Jump to content
Annons

Variax - vad är haken?


Signert

Recommended Posts

I takt med att priset på Variax-gitarrerna sjunker blir jag mer och mer intresserad av att äga ett exemplar. En Variax 300 går för under €400 hos flera tyska webhandlare. Med tanke på att detta ligger i trakten av en hyfsad stratakopia borde detta vara en no-brainer.

Så varför tvekar jag? Jo:

- Priset har sjunkit fort.

- Variaxarna finns sällan inne hos musikhandlarna, möjligtvis något enstaka exemplar (i alla fall de affärer jag besökt).

- Personalen i musikaffärerna vet sällan något om gitarrerna och tycks svara lite undvikande.

Jag har provspelat en Variax 300 på Börsen. Helt ok att spela på och ljuden låter fint i mina öron. Min erfarenhet av olika gitarrer och deras sound är dock högst begränsat, så jag har egentligen ingenting att jämföra med.

Så vad säger ni som vet? Vad är haken?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Glaskatten (oregistrerad)
Så vad säger ni som vet? Vad är haken?

Haken är att de flesta gitarrbutiker hellre säljer flera dyra "originalgitarrer" än en Variax som ersätter dom allihop. Och finns det förresten några som är mer konservativa än gitarrsamlare....

Redigerat av Glaskatten
Link to comment
Dela på andra sajter

För €400 finns ingen hake! En ytterligare fördel är att den (nästan) inte brusar och brummar alls 😎!

Dom akustiska modellerna låter ju inte riktigt som orginalen men är balla ändå och vet inte heller hur de övriga elgitarrerna låter i orginal men nog låter det bra allt.

Lättspelad är den också, Köp!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

har läst någon tråd på forumet där några variax ägare utalade sig positivt.

vet att pwayne köpte enför några veckor sedan så han kanske kan avslöja något när han testat ett tag. minns att han skrev att det akustika modellerna inte lät riktikt bra men att de andra var helt ok.

Link to comment
Dela på andra sajter

Haken är att själva instrumentet inte är bättre än en 2000 - 3000 kr gitarr. Det är den största nackdelen tycker jag. (Personlig reflektion)

men den dyrare modellen ska väl vara bättre?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade en Variax 300 tills alldeles nyligen..... jag hade problem med en av microprocessorerna under G- strängen...den lät skit till och från...(mest till), jag lämnade in den och dom fixade till den men jag tycker aldrig det blev riktigt bra ändå.

Men visst, en hel massa gitarrer och tillsammans med en POD så har man sitt på det torra....Så prova ut ett bra ex. och verkligen prova för jag fick för mig att dom skiljer sig lite i kvalite instrument till instrument...men får du tag i en som känns bra så slå till alternativ köp variax"kitet" och monera in i din egen gura.... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har en Variax 500 på skolan, tycker ljuden är ok. En sak jag dock irriterar mig på är den on/off brytare som sitter i en pottarna, är lätta att glömma stänga av när den inte används då suger den ur batteriet (9volt). den fullkomligt käkar batterier 🙁

Det bästa ljudet är dom rena ljuden. klar fördel om du har någon Line6 amp också.

Man måste tänka att Variaxen är helt processor styrd, som en pod, har lite svårt att vänja mig vid att stänga av en gitarr. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har en Variax 500 på skolan, tycker ljuden är ok. En sak jag dock irriterar mig på är den on/off brytare som sitter i en pottarna, är lätta att glömma stänga av när den inte används då suger den ur batteriet (9volt). den fullkomligt käkar batterier 🙁

Det bästa ljudet är dom rena ljuden. klar fördel om du har någon Line6 amp också.

Man måste tänka att Variaxen är helt processor styrd, som en pod, har lite svårt att vänja mig vid att stänga av en gitarr. 😄

Varför använder ni inte fotswichen och tar ström där ifrån?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har också en Variax 300. Jag tycker inte att det är någon hake. Möjligtvis är den lite trögspelad om man vill hålla på med hastighetsövningar. Spelkänslan påminner om en Squier strata. När jag vill speeda så använder jag min Jacksson istället.

Jag använder den som kompgitarr. Tillsammans med workbench som går att skapa egna modeller och göra dropdownstämmningar allt efter smak och tycke så är den ett utmärkt komplement till din studio.

Emuleringarna är mycket trogna orginalen så ljuden är bra. Det finns en bra bredd, med det mesta av standardgitarrer inklusive ett par riktigt bra pizomickade stålsträngade gitarrer. Den är utmärkt för kreativiteten m a o. Risken är att man förlorar sig lite i att låta på olilka sätt bara.

Jag skulle kanske satsa på snäppet större modell än 300 om budgeten tillåter.

Nackdelen är väl att det är ett helt nytt instrument, med mycket elektronik. Har man otur och får ett måndagsex så är väl risken att det aldrig blir så bra.

Ytterligare en fördel i stuidosammanhang är att den är helt tyst. Om du så sitter en millimeter framför skärmen så hörs det inte ett pip.

🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en Variax Line6 som jag köpte när dom var nya och som dyrast. Har även en Fender Strata och upptäckte efter ett tag att det inte gick att få samma kraftfulla ljud när jag körde distat. Så när jag ska ha överstyrt ljud använder jag Stratan och stallmicen och i övrigt blir det Variaxen. Den har ju både akust- och resoläget som väl inte låter som riktig akustisk gitarr men kan låta bra i kombination med nån effektinställning på gitarrförstärkarn. Jag är helt nöjd med gitarren i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en Variax 500 som jag tycker är en härlig inspirationskälla, det är så kul att bara kunna byta instrument. Ljudmässigt är den också bra. Jag kopplar den till en Atomic 112-stärkare som jag monterat en Pod XT i.

Dessutom så är det häftigt att kunna koppla Variaxen till datorn med programvaran Workbench och "bygga" en egen gitarr...

OK, den är inte lika skön att spela på som min USA-strata. Men den är helt OK även ur den aspekten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en Variax 700 och jag är grymt nöjd. Gillar ljuden (utom 12-orna) och själva gitarren är mycket välbyggd. Halsen känns lite extra bred, och det tycker jag om. Dessutom följer det med en robust gigbag.

Den har blivit min nya första-gitarr. Funkar med eller utan Pod XT Liven.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har hört att det blir lite väl lång fördröjning när de emulerar 12-strängat, stämmer det?

Nja, jag tycker snarare att ljudet av oktavsträngarna blir lite konstigt när det är så stor transponering uppåt. Och de unisona strängarna låter mest som nåt chorus.

Att stämma om gitarren (virtuellt) går däremot bra, upp till en kvint upp eller ner tycker jag funkar helt ok.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena

Har i och för sig inte en Variax... men en Roland VG88. Lite liknande koncept men man får sätta på en midi mikrofon på sin befintliga gitarr för att få det att funka. Är mycket nöjd med den. Tex stratasimuleringen låter exakt som min Mexico strata, åtministone så likt att det verkligen är svårt att höra någon skillnad. De akustiska simuleringarna är ok men inte riktigt lika bra.

Kan kanske va ett alternativ om du redan har en gura du är nöjd med...?

// Klas

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena

Har i och för sig inte en Variax... men en Roland VG88. Lite liknande koncept men man får sätta på en midi mikrofon på sin befintliga gitarr för att få det att funka. Är mycket nöjd med den. Tex stratasimuleringen låter exakt som min Mexico strata, åtministone så likt att det verkligen är svårt att höra någon skillnad. De akustiska simuleringarna är ok men inte riktigt lika bra.

Kan kanske va ett alternativ om du redan har en gura du är nöjd med...?

// Klas

Tack för tipset! Fast jag ser att en VG88 kostar ungefär lika mycket som en Variax 700. Det var just det låga priset på Variax 300 som var så lockande. €375+frakt hos Musik-Service, t.ex.

Förutom kvaliteten på själva gitarren så är det väl bara avsaknaden av xlr-uttag (och därmed footswitch) som skiljer modellerna åt?

Såg för övrigt att det släpps en budgetvariant av den akustiska variaxen i sommar, Variax Acoustic 300.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det ett alternativ att köra Variaxen utan t.ex. POD XT Live? Förlorar man för mycket av poängen om man kör analogt?

Absolut inte. Jag har ingen pod. Kör den både genom stärkare eller rakt in i ljudkortet med vst-effekter. Fungerar hur som helst.

Jag tycker att det är viktigt att understryka att de akustiska gitarrerna låter väldigt trogna orginalet. Problemet är ju att emuleringarna är pizo mickar, vilket gör att det låter därefter. Vill man riktigt bra ljud i en akustisk så bör man ju micka upp den efter alla konstens regler.

De enda saker som inte låter "riktiga" eller nära nog så riktiga man kan få det är väl banjon, som ju är kul att leka med, men som inte går att förväxla med en riktig banjo, samt sitaren, som ju beskrivs som sitarliknande:) De ljuden är mest på lek, men med lite dist och effekter så är de kul de också. 😮

Redigerat av Egghuvud
Link to comment
Dela på andra sajter

Haken är att detta är en produkt som vänder sig till världens tråkigaste samling bakåtsträvare - gitarrister. Om det hade gjorts elgittarer på 1700-talet hade de varit de bästa gitarrerna som någonsin gjorts. Om ENGL had sparkat igång sin stärkarproduktion vid ca järnålder hade inget annat sålt idag. Du tror kanske att jag skämtar men förutom några få upplysta i bl a denna tråd så råder en ständigt pågående tillbakagång till den tid då man använde tarmar till strängar. Köp en Variax innan produktionen läggs ner för att den inte säljer tillräckligt bra. Glöm inte heller Workbenchen där Du kan sätta ihop dina alldeles egna gitarrer och bestycka dem vad för sound Du vill! Bara en sån fantastisk sak gör att den aldrig kan bli en storsäljare hos ett släkte som går med arschlet först in i framtiden/ dåtiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

De enda saker som inte låter "riktiga"  eller nära nog så riktiga man kan få det är väl banjon, som ju är kul att leka med, men som inte går att förväxla med en riktig banjo, samt sitaren, som ju beskrivs som sitarliknande:) De ljuden är mest på lek, men med lite dist och effekter så är de kul de också.  😉

Sitaren är väl modellerad efter en elektrisk sitar?

Typ en sån här: http://www.jerryjonesguitars.com/Master%20sitar.htm

Ljudet skiljer sig en hel del från en "vanlig" sitar och jag tycker Variaxen kommer nära.

Angående Variaxen har jag spelat in några sådana, både 500, 700 och basen. Mest impad blev jag av basen men gitarrerna lät bra dom med. Saknade "nånting" när jag jämför med en vintage-strata eller LP men dom lät absolut bättre än flertalet av dom Epiphones och Squiers som demoband i gymnasieåldern kommer dragandes med. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det piezo-micarna som plockar upp själva ljudet som emuleras? I så fall kan man väl byta ut dom vanliga micarna mot några bättre om man skulle vilja det! Plus halsen då så har man en perfekt gitarr!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en Variax Acoustic 700 som jag är helnöjd med, speciellt efter att även Workbench fungerar med den. Är väl ingen supergitarist och killen som spelar lead i bandet tycker att det är en "maskin" så jag håller med om att vissa gitarrister är konservativa.

Efter att ha mecklat lite med Workbench och "byggt" en ny tolva frågade jag honom och tjejen som sjunger i bandet hur de tycker att den lät och fick svaret "som en gitarr". Bra nog tycker jag.

Sen kan man ju debattera ihjäl sig om det låter exakt som ditt eller datt. Den fyller den funktion som jag var ute efter, jag har med mig en gitarr när jag är ute och spelar inte tre-fyra som behöver vara stämda etc.

Använder den Washburn som syns i min avatar nästan inte alls numera, vilket ju på sätt och vis är synd. Det är en bra gitarr det också.

Redigerat av berch
Link to comment
Dela på andra sajter

Har själv en Variax 300 tillsammans med en Pod XT Live. Tycker de flesta gitarrmodellerna låter bra. Har bland annat jämfört med en Gibson Les Paul och visst skiljer sig ljudet. De rena ljuden blir inte riktigt lika varma och distade ljud skiljer sig även d en hel del. En sak jag faktiskt haft problem med är att E-strängen låter lite ihåligt när man kör distade ljud liknande ACDC.

Har även haft problem någon gång med att gitarren byter gitarrmodell när man står och spelar. Så om man har ställt in den på att modulera en gibson les Paul så har den mitt i spelningen bytt till en annan modell. Om den då byter till en 12-strängad akustisk modell så låter d ju väldigt konstigt. Detta kan ju vara att jag inte uppdaterat firmwaren någon gång. Så detta kan ju line6 fixat på senare modeller.

Jag har kanske klagat lite väl mkt nu. Faktum är att jag är väldigt nöjd med variaxen och skulle inte byta den mot någon annan gitarr i den prisklassen.

En praktisk grej när man har den kopplad till pod xt liven är att man kan byta gitarr via poden. Om man har ett ljud sparat i poden som man alltid använder med en viss gitarrmodell så kan man genom att enbart byta ljud på poden också byta gitarrmodell. Denna inställningen sparas sedan i poden. I poden går det då också att spara hur hög tonen skall ställas på gitarren. Detta fungerar dock endast om man har den kopplad via nätverkskontakten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad beträffar firmware så tror jag att jag kan rekommendera en uppdatering av densamma för den som inte gjort det. Jag har en ganska tidig Variax 500, och när jag uppdaterade firmware så upplevde jag ett lyft ljudmässigt! Jag var inte förberedd på en sån förändring, trodde möjligen att det var någon teknisk patchning av nåt som det gällde, så jag har svårt att beskriva skillnaden, rent konkret. Det är naturligtvis dessutom en helt subjektiv upplevelse, men kan vara värd att notera...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...