resultaten.

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fler småmembrans kondensatormicar att testa:

sE Electronics 1A och 3

Oktava MK012

Studio Projects C4

Sontronics STC-1

Läckaget från cymbalerna kan annars reduceras en del med hjälp av dämparna i Auralex Xpander kit - så kan du kanske överväga CM3 också... 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

MD 421 är underbara på pukor men skulle även prova Röde NT2-A eftersom den tål sjukt höga ljudtryck (157dB med pad = 1% THD) samt har en fyllig botten och saknar ”Kina-lyftet” i toppen. Gäller att ha en preamp som fixar att ta emot en stark signal (eller en med pad).

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant. Är själv väldigt inne på att skaffa Sennheiser 421:er, använde de lite kort igår. Men då var det ett mycket bra trumsett, helt ljudisolerande rum och även ett ssl bord som användes. Då låter väl nästan allt bra 😛

Så sennhesiser 421:er är ju ett måste att testa, eftersom många använder de som standard till pukor.

Redigerat av Exil
Link to comment
Dela på andra sajter

Förresten fick jag ett tips.. TSM:s shure kopior.. En polare kör med deras 58:or på pukorna... vet inte hur 57:orna är.. eller vad folk tycker om TSM i allmänhet..

Har ett lite TSM stormembranare och de låter mycket bra till sitt pris. Men när det gäller 57or o 58or så är jag skeptisk. Misstänker att dte är samma fabrik som tillverkar TSMs mickar som tillverkar Thomanns egna T.Bone. Och T.Bone mickarna låter skit 😛

/Filip

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett väldigt intressant alternativ på mikrofon!

Röde Nt3 - Kondensator Hypernjure med beta 57 stuk i utseende för 2000 kronor, får väldigt bra kritik av musikaffären JAM, går att köpa på öppet köp, åka hem och prova och lämna tillbaks om man inte blir nöjd! Jag tror jag ska göra så för att se hur den är.

Hursomheldst väntar jag spänt på resultatet av detta test!

Adjöss!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett väldigt intressant alternativ på mikrofon!

Röde Nt3 - Kondensator Hypernjure med beta 57 stuk i utseende för 2000 kronor, får väldigt bra kritik av musikaffären JAM, går att köpa på öppet köp, åka hem och prova och lämna tillbaks om man inte blir nöjd! Jag tror jag ska göra så för att se hur den är.

Hursomheldst väntar jag spänt på resultatet av detta test!

Adjöss!

NT3 på pukor tror jag inte på, däremot så funkar den bra på hihat pga. att den smalare njuren tillåter effektivare placering för att undvika spill från virveln.

NT2-A borde däremot funka ypperligt på pukor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett väldigt intressant alternativ på mikrofon!

Röde Nt3 - Kondensator Hypernjure med beta 57 stuk i utseende för 2000 kronor, får väldigt bra kritik av musikaffären JAM, går att köpa på öppet köp, åka hem och prova och lämna tillbaks om man inte blir nöjd! Jag tror jag ska göra så för att se hur den är.

Hursomheldst väntar jag spänt på resultatet av detta test!

Adjöss!

NT3 på pukor tror jag inte på, däremot så funkar den bra på hihat pga. att den smalare njuren tillåter effektivare placering för att undvika spill från virveln.

NT2-A borde däremot funka ypperligt på pukor.

Varför tror du inte på en Nt3 på pukorna?

Jag tycker det verkar väldigt skönt att ha hypernjurade pukmickar också, för att separera så mycket som möjligt från varandra och få större kontroll på mixen!

motivera gärna, jag har aldrig testat någon!

adios, och trevlig helg på er!

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Håller med Gilbert om dålig botten i NT3.

Jag har prövat NT2-a och dem låter bra på pukor. Har även mixat grejjer där pukorna var inspelade med NT3 och den låter värre, särskilt är läcket inte alls lika trevligt från en hypernjure som från en 8a eller rundtagande, även om det är mer läck så är det lättare att jobba med det om det låter bra, tycker jag...

Redigerat av Elof
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...