Jump to content
Annons

Skivor med låg inspelningsbudget


guitarfreak

Recommended Posts

Har ni några tips på bra milstolpar/mästerverk som är inspelade med riktigt låg inspelningsbudget men ändå fått till ett gött sound. Både utrustnings- och instrumentmässigt. Ni kanske förstår vart jag vill komma? Jag har inga pengar men vill uträtta underverk 😄 och behöver därför lite inspiration. Typ som At the Gates´s Slaughter of the Soul gitarrerna; Peavey supreme 160 (budget transistor förstärkartopp) och en väldigt kontroversiell dist pedal, Boss Metal Zone, som alla kidsen köper för att kunna få vilken förstärkare som helst att låta metal. Jag har själv haft en sån 😄. Nå....vad säger ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag läser Mötley Crües självbiografiska The Dirt just nu. Deras debut lirades in under tre dagar i LA-s billigaste studio. Typ.

...Men å andra sidan låter det ju inget vidare 😳

***

Joe Satriani "Surfing with the Alien" kan väl inte kostat många kronor att lira in heller(?), men jag har inte storyn.

Tracy Chapmans debut är (om det är som sägnen säger) inspelad vid en lägereld med en Sony Walkman.

tjing

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Bruce Springsteen - eller om det vara Eric Clapton - spelade in en skiva på en porta. Jag vet att någon i forumet berättade vem av dem det var och vilken platta det var - men jag kunde inte hitta den gamla tråden med sökfunktionen... 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har för mig att Tomas Di Leva spelade in plattan med låten "Naked Number One" i sitt vardagsrum!!?

Sedan har vi ju (som jag nämnt i tidigare trådar) Beatles Sgt. Pepper som spelades in (enligt tidningen Studio) med en "4-kanalare".

Tornado Babies (svensk "diesel-hårdrock" från början av 90-talet) spelade in sin platta i replokalen (rätta mig om jag har fel).

Sedan har vi ju Metallicas "Garage days..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Bruce Springsteen - eller om det vara Eric Clapton - spelade in en skiva på en porta. Jag vet att någon i forumet berättade vem av dem det var och vilken platta det var - men jag kunde inte hitta den gamla tråden med sökfunktionen... 😛

Bruce Springsteen - Nebraska

Inspelad på en Tascam 4-kanalare (tror jag).

Link to comment
Dela på andra sajter

Laleh har spelat in sin skiva själv i logic. fast det tog 2 år, tror jag, för henne att lära sig programet och alla pluggar och få det att låta som hon ville.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en känsla av att man tror att man behöver en "riktig" studio för att kunna göra musik som ska släppas på skiva?

Idag sitter asmycket folk hemma och producerar skit mycket och ibland skit bra musik.

(Armand van helden's "witch doctor" är producerad med en sketen Roland W-30 )

Redigerat av marc
Link to comment
Dela på andra sajter

helt riktigt marc, men det är något visst med en riktig studio, precis som med en riktig biograf framför hemmabio osv, det blir något "larger than life" över känslan när man kliver in i en sådan miljö och man får en helt annan känsla och inspirerande flow jämfört med den lilla datorbaserade hemstudion, därför kommer jag alltid hålla på med det jag gör, alla som kommer hit blir oerhört inspirerade och frälsta, verkar som om de

aldrig sett något liknande, konstigt för mig som bara fostrats och praktiserat i sådana miljöer på 80/90-talet, finns liksom inget annat... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

äh fan... det behövs bara en dyr A/D, D/A omvandlare på ljudkortet, en rejäl kaffe maskin (som maler bönerna direkt) och ett gratis antivirus program. 😱

edit: själv har jag inskaffat en fin tavla med ett ypperligt kreativt motiv av starka linjer för att få upp insperations nivån

edit2: fast det är klart om jag kunde skulle jag hellre jobba i en studio med ett 3 meter långt mixerbord och 20 analoga syntar på en hylla.

Redigerat av marc
Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
Sedan har vi ju (som jag nämnt i tidigare trådar) Beatles Sgt. Pepper som spelades in (enligt tidningen Studio) med en "4-kanalare".

Tänk på vilken tid det var då och då har du snarare gett ett förslag på motsatsen av vad trådskaparen önskade. 😱

Joze gonzales sålde väl guld på sina sovrumsinspelningar? Men hursomhelst tycker jag det är konstigt att folk överhuvudtaget tvivlar på att det går längre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan har vi ju (som jag nämnt i tidigare trådar) Beatles Sgt. Pepper som spelades in (enligt tidningen Studio) med en "4-kanalare".

Tänk på vilken tid det var då och då har du snarare gett ett förslag på motsatsen av vad trådskaparen önskade. 😏

Exakt, Pepper var ju inte precis lågbudget...

Annars är ju var och varannan hit idag en hemmastudioprodukt. 🙂 Kör hårt.

Link to comment
Dela på andra sajter

deep purple - machine head spelades in på ett sunkigt hotell, men det kanske kostade lite ändå...

jo fast anledningen till det var ju inte ekonomisk, för dendär portabla studion de använde var sannerligen inte billig. det var ett försök att få fram livekänslan i inspelningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sarek har Mårten från Cosmos spelat in hemma.. Sången lade han i garderoben...

😕

Blev för dyrt att spela in dem i cosmos stora studio... och inte är det nåt fel på den mixningen (åtminstone har inte jag tänkt på några skavanker när man har hört den på radio)

VAd hette den där gruppen.... Ingen vill veta vart du köpt din tröja... inspelad hemma också 😕

Dlk är inspelad med extrema lågbudget prylar har jag hört. typ en åttakanals porta... Dessutom är det samma kille som spelar alla instrument... Vilken talang!!!

moby påstår att han ´har spelat in skivor "hemma i sovrummet". Fast man kan ju vara lite skeptiskt i det fallet.. För vad har han för prylar hemma i sovrummet? Sen kan ju låtarna vara mixade i dom fetaste studios som finns på denna jord

Redigerat av pennudd
Link to comment
Dela på andra sajter

José Gonzales

Nirvana "Bleach" kostade 600$

Just nu producerar jag en ep med ett emocore-band hemma som förmodligen ska släppas på ett litet bolag. Masteringen får någon annan sköta dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sarek har Mårten från Cosmos spelat in hemma.. Sången lade han i garderoben...

😉

Blev för dyrt att spela in dem i cosmos stora studio... och inte är det nåt fel på den mixningen (åtminstone har inte jag tänkt på några skavanker när man har hört den på radio)

halvsanning.... det lades en hel del i Cosmos studios också....

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Det här är inget billigt alternativ men dock intressant sådan, Frank Zappa spelade in sina gitarrer med en 10 watts pignose amp på Apostrophe-skivan och nån skiva till, ljudet blev unikt iom att förstärkaren fick pressa ur sig allt för att övh fylla ljudbilen.

Vissa producenter säger att det är ett av de elakaste gitarrljuden som någonsin gjorts.

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)
Bruce Springsteen - eller om det vara Eric Clapton - spelade in en skiva på en porta. Jag vet att någon i forumet berättade vem av dem det var och vilken platta det var - men jag kunde inte hitta den gamla tråden med sökfunktionen.

...Nebraska, som sen spelades in i full-band -version, mixades och mastrades, men herrn var inte nöjd. Så efter 3 års hopande och roende av och an, kom man fram till att man mixar och mastrar originalbanden från portan och ger ut dem. Ungefär såhär.

Huruvida det här var "lågbudget" som helhet, är en annan fråga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...