Jump to content
Annons

Leksaksinstrument


Rabieshund

Recommended Posts

Jag har på senare tid känt ett starkt behov av att köpa massa billiga leksaksinstrument och använda i musik. Jag älskar ljuden och det är kul när man kan visa bilder på sina uppmikade leksaker. Jag går ut i princip varje dag och kollar på tradera och ebay om det är någon som säljer små minikeyboards eller leksakskeyboards för typ 200 kr. Och när en kompis sa att han hade en sånt litet blev jag helt vild och tvingade honom leta upp det. Tyvärr hittade han det inte. 🙂

Är det någon annan som någon gång haft samma sug efter billigt skräp som låter? Jag vet att det är skumt, men jag tycker fan att det är roligare med skräp än riktigt tunga synthar med enorma samplingar. Skitkul. 🙂

Edit: Jag hoppas detta var rätt forum! Hehe.. Då kan jag dock passa på att ställa en fråga också! Är det någon som vet var man kan köpa leksakskeyboards och andra B-keyboards för en billig slant? 😳

Redigerat av Rabieshund
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Leksaksinstrument och liknande "oanvändbara" instrument har helt klart sin charm, men jag tycker den försvinner ganska fort för det mesta. Om en pyttekeyboard bara har typ två ljud så kan man inte göra så mycket mer än två låtar med den, om man inte öser på med massa effekter osv...

Jag hittade en gång en leksaksgrej som hade en förinspelade röst som kunde säga olika siffror ("one", "two", "three", "four" osv) som representerade olika ljud. Tänkte genast att det måste man ju använda som inräkning på typ allt man gör, men hur kul skulle det bli på femte låten med samma sampling? Blev inget av det alls istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Leksaksinstrument och liknande "oanvändbara" instrument har helt klart sin charm, men jag tycker den försvinner ganska fort för det mesta. Om en pyttekeyboard bara har typ två ljud så kan man inte göra så mycket mer än två låtar med den, om man inte öser på med massa effekter osv...

Jag hittade en gång en leksaksgrej som hade en förinspelade röst som kunde säga olika siffror ("one", "two", "three", "four" osv) som representerade olika ljud. Tänkte genast att det måste man ju använda som inräkning på typ allt man gör, men hur kul skulle det bli på femte låten med samma sampling? Blev inget av det alls istället.

Jamen det är ju därför man ska cirkuitbenda! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Pazo: True dat! Double true! 🤪

Jag var någon gång inne på en sida med en kille som mixrade som FAEN med olika elektroniska leksaker och lyckade få fram helt bisarra ljud. Astufft! Nån som känner till nån sån sida?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla på E-bay! Där har jag sett jättefina saker. Eftersom jag är intresserad av piano och har lyssnat en hel del på Margaret Leng Tan ville jag kolla up det där med leksakspianon och i USA finns ju allt! På e-bay kan man ibland hitta leksakspianon från Fisher-Price (de som väl gör My little pony-sakerna) och superfina leksaksflyglar för flera hundra dollar. Helt säkert finns det andra leksaksinstrument att köpa billigt där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Fredrika: Mjo, jag håller på att kolla runt där. Men det verkar ju som att många i USA bara skickar inom USA. 😎 Hittar massa fina grejer, typ Hello Kitty keyboard och sånt. Det är grejer det! 😉

Redigerat av Rabieshund
Link to comment
Dela på andra sajter

Körde inte Teddybears Sthlm något sånt på den där låten som börjar med någon litet keyboardriff? Jag har för mig att jag har läst i någon intervju att det var något sånt i alla fall. "The bomb the bomb, dang-a-dang-diggy-diggy" - eller hur den nu går.

Jaja, jag håller med om att det är tufft som fan i alla fall, även om jag inte gjort det själv! 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Tbruce! är det från något spel eller en dator där det också finns ord some "revoltution" "attack" "pleassure" med mer ? Samt dom där siffrorna 😳

Nej alltså det var som en leksakskeyboard/budgetkeyboard som kanske hade t ex tio olika ljud, och man tryckte flera ggr på samma knapp för att växla mellan dem, och en röst läste upp vilket nr det var istället för att visa det på en display eller så. Så kunde man se på ett klistermärke på sidan vilket nummer som var vilket ljud. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Vad är det för typ av sjukdom eller skada du lider av (att döma av avataren)?

Själv tycker jag trumset i leksaksform är bättre än inget. Annars ger jag inte så värst mycket för leksaksprylar.

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Vad är det för typ av sjukdom eller skada du lider av (att döma av avataren)?

Själv tycker jag trumset i leksaksform är bättre än inget. Annars ger jag inte så värst mycket för leksaksprylar.

😎

rabies? 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Det enda instrument i leksaksform jag alltid är sugen på men aldrig köper(antagligen för att jag skulle skämmas över att gå in i en leksaksbutik 🤪) är just ett trumset 🙂. Vet inte varför, men har alltid velat köpa ett och faktiskt micka upp skiten och använda det hur kasst det än må låta(kanske bra för alla dessa oseriösa låtar man håller på med ibland?).

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Hej!

Vad är det för typ av sjukdom eller skada du lider av (att döma av avataren)?

Själv tycker jag trumset i leksaksform är bättre än inget. Annars ger jag inte så värst mycket för leksaksprylar.

😱

Rabies. Nä, jag skakade bara lite huvudet när jag tog bilden. 😄

easy_dog: Äsch, man behöver inte skämmas. Jag tycker bara det är roligt när de frågar vilken ålder mottagaren av instrumentet är. Då säger man att man själv ska ha den, haha. 😛 Och leksakstrumset låter kung, köp ett!

Jag blir sur på Toys R Us, för de har INGA leksaksinstrument i deras katalog. Fyyyyfan! 🙂

Redigerat av Rabieshund
Link to comment
Dela på andra sajter

Det enda instrument i leksaksform jag alltid är sugen på men aldrig köper(antagligen för att jag skulle skämmas över att gå in i en leksaksbutik 😛) är just ett trumset 😄. Vet inte varför, men har alltid velat köpa ett och faktiskt micka upp skiten och använda det hur kasst det än må låta(kanske bra för alla dessa oseriösa låtar man håller på med ibland?).

slängpå ett gäng triggmickar!?

eller triggaom med BFD

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Butikspersonalen ska ge fullständigt f*n i hur gammal mottagaren av instrumentet är. Då är det bara att fråga hur gammal mottagaren av en omvriden näsa är!

I ett av mina första band byggde vi eget trumset. Vi hade trumpinnar som vi slog på papplådor med och ett tag använde vi det i kombination med resterna av ett leksakstrumset, en liggande tmburin och lite annat. Wow, vilken percussionsektion.

Jag minns att leksakstrumsetet, som jag köpte till min bror, kostade nästan 300 SEK. Men det är ju 80-tal, tror jag... Så nu kostar det väl... 700 SEK?

😲

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja leksakstrumset kostar allt från 300 och uppåt musik 🙂. Sen hur kvaliten på de är är en annan fråga, de brukar inte ha testexemplar av ngn anledning 😎.

Leksakssynthar kan också vara trevliga, vi använde ett sånt en gång. Det var från typ 70talet och brummade fint, användes i en otroligt oseriös låt ^^. Men det går med all säkerhet använda leksaker i seriösa grejer med, allt beror på hur det görs!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det enda instrument i leksaksform jag alltid är sugen på men aldrig köper(antagligen för att jag skulle skämmas över att gå in i en leksaksbutik 😆) är just ett trumset 🙂. Vet inte varför, men har alltid velat köpa ett och faktiskt micka upp skiten och använda det hur kasst det än må låta(kanske bra för alla dessa oseriösa låtar man håller på med ibland?).

slängpå ett gäng triggmickar!?

eller triggaom med BFD

😄

För live spelningar.. Fett! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Det enda instrument i leksaksform jag alltid är sugen på men aldrig köper(antagligen för att jag skulle skämmas över att gå in i en leksaksbutik 😆) är just ett trumset 🙂. Vet inte varför, men har alltid velat köpa ett och faktiskt micka upp skiten och använda det hur kasst det än må låta(kanske bra för alla dessa oseriösa låtar man håller på med ibland?).

slängpå ett gäng triggmickar!?

eller triggaom med BFD

😄

För live spelningar.. Fett! 😛

det vore det fan!! framtida samarbete!? hehe

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...