Jump to content
Annons

Hur många basister finns det här?


Florian le Sage

Recommended Posts

Hej på er basister därute, jag fuskar lite på bas ibland (är ju klaviaturkille) då jag inte har någon basist att tillgå (tex kl. 3.00 en Novembernatt i skapartagen...) brukar funka rätt bra och så, nu har jag äntligen införskaffat mig en väldigt fin basrigg till min studio efter år av line-in och eller minibasförstärkare utan den där riktiga botten:

TRACE ELLIOT GP 7 SM med tillhörande 4x10 låda...

har dessutom sedan gammalt en riktig jävla fetlåda (har suttit uppe på Göta Lejon i många år som enda högtalare innan THX-bygget kom till stan...) med ett horn+ ett 15 tums element i som aldrig kommit till användning förrän nu!!!

Det här skall bli kul, har testat riggen utan den sistnämda idag och det låter verkligen kanon, man tycks kunna tweaka till rätt många olika typer av ljud passande olika stilar osv, vidare har man ju en massa line-in/out+ effektslingor hit och dit för externa burkar osv att tillgå...

Ni som har koll på kvalitetsdon för bas, skriv gärna vad ni tycker!!!

😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

ähum.. är själv bassist men antar att du inte är så sugen på mina tips.. 🙂

trace elliot är iallafall grejer som orättvist fått stå lite i skymundan av ampeg, hartke, etc. mao efter min erfarenhet: riktigt bra grejer.

15" lådan blir nog ett bra sub-komplement till attacken du får ur 4x10'an.

testa analogman comprossor eller keeley compressor för ett sjujäkla brett stånk.

eller varför inte fulltone bassdrive.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte kvar min basrigg längre, eftersom jag inte spelar i band - och jag har dessutom bara två basar kvar numera...

När jag fortfarande spelade mycket, så hade jag en Peavey Centurion topp och en tillhörande Peavey 2*15"-låda. En stor klump, men gött ljud. 🙂

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har väl ingen större koll på "kvalitetsdon" för bas utan använder delar av min gamla rigg (som jag faktiskt har kvar), en HH Acoustic 125W med dubbla 15". Det är ett grymt fläsk i antikviteten.

Idag använder jag endast försteget på toppen som PreAmp tillsammans med ett par pedaler EFTER försteget, en simpel ZOOM 607 och en EBS OctaBass.

Vid ett par tillfällen har jag försökt micka upp lådan, men hela rummet vibrerar något fruktansvärt så jag har gett upp ideen...

En EBS Microbass ll står på "prövelistan"... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul med svar, fortsätt gärna-vet ju att EBS är riktigt jädra bra men dyrast, likaväl som AMPEG,Gallien Krueger,Hartke osv-valet kom på denna Trace-rigg pga ett gammalt minne från en annan studio där jag blev övertygad om dess storhet... 🙂

testa analogman comprossor eller keeley compressor för ett sjujäkla brett stånk.

jag har en rätt ultimat rack-kompressor för basister redan:

Symetrix 525 som får bli ett komplement i riggen helt enkelt, skall det vara så skall det!

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

pepe.. (oregistrerad)

Jag skaffade precis en bas för inspelningsändamål, har nämligen försökt fuska till bas med klav alltför länge nu. Tänkte köra DI-länken Keeley Compressor -> hemmabyggd rörpreamp Gyraf G9, borde väl fungera perfekt. Vad är egentligen den riktigt stora vinsten med att micka upp på riktigt (förutom att man passar in basen i mixen med en gång) ?

Redigerat av pepe..
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att allt som är på riktigt alltid är bättre, ibland med kombination om man så vill, men det är mer tryck och fysisk upplevelse med botten och känsla osv osv som du väljer att micka upp i så fall, självklart tar man en line in kanal också för ev. extra färgning eller annan kompression/dist etc i burken... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Florian har du nåt bra tips för uppmickning, kör du med basfälla eller vad det heter eller bara rakt ut och typ letar upp bästa läge i rummet (flyttar runt mickar och stärkarn)?

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Göran:

det beror på som sagt, om man "bara" kör en liten bascombo så är det ju en smal sak med en mikrofon framför konen, skall man däremot fläska till det ordentligt så är det ju genast lite roligare med en som ovan beskriven rigg där jag skulle ta 2-3 mikrofoner både på nära håll och en på avstånd, i mitt fall handlar det ju om att micka upp en eller fler utav 10" elementen---att micka upp 15" elementet samt distansmicken då...

Man kan med fördel testa en bandmick för dettta ändamål tror jag, för fläsk kan man ju ta en d 12 (AKG) eller liknande , jag kör själv med AT 25 om jag vill ha en dynamisk basmick, lika gärna skulle jag ta SP B1 eller någon annan kondensatormick beroende på vilken färgning man vill ha, skogen är djup och träden många... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Min favvo är Ashdown. Har en rigg nu med deras gamla Magsystem som är tillverkat i UK (tillverkas numer i Kina) En 200w topp med en 15" låda plus en 2x 10" låda. Gillar den kombinationen då man både får botten och den snabba responsen. Ihop med en Fender Jazzbas med S-1 elektronik blir det exakt det bassljud jag är ute efter. Tycker det är konstigt att märket inte är större i sverige än vad det är. Till och med gamle Trace-fantasten Mark King spelar numer på Ashdown!.

Hade en Tracetopp innan men har aldrig varit speciellt förtjust i deras sound. Jag har dock inte testat deras senaste riggar. Men smaken är ju som ett fotbollslag från Götet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Tack för bra tips Florian, själv har jag en fem (visserligen alla i budgetläget) condingmickar men min bas håller minst sagt B kvalité och jag bara en gitarrstärkare men det kanske kan vara värt att testa ändå. Brukar lajna via preamp och vst.

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, problemet med gitarrstärkare är att det aldrig blir lika bra tycker jag...sedan måste man givetvis ha ett bra instrument som grundförutsättning för att det åtminstone skall bli bra ljud någonstans!

Att köra line är ju alltid safe men ibland blir det trist...knuff och luftflyttning vill vi ha i både rock´n roll och funk osv!!!

😕

Link to comment
Dela på andra sajter

ostkrokar (oregistrerad)

Min rigg som jag brukar köra på är en Fender Showman Blackface från 60-talet ngn. gång (en gitarrstärkare alltså) o sen i en 15" LEM låda. basen lajnar jag innan stärkarn eftersom den inte har ngn. Line Out.

Mycket trevlig kombiation, får vara lite försiktig så om man har en bas medaktiv elektronik bara.

Vrider man upp för mycket på basensvolymreglage så distar det utav bara fan i försteget:P

/Filip

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag orkar släpar jag ibland fram en subb från PA:t (Peavey HiSys 115Rx), kopplar ur dess inbyggda delningsfilter och närmickar med min kinesiska "vintage"-mikrofon (Thomann SC-900). Förstärkaren är ett slutsteg och jag användar SansAmp BassDriver som preamp.

115RX.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Till min basrigg har jag en Trace Elliot 1818x, tror jag den heter, ett 18"- och ett 10"element. Bra drag, men lite tungdriven.

Jag driver lådan med en Marshall JCM800 Bass series, och jag är jävligt nöjd med den toppen! Mellanregistret låter, som oftast på marshall tycker jag, sjukt bra, och jag får precis till sånt där knorrigt rörsound som jag gillar. Jag gillar också det faktum att den bara är på 100W, så att jag alltid får slutrörsdist när jag vrider upp volymen. Det kan verkligen inte jämföras med någon distpedal jag testat för bas.

Till mer distade partier har jag en Ibanez TS9-DX som är moddad av någon "Stinkfoot", och jag är jäkligt nöjd med den också. Distar riktigt krämig dist som en tubescreamer ska ända ner i det lägsta av registret, utan att skära av något i bottnen. Den är väldigt transparent också, och det värdesätter jag väldigt mycket, eftersom man annars aldrig kan stänga pedalen.

Jag hade en Tech21 Bass Driver DI Programmable förut, och den var naturligtvis väldigt bra, men extremt otransparent och jag kände att den gömde det grymma ljudet av min marshall. Jag hade en EBS-kompressor också, men den sålde jag eftersom den inte gjorde någon särskild nytta när stärkaren ändå kompresserade så hårt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Öhh.. Få se nu.. Jo jag basar i bland.. har 2 st.. Jazz Pecision (självklart Fender) Den ena jag har slipat av banden på och lackat med epoxylack.. Som Pastorius ungefär..😄 Den kör jag gärna i en Trace Eliot 15" med halvslipade rotosundsträngar.. Skorrar goott och skönt och jag får lacka om halsen med gämna mellanrum. Den andre är bandad och den kör jag i en Hartkerigg med 6x10 hembyggd låda... Stängarna där är ofta rotosund halfvound.. Och ofta kör jag med plektrum 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Just det, på tal om bandlöshet...Hegobald, jag vill göra samm med min ak-bas Morris, antingen låter man någon gitarrmek dra bort banden eller så slipar man av dom?

Lackar som Jaco har jag också snappat förut, men strängarna då, skall de inte vara flatwound???

Nyfiken på detta eftersom jag vill få det så bra som det går...har ju en Aria pro Thor sound series bass som jag tänkte lämna med banden kvar, vet inte varför men det känns som om att jag vill göra den aukustiska basen till bandlös!

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör med EBS Fafner och EBS 4*10" och 1*15", funkar hur bra som helst, och volymen räcker långt... Går att få till rätt schysst skitigt ljud med Fafnern, kör numera oftast med Sansamp BassDriver rakt in i Fafnern

Link to comment
Dela på andra sajter

Just det, på tal om bandlöshet...Hegobald, jag vill göra samm med min ak-bas Morris, antingen låter man någon gitarrmek dra bort banden eller så slipar man av dom?

Lackar som Jaco har jag också snappat förut, men strängarna då, skall de inte vara flatwound???

Nyfiken på detta eftersom jag vill få det så bra som det går...har ju en Aria pro Thor sound series bass som jag tänkte lämna med banden kvar, vet inte varför men det känns som om att jag vill göra den aukustiska basen till bandlös!

😎

jag har bandat av ngra gitarrer o basar, och oftast låter det lite mer bandlöst om man kör med slipade strängar.. oslipade har en tendens att skorra lite för mkt mot halsen!!!

men om du ska slipa ner bandstavarna så får du sitta ett braaaaaaaaaa tag.. jag har plockat bort dom med lite vilje och lite våld..

vi kan ta o snacka om det på fredag.. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Är det inte bättre att byta till en bandlös bas. Visst går det att ta bort banden, man kan pilla upp dom men då riskerar hullingarna på banden att fransa små flisor från greppbrädan. En del värmer visst guran för att trät ska expandera så man lättare får bort banden. Det finns vist oxå verktyg att trycka ut dom från sidan om det inte ligger en lining i kanten förståss. Det är ett jävla pilljobb att banda om den, kostar förmodligen ett par 1000 lappar om man skulle ångra sig. Har meckat lite guror och jag skulle nog välja att låta byta greppbräda förr i så fall, liksom lite grann av respekt för instrumentet så att säga. Ja menar det finns ju bandlösa i handeln, förmodligen i alla prisklasser. Ett annat läge kan ju vara att mejla Stewart McDonald om det är en fender eller fenderkopia och fråga om man kan köpa en hals innan dom bandar den. På deras hemsida så har dom bara bandade, kostar 128.95 dollar ex. frakt. Då kan man ju välja och har inte sabbat nåt. Finns nog en del svenska lägen oxå om man söker på nätet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mmmm, det finns ju enklare sätt att angripa detta, nämligen via gitarrmekarna i Sthlm tex Arne Arvidsson (en skön kille som lirade gura på John Holm plattorna osv på 70-talet...)han gör det smärtfritt och med rätt verktyg på nolltid osv, lär få bli en sån variant tror jag!

Klart vi snackar grejor på Fredag---kul!!!

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

men fan florian, är det en fender pbas som du ska mecka med???

jag har en avbandad p bas hals i hur fint skick som helst..e iofs ingen äkta fender, men med en rejäl oljning så funkar den skitbra!!! renoverade den för ngra år sen, sen dess har den bara stått o samlat dam.. sugen!?? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

ahh...Trace i all ära. När jag var thrashmetalbassist använde jag SUN, Carlsbro, Ampeg, Trace Elliot, Carvin och Warwick mm som stärk och kabinett.

Den bästa kombinationen var Ampeg V4B stärkare, en MAX 18" , en Altec 15" i hemmabyggda kabinett och slutligen en Carvin 4x10". Ett jävla däng var det, minst sagt. Älskar ampegljudet.

Har dock minnen av att en Trace Elliot rigg förädlade min sunkiga CMI bas till fulländning. Gick inte att känna igen klonket ur surbasen. 🥰

Så grattis till ett roligt köp, Florian! Själv går jag och suktar efter en jazzbas till demoinspelningarna 😮

Redigerat av Eliasson
Link to comment
Dela på andra sajter

men fan florian, är det en fender pbas som du ska mecka med???

jag har en avbandad p bas hals i hur fint skick som helst..e iofs ingen äkta fender, men med en rejäl oljning så funkar den skitbra!!! renoverade den för ngra år sen, sen dess har den bara stått o samlat dam.. sugen!?? 🙂

Bilder, pris? Lite sugen blir man ju... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

men fan florian, är det en fender pbas som du ska mecka med???

jag har en avbandad p bas hals i hur fint skick som helst..e iofs ingen äkta fender, men med en rejäl oljning så funkar den skitbra!!! renoverade den för ngra år sen, sen dess har den bara stått o samlat dam.. sugen!?? 😲

Bilder, pris? Lite sugen blir man ju... 🙂

höhö, jag meckar imrgn. nu är jag i slutmixen inför skivan.. 🙁 iaf på en eller två låtar.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...