Jump to content
Annons

Snusskatt


BozoB

Recommended Posts

Ni missar hela poängen här. Sen när vill en högerregering höja skatter. Vart tog den liberala friheten vägen??

Att folk väljer att snusa istället för cigaretter eller kaffe tror jag knappast är en av de största belastningarna för folkhälsan idag. Däremot att folk ska tvingas att arbeta ihäl sig kommer att bli dyrt i längden.

Och varför höja skatten mycket mer på snus än på cigaretter.

Både rent bondförnuft och statistik säger att snus är mindre skadligt än cigaretter.

Och ja, 9 kr extra svider mer i plånboken än vad någon procents skattelättnad ger vinst för en låginkomsttagare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 82
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

tsmalmbe (oregistrerad)
Ni missar hela poängen här.

I tråden står det: "Fruktansvärt angrepp på hederligt folk."

Nä fan, det finns saker som är störande och saker som inte är helt så rättvisa de kunda vara, det är givet. Men att kalla nåt sånt här "Fruktansvärt angrepp på hederligt folk" är skitprat och överdrivet helt enkelt.

Om poängen var nån annan än den, så missade vi den helt enkelt för att den inte presenterades.

Link to comment
Dela på andra sajter

En borgerlig regering är inte nödvändigtvis ute efter att sänka ALLA skatter - utan främst de skatter som är kontraproduktiva.

Man är också ute efter att sätta skatter som gör att det blir mer rättvist, så att följderna av vissa saker också ska betalas i högre grad av orsakerna. Det är ju också därför som trafikförsäkringen höjs och den extremt orättvisa fastighetsskatten på sikt tas bort.

Kanske är det så i detta fallet, att regeringen har tagit till sig av de oberoende undersökningar som finns om snusning (som snusarna själva dumt nog vägrar tro på... 😳 ) - och helt enkelt låter snusarna betala en större del av den förväntade ökningen av belastningen på sjukvården...

Link to comment
Dela på andra sajter

att man höjer skatten mer på snus än cigg är inte konstigt... att höja den på cigg generar en förlust i längden då alla skaffar smuggelcigg istället.

Snus däremot finns i princip bara i sverige så vill man snusa får man betala vad det kostar...

Det är väl därför det inte höjs skatt på alkohol?

Den sänktes tom i augusti 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag bryr mig inte om skatten höjs eftersom jag slutade snusa för 15 år sen.

Men nu skall jag visa er (på ett ungefär) hur mycket jag sparat på dessa år:

Jag snusade ungefär 1 dosa om dagen. General var det som gällde.

1 dosa per dag i 15 år, blir, hmmmm.... 5250 dosor!!

Priset har förändrats med tiden, säkert inte linjärt men det skiter vi i här.

1 dosa kostade 5 spänn då och nu runt 27.

Efter lite räknande får jag fram att jag sparat ungefär, håll i er, 84 000 kr.

Och vad har jag då fått för det? frågar sig vän av ordning.

Svaret är alltså Ingenting. Pengarna har bara rullat mellan mina fingrar.

Kontentan är: Eftersom det är gott att snusa och man inte sparar ett skit - varför låta sluta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag bryr mig inte om skatten höjs eftersom jag slutade snusa för 15 år sen.

Men nu skall jag visa er (på ett ungefär) hur mycket jag sparat på dessa år:

Jag snusade ungefär 1 dosa om dagen. General var det som gällde.

1 dosa per dag i 15 år, blir, hmmmm.... 5250 dosor!!

Priset har förändrats med tiden, säkert inte linjärt men det skiter vi i här.

1 dosa kostade 5 spänn då och nu runt 27.

Efter lite räknande får jag fram att jag sparat ungefär, håll i er, 84 000 kr.

Och vad har jag då fått för det? frågar sig vän av ordning.

Svaret är alltså Ingenting. Pengarna har bara rullat mellan mina fingrar.

Kontentan är: Eftersom det är gott att snusa och man inte sparar ett skit - varför låta sluta?

Faktiskt.

Sparar man pengarna på en grej försvinner de ändå på en annan helt onödig grej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Löken (oregistrerad)
Och ja, 9 kr extra svider mer i plånboken än vad någon procents skattelättnad ger vinst för en låginkomsttagare.

För att det ska stämma bör man snusa stora mängder.

Link to comment
Dela på andra sajter

att man höjer skatten mer på snus än cigg är inte konstigt... att höja den på cigg generar en förlust i längden då alla skaffar smuggelcigg istället.

Snus däremot finns i princip bara i sverige så vill man snusa får man betala vad det kostar...

Jag tror du slår huvudet på spiken. Måste vara enda anledningen att man går på fokgruppen snusare.

Annars skulle man ju kunna hårdbeskatta all "lyx" som inte är direkt hälsobefrämjande. Sockermissbruk skulle man kunna ta en titt på t.ex.

Link to comment
Dela på andra sajter

att man höjer skatten mer på snus än cigg är inte konstigt... att höja den på cigg generar en förlust i längden då alla skaffar smuggelcigg istället.

Snus däremot finns i princip bara i sverige så vill man snusa får man betala vad det kostar...

Jag tror du slår huvudet på spiken. Måste vara enda anledningen att man går på fokgruppen snusare.

Annars skulle man ju kunna hårdbeskatta all "lyx" som inte är direkt hälsobefrämjande. Sockermissbruk skulle man kunna ta en titt på t.ex.

😳 Eller hemstudios... eller gitarrer... eller körtjejer... 😱😲

😆 Näh, körtjejer ÄR hälsobefrämjande! 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag bryr mig inte om skatten höjs eftersom jag slutade snusa för 15 år sen.

Men nu skall jag visa er (på ett ungefär) hur mycket jag sparat på dessa år:

Jag snusade ungefär 1 dosa om dagen. General var det som gällde.

1 dosa per dag i 15 år, blir, hmmmm.... 5250 dosor!!

Priset har förändrats med tiden, säkert inte linjärt men det skiter vi i här.

1 dosa kostade 5 spänn då och nu runt 27.

Efter lite räknande får jag fram att jag sparat ungefär, håll i er, 84 000 kr.

Och vad har jag då fått för det? frågar sig vän av ordning.

Svaret är alltså Ingenting. Pengarna har bara rullat mellan mina fingrar.

Kontentan är: Eftersom det är gott att snusa och man inte sparar ett skit - varför låta sluta?

Fast det där tror jag inte riktigt på heller; det blir ju kanske så att du köper småsaker som är nödvändiga, t.ex. extra strumpor till barnen. Sådant glöms lätt bort.

Tror knappast du köpt godis och läsk för alla de 84000 spännen iaf 😳

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Man får sig en tankeställare med de där 84 000:- !

Tänk att få en summa på posten. 😏

Jag är snusare men ser inget fel egentligen med skattehöjningen eftersom jag har planer på att sluta med skiten. Då blir skillnaden ännu mer markant i plånboken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag bryr mig inte om skatten höjs eftersom jag slutade snusa för 15 år sen.

Men nu skall jag visa er (på ett ungefär) hur mycket jag sparat på dessa år:

Jag snusade ungefär 1 dosa om dagen. General var det som gällde.

1 dosa per dag i 15 år, blir, hmmmm.... 5250 dosor!!

Priset har förändrats med tiden, säkert inte linjärt men det skiter vi i här.

1 dosa kostade 5 spänn då och nu runt 27.

Efter lite räknande får jag fram att jag sparat ungefär, håll i er, 84 000 kr.

Och vad har jag då fått för det? frågar sig vän av ordning.

Svaret är alltså Ingenting. Pengarna har bara rullat mellan mina fingrar.

Kontentan är: Eftersom det är gott att snusa och man inte sparar ett skit - varför låta sluta?

Fast det där tror jag inte riktigt på heller; det blir ju kanske så att du köper småsaker som är nödvändiga, t.ex. extra strumpor till barnen. Sådant glöms lätt bort.

Tror knappast du köpt godis och läsk för alla de 84000 spännen iaf 😏

/Daniel

inlägget handlade faktiskt om att han låtit bli att lägga pengarna på snus! bara för att man låter bli att köpa snus, kanske man köper en läsk om dagen istället..då är det 84 000kr till det istället..

nefan, fy o skam åt den Ny2a moderat"-regeringen.. tackar vet jag när jag började snusa och en dosa ettan kostade 13 spänn i den lokala kiosken..

satsa istället på att lägga beskattningen på fetmat o dylikt!! fetma är fanimej ett sötrre problem för vården och staten än snusare..

så de så!

Link to comment
Dela på andra sajter

" Belasta vården med större utgifter " det är rent nonsens.

En sjuklig 85 åring som kolar i hjärtinfarkt till slut, har kostat samhället enormt mycket mer i sjukvårdsutgifter, än någon snusare som får förhöjda blodfetter eller problem med bukspottskörteln.

En rökare som går en långsam död i KOL till mötes i förtid, kan leva 20 år i ett nära döden tillstånd, den blir dyr den......

Rökare som blir snusare blir en ren vinst för samhällsekonomin.

Dessutom skall vi väl alla dö av någonting.

Grundproblemet med sjukvårdskostnader bottnar i att människor lever allt längre och därigenom hinner bli mycket mer sjukare än förr.

Bort med extra snusskatt alltså. Det är obegripligt.

Redigerat av Kill All Autotuner
Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte vad jag skall säga i frågan.

Men mins när en dosa inte kosta mer än 18spän för en dosa general:D

Numera blir det garnit tackavre priset på snuset.

27Spän för en riktig dosa.

Viste inte att det var skatten det berodde på men det är väl lite samma sak som alkoholskatten

9 kronor! Oj, det är så det blöder ur plånboken va?

/Daniel

Nej men säg att man köper en dosa varje dag då blir 9:- mycket i längden 🙂

Edit: Det blir mer än 3000:- om året..

Redigerat av Soundborn
Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte vad jag skall säga i frågan.

Men mins när en dosa inte kosta mer än 18spän för en dosa general:D

Numera blir det garnit tackavre priset på snuset.

27Spän för en riktig dosa.

Viste inte att det var skatten det berodde på men det är väl lite samma sak som alkoholskatten

9 kronor! Oj, det är så det blöder ur plånboken va?

/Daniel

Nej men säg att man köper en dosa varje dag då blir 9:- mycket i längden 😆

Edit: Det blir mer än 3000:- om året..

Prova att halvera snusmängden då!

Då får du bättre ekonomi, friskare hälsa, vitare tänder och fan så mkt bättre andedräkt 🙂 .. bara plus!

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste fan säga "dagens i-landsproblem" igen.

Här sitter ni, friska och rika svenskar och klagar på att erat gift har blivit några kronor dyrare, när det finns en helvetes massa människor i världen som knappt har mat på bordet varje dag, som får sova under öppen himmel och som måste jobba 14 timmar om dagen under närmast slaveriformer.

Sluta snusa och skänk de pengar ni fått över till välgörande ändamål, vetja 🙂.

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Börja röka 😏!

Snus borde faktiskt vara billigare! Snusning är visserligen klart skadligt för hälsan men jämfört med rökning är det i det närmaste ofarligt!

Varje rökare som börjar snusa är en $torvin$t för samhällsekonomin!

Link to comment
Dela på andra sajter

" Belasta vården med större utgifter " det är rent nonsens.

Alla droger innebär sämre hälsa - och cigarretter och snus skapar inte så svårt beroende som knark, utan är fullt möjliga att sluta med om man bara vill - och det orsakar garanterat högre kostnader i vården eftersom man får sämre kondition på grund av drogerna - och därmed kan en operation bli mer komplicerad, sjukdomar bli mer långdragna, tandhälsan bli sämre etc..

Snus leder ju enligt undersökningen som det hänvisades till, till ökad risk för cancer i bukspottkörteln - något som jag inte skulle beteckna som simpla "problem"... 😏 Även risken att dö i hjärtinfarkt ökar om man snusar - och på grund av det ökande antalet snusare, har snusning en "avsevärd negativ betydelse för folkhälsan" enligt undersökningen.

Är det så svårt att förstå att det är skadligt och att ingen egentligen borde hålla på med det? Visst skapar det en del arbetstillfällen, som någon nämnde - men ägandet av företagen finns sällan i Sverige (inte heller Swedish Match, som är den största snusproducenten, är svenskägt) - och fabrikerna är i hög grad automatiserade, så det handlar inte om enorma mängder jobb i fabrikerna - och då är frågan om dessa jobb eller väldigt många människors hälsa borde vara första prioriteten... 😆

Att jämföra med socker, fet mat o dyl, saknar relevans, eftersom det inte är droger som är medvetet skapade för att vara beroendeframkallande - men visst är sådant också viktigt att titta på för folkhälsans skull... Allting är skadligt i för höga doser, men droger är skadliga oavsett dosering.

Link to comment
Dela på andra sajter

" Belasta vården med större utgifter "  det är rent nonsens.

Alla droger innebär sämre hälsa - och cigarretter och snus skapar inte så svårt beroende som knark, utan är fullt möjliga att sluta med om man bara vill - och det orsakar garanterat högre kostnader i vården eftersom man får sämre kondition på grund av drogerna - och därmed kan en operation bli mer komplicerad, sjukdomar bli mer långdragna, tandhälsan bli sämre etc..

Snus leder ju enligt undersökningen som det hänvisades till, till ökad risk för cancer i bukspottkörteln - något som jag inte skulle beteckna som simpla "problem"... 😏 Även risken att dö i hjärtinfarkt ökar om man snusar - och på grund av det ökande antalet snusare, har snusning en "avsevärd negativ betydelse för folkhälsan" enligt undersökningen.

Är det så svårt att förstå att det är skadligt och att ingen egentligen borde hålla på med det? Visst skapar det en del arbetstillfällen, som någon nämnde - men ägandet av företagen finns sällan i Sverige (inte heller Swedish Match, som är den största snusproducenten, är svenskägt) - och fabrikerna är i hög grad automatiserade, så det handlar inte om enorma mängder jobb i fabrikerna - och då är frågan om dessa jobb eller väldigt många människors hälsa borde vara första prioriteten... 😏

Att jämföra med socker, fet mat o dyl, saknar relevans, eftersom det inte är droger som är medvetet skapade för att vara beroendeframkallande - men visst är sådant också viktigt att titta på för folkhälsans skull... Allting är skadligt i för höga doser, men droger är skadliga oavsett dosering.

Din ton är rätt präktig här Claes, och till det kommer ett par sakfel.

Nikotin är ohyggligt beroendeframkallande, man brukar jämföra med Heroin. Kanske det mest beroendeframkallande vi har.

Cigaretter och snus går inte att jämföra på samma dag. Ska du jämföra snus med något annat osunt så välj nåt i rimlig paritet. Har du koll på kaffe t.ex. Koffein är ett beroendeframkallande gift och kaffe är cancerogent som satan. Du kommer ihåg chipsdebatten? Det är kaffet som är den stora boven. Förordar du ökad kaffeskatt?

Undersökningen som refererades till innehåller en viktig passus: De internationella undersökningarna fokuserar inte specifikt på svenskt snus, som i världen är en unik produkt. Det finns många sätt att stoppa tobak i munnen, och det svenska snuset är speciellt. Därför får man osäkrare resultat när man tittar på det svenska snuset. För att uttrycka sig förenklat: Ibland går det inte (ok då; nästan inte) att påvisa någon fara alls, man får "anta" att det "kanske" är cancerframkallande.

Att något "kanske" är cancerogent bör förstås vara tillräckligt för att höja varningsflagg, men hur är det nu; tänker du sluta med kaffe? Jag vill påminna mig en period när man fick cancer av champinjoner. men det kanske är ett hjärnspöke.

Du vet väl att socialstyrelsen för inte så många år sedan fick dra tillbaka varningstexten "snus orsakar cancer" från snusdosorna, därför att man inte kunde säga sig ha grund för påståendet. Nu står det: "Snus kan skada din hälsa och är beroendeframkallande". På cigarettpaketen står det "rökning dödar". Det är skillnad.

Sen kan man ju förstås säga/tycka att det finns en risk med att snusa; det är smådumt, det är fult, luktar illa, är snuskigt osv, men igen: Sätt det i relation med nånting som är jämförbart.

***

Ang socker: Det finns företag som preparerar sina livsmedelsprodukter med socker för att göra oss beroende. Det gäller t.ex. barnmat och välling. Du har missat en hel - rätt så uppenbar - debatt.

Ökad snusskatt är skitfånig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste fan säga "dagens i-landsproblem" igen.

Här sitter ni, friska och rika svenskar och klagar på att erat gift har blivit några kronor dyrare, när det finns en helvetes massa människor i världen som knappt har mat på bordet varje dag, som får sova under öppen himmel och som måste jobba 14 timmar om dagen under närmast slaveriformer.

Sluta snusa och skänk de pengar ni fått över till välgörande ändamål, vetja 😱.

/Daniel

Ok. Isåfall tycker jag att du kan sälja all din musikutrustning och skänka pengarna till välgörenhet.. Eller vad sägs om att radera alla trådar här på forumet som inte handlar om global rättvisa?

Och förresten, vad sägs om att skriva av deras statsskuld, att sluta exploatera dessa länders resurser och arbetskraft som är orsaken till att de är fattiga? Det lär ju knappast denna snusskatt och inte heller en moderat regering bidra till!

Det spelar ingen roll hur mycket pengar vi skänker till välgörenhetsorganisationer för att lätta samvetet så länge världsmarkanden fungerar som den gör idag.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
Ökad snusskatt är skitfånig.

Och jag som redan hann sätta allt i relation och trodde att det var ett fruktansvärt angrepp på hederligt folk. Bestäm er nu hur ni vill ha det!

Link to comment
Dela på andra sajter

Socialstyrelsen fick dra tillbaka "Orsakar Cancer" stämpeln som satt på varenda burk, för några år sedan.

Det finns inget belägg, och det finns det fortfarande inte.

Studien i hälsorisker med snus menar att det finns en "Ökad prevalens" för cancer i bukspottskörteln , det är den svagare sorten av bevisföring.

Med snus finns inga epidemologiska bevis som det finns med rökning.

Dessutom har snus den unika egenskapen av förekomsten av antioxidanter i den malda tobak som ingår, vilket även studien påpekade, är en stark faktor för att fria radikaler som finns i snusets nitrosaminer inte inverkar lika menligt.

Tandhälsa ? Jag har inte haft ett hål på 15 år. Snuset håller munhålan i ett PH värde där bakterier inte trivs särskilt bra.

Undrar just varför snus är så poppis bland idrottare ?

Redigerat av Kill All Autotuner
Link to comment
Dela på andra sajter

27kr för en dosa snus förresten? Vad köper ni för stuff egentligen, och var? Är det förpackat i 24 karats gulddosa? 🙂

Äh, det är väl inget... Listpriset på en kardus är väl 450 bagare om jag inte missminner mig... men då får du ju även med en tång och en liten intressant "booklet". :rolleyes:

Kardus.

single_kardus_prod_image.gif

EDIT: Ja alltså... tro nu inte att jag är en snusfanatiker! Snusar nån enstaka gång på krogen bara... Jobbar som produktadmin på ett grossistföretag, därav vetskapen. 😆

Redigerat av ChromaWoods
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...