Jump to content
Annons

Vad gör du när du kör fast?


Danabacken

Recommended Posts

så sjukt svår fråga! Jag befinner mig själv i en svacka, och jag tror det kan bero på:

1. Rädslan för att få en svacka, ifall jag har vart okreativ i två veckor så är jag livrädd för att det ska fortsätta ytterligare 8 månader!

2. Jag är lite inkörd på att göra en typ av musik ibland. Ifall jag gjorde en viss typ av låt som jag blev assnöjd med för ett halvår sedan, så blir det lätt att jag fortsätter skissa på samma spår för att jag vill få fram samma "hit" igen.

3. Ibland försöker jag för mycket. Jag vilar inte! Jag har intalat mig att lägga ifrån mig guran ca: 2 veckor en gång. Det varade i 10 timmar kanske, på riktigt.

/ adama

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Skaffa barn med din käresta..Då får du vänta i 20 år innan du har tid för musiken igen.Under den tiden hinner du tänka ut hur allt skall vara,riffet som passar till den låten,bas gången dit..etc..för det är det enda du har tid med då - att tänka på musiken..Så var det för mig.

Problemet är att när man kommer ut på andra sidan ligger man 20 år efter resten av världen. 😄

Bra svar på mitt alternativ.Det förklarar mycket för mig och mina låtar.. 😆

Ibland känns det som om jag ligger 20,nja snarare 30 år försent ute med min musik 😱

Då lär vi oss nåt av det,gör inte som jag gjorde.. 😄

Mvh

Harmonica mike

Link to comment
Dela på andra sajter

Skaffa barn med din käresta..Då får du vänta i 20 år innan du har tid för musiken igen.Under den tiden hinner du tänka ut hur allt skall vara,riffet som passar till den låten,bas gången dit..etc..för det är det enda du har tid med då - att tänka på musiken..Så var det för mig.

Problemet är att när man kommer ut på andra sidan ligger man 20 år efter resten av världen. 😠

Bra svar på mitt alternativ.Det förklarar mycket för mig och mina låtar.. 😱

Ibland känns det som om jag ligger 20,nja snarare 30 år försent ute med min musik 😠

Då lär vi oss nåt av det,gör inte som jag gjorde.. 😄

Mvh

Harmonica mike

Men 70-taler regearar ju så det är ju ingen fara (:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Hur bryter ni loss kreativiteten när ni fastnar i låtsnickrandet? Jag har provat en massa olika grejer för att få fram skrivarglöden igen, men det ger sig inte!

Tips?

😠

Jag drar på några av mina favoritlåtar, om det så är metall som mercenary eller filmmusik á chef.com hans zimmer för att få inspiration igen, tända till. samtidigt brygger jag en kopp kaffe och sen sätter jag mig igen, med en synth eller gitarren för att bygga vidare, kan vara att spela lite toner och skit på måfå för att något ska komma fram, att en idé ska kläckas.

eller så stänger man ner skiten och går och lägger sig och sover och börjar om från början dagen därpå 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var faktiskt på en låtskrivarverkstad och fick lite tips när det gäller att få fram texter när man inte orkar sitta och vänta på inspiration.

* Kylskåpspoesi eller liknande... välj ord du gillar alternativt skriv ner ord på lappar och sprid ut dessa på bordet... försök pussla ihop det på nåt vänster och fyll i med andra ord så det passar. Blir lite annorlunda men det är ju inte alltid dåligt...

* Brainstorming. Spåna på teman, välj ett som känns ok, associera fritt och censurera inte dig själv, skriv ner ALLT, bra som dåligt. Censurera i efterhand och försök samla ihop det hela.

En sak jag själv brukar göra är att byta instrument... Kan räcka att bara byta från stålsträngad gitarr till nylonsträngad eller spela piano istället för gitarr... Hitta en trumma att banka på eller ett munspel att tuta i, eller bara nåt litet rytminstrument och helt enkelt leka loss. Förr eller senare får man nån liten idé, kan vara en mening, eller en rytm, en liten slinga eller vad som... Försöker då skriva ner/spela in den och sparar till bättre tider.

Brukar också göra som nån nämde tidigare i tråden, alltså pussla ihop en vers från en låt med refrängen på en annan. Kan bli himla bra.

Jag älskar också att jamma med andra. Känns lättare att skriva när man har ett bollplank på nåt sätt...

Link to comment
Dela på andra sajter

själv klarar jag inte av att skapa utan inspiration...att bara gå på teoretiskt uppbyggda låtar blir inte bra( även om jag inte saknar kunskaper i harmonilära)

Harmonika Mike's förslag är inte helt fel men svårt att genomföra...att lägga gitarren på hyllan i 15-20 år just när man tror att breaket är runt hörnet är inte lätt. Men för mig så kom barn efter barn efter barn och då blev det ett långt break där både gitarr och piano inte fanns i vardagen( inte helger heller för den delen 🙁) och jag inte jag kan säga att jag direkt saknade spelandet under den tiden när barnen var små, utan valde något slags celibat och det var självvalt....sen när jag väl bestämde mig för att ta musicerande igen, då formligen exploderade flödet av kreativitet, nästan sjukligt och då ett uppdämpt behov av att spela och skriva låtar och att det då kändes som det var min tur igen att hålla på med det som gav mig väldigt mycket positiv energi...så att skaffa barn bara för att få kreativiteten tillbaka( om än något längre fram) kanske är drastiskt .. ....sen tycker jag att Mike har aningen fel när han säger att hans musik känns 10-15-20 år efter, snarare ger det en intressantare vinkel på skapandet där uppblandningen av olika influenser finns med, både dom som man fick till sig under den tiden då man grundlägger sin musiksmak( övre tonåren- 25/30) och även det man influeras av i dagens musik och folk behöver också ny musik som är tänkt till en annan målgrupp än 7-14 år och jag gillar verkligen erfarenheten som Mike har i sitt skrivande så även om kreativiten ibland uteblir så finns det säkeert fler vägar att gå...det här var en 😳🙂

/ karl

Link to comment
Dela på andra sajter

själv klarar jag inte av att skapa utan inspiration...att bara gå på teoretiskt uppbyggda låtar blir inte bra( även om jag inte saknar kunskaper i harmonilära)

Harmonika Mike's förslag är inte helt fel men svårt att genomföra...att lägga gitarren på hyllan i 15-20 år just när man tror att breaket är runt hörnet är inte lätt. Men för mig så kom barn efter barn efter barn och då blev det ett långt break där både gitarr och piano inte fanns i vardagen( inte helger heller för den delen 😮) och jag inte jag kan säga att jag direkt saknade spelandet under den tiden när barnen var små, utan valde något slags celibat och det var självvalt....sen när jag väl bestämde mig för att ta musicerande igen, då formligen exploderade flödet av kreativitet, nästan sjukligt och då ett uppdämpt behov av att spela och skriva låtar och att det då kändes som det var min tur igen att hålla på med det som gav mig väldigt mycket positiv energi...så att skaffa barn bara för att få kreativiteten tillbaka( om än något längre fram) kanske är drastiskt .. ....sen tycker jag att Mike har aningen fel när han säger att hans musik känns 10-15-20 år efter, snarare ger det en intressantare vinkel på skapandet där uppblandningen av olika influenser finns med, både dom som man fick till sig under den tiden då man grundlägger sin musiksmak( övre tonåren- 25/30) och även det man influeras av i dagens musik och folk behöver också ny musik som är tänkt till en annan målgrupp än 7-14 år och jag gillar verkligen erfarenheten som Mike har i sitt skrivande så även om kreativiten ibland uteblir så finns det säkeert fler vägar att gå...det här var en 😳😎

/ karl

Tack Karl.

Det var vänligt skrivet.Givetvis så har åldern gett en del vad gäller livserfarenhet,musik utveckling - och framförallt texter..Känner samma som dig,musiken har fått stå tillbaka under ett antal år..Men via dagens midi/data/vst - så går det att förverkliga det man känt och tänkt under alla år...

Tror väl att man gör och komponerar/skriver det man känner..Kanske skulle sagt detta i en annan tråd..

Nåväl..

Musicera på.

Mvh

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

* Kylskåpspoesi eller liknande... välj ord du gillar alternativt skriv ner ord på lappar och sprid ut dessa på bordet... försök pussla ihop det på nåt vänster och fyll i med andra ord så det passar. Blir lite annorlunda men det är ju inte alltid dåligt...

* Brainstorming. Spåna på teman, välj ett som känns ok, associera fritt och censurera inte dig själv, skriv ner ALLT, bra som dåligt. Censurera i efterhand och försök samla ihop det hela.

Vad för slags ord? 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

* Kylskåpspoesi eller liknande... välj ord du gillar alternativt skriv ner ord på lappar och sprid ut dessa på bordet... försök pussla ihop det på nåt vänster och fyll i med andra ord så det passar. Blir lite annorlunda men det är ju inte alltid dåligt...

* Brainstorming. Spåna på teman, välj ett som känns ok, associera fritt och censurera inte dig själv, skriv ner ALLT, bra som dåligt. Censurera i efterhand och försök samla ihop det hela.

Vad för slags ord? 😄

Korv, ljusstake, hämndbegär, tarmsköljning, skogsvårdsstyrelse, babian, spånskiva, speciell, Gud, halvfigur etc. etc.

😲

Link to comment
Dela på andra sajter

* Kylskåpspoesi eller liknande... välj ord du gillar alternativt skriv ner ord på lappar och sprid ut dessa på bordet... försök pussla ihop det på nåt vänster och fyll i med andra ord så det passar. Blir lite annorlunda men det är ju inte alltid dåligt...

* Brainstorming. Spåna på teman, välj ett som känns ok, associera fritt och censurera inte dig själv, skriv ner ALLT, bra som dåligt. Censurera i efterhand och försök samla ihop det hela.

Vad för slags ord? 🙂

Korv, ljusstake, hämndbegär, tarmsköljning, skogsvårdsstyrelse, babian, spånskiva, speciell, Gud, halvfigur etc. etc.

🙂

😛 Gud, så insprirerande ord!

Link to comment
Dela på andra sajter

Skaffa ett instrument som du inte riktigt behärskar. Sätt dig och lek med det. Strunta i handböcker och regler, bara lek.

Hämtade min julklapp till mig själv, en mandolin och en melodika, på posten tidigare idag, idéerna har sprutat fram och jag har redan gjort 2 låtar... utan att ens ha försökt.

Link to comment
Dela på andra sajter

* Kylskåpspoesi eller liknande... välj ord du gillar alternativt skriv ner ord på lappar och sprid ut dessa på bordet... försök pussla ihop det på nåt vänster och fyll i med andra ord så det passar. Blir lite annorlunda men det är ju inte alltid dåligt...

* Brainstorming. Spåna på teman, välj ett som känns ok, associera fritt och censurera inte dig själv, skriv ner ALLT, bra som dåligt. Censurera i efterhand och försök samla ihop det hela.

Vad för slags ord? 😎

Korv, ljusstake, hämndbegär, tarmsköljning, skogsvårdsstyrelse, babian, spånskiva, speciell, Gud, halvfigur etc. etc.

😮

😆 Gud, så insprirerande ord!

Det är mina bästa ord 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Skaffa ett instrument som du inte riktigt behärskar. Sätt dig och lek med det. Strunta i handböcker och regler, bara lek.

Hämtade min julklapp till mig själv, en mandolin och en melodika, på posten tidigare idag, idéerna har sprutat fram och jag har redan gjort 2 låtar... utan att ens ha försökt.

WORD!

Har ett dragspel hemma som jag inte brytt mig om teorin kring. När man trycker knapparna där bak som man inte vet hur de hänger ihop så känns det så fritt, inte det där "jaha nu blev det ett Am, F och G som alla Iron Maidens låtar igen..."

Eller så kan man stämma om gitarren i nån ny stämning.

Borde ju finnas någon vst-plugg för midi som kastar om tangenterna huller om buller så man slipper se de trista ackorden man tar. Fast det finns väl redan... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Min D-sträng på gitarren gick av en natt och dagen efter när jag skulle spela så upptäckte jag att man kunde ta massa fräsiga ackord som lät gött som fan, skrev säkert 3-4 låtar utan D-strängen på en dag, så det är ju alltid ett tips ifall ni kör fast, klipp av en sträng helt enkelt 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...