Jump to content
Annons

Humor

Medlem
  • Antal inlägg

    326
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt
  1. Ingen som har någon idé? Har suttit ner idag igen men jag lyckas helt enkelt inte... Förstår om folk inte gillar gyllene tider, vilket inte jag heller gör, men nu är det ju deras syntsound jag är ute efter. Bara så ni vet så är det inte farfisorgeln jag är ute efter utan det ljud som beskrivs i inlägget ovan. Tack på förhand!
  2. Hej! Håller på med ett litet projekt och har suttit i timmar nu för att få fram ett ljud som liknar det staccattoliknande ljudet som en synt spelar i andra versen på gyllene tiders klassiker Gå & Fiska. Skulle uppskatta om någon kan guida mig, alternativt skicka en fil, till hur jag får fram ljudet samt hur man får det att hoppa i stereobilden som det gör på Gå&Fiska. Har reason 4.0 så ni vet! Tack på förhand! EDIT: stavfel
  3. Humor

    Mikrofontest

    Klart det är ok!
  4. Humor

    Mikrofontest

    Jag och en kompis gjorde ett litet micktest för Elofs räkning och tänkte att vi kunde lägga upp resultatet här också så alla får tillgång till det. De mikrofoner som testades var: AKG - C414 B-ULS Shure - SM57 Sennheiser - MD421 Beyer - M88 EV - RE20 Shure - SM7B AT - ATM25 Shure - Beta52 De mikrofoner som var syftet med testet var SM7B, M88,RE20 och ATM25. De andra fungerade som referensmikrofoner. Ingen av inspelningarna är avsedda att återge ett "jättebra" pukljud t.ex. utan mer påvisa skillnaderna mellan mikrofonerna. Inspelnngarna gjordes i ett litet sångbås på ca. 8 m2. Detta gjorde att vissa stående vågor hörs på basinspelningen. Allt spelades in med preampsen i en control24 in i ProTools i 24/44.1 På truminspelningen är det fyra slag med varje mikrofon, sånginspelningarna är det två fraser per mikrofon och bas och gitarr hör ni själva när det blir byte 😠. Nu ligger filerna på yousendits server och länken fungerar bara i 7 dagar och man kan max ladda ner 100 gånger. Skulle uppskatta om någon ville ladda ner filerna och lägga upp dem på något mer permanent ställe. Är helt handikappad när det kommer till sånt här:) Ordningen på på mikrofonerna är den skriven ovan. De instrument som spelades in var: Kick: 2 inspelningar Golvpuka: 2 inspelningar Sång: 2 inspelningar med olika personer Bas: 1 inspelning Gitarr: 2 inspelningar, en clean och en lite distad. Fil 1; Kick i hålet: Fil 2; kick 1 dm ifrån Fil 3; Golvpuka med membran parallellt över skinn Fil 4; Golvpuka med mikrofoner utanför sarg Fil 5; Sång 1 Fil 6; Sång 2 Fil 7; Bas Fil 8; Clean gitarr Fil 9; Distad gitarr Filerna finns också här
  5. hehe...budgeten får vi inte veta förrän vi lämnat vårt förslag 😲 En akustiker är redan inblandad och har designat hela lokalen egentligen, det var just scenen som det blev mest prat om och placeringen av PA:t då vi pratade med en livetekniker. PA har vi tankar kring märket TAO (tror det hette så), är det bra grejor? MVH Anders EDIT: TOA hette det nog när jag googlade på märken 😆 Du kan ju kolla den här tråden. Överväg att köpa ett system av ett känt och etablerat märke dels för supporten samt att det är beprövat att det låter bra. Exempel på märken är JBL, Nexo, L'Acoustics, Meyer, D&B (inte dB tech...), EAW mfl. Nu kan jag bara säga hur jag hade gjort det; men hällre ett PA man vet låter bra och köra på Point Source med delaytorn än att köpa ett Line Array av "okänt" märke och ha råd att köpa många lådor. Men har man råd så är ju Line Array trevligt men gärna från et tkänt märke. Dels på grund av ovannämnda anledning samt om ni tar dit ngn annan artist så är det lättare att ett PA som blir godkänt.
  6. Jomenvisst. Men en dämpad scen för att det ska vara bekvämt för musikerna tt spela på är enligt mig (såvida man inte har någon form av akustisk förstärkare/reflektionsplatta) = mindre ljud från scen ut i publik. Men ta för guds skull kontakt med en akustiker som är van vid att designa lokaler för icke klassisk musik. SOm sagt reverb går att lägga till men inte få bort. Och som sades av simonlundqvist; satsa på ett bra PA. Det är som i studion, med bra lyssning underlättas allt. Ett bra PA kan maskera att bordet man har inte håller samma klass men tvärtom funkar sällan. Och kolla om sagt vad någon PA-firma ni litar på har för utrustning och köp samma. Såvida de inte har skitgrejer, då får ni titta på en annan firma. Allt för flexibiliteten. Om du vet mer specifikt hur lokalen ser ut skulle man lättare kunna komma med tips samt vilken budget ni har. Men skolor är ju inte kända för att vara snabba med att sätta en budget å andra sidan:)
  7. Kom på en sak till. Tycker ni verkligenska försöka dämpa scenljudet som kommer ut i lokalen. Kan vara en fördel ibland om man har extremt dåligt med tid att ha lite mer direktljud för att kunna skymma sin halvdana mix lite grann. Men att ha lite scenljud hjälper oftast tycker jag. Du som är studiomänniska; Vilken mix skulle bli bäst, den där du hela tiden hör slask från alla andra instrument i ett instruments mikrofon eller en mix där allt var cleant och städat...Lite luddigt men du fattar nog:)
  8. Det är möjligt att alla digitala mixerbord på marknaden använder preamps som brusar mer än motsvarande analoga bord (även om siffror i andra inlägg i tråden motsäger), men jag vill bara poängtera att det inte brusar mer bara för att det är digitalt. Det är omöjligt att säga vilken analog preampteknik som används bara för att resten av mixern är digital. Det gör ju att nivån blir jämnare över scenen totalt. Dock är det som Humor sagt att eftersom de är så korta kommer deras fresnel-region (där de fungerar som en linjekälla) att vara kort. Vet inte med vilket avstånd elementen sitter, men det avgör ju hur högt i frekvens de kan koppla. De försöker emulera en bandhögtalares linjekälle-egenskaper, där man exponeras för mindre del av bandet på nära håll vilket gör att den upplevda ljudnivån sjunker. Jomenvisst. Jag tvivlar inte för fem öre att boselådorna inte skulle låta bra. Det jag ifragasätter är om de är den mest optimala lösningen för en skolaula där det brukar vara alla möjliga sorters arrangemang i. Då tror jag inte på att ha Sådana Boselådor i scengolvet då det blir väldigt inflexibelt. Samt om man skulle ha dem som Sidefills... Är det verkligen det första en skola borde investera i? Känns mer angeläget om att hatillräckligt med monitorer som man placera ut beroende på tillställning. Gällande att monitorer ska låta bra tycker jag är självklart. En bra monitorlåda ska man kunna ha som FOH-låda på mindre ställen utan att det ska låta sämra bara för att det är en monitorlåda. Sen är det enligt mig viktigt att en dedikerad monitorlåda inte behöver låta helt perfekt. Den ska kunna spela starkt och slå igenom övriga gitarrstärkare och andra monitorer så att musikern som står vid sin monitor hör det mesta ljudet som han vill ha från just sin monitor. Sen vill jag poängtera att Line Array är en väldigt het modefluga just nu (tänker på PA:t). Inte så att det är dåligt på något sätt men Point Sourcelådor med delayhögtalare kan vara ett mycket hett alternativ. Tänk på att man måste ha många lådor som hänger i rad för att det ska bli en linjekälla värd att prata om. Och många lådor= väldigt dyrt.
  9. Nu kan jag bara säga hur jag skulle göra. Men jag skulle gå på konventionella system direkt, blir mer flexibelt och de tål att hällas öl elelr annan vätska i. Se till att lägga pengar på bra lådor och framför allt bra steg med tillräckligt med headroom. Får man pengar över kan man ju alltid fundera över att kanske köpa in ett eller två in-earsystem. Gällande antalet system: 6 system klarar man 90 % av alla akter med. Behövs fler system så hyr man in. Och då är det smart att ha samma högtalare och kanske även steg som en PA-firma har så man lätt kan hyra in bara 4 lådor och ett steg till och allt låter likadant. Men har man sex system så är det bra att ha 12 lådor, minst tio dock. En del trummisar gillar att ha mycket kagge så då kan en extra sub, som givetvis är anpassad att ha som sub til monitorlådorna man använder. Försök tänka flexibelt. För det brukar vara väldigt varierande på hur showerna ser ut i en skolaula. Gällande Line array och placering; Om lokalen är över 25 m så kan Linearray vara en idé. Tänk dock på att längden på arrayet är avgörande för hur pass linjestrålande arrayet är. Ett array på 3 m slutar vara en linjekälla vid 13 m vid 1kHz t.ex. Kanske kan vanliga point source-lådor vara något. och sen ha delayade högtalare i mitten av salongen och ett par delayade högtalare närmare bakkant. jag tänker på att du inte brukar jobba med liveljud. det är därför jag försöker att hjälpa dig att inte ngöra de vanligaste misstagen.😛
  10. Att det är lite mer brus antar jag inte gör så mycket i livesammanhang, eller? Jag menar du har ju ventilation, publiken och allt annat som låter ändå. Ska kika på alla de bord som kommit fram i tråden och presentera dessa för mina kollegor så får vi se vad de säger också. När det gäller akustiken så var jag inne på samma tanke, men liveteknikern vi pratade med verkade tycka att det var bra med direktljud och ville bygga för att detta skulle skjuta ut mer rakt ut mot publiken. //Anders Aså med digitalmixrar så är pre-amparna uppbyggda i flera "sektioner" som sedan är uppbyggda i steg, för varje steg man kliver upp så ökar brus nivån markant, och sedan när man kliver över i en ny "sektion" så blir bruset mycket mindre. Och detta brus kan absolut bli ett problem. Jag har både bra och sämre erfarenheter med digitalmixar live. T.ex brusnivån, på en mini turné som jag rattade så blev brusnivån grymt stark, men de kan ju vara många parametrar som spelat in, och jag har gjort gigs då bruset inte varit något problem. Sedan akustik grejen. Jag erfarenhet utav att på scener som är tighta ljudmässigt och dämpade så blir utljudet bäst, samtidigt som musikerna hör allt bättre. Du kan kräma mer monitor utan att de rundar samt klasikern mycket ljud på scenen ger ett grötigt utljud, detta förhindrar du om monitorljudet "stannar" på scenen, för som tekniker och även åskådare så finns inget värre än att höra mer monitorljud än pa ljud ut. De blir middigt och jobbit. Föresten vad har ni funderat på för monitorsystem ? hm...bra tankar du kommer med. En annan jobbar ju bara i studiomiljö och har därför dålig koll på liveljud. Att få en brusnivå som iaf ligger på okej och behaglig nivå är ju självklart viktigt. Är det bättre att i så fall ta ett helt analogt bord kanske? Monitorsystemet är planerat att det skall byggas in monitorer i scenen längst fram för dansare, sångare, talare osv. Där bak för musikerna så har vi vanliga monitorer som vi använder nu från Laney. //Anders Ja precis. Ja jag gör så mycket jag kan av allt 🙂 hehe. Ett monitor system som jag kan rekomendera är Bose. Dera pa:n som är formade som rör är aldeles utmärkta som monitor för främst sång och andra på scenen. De sprider 180 grader och spelar svagare ju närmare du kommer, så de grymt svårt att få de att runda. Pga utav allt detta så hör alla allt på scenen, musikerna kanske behöver komplitera med wedgar. Trummisen mår bra av en som spelar på med skönt tryck. Sen så är ju just monitor en evig plåga, då musiker alltid vill ha mer och teknikern kan inte ge hur mycket som helst... ... Går man runt emd någon sensor på sig så att den känner av hur långt ifrån man är eller? Och vill man verkligen ha ett monitorsystem som spriver 180 grader. ska man ställa de där "monitrerna" framför artisterna för att undvika att monitorljudet går ut i publiken? Gällande VI4 så har den 48 preamps i ett rack som man ställer på scenen och drar en nätverkskabel mellan scen och mixer. VI6 har 64 preamps på scen.
  11. Ah, man tackar. VI6 såg mest intressant ut då den hade 32 ingångar. //Anders Haha nejnej. VI6 har 64 ingångar och VI4 har 48.är dubbla lager för ingångsmodulerna men mastersektionen är typ fast. Man kan välja vad man vill se på den.
  12. Mixern heter "Viktor Ivar Fyra" Klicka Här så kommer du rätt
  13. Fast det där med bruset i digitala bord tror jag inte riktigt på. Kollar man t.ex. på Midas H4000 så har den ett brus på -129dBu vid 60 dB Gain och LS9:an har ett brus på -128 vi max gain... Men men petitesser som inte hör hit. Kepp the tråd going the right way säger jag till mig själv:) Men gällande mixerbord. Då tycker jag verkligen att du ska kolla upp VI4. Mer användarvänligt och snabbjobbat bord får man leta efter. Nu har jag bara kört på storebrorsan VI6, men det är ju samma interface bara färre kanaler i VI4. Piskar Yamahas interface på stjärten. + det faktum att man inte behöver köpa en dyr analogmulti. /Filip
  14. OK. Men om du skulle höfta. Hur lång är lokalen?, är den över 30 m typ?
  15. Ah, det tackar man för. Ska kika på de borden också. Härligt nu när det börjar komma in lite alternativ 🙂 MVH Anders Gällande placeringen av högtalarna så skulle jag gå konventionellt. Vem vet, någon dag kanske ni har någon stor/halvstor akt där och teknikern ratar ert PA för att det bara är i mono. ER tekniker har dock rätt i en sak, det är få i publiken som hör stereobilden så det är bäst att mixa i mono. Hur lång är lokalen och är det någon balkong? En väsentlig fråga om det verkligen behövs ett Line-Array...
×
×
  • Skapa ny...