Jump to content
Annons

Snusskatt


BozoB

Recommended Posts

Jo, jag tycker alltså att regeringens snusskatt är helt förkastlig.

Någon som förstår hur regeringen tänker överhuvudtaget?

Oväntat höjer de skatten på all tobak. (Ingenging om detta i valrörelsen och ganska oväntat med tanke på att de normalt ojar sig över minsta skatt.)

De bestämmer sig för att straffa snusarna extra hårt. (De vill uppenbarligen att svenska folket skall använda farligare tobak, typ rök.)

Alltihop antagligen för att få råd med sina skattesänkningar för rika t ex förmögenhetsskatten.. Ähh.. Äckliga as är vad de är.

Snus är gott! När det äntligen kommit snus med rimliga priser så kommer Reinfeldt med kompani och förstör alltihop. Enligt mig är han värd en lössnus i ögat!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 82
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Vet inte vad jag skall säga i frågan.

Men mins när en dosa inte kosta mer än 18spän för en dosa general:D

Numera blir det garnit tackavre priset på snuset.

27Spän för en riktig dosa.

Viste inte att det var skatten det berodde på men det är väl lite samma sak som alkoholskatten

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte vad jag skall säga i frågan.

Men mins när en dosa inte kosta mer än 18spän för en dosa general:D

Numera blir det garnit tackavre priset på snuset.

27Spän för en riktig dosa.

Viste inte att det var skatten det berodde på men det är väl lite samma sak som alkoholskatten

det kommer bli värre min vän. Regeringen planerar att höja priset med ca 6 kr till.

EDIT: 6 kr extra på portion och 12 kr för lös. Ökningen beror på vikten snus.

Redigerat av BozoBlade
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker de kunde förbjuda tobak helt och hållet och sätta folk i fängelse om de hade med det att göra ö.h.t.

På så vis skulle jag inte ha något val annat än att sluta med skiten. 😉

Jo, fast jag tror inte förbud skulle räcka i mitt fall.

Däremot om man visste att man fick ett nackskott om man ertappades med en dosa snus så kanske man skulle börja tänka på att sluta.. Men bara kanske...

Tills dess vill jag kunna köpa mitt snus till rimliga priser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan det kanske vara så att det blir allt fler snusare i landet och däför ser staten sin chans att tjäna lite extra pengar?!

De hugger dock sig själva i ryggen i och med att snus är en svensk produkt. De pengar som svenskar lägger på snus går iaf till svenska fickor(arbetstillfällen) som betalar skatt i Sverige. Cigarettförsäljning ger dock inte alls lika mkt pengar till svenska fickor utan försvinner utomlands.

Hela förslaget är kortsiktigt och idiotiskt både ur ekonomiskt och folkhälsovårdande perspektiv.

Redigerat av BozoBlade
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja fy vad hemskt att beskatta GIFT!

Det kanske är GIFT men det är ett mkt mkt skonsammare GIFT än cigaretter. Rökningen kostar mkt mkt mer för samhället än vad snusningen gör. Folk dör inte av snusning. Det har iaf inte blivit bevisat ännu. Däremot är det bevisat att Sverige har en mkt låg(internationellt sett) dödlighet i lungcancer och andra rökrelaterade sjukdomar. Detta har vi snuset att tacka för.

Varför höja skatten på snuset extra? Ser du en logik i detta eller? Jag är idel öra.

Ähh... Erkänn istället att det är ett sätt för regeringen att tjäna snabba cash.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja fy vad hemskt att beskatta GIFT!

Det kanske är GIFT men det är ett mkt mkt skonsammare GIFT än cigaretter. Rökningen kostar mkt mkt mer för samhället än vad snusningen gör. Folk dör inte av snusning. Det har iaf inte blivit bevisat ännu. Däremot är det bevisat att Sverige har en mkt låg(internationellt sett) dödlighet i lungcancer och andra rökrelaterade sjukdomar. Detta har vi snuset att tacka för.

Varför höja skatten på snuset extra? Ser du en logik i detta eller? Jag är idel öra.

Ähh... Erkänn istället att det är ett sätt för regeringen att tjäna snabba cash.

Snus (och cigaretter också för den delen) är för tusan PRODUCERAT FÖR ATT FOLK SKA BLI BEROENDE AV DET och därmed fortsätta köpa skiten. Det är hela affärsidén. Jag tycker att DET känns som ett större problem än att regeringen höjer skatterna på det. Kanske gör det att färre börjar från första början.

Jag vet iofs inte hur snusare påverkas av snuset, så det kan ni kanske upplysa mig om. Hur påverkas exempelvis tandhälsan? Mår man bra av snus? Luktar man gott? Ser man snygg ut? 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja fy vad hemskt att beskatta GIFT!

Det kanske är GIFT men det är ett mkt mkt skonsammare GIFT än cigaretter. Rökningen kostar mkt mkt mer för samhället än vad snusningen gör. Folk dör inte av snusning. Det har iaf inte blivit bevisat ännu. Däremot är det bevisat att Sverige har en mkt låg(internationellt sett) dödlighet i lungcancer och andra rökrelaterade sjukdomar. Detta har vi snuset att tacka för.

Varför höja skatten på snuset extra? Ser du en logik i detta eller? Jag är idel öra.

Ähh... Erkänn istället att det är ett sätt för regeringen att tjäna snabba cash.

Snus (och cigaretter också för den delen) är för tusan PRODUCERAT FÖR ATT FOLK SKA BLI BEROENDE AV DET och därmed fortsätta köpa skiten. Det är hela affärsidén. Jag tycker att DET känns som ett större problem än att regeringen höjer skatterna på det. Kanske gör det att färre börjar från första början.

Jag vet iofs inte hur snusare påverkas av snuset, så det kan ni kanske upplysa mig om. Hur påverkas exempelvis tandhälsan? Mår man bra av snus? Luktar man gott? Ser man snygg ut? 😳

Jo, fast nu handlade tråden om att regeringen, helst oannonserat(före valet), har beslutat att höja skatten på snus(och ganska ordentligt, och mer än på övrig tobak).

Att det finns droger som folk i allmänhet brukar, (alkohol, tobak och kaffe t ex) är ganska uppenbart. Att de är beroendeframkallande, att man blir ful och att drogen skadar en är också uppenbart(det finns dock olika grader av skada vad det gäller olika droger vilket är hela poängen).

Folk väljer ändå att använda dem vilket berättigar dess existens enligt mig. Det finns mängder av saker som folk ägnar sig åt som skadar dem, typ häva i sig snabbmat och godis, spela dataspel, glo på tv... Punktbeskatta är inte lösningen.

Alltså antingen får man väl förbjuda det helt och hållet men det lär ju inte ha något brett folkligt stöd. Vi lever ju trots allt i en demokrati även om det verkar som de mer obekväma förslagen först når ut till allmänheten efter det att valresultatet är klart.

(Ska gå och lägga mig för kvällen men kommer tillbaka)

EDIT: Skulle bara tillägga att det är väldigt ovanligt att snusare får hål i tänderna. Tandköttet tar en del skada precis där du lägger in prillan men vad det gäller karies är du i princip immun. Bara en parantes.

Redigerat av BozoBlade
Link to comment
Dela på andra sajter

Åh helvete också. Vilka jävla grisar dom är.

Inte helt oväntat eftersom majoriteten snusare antagligen finns inom arbetarklassen... Men det känns väldigt obefogat. Ungefär som om sossarna skulle införa en extra skatt på golfklubbor..

Tror inte att förslaget går genom i riksdagen.. Hoppas iallafall.

I annat fall blir det att bunkra snus i kylen, en par tio stockar sådär..

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte vad jag skall säga i frågan.

Men mins när en dosa inte kosta mer än 18spän för en dosa general:D

Numera blir det garnit tackavre priset på snuset.

27Spän för en riktig dosa.

Viste inte att det var skatten det berodde på men det är väl lite samma sak som alkoholskatten

9 kronor! Oj, det är så det blöder ur plånboken va?

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag stödjer förövrigt punktskatt. De borde punktbeskatta godis, läsk och fet mat också. Och bensin (ännu mer d.v.s.).

Och ja, jag använder själv allt det som jag nämnt i det här inlägget.

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja nu är en del här lite väl korkade? eller?

Jag tycker det är helt rätt att dem sänker inkomstskatten så att jag får mer pengar över vid löningen...

Hur finansierar dem då denna sänkning? jo dem höjer priset på något som är helt frivilligt, ingen behöver, och som dessutom är dåligt för hälsan...

Behöver vi diskutera saken mer? 😉 bara att sluta ju 🙂

Och ja jag vet hur det är, jag har snusat en dosa rapè om dagen i 7 år, slutade för ett tag sedan...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan det kanske vara så att det blir allt fler snusare i landet och däför ser staten sin chans att tjäna lite extra pengar?!

...eller kanske snarare ett försök att undvika att antalet snusare växer explosionsartat och därmed börjar orsaka ännu större kostnader i vården...? Det lönar sig i slutänden att vara förutseende i stället för att vänta och sedan tvingas till panikåtgärder när problemen redan har blivit för stora...

Alltihop antagligen för att få råd med sina skattesänkningar för rika t ex förmögenhetsskatten.. Ähh.. Äckliga as är vad de är.

Eftersom förmögenhetsskatten under lång tid har varit dyrare att administrera, än vad den ger i intäkter, så är det inte riktigt på det sättet... 😏

Detta betyder ju bara att de yngre kommer att välja röken istället. Om de nu väljar något av dessa!

Ganska osannolikt, eftersom rökningen som väl är, minskar och är förbjuden på restauranger och dansställen numera - och därför också får mindre acceptans på andra håll.

Folk dör inte av snusning. Det har iaf inte blivit bevisat ännu.

Asbest var helt ofarligt för många år sedan också... 😉

Det är nog så, att tobaksindustrin betalar för undersökningar som ska visa att deras produkter är ofarliga. Eftersom det de facto ÄR gift, så tror jag inte ett ögonblick på att det skulle kunna vara ofarligt. Vänta bara på larmrapporterna som kommer så småningom... 😉

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

EDIT: Skulle bara tillägga att det är väldigt ovanligt att snusare får hål i tänderna. Tandköttet tar en del skada precis där du lägger in prillan men vad det gäller karies är du i princip immun. Bara en parantes.

Hurra, då ska jag börja snusa.

(eller sluta äta socker. Karies är främst ett problem i de delar i världen där vi konsumerar rörsocker)

För övrigt hittade jag denna undersökning där man kan läsa om snus effekter på hälsan. Kan vara nyttig läsning.

Jag är ingen anhängare till någon högerregering, men detta känns som ett bra beslut. Dock är det nog väldigt tveksamt om dom lyckas lägga intäkterna från skattehöjningen på något vettigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...