Jump to content
Annons

Osse

Medlem
  • Antal inlägg

    31
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt
  1. Tjohoooo i ballongen! Tänkte det kunde finnas eventuellt intresse för detta här, Har precis blivit klar med mitt studio bygge på 100 m² ute i Partille i närheten utav Göteborg! Kolla in http://www.studioragnarok.se För mer info för er som är intresserade, finns lite referensmaterial och bilder uppe också! Har varit sjukt skoj och lärorik process... Sjukt mycket jobb men det har blivit resultat därefter... 😎 Tjohopp Nu ska det vridas rattar 😛 Ha dé /Ozzy
  2. Tja! har kollat lite på externa hårdiskar, och funderar om dessa är bra att använda till direktinspelning på? är USB2 interfacet tillräckligt snabbt för att spela ner grejerna på disken utan latencyproblem eller knaster? Sen finns det ju olika hastigheter på hårdiskar, är 7200 rpm att föredra, eller har det mindre betydelse? Något annat att tänka på, och har ni några rekommendationer på bra externa diskar med usb2 interface? 🙂😉😉 Tack!
  3. Osse

    Nytt ljudkort

    Välkommen in i djungeln 😛 Även jag har snärjt mig in rejält i den, och gjort en del konstateranden: Det är väldigt svårt att få ut något vettigt ur all information man får på sådanahär forum, För alla vet bäst och talar i munnen på varandra. PCI, USB2 eller Firewire har olika positiva/negativa egenskaper, PCI är generellt ofta billigare(finns undantag), mindre flexibelt och mindre latency. USB2 och Firewire är snarlika(men firewire är ändå mest eftertraktat) och ger hög flexibilitet och ofta låg latency. Personligen föredrar jag Firewire, eftersom det fungerar till stationära och bärbara och är väldigt skönt flexibelt och ofta stabilare och snabbare än USB2. Det du bör göra är att skriva ner på papper hur ditt drömljudkort skulle se ut, som uppfyller alla dina krav på möjligheter och sedan letar efter det som är mest likt. Läs, läs och åter läs om folks åsikter och skapa dig en egen uppfattning... När det gäller monitorer och lyssning så är det en lika stor djungel bara det, men generellt brukar man snacka om att man vill ha så rakt frekvemsomfång och så bra detalj upplösning som möjligt(du hör alla små detaljer som händer i musiken), och detta återskapas olika bra beroende på vilka komponenter som din lyssningskedja innefattar. Det som påverkar ljudet som kommer ut ifrån datorn i stort är (i denna ordningen) först D/A omvandlingen(digital till analog), denna komponent har en frekvenskurva(vilket ofta eftersträvas att vara rak) och påverkar upplösningen i ljudet väldigt mycket. Klarar inte D/A omvandlingen att ge en detaljerad bild av det som kommer ut ifrån datorn så kommer det vara denna odetaljerade bild som präglar resten av kedjan och det kan inte repareras på vägen. Nästa komponent i kedjan är förstärkaren, även denna har en frekvenskurva men generellt påverkar förstärkaren ljudet mindre än vad både D/A omvandlingen och högtalarna gör. Sen sist i kedjan kommer högtalaren vars uppgift är att återge den analoga signal som kommer ifrån förstärkaren, i studiosammanhang ofta så neutralt och ofärgat som möjligt. Generellt kan man säga att alla komponenter ska hålla hög kvalitet för att få en så rak och detaljerad lyssning som möjligt, men det är väldigt viktigt när du ger dig ut och letar att du börjar i rätt ände(högtalarna), för skaffar du en flashig förstärkare eller D/A omvandlare men har bristfälliga högtalare, så kommer du höra väldigt lite skillnad ändå. börja från slutet av kedjan och gå innåt, så kommer du märka stor skillnad mellan dom olika komponenterna... Sen när det gäller om du ska köra AES/EBU in i dina monitorer är ju en fråga om hur bra den omvandlingen står sig gentemot omvandlingen i dom analoga utgångarna i ljudkortet, skaffar du ett högkvalitativt ljudkort rekomenderar jag dig att köra dom analoga utgångarna, annars AES/EBU. Men lyssna och gör en egen uppfattning... Sök på olika ljudkort på forumet så kommer du garanterat hitta mycket nyttig information! och sen, Lycka till 😄
  4. Hej! Detta är en fråga som jag grunnar på, iochmed att jag är i planerna på att skaffa ny, spikrak, totaldetaljerad lyssning för musikproduktion. är "du får vad du betalar för" en mening som präglar hela högtalarbranschen? Finns det vissa märken man bör kolla närmre på, och vissa man bör undvika(isåfall varför)? Och tillsist till ämnet 😛 För det första: vad är skillnaden mellan närfältshögtalare och vanliga "hifi" högtalare? Sedan, är det någon av kategorierna som går fetbort när det gäller mixning/mastring/producering av musik? Tack så mycket! Ossian
  5. Osse

    koppla monitorer + sub?

    Har kollat runt lite, och antingen är det jag som är puckad som inte förstår, eller så är det alla tillverkare av monitorer/subbar som är korkade, för jag kan verkligen inte hitta något vettigt sätt att koppla ihop dessa, inte ens om man kör system inom märkena, och än mindre om man mixar olika märken. Det ultimata som jag kan se skulle väl vara balanserade L R in i subben, varav man har ett highcut filter för att bestämma subbens frekvensområde, och sedan 2 olika balanserade stereo outputs, där en är opåverkad av filtret och det andra släpper bara igenom frekvenser ovanför filtret till vidarekopplade monitorer Är det bara jag som är knäpp, eller varför är inte detta universal kopplingen av subbar & monitorer? Sedan vill jag bara ha en liten klargörning vad skillnaden mellan obanalserad signal och balanserad signal är, tack 😉 Ossian
  6. Osse

    Prism Orpheus

    Såg detta ljudkortet idag och dess speccar passar mig som handen i handsken. Sedan funderar jag även över priset, som ligger nära 40k, är det motiverat eller kommer man vilja byta upp sig till t.ex. bättre D/A omvandlare till lyssning såsmåningom ändå? jämfört med t.ex. Fireface 800, som är ett väldigt hyllat ljudkort fast i lägre prisklasser, hur står det sig? Jag tycker det är onödigt att köpa ett "mellanting" mellan bra och dåligt, som man ändå kommer vilja kompletera eller byta ut senare, och därför ser jag Prismkortet som ett alternativ om det har såpas hög kvalitet att man inte kommer vilja byta ut prylarna i det. Någon som har några erfarenheter eller åsikter om kortet? skulle vara väldigt tacksamt! Tack Ossian
  7. I am freeeeee!! fan vad jag älskar frihet! 😊
  8. Ja, nu är jag här igen med en av mina "duell" trådar =) RME Multiface är dyrt, 1616M billigt. 1616M får mycket komplimanger för att vara ett kompetent kort med bra ljudkvalitet RME har jag inte hört så mycket om, men ser inte så flashigt ut på pappret. Ni som har någon erfarenhet eller kunskap om grejerna, vad anser ni? Tack! Ossian
  9. Osse

    HD system till laptop?

    Hej! Har sett på digidesigns hemsida att HD systemen bygger på PCI kort, finns det nån lösning till laptop? Ha dé Ossian
  10. Osse

    Burkar till HD systemen

    Går det endast att använda Digidesigns egna prylar, eller kan man använda sig av andra fabrikat när det gäller preamps/konverteringar? Ha dé Ozzy
  11. Osse

    Merkostnader vid import?

    Hej! Jag har sett att det går att importera väldigt billigt från USA, men jag har även blivit avrådd från detta för att folk påstår att det läggs på skatt osv när varan kommer hit till sverige Vilka merkostnader är det, utöver frakt & pris som tillkommer, och vad brukar dessa ligga på? Tack! Ossian
  12. Efter noggrant letande är det nog dessa 2 korten som jag har störst intresse för. åsikter och synpunkter mellan korten i jämförelse hade varit väldigt tacksamt!
  13. Osse

    bärbar = USB?

    Hej! Jag har kollat runt lite när det gäller bärbara datorer, och konstaterat(eller har jag fel?) att det finns väldigt få bärbara med Firewire ingång. Hur kommer sig detta, när det görs så många ljudkort som är baserade på firewire?
  14. Osse

    Finns mitt ljudkort?

    Hej Jag har letat som en galning, överallt, men aldrig hittat något ljudkort som till fullo tillfredställer mina krav. Kraven är: Pci & Cardbus kort med breakout box för att kunna köra i både stationär & bärbar dator med minimal Latency Mac & PC kompatibel 19" rack modell 2x ADAT In, och inga ut S/PDIF & Aes/Ebu I/O 4x analoga ut(om möjligt hörlurs förstärkare integrerat) Intern mixer för individuell routing till alla outputs Bra analoga parametrar på framsidan racket, framförallt för insignaler, gärna på alla in signaler. Kom gärna med förslag på kort(den som hittar just detta kort ska få en stooor puss i gengäld 😠 ) men liknande kort är även välkommet! Ha det bra! Ossian
  15. Hej! Detta med musikdatorer kan jag inte mycket om alls, men jag lär behöva uppdatera min dator strax(väsnas) till något annat. Jag undrar om det är värt tiden och slitet att sätta sig in i ämnet, leta produkter och bygga en dator själv, eller om det är lika bra & billigt att köpa färdigkomponerade datorer från t.ex. Forss Technology eller Frost? Jag är väldigt upptagen redan som det är, är det värt ännu ett intresse, eller är det åtskilliga timmar till spillo? 😳 Annars, finns det några bra hemsidor där man bygger egna datorer? Tack! Ossian
×
×
  • Skapa ny...