Jump to content
Annons

Nu officiellt: Steinberg släpper Cubase 4!


Björn Olsberg

Recommended Posts

-Låter Halion One verkligen som en Motif? ...spännande i så fall.

De vågformer som ljuden byggs upp av är de samma som i Motif, sedan har inte HALionOne stora über-fetto-multi-patcher som jappanerna brukar fylla sina synthar med. Jag har själv inte gjort några ddjupgående tester och vågar därför inte uttala mig om exakt hur den klarar sig. Men det första intrycket av HALionOne är mycket bra.

-Kommer folk ut och demar ända här uppe i Jämtland?

Vi har just nu inte någon demoturné på schemat. Vi kommer däremot att lägga mycket tid på att utbilda våra återförsäljare så att de ha alla de kunskaper som krävs för att kunna visa alla kunder Cubase 4. Nästa vecka har vi t.ex. en heldags utbildning i Göteborg för alla butiker i Sverige.

-finns det funktioner som plockats bort när man jämför SL med Studio?

Det skall inte vara så, Cubase Studio 4 är "SL4". Däremot har Cubase Studio 4 fått ett gäng funktioner som tidigare bara funnnits i SX. Bl.a. nothantering och "extended mixer".

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 103
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Hej Fredik igen!

Vår nyfikenhet är stor på den nya 4:na.

En fråga av kuriosatyp: Hur många aukustiska instrument finns med HALionOne?

Går det att kompletera ljudbanken med fler instrument?

Hinner Du med forumet mellan varven är det bra. Vi är vetgiriga och "hungriga" och Studioredationen jobbar så svetten rinner, även sena kvällar.

Med vänlig hälsning

Kalle i Kalmar och hans pappa

Link to comment
Dela på andra sajter

dannepop (oregistrerad)

Vad händer med oss som köpt HALion 3 nu när

HALionOne ingår i Cubase 4?

Ska vi känna oss blåsta eller kommer den att fortsätta som ex.

en universla binary?

Ni kanske vet på MI7

Danne/

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför säger Steinberg under new features för Cubase studio 4 att

Halion One pluggen ingår som new virtual instruments på websidan

http://www.steinberg.net/1009_1.html

när man sedan kollar i pdf:en Plug-in_Reference.pdf

så står det att Halion One pluggen bara ingår i Cubase 4 och

inte i Cubase Studio 4.

Vad ska man tro på, eller som DiLeva, vem ska man tro på tro på tro på när ???

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför säger Steinberg under new features för Cubase studio 4 att

Halion One pluggen ingår som new virtual instruments på websidan

http://www.steinberg.net/1009_1.html

när man sedan kollar i pdf:en Plug-in_Reference.pdf

så står det att Halion One pluggen bara ingår i Cubase 4 och

inte i Cubase Studio 4.

Vad ska man tro på, eller som DiLeva, vem ska man tro på tro på tro på när ???

Goddamm! Jag som hade hoppats på HalionOne i nästa uppdatering av mitt SL!

Link to comment
Dela på andra sajter

nya studio idag 🥰

ska bli trevligt att läsa hela recensionen i nästa nummer hehe.. 🥰

Ja, jag hade fått lite falska förhoppningar angående Cubase 4-informationen i tidningen. Det som stod var ju föga nytt, med tanke på att allt redan stod på Steinbergs hemsida (dock inte då tidningen gick i tryck). Därmed inte sagt att det var en onödig nyhet; alla nyheter publiceras ju på ett eller annat ställe innan det hamnar i Studio, och alla kan ju inte ha koll på allt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Funderar lite på vad Musikcentralen.se menar med sitt erbjudande Cubase 4 Trade In..

"Byt in ett gammalt Cubase tex VST eller från annan tillverkare tex Logic eller Sonor till Cubase 4. Beställ nu för att få i första leveransen!" 4795:- ..

Skulle jag alltså kunna byta in mitt Cubasis VST 3 och få Cubase 4 för nästan hälften av kostnaden?! 🥰

Verkar minst sagt orimligt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Största behållningen med nya Cubase borde vara VST 3 och att det nu finns stöd för att göra expelvis sidechain möjlig.. vilket de själva nämner kommer implementeras framöver.

Hoppas stenhårt på att mediabay fungerar som en förlängning i skapandet.. jag borde inte vara ensam om att handla på sig för mycket ljud? 😎

Jag tycker inte 1900:- är för dyrt om man ser till vad de faktiskt sysslat med sen senaste fria uppdateringen..

Hoppas samtidigt att det framöver kommer stöd för controllerfeedback till devicemaps för externa instrument och effekter..

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Mindjive (oregistrerad)

Jag sitter själv och funderar på när logic/cubase osv. osv. ska skriva om ljudmotorerna i programen för att förbättre audiohanteringen i klippsynpunkt.

Protools ligger fortfarande mil framför i hantering av audioobjekt, redigering, automation, internrouting/bussning men faller på midihanteringen.

Den dagen ett program integrerar, Protools audiohantering, med exempelvis logics midihanteringen. Den dagen konkurreras alla andra företag bort av det programet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag undrar när Cubase/Logic & Co ska börja läsa audiofiler ifrån RAM istället för den ca 1,000,000 ggr långsammare hårddisken som nu är fallet!

Detta är ju gammal kvarleva ifrån 90-talet när RAM-minnet kunde vara 1000 ggr mindre än idag vilket gjorde att det inte var realistiskt att läsa audio ifrån RAM!

🙂 Kom igen nu, det är nytt millenium... sen några år tillbaka!

Link to comment
Dela på andra sajter

En fråga av kuriosatyp: Hur många aukustiska instrument finns med HALionOne?

Går det att kompletera ljudbanken med fler instrument?

Hej igen.

Totalt är det 659 presets för HALionOne som instaleras med Cubase 4 (och lite mindre med Cubase Studio 4). Hur många av dessa som är aukustiska vågar jag inte svara på just nu, men det är många det kan jag lova. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför säger Steinberg under new features för Cubase studio 4 att Halion One pluggen ingår som new virtual instruments på websidan http://www.steinberg.net/1009_1.html när man sedan kollar i pdf:en Plug-in_Reference.pdf så står det att Halion One pluggen bara ingår i Cubase 4 och inte i Cubase Studio 4.

Det är ett fel i manualet. HALionOne följer med Cubase Studio 4 precis som Prologue. Däremot är Mystic och Spector exklusiva för Cubase 4.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppas stenhårt på att mediabay fungerar som en förlängning i skapandet.. jag borde inte vara ensam om att handla på sig för mycket ljud? 🙂

Hej på dej.

MediaBay är helt underbart. Att ha alla sina ljudfiler, presets och dylikt på ett och samma ställe och att bara kunna göra "drag n' drop" in i arret är helt underbart. Om du tycker det ser kul ut på film eller på papper så kommer du att älska det i verkligheten.

Har du "taggat" dina loopar med rätt tempo kan du t.o.m. lyssna på alla dina filer i rätt tempo inuti MediaBay innan du iimporterar dem och med "Auto preview" på så är det bara att hoppa från fil tiill fil och allt är i sync direkt. Det är är skitgöra att "tagga" allla filer, men det behöver man bara göra en gång och sedan är det klart för all framtid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Nu blir jag också nyfiken…

Kan man exportera alla spår (som inte är mutade), även instrumentspår, som en batch-process till audiospår (mono/stereo beroende på vad de var innan)?

Detta är ju faktiskt vansinnigt viktigt när flera personer jobbar på samma projekt men inte har samma uppsättning instrument.

MVH Gilbert

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är verkligen sugen på att få hem paketet med C4 måste jag säga. Blir nog att köra SX3/Logic i studion ett tag till men på Mac Booken så kommer den installeras direkt.

En sak som jag ej hittar på Steinbergs hemsida är när övriga VSTi kommer som UB på Mac. Jag klarar mig inte utan min Halion till exempel men det är ju även vissa andra Steinberg VSTi som är riktigt trevliga och som jag inte gärna vill köra utan. Någon som har koll på detta?

Undrar,

D.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Nu blir jag också nyfiken…

Kan man exportera alla spår (som inte är mutade), även instrumentspår, som en batch-process till audiospår (mono/stereo beroende på vad de var innan)?

Detta är ju faktiskt vansinnigt viktigt när flera personer jobbar på samma projekt men inte har samma uppsättning instrument.

MVH Gilbert

Lycka till med att få svar på den frågan!

Jag har frågat på olika forum ett antal gånger, men ingen pallar svara. De bara yrar på om sina drag-n-drop-funktioner (köp Live om det gör er så upphetsade!)

Får du veta på något sätt så posta det gärna här. Det är den enda feature som är värd några uppgraderingspengar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej på dej.

MediaBay är helt underbart. Att ha alla sina ljudfiler, presets och dylikt på ett och samma ställe och att bara kunna göra "drag n' drop" in i arret är helt underbart. Om du tycker det ser kul ut på film eller på papper så kommer du att älska det i verkligheten.

Man kan ju förstå att det är guld om man har massa loopar (wav eller thatever), alt andra samplingar som man lätt kan söka fram, förlyssna etc samt sedan drag n drop till ett audiotrack, men... om jag fattat rätt skall mediabay inte bara gälla samplingar/loopar, eller?

Kan du förklara hur det praktiskt fungerar med presets/patcher för specifika plugs? Går det ex söka reda på en favo preset/patch och sedan öppna den till ett nytt midispår där den samtidigt lägger in resp vsti? Eller är det så busigt att stöd för vsti gäller från vst v3 plugs?

Hur fungerar det med nya samplern? Visst kommer den ha stöd för att skapa egena banker? Eller är den begränsad till att använda de som skickas med?

PS: Jag spenderade helgen till att kolla igenom den information som finns om C4, ok det ser ju mer lovande ut nu än första anblicken 😛 Dock är uppgraderingen enligt mig lite väl dyr, men om den håller vad den lovar så är det förhoppningsvis värt det.

En till sak, på tal om support, vad vinner man på att registrera sig hos Steinberg samt hos er, dvs vad får man för fördelar?

Tack på förhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Undrar om det kommer en student version på cubase studio 4... 4000 svider för en en fattig student.. 

Det känns i plånboken på föräldrar också. Två barn med hästar och musik somm hobby. Instrument är inte helle gratis. Lägg en hyfsad musikdator på det sen.

Men jag får nog säga att det är mycket uppskatat, att tipsen i Studio innehåller förslag på bra gratis pluggar mm. I första hand är det viktigt att få förståelsen hur man "skruvar till" ljudet. Ljudkvaliten är på hobby nivå.

Nu kom jag lite vid sidan av ämnet.

Ja, ja man får vänta och se när Studio 4 bilr tillgänglig. Man känner det som ett barn på julafton. Föväntningarna är stora.

Med vänlig hälsning

Kalle i Kalmar och hans pappa (som kör SL 3, betald licens)

PS Tack Fredrik DS

Link to comment
Dela på andra sajter

Protools ligger fortfarande mil framför i hantering av audioobjekt, redigering, automation, internrouting/bussning men faller på  midihanteringen.

Hej! Jag kör varken PT eller Cubase, men det här är en fråga som intresserar mig, och jag kan lika gärna fråga här som någon annanstans: PT är ju poppis just för det du skriver, "bäst på audio".

Vad är det egentligen som PT är bättre på? Kan man sätta upp en (typ) 40-punkterslista? Eller, om det finns en sån redan (jag bläddrar sällan i forumets PT-avdelning), kan nån hänvisa dit?

Det handlar väl om dels vad sequensern KAN göra, dels hur SMIDIGT det är.

(Häng mig om jag kapar tråden 😛 , det är inte meningen)

Redigerat av Vallhagen
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är är skitgöra att "tagga" allla filer, men det behöver man bara göra en gång och sedan är det klart för all framtid.

Det är då man surfar ut på den elektroniska motorvägen o letar utility-freeware's som tar bort såna fula fraser som "skitgöra" 😏

Och om ljuden tillhör en specifik VSTi.. måste väl själva pluggen startas först? eller finns det en preview-motor som alltid ligger o puttrar och kan göra det direkt? skulle vara smått magiskt för kreativiteten isf

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Madvikins (oregistrerad)
Vad händer med oss som köpt HALion 3 nu när

HALionOne ingår i Cubase 4?

Ska vi känna oss blåsta eller kommer den att fortsätta som ex.

en universla binary?

Ni kanske vet på MI7

Danne/

-nej då Danne

-Halion One är ju bara en sample-player, så vi med "riktiga" Halion är inte blåsta. Halion Player är väl en närmare jämförelse. (fast med ett annat bibliotek nämligen soundset från Yamaha Motif) (Jag vill höra en demo!)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är är skitgöra att "tagga" allla filer, men det behöver man bara göra en gång och sedan är det klart för all framtid.

Det är då man surfar ut på den elektroniska motorvägen o letar utility-freeware's som tar bort såna fula fraser som "skitgöra" 😕

Och om ljuden tillhör en specifik VSTi.. måste väl själva pluggen startas först? eller finns det en preview-motor som alltid ligger o puttrar och kan göra det direkt? skulle vara smått magiskt för kreativiteten isf

Den puttrar för fullt ja. Instrumentet laddas inte in förrän man bestämt sig för ett ljud. Det är samma sak med track presets på audio-spår, när du hittar en radda presets som låter fint laddas dem in. Auto preview är mumma för ett kreativt sinne.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur fungerar det med nya samplern? Visst kommer den ha stöd för att skapa egena banker? Eller är den begränsad till att använda de som skickas med?

En till sak, på tal om support, vad vinner man på att registrera sig hos Steinberg samt hos er, dvs vad får man för fördelar?

Tack på förhand.

HALionOne kommer bara att kunna spela upp den medföljande Motif-banken. I varje fall i ett första skede. Jag har inte närmare koll på utvecklingsplanerna.

Som registrerad användare får du tillgång till support från oss på MI7 om du skulle springa på nåt problem. Du får också info om kommande uppdateringar osv om du väljer det.

I samband med Cubase 4 releasen kommer Steinberg att göra om sitt registreringssystem så att din USB-nyckel måste vara registrerad hos dem för att du ska kunna ladda ner uppdateringar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...