Jump to content
Annons

Vilken hörlur är bäst för soffan?


dj christian

Recommended Posts

Jag tänkte ha någon lur för att lyssna via hifin och ligga och slappa på soffan.

Jag funderar mellan AKG 27i och Sony MDRV-300 men jag kan inte bestämma vilken av dem. Så jag vill gärna ha råd och tips på liknande lätta hörlurar med bra kvalitét.

Mvh!

Redigerat av dj christian
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag skulle välja Ultrasone HFI2200ULE eller Ultrasone Proline 2500. Grymt bra lurar av öppen typ, så de är perfekta för den typen av lyssning (och även till kontrollrummet i studion... 😎 ).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag föredrar mina Sony MDR-CD380...

Ärligt talat, så tycker jag att du ska gå till en välsorterad affär som har många olika lurar uppställda för lyssning i en relativt tyst omgivning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte om det är ett acceptabelt svar på din fråga, men jag köpte ett par Philips HP-890 som visade sig ha grymt bra basreflex. Tyvärr blev mitt första par stulet så jag köpte ett nytt par.

Väldigt fint ljud, men läcker tyvärr lite, men kostar bara runt 500-lappen.

Vet inte hur äkta ljudet låter, men jag har hittills inte hört några bättre hörlurar. (Främst för att jag inte har kännt att jag behöver köpa nya)

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack för alla svar!

Jag tror jag istället går för Sony MDR-7506 istället fast nu hoppar priset ett raskt steg uppåt dock. Har själv ägt en Sony MDR-7509 och var väldigt nöjd med den i jämförelse med min Sennheiser HD25. Både Beyerdynamic, Grado, AKG mm har kommit förbi men inte som direkt utstakar sig. Kom gärna med mer kommentarer.

Redigerat av dj christian
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har lyssnat på (i stort sätt) allt som finns under 4000:- och det finns en klar favorit som dock kostade 4000:- för inte så länge sedan.

Jag tänker inte säga vilken...

... nej, skojade Sennheiser HD650 som är ibland dom skönaste (om inte dom skönaste) samt dom med bästa ljudet, kostar 2595:- i Sverige,

inte billigare utomlands vad jag har hittat.

Att dom är öppna och inte slutna har en del fördelar, det är betydligt svårare att få hörselskador vid extrema volymer

och ljudet blir mer levande, enligt mig, dessutom så blir man inte lyssningstrött på alls samma sätt som med slutna lurar.

Enda nackdelen skulle vara att de inte är lika neutrala som dom är bra i övrigt med en riktigt djup bas t.o.m.

Om 2500:- inte är för mycket så är dom givna. Ett av mina bästa köp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)

Jag slår ett slag för DT770 också. De är ganska extremt scoopade, men om man lär sig dem, så fungerar dem grymt bra. Jag hör allt som händer i bas och diskant, har provat andra lurar i 2000kr klassen och inte hittat nåt som är lika tydligt i diskant och lågbas, De AKGlurar jag prövade kom tex inte i närheten.

Sen bör man väl välja nåt som "matchar öronen", jag mår bra av tydligt bas och diskant, andra hör och mixar kanske bättre i sennheiser eller AKG.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Jag har lyssnat på (i stort sätt) allt som finns under 4000:- och det finns en klar favorit som dock kostade 4000:- för inte så länge sedan.

Jag tänker inte säga vilken...

... nej, skojade Sennheiser HD650 som är ibland dom skönaste (om inte dom skönaste) samt dom med bästa ljudet, kostar 2595:- i Sverige,

inte billigare utomlands vad jag har hittat.

Att dom är öppna och inte slutna har en del fördelar, det är betydligt svårare att få hörselskador vid extrema volymer

och ljudet blir mer levande, enligt mig, dessutom så blir man inte lyssningstrött på alls samma sätt som med slutna lurar.

Enda nackdelen skulle vara att de inte är lika neutrala som dom är bra i övrigt med en riktigt djup bas t.o.m.

Om 2500:- inte är för mycket så är dom givna. Ett av mina bästa köp.

Men jag tänker inte lägga ut 2500spänn för hörlurar även om jag tror på dina ord, det är bara lite för mycket. Jag hittade nåra Sony MDR-7506 på rea för 1250kr, ganska humant pris men ändå overkill för min budget. De står nog ganska bra i jämförelse med andra i samma prisklass. Andra kvalitétsmärken verkar sakna bra hörlurar i mellanskiktet som Sonys tycker jag. Några mer förslag?

Jag hade igentligen bara tänkt använda hörlurarna till datorn, hifistereon för musiklyssning så inom prisramen 0-1500kr måste det vara.

😛

Redigerat av dj christian
Link to comment
Dela på andra sajter

Att dom är öppna och inte slutna har en del fördelar, det är betydligt svårare att få hörselskador vid extrema volymer

Jag har läst i recensioner och på hörlurssidor att slutna lurar skyddar bäst mot hörselskador eftersom man inte behöver spela så högt i dom jämfört med öppna lurar.

Nu vet jag inte om detta sparar hörseln men man stänger ute allt biljud som gör att man ofta höjer volymen. T.ex om man pendlar eller har andra ljudkällor i bakgrunden som stör lyssningen.

Om jag inte kan få helt tyst omkring mig så föredrar jag att lyssna genom slutna lurar.

Såhär i sommarvärmen måste jag ha en fläkt riktad mot mig hela tiden, annars smälter jag bort 😛

Den låter inte mycket men är tillräckligt störande iallafall.

Link to comment
Dela på andra sajter

The one and only...: Koss Porta Pro. Luren som vinner gång på gång. Kostra ca 280 kr på webben, och vist, det är inte rak frekvensgång, men det var ju inte heller det du efterfrågade. För lyssning som sagt, inte mixning, så är det den ultimata hörluren enligt mig. 😛

/johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste bara tillägga att hörlurarna måste vara halvöppna eller slutna, står inte ut med ungarna som skriker utanför lägenheten. Inte läcka ljud alltså.

Sennheiser HD 280 pro tycker många är de mest prisvärda slutna lurarna, liksom Beyer DT 250.

280 pro dämpar väldigt bra!

http://www.headphone.com/products/headphon...-hd-280-pro.php

Link to comment
Dela på andra sajter

Sennheiser HD650 som är ibland dom skönaste (om inte dom skönaste) samt dom med bästa ljudet, kostar 2595:- i Sverige,

inte billigare utomlands vad jag har hittat.

Kan inte annat än hålla med om att det är underbara lurar. Och för 2500kr är det ju faktiskt en riktigt vettig investering. Hade det inte varit för att jag så sällan använder lurar hemma och att jag är tillräckligt nöjd med mina AKG K240 så skulle jag lätt köpt ett par.

Link to comment
Dela på andra sajter

The one and only...: Koss Porta Pro. Luren som vinner gång på gång. Kostra ca 280 kr på webben, och vist, det är inte rak frekvensgång, men det var ju inte heller det du efterfrågade. För lyssning som sagt, inte mixning, så är det den ultimata hörluren enligt mig. 😉

Håller verkligen inte med dig där. Har inte fattat varför så många hyllat den luren. Visst den låter bra för sitt pris, men så fantastisk är den ju inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Sennheiser HD650 som är ibland dom skönaste (om inte dom skönaste) samt dom med bästa ljudet, kostar 2595:- i Sverige,

inte billigare utomlands vad jag har hittat.

Kan inte annat än hålla med om att det är underbara lurar. Och för 2500kr är det ju faktiskt en riktigt vettig investering. Hade det inte varit för att jag så sällan använder lurar hemma och att jag är tillräckligt nöjd med mina AKG K240 så skulle jag lätt köpt ett par.

Jag betvivlar inte ditt ord och hans dessförinnan och ska man satsa på hörlurar så ska man lägga på lite extra men det är något jag inte tänker göra eftersom min budget är lite snav just nu. Har redan mina Sennheiser HD25 för djing som kostat mig en slant och vill ha hörlurar för vardagligt lyssnande men inte lika dyra.

Redigerat av dj christian
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag betvivlar inte ditt ord och hans dessförinnan och ska man satsa på hörlurar så ska man lägga på lite extra men det är något jag inte tänker göra eftersom min budget är lite snav just nu. Har redan mina Sennheiser HD25 för djing som kostat mig en slant och vill ha hörlurar för vardagligt lyssnande men inte lika dyra.

Jo jag menade inte att du skulle köpa dem. Läste att det var över din budget 😮 ville bara vara med i hyllningskören 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Att dom är öppna och inte slutna har en del fördelar, det är betydligt svårare att få hörselskador vid extrema volymer

Jag har läst i recensioner och på hörlurssidor att slutna lurar skyddar bäst mot hörselskador eftersom man inte behöver spela så högt i dom jämfört med öppna lurar.

Nu vet jag inte om detta sparar hörseln men man stänger ute allt biljud som gör att man ofta höjer volymen. T.ex om man pendlar eller har andra ljudkällor i bakgrunden som stör lyssningen.

Om jag inte kan få helt tyst omkring mig så föredrar jag att lyssna genom slutna lurar.

Såhär i sommarvärmen måste jag ha en fläkt riktad mot mig hela tiden, annars smälter jag bort 😉

Den låter inte mycket men är tillräckligt störande iallafall.

Detta är ett område där Ultrasone har kört förbi konkurrenterna. Man får en högre upplevd ljudstyrka med deras teknik jämfört med traditionell teknik, vilket innebär att man kan sänka det egentliga ljudtrycket med 3dB och fortfarande få samma lyssningsupplevelse. Perfekt när man behöver vara lite rädd om hörseln, som musiker behöver... 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...