Jump to content
Annons

Nu officiellt: Steinberg släpper Cubase 4!


Björn Olsberg

Recommended Posts

Annons
  • Svar 103
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Kommer man att kunna exportera separata spår på ett enkelt sätt? Förmodligen inte, va?

Att exportera som OMF kan man väl redan?

Visst kan man det. Inte riktigt det jag frågar efter, dock.

Du får ju ut alla spår var för sig iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer man att kunna exportera separata spår på ett enkelt sätt? Förmodligen inte, va?

Att exportera som OMF kan man väl redan?

Visst kan man det. Inte riktigt det jag frågar efter, dock.

Du får ju ut alla spår var för sig iaf.

OMF exporterar väl ett helt projekt med alla ljudfiler i audiomappen? Kan bli mycket det.

Jag vill ibland ha ett antal spår med samma start och slut exporterade, t ex för att lägga in i ett Wavelab-montage. Blir lätt att synka upp då. dessutom är det ju inte alltid OMF funkar smärtfritt.

Link to comment
Dela på andra sajter

• New Instrument Track class accelerates handling of VST Instruments and combines MIDI and plug-in automation within the same track

betyder detta att man kan lägga effekter direkt på midi spåret?

det vore ju välkommet isåfall..krångligt att behöva göra ett grouptrack

när man vill nehandla tlx DFHS som ett stereo spår!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Asså allvarligt.... vad får man för de 1900:- pix man måste betala för en upg från sx3? Det känns som de totalt tappat fokus, att skicka med en massa instrument som få använder känns inte som motiverat till en höjning av priset på upg. Snyggare notutskrifter? Sedan vore det ju nice om de hade någon form av support med, forumet är en katastrof enligt mig, man får förlita sig på att någon hemmapulare orkar bry sig.

Som tur är finns detta forum där folk är hjälpsamma.

Nu kanske en del tycker att jag verkar lite väl negativ, men jag har haft sx sedan v1 och alla gånger så har det varit en enda stor bug/besvikelse att uppgradera, till de panikat ut 3 patchar som slätat över det värsta. Att man sedan inte kan felanmäla på ett vettigt sätt gör ju att produkten aldrig kommer bli bra/fri från buggar.

Själv är jag i allafall besviken på att de har mage att höja priset då de inte levererar något nytt på nästan 2 år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Asså allvarligt.... vad får man för de 1900:- pix man måste betala för en upg från sx3? Det känns som de totalt tappat fokus, att skicka med en massa instrument som få använder känns inte som motiverat till en höjning av priset på upg. Snyggare notutskrifter? Sedan vore det ju nice om de hade någon form av support med, forumet är en katastrof enligt mig, man får förlita sig på att någon hemmapulare orkar bry sig.

Som tur är finns detta forum där folk är hjälpsamma.

Nu kanske en del tycker att jag verkar lite väl negativ, men jag har haft sx sedan v1 och alla gånger så har det varit en enda stor bug/besvikelse att uppgradera, till de panikat ut 3 patchar som slätat över det värsta. Att man sedan inte kan felanmäla på ett vettigt sätt gör ju att produkten aldrig kommer bli bra/fri från buggar.

Själv är jag i allafall besviken på att de har mage att höja priset då de inte levererar något nytt på nästan 2 år.

Kan väl hålla med dig delvis. Det som jag undrar över är ifall dom uppgraderat/förbättrat audio-engine:n som är själva kärnan.

Då kan 1900:- spänn vara värt en uppgradering.

Med en och annan vst, nytt GUI på audio-effekterna + lite lull-lull så känns det lite

som kosmetika. Det som jag gillar bäst med nya "SL" är score hanteringen.

Den är värd en uppgradering som dessutom är billigare än SX-uppgraderingen.

Nypriset på nya Cubase börjar bli för högt och om man kör pc kan man lika

gärna börja kolla på Cakewalk Sonar Prod. edition 5 (6) som gör samma sak som Cubase och är nästan 4 papp billigare (Thomann, Sonar 5).

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan vore det ju nice om de hade någon form av support med

Den svenska supporten hittar du på MI7.com, det är jättetrevliga killar som gärna svarar på frågor om man är registrerad användare.

Själv är jag i allafall besviken på att de har mage att höja priset då de inte levererar något nytt på nästan 2 år.

Att de höjer priset gör ju att din licens blir mer värd. Sedan framgår det inte av de videofilmer och texter hur viktiga uppdateringar version fyra faktiskt innebär. Runt om på forum möter man bistra kommentarer, men när man väl sitter med programmet ser man att de inte alls legat på latsidan.

Det som jag undrar över är ifall dom uppgraderat/förbättrat audio-engine:n som är själva kärnan.

Vad i den behöver förbättras? En förändring från föregående version är ju exempelvis stödet för VST 3.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för nya numret.

I förhandstitten på Cubase 4 fanns några referenser till Nuendo men det nämndes inget om huruvida Nuendo 4 är på gång. De brukar ju vandra hand i hand, så att säga men jag har inte hittat något om en ny Nuendo (har dock inte letat så noga). Vet ni något om när Nuendo 4 är planerad för försäljning? Bra att veta inför budgetupplägg och dylikt, framöver.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den svenska supporten hittar du på MI7.com, det är jättetrevliga killar som gärna svarar på frågor om man är registrerad användare.

Jag har varit medlem där sedan jag uppgraderade sx1 till sx2, de skickade då på något skumt sätt som gjorde att jag fick vänta extra länge innan den dök upp. När jag sedan uppgradera till sx3 så lyckas posten nästan supa bort paketat, det stod t.o.m på status att de redan lämnat ut det (iofs inte mi7:s fel men men) Dock om man handlar direkt av dem så får man ju batala frakten själv och då blir det ännu dyrare, logiskt? 😏

På Steinbergs eget forum så låser de ju alla ärenden tills man lagt in sin dongel key, samt viftar bort alla problem med att man kör pirat, bättre vorde då kanske att man måsta regga (och ver sin dongel key) sig innan man har access överhuvudtaget.

Att de höjer priset gör ju att din licens blir mer värd. Sedan framgår det inte av de videofilmer och texter hur viktiga uppdateringar version fyra faktiskt innebär. Runt om på forum möter man bistra kommentarer, men när man väl sitter med programmet ser man att de inte alls legat på latsidan.

Hehe... ja om man resonerar så borde man höjja det där h2o gänget till skyarna för att göra min licens mer värd. 😛 Visst jag tippar på att du har haft tillfälle att se mer än vi andra gjort, men rent historiskt så har det varit kaos varje gång man installerat den nya versionen, project går inte och öppna längre och allvarliga buggar har gjort det oanvändbart till det hastat ut en patch. Förhoppningsvis *håller tummarna* så skiljer sig denna release, hoppas bara inte det får betalas av att den kräver massor av mer cpu på ett clean projekt.

Vad i den behöver förbättras? En förändring från föregående version är ju exempelvis stödet för VST 3.

För mig handlar det mest om stabilitet, instrumenten kunde de ha hoppat, bättre att lägga krut på bättre reverb och delay, en bra kompressor samt filtermodul, det hade jag gärna betalat lite extra för.

Innerst inne hoppas jag dock att du har rätt och jag har fel, denna upgradering. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

För mig handlar det mest om stabilitet, instrumenten kunde de ha hoppat, bättre att lägga krut på bättre reverb och delay, en bra kompressor samt filtermodul, det hade jag gärna betalat lite extra för.

Det finns 33 helt nya pluggar i Cubase 4, bland dessa ingår bl.a. en helt ny (riktigt bra) EQ på varje kanal, tre olika kompressorer, fyra olika delay och ett par filter. Så är det detta du vill ha så finns det och mycket, mycket mer. Problemet som varje utvecklare har är att varje användare har ett par punkter som börjar med ”För mig…” och Steinberg kan helt omöjligt vara alla till lags.

Kollar med på listan över saker som är nytt i Cubase 4 så är en stor del av nyheterna som har varit önskade på olika forum och dylikt. Så Steinberg lyssnar verkligen på sina användare och implementerat efterhand nya funktioner i den mån det är möjligt.

Innerst inne hoppas jag dock att du har rätt och jag har fel, denna uppgradering.

Efter att ha varit hos Steinberg i Hamburg på utbildning ett par dagar denna veckan och sedan fått möjligheten att kör C4 hemma i ett par dagar så kan jag bara bekräfta att du har så fel att man kan inte ha mer fel. 😳

Tyckte du att SX1->2 och SX2->3 var OK eller halv-OK så kommer du att självantända när du får lägga vantarna på Cubase 4 uppdateringen.

På Steinbergs eget forum så låser de ju alla ärenden tills man lagt in sin dongel key, samt viftar bort alla problem med att man kör pirat, bättre vorde då kanske att man måsta regga (och ver sin dongel key) sig innan man har access överhuvudtaget.

Steinberg jobbar på ett nytt registrerings-system som kommer att sjösättas i samband med att man släpper Cubase 4. Detta system kommer sedan att kopplas ihop med hur for har access till Steinberg egna forum.

Mer info än så har jag inte just nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför kan man inte köra med en onlineregistrering av produkten innan den går att använda, i stil med Steam, istället för att ha en dongel som hoggar en usb-port? Det verkar ju vara väldigt effektivt mot piratkopiering, till skillnad från donglar, och idag har väl alla som jobbar med musik tillgång till internet?

Bara jag som associerar dongel till snopp förresten? 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg att det var några pluggar som inte funka med intel macarna, men som funkar för pc. känns retsamt, om man nu måste betala samma pengar, borde vara billigare om man inte får hela kittet.

Annars har jag längtat efter att denna uppgradering skulle ske.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns 33 helt nya pluggar i Cubase 4, bland dessa ingår bl.a. en helt ny (riktigt bra) EQ på varje kanal, tre olika kompressorer, fyra olika delay och ett par filter.

Ja det känns ju som det är dax att det gjorde något åt det, till slut. De som finns med i sx3 är i stort sett oanvändbara, trots att man ex betalar mer än det dubbla nu för en licens jämfört med ex live.

Problemet som varje utvecklare har är att varje användare har ett par punkter som börjar med ”För mig…” och Steinberg kan helt omöjligt vara alla till lags.

Ja fast ingen kan vell mena på allvar att det inte är rimligt att att det är stabilt? Ex vst3 standarden kommer det ta ett bra tag innan man ser frukten av speciellt om de inte tänker släppa utv paket före årsskiftet.

Kollar med på listan över saker som är nytt i Cubase 4 så är en stor del av nyheterna som har varit önskade på olika forum och dylikt. Så Steinberg lyssnar verkligen på sina användare och implementerat efterhand nya funktioner i den mån det är möjligt.

Ja fast det är ju där jag började, det finns ju inte någon gedigen lista att titta på, dvs som går att matcha mot det ökade priset på dels en ny licens samt uppgraderingen. T.o.m majken säger det 🙂 Det man verkligen hoppas på är att cpu kraven inte skjuter i höjden i.o.m c4.

Själv tycker jag de borde premiera de som varit trogna kunder under en längre tid med bättre pris på uppgraderingar. (samt att det borde löna sig att köpa av er, då man förbeställer och betalar med kort i förskott, host)

Efter att ha varit hos Steinberg i Hamburg på utbildning ett par dagar denna veckan och sedan fått möjligheten att kör C4 hemma i ett par dagar så kan jag bara bekräfta att du har så fel att man kan inte ha mer fel. 😆

Hahaha, ja det vet varken du eller jag innan det gått ett tag efter de släppt den, när den breda massan har testat den på olika ljudkort samt annan hårdvara etc, men jag hoppas verkligen att det är så! *skall hålla tummarna*

Tyckte du att SX1->2 och SX2->3 var OK eller halv-OK så kommer du att självantända när du får lägga vantarna på Cubase 4 uppdateringen.

Ingen hoppas mer att du har rätt, vi får som sagt se om ett tag 😄

Steinberg jobbar på ett nytt registrerings-system som kommer att sjösättas i samband med att man släpper Cubase 4. Detta system kommer sedan att kopplas ihop med hur for har access till Steinberg egna forum.

Det tycker jag låter som en mycket bra ide, då kanske det är värt att logga in där igen. Vore det inte en bra ide om ni hade ett eget forum på mi7 som samlar alla svenska kunder?

PS: Står ni för frakten denna dång? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Vore det inte en bra ide om ni hade ett eget forum på mi7 som samlar alla svenska kunder?

Om vi gjorde detta bara för de svenska kunderna så skulle nog våra registrerade Steinberg-kunder från Tyskland, Norge, Danmark, Finland, Belgien, Holland och Luxemburg bli sura. :-)

Vi har redan idag ett forum som vi inte har marknadsfört så hårt (eller inte alls), men vi jobbar på en stor förändring av vår site som kommer att gå online senare under året.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns ett galet script för att göra det men funktioner direkt i programmet hade verkligen inte skadat.

/Majken

Jag bara måste tjata... Finns det alltså ingen uttökad exportfunktion i det nya Kobajs? Frågan ställs alltså till de lyckliga som nu fått testköra det....

Om det finns, kanske någon kan berätta hur det funkar och om det även ingår i SL!

Väntar med spänning på besked ang. detta. Det är fan det enda jag vill ha och kan tänka mig att uppgradera enkom för detta!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej alla på Forumet!

Det var en kul nyhet detta men Cubase 4.

Hoppas "Majken" och grabbarna har hunnit fått med nyheterna i respektive versioner i nästa nummer av STUDIO.

"Majken" kanske får anpassa sina tips för respektive version om skillnaderna blir stora mellan dom. Ja ja det ska bli kul och få köra 4:a.

Med vänlig hälsning

Kalle i Kalmar och gubben.

😱🙂😏😱😆🙂😄😏😄🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag hoppas Fredrik på MI7 har bevakning på denna tråden.

Du hittar en tabell med skillnaderna mellan Cubase 4 och Cubase Studio 4 här: [url=http://www.steinberg.net/1050_1.html]http://www.steinberg.net/1050_1.html

Vi kollade skillnaderna och fann att "Advanced Tempo Editor (incl. TimeWarp)" inte finns på STUDIO 4. Betyder det att funktionalitet tagits bort eller att Cubase 4 har en utökad funktionalitet?

(Vi är inte säkra på att vi har 100 koll på terelogin.)

Med vänlig hälsning

Kalle i Kalmar och han förvirrrrrrrade pappa 😉😆

Redigerat av Kalle i Kalmar
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hoppas Fredrik på MI7 har bevakning på denna tråden.

Jag gör så gott jag kan, men under nästa vecka hinner jag inte med så myckket forum då jag reser runt och utbildare butiker i Cubase 4.

Vi kollade skillnaderna och fann att "Advanced Tempo Editor (incl. TimeWarp)"  inte finns på STUDIO 4. Betyder det att funktionalitet tagits bort eller att Cubase 4 har en utökad funktionalitet?

Det råder lite förvirring när det gäller detta, jag vågar därmed inte svara på exakt hur det ligger till. Jag återkommer om jag får fram ett glasklart svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Madvikins (oregistrerad)

Halloj Fredrik och Majken. (vilka mer har "kännt" på C4)

-Låter Halion One verkligen som en Motif? ...spännande i så fall.

-Kommer folk ut och demar ända här uppe i Jämtland?

-finns det funktioner som plockats bort när man jämför SL med Studio?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...