Jump to content
Annons

Vad gör du när du kör fast?


Danabacken

Recommended Posts

Annons
Jag låter instrumenten vara i typ 2 veckor, sätter mig inte ens framför studiodatorn. Totalt musikcelibat gäller. Det brukar fungera.

Ajaj! Jag kan faktiskt inte klara mig 2 veckor utan musikskapande. Då kommer jag få totalabstinens! 😛 Fan, inte ens en vecka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ibland känner jag mig lite misslyckad varje gång en låt går åt helvete, eller inte går alls. Så blir jag förbannad, och jag vill mer än nånsin att låten ska bli fullständig. Jobbigt ibland. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns flera sätt att vara i musiken, det behöver inte bara vara låtsnickeri.

Ta ett glas vin och slå på en skiva. Köp ett musikmagasin och läs om din favoritartist. Börja spåna på nästa livsviktiga grej du MÅSTE köpa.

Köp en live-dvd med Sweet, Thin Lizzy eller varför inte slå på stort och dra till med "The Police, Synchronicity"?

Låt grejerna vara en stund.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Fastnar du i låtar som du inte kan skriva klart?

Släng allt gammalt och det som du är fast i, släng alla låtar.

Eller om du är en fegis, bränn ner allt på dvd och lägg den i nån gömma. Bara det inte finns så du kan komma åt det lätt. Om du vill vara riktigt säker på ett lyckat resultat, var väldigt full när du gömmer dvdn...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag låter instrumenten vara i typ 2 veckor, sätter mig inte ens framför studiodatorn. Totalt musikcelibat gäller. Det brukar fungera.

Detta är det bästa tipset i mitt tycke, eller ännu hellre i 2 månader; kör man fast skall man INTE försöka framtvinga något enl. min mening, bättre då att invänta flödet!

Jag brukar ha mina bästa skaparperioder på höst och vår varför jag anpassar mig efter detta, klurar givetvis ut skisser till låtar under resten av året osv men väntar tills kreativiteten kliar hårt i mina fingrar---och så sätter jag skiten!!!

(allt annat är waste of time...)

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

när jag får torka sätter jag mig o glor på tv.. får jag ngn idé skissar jag upp den o sen sätter jag mig o slöar..

försöker läsa lite eller så..

sitter inte så mkt vid datorn numera..

har mest hållit på o byga på det hemliga bygget.... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

men IDF har du slutat surfa??? :rolleyes:😱😄 kom igen nu...

skämt åsido, bra att ägna sig åt seriösa jobb emellanåt, håller på själv härnere i källaren,fick med mig fel Auralex-skivor sist från Stockholm-dom hade beställt fel på Soundware---suck, får vänta ett tag till men sedan blir det bra som faen!

När kommer du egentligen?

😎

Link to comment
Dela på andra sajter

men IDF har du slutat surfa??? :rolleyes:  😱  😄 kom igen nu...

skämt åsido, bra att ägna sig åt seriösa jobb emellanåt, håller på själv härnere i källaren,fick med mig fel Auralex-skivor sist från Stockholm-dom hade beställt fel på Soundware---suck, får vänta ett tag till men sedan blir det bra som faen!

När kommer du egentligen?

😎

hehe massvis med sågandde är det istället.. plus att min uppkoppling har vart nere i typ 2 veckor.. jasg har suttit i duschen i fosterställning o gråtande frågat mig varför o sen har jag bara känt mig smutsig!!!!

😎

ne men nu när min uppkoppling funkar blire åka av.. 😛

jisses.. det låter jobbigt som fanken!! glid upp till solna o hämta dom. jag åker gärna med o agerar chaufför!! 😉

vi får nog ta det i början/mitten av januari!!!!! jag drar med gitarrer/basar o lite trummogrejjer i ngns bil o kommer.. lär kicka stjärt.. btw håller jag på att bygga ny fuzzface-pedal nu!! den kommer bli asgrym!!! fattas bara ett roland space echo!!!!!.. ngn som vill ge mig nu?? 😄

edit: vi spelade in världens jävla bästa emo/discolåt häromdagen när jag sjöng.. sen lyfte jag hela låten med att sjung i falsett på refrängen!!! jääääääääääävel va bra den blev! 🙂

Redigerat av IDF
Link to comment
Dela på andra sajter

Ha alltid ett grundtema innan du börjar jobba. Du vet i vilken ljudbilden ska vara

i huvudet. Ha ett namn på låten och associera hela bilden kring det typ som Kraftwerk. Sluta tänk på att hade jag det hade jag det så skulle allt bli perfekt i studion. Det är bara att gilla läget. Så brukar jag tänka. Kör jag fast ? Då brukar jag se på film...

Link to comment
Dela på andra sajter

Släpp låten. Plocka upp nästa.

Tråkigt svar va? 😉

Jag har 30-40 låtar på datorn som jag växlar mellan.

Ibland kan jag få för mig att slå ihop den ena låtens vers med den andra låtens refräng osv. och plötsligt tänder det till! Hänt mig flera gånger att jag använt material från "fastkörda" låtar och när jag slagit ihop med annat låtmaterial har jag fått en ny låt med den där helheten som jag letat efter. "Handen i handsken" 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Ibland känner jag mig lite misslyckad varje gång en låt går åt helvete, eller inte går alls. Så blir jag förbannad, och jag vill mer än nånsin att låten ska bli fullständig. Jobbigt ibland. 😳

Jag blir också irriterad när jag fastnar. Jag kan inte heller göra något åt det. Till och med när allt flyter blir det dålig musik, för det mesta iallafall. Jag har hört att man ska inte vätna på ispiration utan jobba iallafall. Traggla med ljud, alternativa lösningar och så...och det gör jag men det blir inga bra lösningar, så då måste jag backa och göra om saker när inspirationen kommer. Jag tycker att det är svårt att jobba bort bristen på kreativitet. Man kan alltid prova med att prova nån ny gratisplugg från kvraudio men det har jag märkt är att kollra bort sig själv. Jag vet inte och jag vill också ha ett svar på din fråga. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jay Balmorian (oregistrerad)

Jag sticker o tränar ett bra pass på gymet äter bra ser en film nästa dag längtar jag till studion.Man får inte glömma att kroppen såväl som hjärnan behöver stimulans mycket bra att på något sätt stimulera kroppen sen vill hjärnan också vara med igen.Prova det funkar för mig + du mår bra av det också.

Ps,det behöver inte precis va gymet men nån form av fysisk aktivitet e bra.

Ciao!

Link to comment
Dela på andra sajter

Spela in en cover. Då slipper man åtminstone kreativitetsproblemet med kompositionen. Att spela in någon annans musik brukar alltid generera nån ny idé också.

Mycket bra tips! Covers och remixar kräver mindre kreativitet men ger mycket inspiration tillbaka.

Link to comment
Dela på andra sajter

vanligt tips kanske (: men det funkar.

Ta en promenad (: Eller som sagt gör någotr annat.

Senaste gången jag körde fast satt jag mig bakom pianot och började spela en blues12'a och jag satt och spelade där i en timme utan att stanna en enda gång. sen lagade jag lite mat. Sen när kvällen var kommen gick jag till min lilla musikhåla igen och vips så kom inspirationen tillbaka (:

Link to comment
Dela på andra sajter

Skaffa barn med din käresta..Då får du vänta i 20 år innan du har tid för musiken igen.Under den tiden hinner du tänka ut hur allt skall vara,riffet som passar till den låten,bas gången dit..etc..för det är det enda du har tid med då - att tänka på musiken..Så var det för mig.

Familj contra - låtskriveri,mixande,producerande,sladd dragande,reptid,lokal(där du får ha allt ifred),inköp av prylar,samt inte minst tystnad..Det funkar liksom bara inte.

Nästa gång du kör fast,så tänk på ovanstående - då kommer det att forsa fram ideer.. 😆

Mvh

Harmonica mike

Link to comment
Dela på andra sajter

Skaffa barn med din käresta..Då får du vänta i 20 år innan du har tid för musiken igen.Under den tiden hinner du tänka ut hur allt skall vara,riffet som passar till den låten,bas gången dit..etc..för det är det enda du har tid med då - att tänka på musiken..Så var det för mig.

Problemet är att när man kommer ut på andra sidan ligger man 20 år efter resten av världen. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...