Jump to content
Annons

Nu officiellt: Steinberg släpper Cubase 4!


Björn Olsberg

Recommended Posts

Det är är skitgöra att "tagga" allla filer, men det behöver man bara göra en gång och sedan är det klart för all framtid.

Det är då man surfar ut på den elektroniska motorvägen o letar utility-freeware's som tar bort såna fula fraser som "skitgöra" 🙂

Och om ljuden tillhör en specifik VSTi.. måste väl själva pluggen startas först? eller finns det en preview-motor som alltid ligger o puttrar och kan göra det direkt? skulle vara smått magiskt för kreativiteten isf

Den puttrar för fullt ja. Instrumentet laddas inte in förrän man bestämt sig för ett ljud. Det är samma sak med track presets på audio-spår, när du hittar en radda presets som låter fint laddas dem in. Auto preview är mumma för ett kreativt sinne.

Najs.. då kommer nästa fråga.. hur blir det med alla patchspecifika inställningar.. Cubase måste ju då veta vilka effekter och algoritmer pluggen använder annars låter ju ljudet helt annorlunda när moder-pluggen startas...

Eller har C4 blivit hyperintelligent? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 103
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Det är är skitgöra att "tagga" allla filer, men det behöver man bara göra en gång och sedan är det klart för all framtid.

Det är då man surfar ut på den elektroniska motorvägen o letar utility-freeware's som tar bort såna fula fraser som "skitgöra" 😳

Och om ljuden tillhör en specifik VSTi.. måste väl själva pluggen startas först? eller finns det en preview-motor som alltid ligger o puttrar och kan göra det direkt? skulle vara smått magiskt för kreativiteten isf

Den puttrar för fullt ja. Instrumentet laddas inte in förrän man bestämt sig för ett ljud. Det är samma sak med track presets på audio-spår, när du hittar en radda presets som låter fint laddas dem in. Auto preview är mumma för ett kreativt sinne.

Najs.. då kommer nästa fråga.. hur blir det med alla patchspecifika inställningar.. Cubase måste ju då veta vilka effekter och algoritmer pluggen använder annars låter ju ljudet helt annorlunda när moder-pluggen startas...

Eller har C4 blivit hyperintelligent? 😉

Om jag fattar svaret jag fick rätt så krävs det att man laddat ett plug på en kanal, sedan kan man söka på presets för den och då man hittat rätt ladda den på rätt kanal/plug. Ev kanske man måste tagga själva presets så det "tillhör" en visst plug *spekulerar* Eftersom vi får ganska svävande svar på frågor kring mediabay så tror jag inte man skall ha allt för höga förhoppningar på den.

Som jag sa tidigare, kommer va guld för att hitta samplingar och hela kanal inställningar (eller multikanal sets) men på patch/presets nivå i plugs har jag svårt att tro att de kan göra mirakel. Ex, finns det andra musikprogram som har denna typ av funktioner redan? (om man bortser från core)

Link to comment
Dela på andra sajter

Cubase har väl alltid varit hyperintelligent 😕

Den laddar i bakgrunden men märker det knappt om man har en hyfsat snabb dator. Det fungerar även med VST instrument som inte är gjorda för VST-3. Om instrumentet har patcherna i fxp eller fxb så kan man ovandla dem så att de hittas i mediabay.

Link to comment
Dela på andra sajter

Spectacell... Vet du om det kommer en studentversion? Och i såfall hur mycket den kommer och kosta?

Absolut. Cubase 4 EDU kostar 4496 kr ink. moms och Cubase Studio 4 EDU kostar 1995 kr ink. moms.

Link to comment
Dela på andra sajter

Spectacell... Vet du om det kommer en studentversion? Och i såfall hur mycket den kommer och kosta?

Absolut. Cubase 4 EDU kostar 4496 kr ink. moms och Cubase Studio 4 EDU kostar 1995 kr ink. moms.

Uppgradering från SL 3 till motsvarade Cubase 4 vad kommer den at gå på om man är student?

Link to comment
Dela på andra sajter

Cubase har väl alltid varit hyperintelligent 😆

Den laddar i bakgrunden men märker det knappt om man har en hyfsat snabb dator. Det fungerar även med VST instrument som inte är gjorda för VST-3. Om instrumentet har patcherna i fxp eller fxb så kan man ovandla dem så att de hittas i mediabay.

Så då använder den alltså .dll-filen till pluggen men utan att ladda GUI't? ja då borde det inte bli så påfrestande för datorn..

Känns mer o mer som om Mediabay, enbart, kommer vara värt uppgraderingskostnaden... såtillvida att inte alla buggar finns i denna funktionen och att den är avlusad lagom till Cubase 5 släpps 😏

Man har ju hängt med Steinberg sedan Pro 24 på Atari..och det har ju inte alltid varit en rak linje mellan versionerna, även om SX 2.2 var klockren..

Hoppas nu att dom ser till att jag har grymt fel i min tveksamhet..

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Spectacell... Vet du om det kommer en studentversion? Och i såfall hur mycket den kommer och kosta?

Absolut. Cubase 4 EDU kostar 4496 kr ink. moms och Cubase Studio 4 EDU kostar 1995 kr ink. moms.

Uppgradering från SL 3 till motsvarade Cubase 4 vad kommer den at gå på om man är student?

Hallåj,

logga in på www.mi7.com under members. Där finns en länk som heter "pricelists & downloads". Tryck där så får du upp en lista över de olika prislistorna. Trycker du "Price list for Educational and student licenses" så genereas automatiskt en pdf med senast uppdaterade pristlistan för alla skollicenser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mindjive (oregistrerad)

Protools ligger fortfarande mil framför i hantering av audioobjekt, redigering, automation, internrouting/bussning men faller på  midihanteringen.

Hej! Jag kör varken PT eller Cubase, men det här är en fråga som intresserar mig, och jag kan lika gärna fråga här som någon annanstans: PT är ju poppis just för det du skriver, "bäst på audio".

Vad är det egentligen som PT är bättre på? Kan man sätta upp en (typ) 40-punkterslista? Eller, om det finns en sån redan (jag bläddrar sällan i forumets PT-avdelning), kan nån hänvisa dit?

Det handlar väl om dels vad sequensern KAN göra, dels hur SMIDIGT det är.

(Häng mig om jag kapar tråden 😳 , det är inte meningen)

Det är precis som du själv säger. Programmet är avskalat och har enbart dom mest använda funktionerna tillgängliga. Inte en massa grafik som jittrar ned din skärm.

Men sen så jobbade jag mycket med protools när jag ljudla saker till tv och man kan stega fram ljudfiler så att de flyttar sig 0,25 frames alltså till och med en fjärdedels bildruta (final cut klarar bara ned till 1 bildruta).

Med ett annat enkelt knapptryck så ligger ALLA klipp och redigeringskommandon på tangentbordet med enstaka knapptryck. Inge slitande med 2-3 olika verktyg eller som i cubase eller andra program. Alltså välja "saxen" klippa där du vill klippa. Sen välja "Pilen". Markera det du vill ta bort och sedan trycka på "backspace" Allt det går du med ett enda knapptryck.

I protools markerar du var du vill klippa och trycker på rätt tangent och pang så försvinner allt där du markerat fram till exempelvis början/slutet av ljudfilen. Eller med en annan knapptryckning på tangentbordet så splittar du filen precis där markören är.

I cubase klarar du nästan 80% av alla programmets funktioner med 3 verktyg.

Effektivt, effektivt, effektivt.

navigering, zooma görs med enkla knapptryck på tangentbordet.

Bussningen fungerar som på ett "riktigt" mixerbord med flytande bussar. Du har ett antal bussar som du väljer som ingång, eller utgång i mixerbordet. Om du har jobbat med flytande bussar och sätter dig i protools så går det på ett jehu att göra avancerade uppkopplingar fort.

Visst allt ovan går att "ställa in" i cubase eller andra redigeringprogram. Säkert och visst. Men att få det så exakt som man kan i Protools på så lite tid som möjligt finns det inget annat program som kan.

Cubase ska ha sina 18 olika trcks som midi, audio vst-track, rewire track, groupchannel osv. osv. Protools = Auxtrack! sen väljer du vad du vill ha in. Pang boom

Redigerat av Mindjive
Link to comment
Dela på andra sajter

Spectacell... Vet du om det kommer en studentversion? Och i såfall hur mycket den kommer och kosta?

Absolut. Cubase 4 EDU kostar 4496 kr ink. moms och Cubase Studio 4 EDU kostar 1995 kr ink. moms.

Uppgradering från SL 3 till motsvarade Cubase 4 vad kommer den at gå på om man är student?

Hallåj,

logga in på www.mi7.com under members. Där finns en länk som heter "pricelists & downloads". Tryck där så får du upp en lista över de olika prislistorna. Trycker du "Price list for Educational and student licenses" så genereas automatiskt en pdf med senast uppdaterade pristlistan för alla skollicenser.

Okej, ska kolla. Tack för tipset.

Link to comment
Dela på andra sajter

Widde (oregistrerad)

Tjena!

Jag är helt ny i forumet (gick med idag), har dock kört cubase i något år och läst studio flitigt lika länge (en toppentidning!).

Angående Cubase 4: Vad jag har förstått så får man med hela manualen i tryckt form! Alltså inte bara som pdf. Rätta mig om jag har fel någon?

Bara detta tycker jag är värt en uppgradering (men jag kanske är lite gammalmodig av mig 😳 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...