Jump to content
Annons

Variax - vad är haken?


Signert

Recommended Posts

Annons

Det finns ingen anledning till att inte köpa en variax 300 om man har en studio. Jag kan tycka att den är ful som stryk, och bör inte ses live. Men i studio/replokals miljö med en repertoar som krävar variation finns det fan inget bättre! Jag har satt på lite tjockare strängar, justerat den och fan va bra det låter!

Jag spelar genom en tidig 70tals fender twin reverb och tycker att visst, min 20k tele låter ju bättre än tele modellerna min strata låter ju mer strata än variaxen, men det är ju för fan inte brusfritt på orginalen! Så jag säger. Köp KÖp KÖp..

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Har för några månaders sedan införskaffat en Variax 600 Sunburst.

Och jag kan säga att den faktiskt är snygg.

Kan med fördel visas på scen - no problem.

Ljuden är överlag bra. T o m de akustiska gitarrerna låter bra i rätt mix.

Banjon låter konstig men det tror jag beror mer på att jag inte vet hur man lirar banjo.

Den elektriska sitaren är grym att lira halvdistat solo på.

Min bas var trasig häromveckan.

Nöden är uppfinningarnas moder - jag stämde ner en av modellerna 12 band, mecklade lite med mickarna och kroppen i workbench och vips var blev min gitarr en bas. Var tänkt som en nödlösning tills ordinarie bas var tillbaks från verkstan.

Men det lät OK. Ordnade lite med nivåer och kompression och spelade upp demon för en polare (som är bassist) och väntade på kommentarer om basljudet.

Det kom inga.

Har inte bytt ut basgången ännu - och basen har jag haft hemma i två veckor nu...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Har inte haft min Variax 300 så länge men jag är helnöjd so far. Kör normalt på Squire-stratta 82 men den brusar som fasen. Som instrument är ju strattan mkt bättre men det finns nog en hel del att göra med själva Variax-instrumentet, tjockare strängar (har jag slängt på), intonering, hals/stall justering, bandbyte etc. Man har väl inte lagt ner så mkt på den varan till leverens.

Har just nu fastnat för några av telecaster-emuleringarna som jag gillar skarpt!

Kör nu rätt in i ljudkortet och använder virituella förstärkare och effekter och är nöjd!

Köpte, bye the way, härom veckan en GRETSCH G5235 Pro Jet (4.172 kr) till min son. Hade kollat ut modellen tidigare men när födelsedagen närmade sig fanns det inget ex på Börsen. Ringde på en måndag. Killen skulle kolla med agenten (Fender) i Holland. Ringer på tisdag och meddelar att det finns ett ex i Holland som kan komma om en vecka. Ringer sedan på torsdag och meddelar att gitarren är på plats. Snacka om snabb leverens! Sonens (okunniga) moder hämtar sedan gitarren som levereras till sonen på födelsedagen.

Det visar sig att den är noll justerad, skramlar och låter, strängarna känns gamla etc.

Lägger några timmar på att byta strängar, justera halsen, justera stallet och intonera. Vips en ny gitarr!

Förövrigt en skön bekantskap både estetiskt och ljudmässigt!

Kontentan:

Om man lägger ner lite jobb finns det ofta saker att förbättra.

En gitarr med slitna band kan efter bandslipning/byte låta som ett helt annat bättre instrument.

Så nu skall jag (snart) gå hem och lägga lite tid på min Variax!

Utseendet? Jag tycker faktiskt att den är fräck på samma sätt som en stratta, och tusen gånger snyggare än alla asfula motivlackade trettio-tusenkronors-yxor. men det är naturligtvis en smaksak! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det ingen som har något negativt att säga om den?

Om inte så blir det nog en beställning från Thomanns snart 😄. Har sett att jag kommer få ett studiebidrag på 10000 i sommar och eftersom jag inte behöver betala hyra så blir det en del över! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det ingen som har något negativt att säga om den?

Om inte så blir det nog en beställning från Thomanns snart 🙂. Har sett att jag kommer få ett studiebidrag på 10000 i sommar och eftersom jag inte behöver betala hyra så blir det en del över! 🙂

WTF? Varför ska du få studiebidrag på 10.000 för??? Ge mig! 😄😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska plugga distanskurs i juridik... och det bästa med distanskurser är att man inte har några krav på att vara någonstans, så jag kommer nog mest hänga på en massa festivaler i sommar. 😄🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Fick hem en Variax 500 Lefty från Thomann i veckan. 3500 totalt inklusive frakt. Med tanke på att den kostade dryga 8000 för inte så länge sen så får man ju vara rätt nöjd. Kör den via PodXT och kan inte klaga på ljuden. Tom dom 12-strängade låter OK i mix (om man inte kör med bends). Dock känns det som att Workbench är ett måste. Det få bli till nästa lön.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 7 månader senare...

Jag ska tala om vad som är haken med Variax. Jag har tidigare testat den akustiska varianten och nu även den senaste elektriska och jag är ordentligt besviken men framför allt obegripligt förvånad att ingen kommenterar att det infinner sig en väldigt tydlig latency med alla Variax modeller. Särskilt tydligt på de ljud som är transponerade, snedstämda eller oktaverade. Jag kan för mitt liv inte förstå att detta inte framkommit i de tester som jag läst i tidningar och som ändå ska föreställa vara proffesionella.

Jag har inga fler kommentarer. Jag lämnar denhär diskutionen i fullständig oförståelse.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tror att Variax är ett rent BLAJINSTRUMENT om jag får säga min mening, efter att ha lyssnat med gitarrister etc så framkommer det alltmer fakta om denna pryl som fullständigt oseriös, precis som i fallet med s.k. vst pluggar som försöker efterlikna pianon/flyglar, näe---purister avhåller sig från detta gissel!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

HiFi (oregistrerad)

Jag tycker att ljuden är ganska lika originalen men att gitarren inte var särskilt skön eller inspirerande att spela på. Sålde min efter att ha testat den in några veckor och är mycket mer nöjd med att ha separata gitarrer.

Men det är ju dyrare förstås.

Vänligen

A Eriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

Mein (oregistrerad)

Ahaaa! Tack! Jag ska egentligen vara riktigt missnöjd med min Variax istället för som nu - helnöjd. Då vet jag. 😱

Latencyproblemet: Jag skulle ha kollat upp den guran för det är fan inte nån latency att tala om på de jag spelat på. Upp till ett par ms är helt ok med tanke på att det är en emulerad signal. Line6 själva hävdar att det är noll och jag kan inte säga emot iom att jag har så jäkla svårt att höra en latency på noll till två ms.

För den som vill läsa om ömsom nöjda ägare alt. "Den låter jöö inte alls som min strata jag har haft i 30 år jöö. Jääla skit!" kan få sig lite rolig läsning bland testerna på harmony-central. 😆

/Mein

Redigerat av Mein
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 7 månader senare...
Är det ingen som har något negativt att säga om den?

Om inte så blir det nog en beställning från Thomanns snart 🙂. Har sett att jag kommer få ett studiebidrag på 10000 i sommar och eftersom jag inte behöver betala hyra så blir det en del över! 🙂

Jodå! Jag har haft akusic 700 och har inget att klaga på på den.

Jag har en 700 electric idag. Den funkar mycket bra till allt förutom när man spelar hårdare riff och Palm mutes. Så jag har med mig två guror på scen. En variax 700 som jag använder till nästan allt. Akustisk gitarr, 12:a, distade solospel, bas ( nedstämd en oktav med workbench), renare rock, funk, mm mm.

Men när jag ska spela hårdrock så byter jag ut den mot min Gibson Les Paul.

Problemet är att Piezomicken ger ett slags metaliskt missljud som framträder starkare desto mer dist man använder.

Är jag nöjd med den? svar ja. Synd bara att jag måste släpa två guror. Fast hade jag inte variaxen skulle jag ju behöva släpa minst 4-5 gitarrer.

Så jag tycker den räcker långt men inte hela vägen.

Skall man spela hårdrock och metall är det bättre att köpa en riktig gitarr, för allt annat ett kanonköp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en Variax 500.. den äger! Har haft den ca 1 år nu. Är riktigt nöjd med Strata- och LesPaul-ljuden. Perfekt i både studio som live.. köp!

Har samma men tycker att Stratan klingar ut alldeles för fort.

Som en snabb fadning i slutet.

Nu ska den ju emulera en strata som kortare sustain än andra gitarrer men den är för kort.

Men det låter iaf strata om det. Tycker att hela gitarren är suverän för vad den är. I studion är det kanon.

Har dock ett problem. Har en XT live som jag kör guran genom med nätverkskabeln och det har funkat klockrent tills nu.

I strata läget får gura ibland spelet och byter preset fram och tillbaka mellan Strata och Les paul???

Har bytt kabel uppdaterat det som går men det hjälper inte.

Nån som vet eller haft samma problem?

Edit:Kom på lite saker när jag läste tråden mer noggrant.

Latancy? Det har jag genom datorn och den är låg men rakt in i PA:t inget som jag känner men det känns så klart 100 ggr bättre att lira på en riktig gitarr och stärk.

Tycker att min 600 är si sådär. Den stämmer om sig som ingen annan gitarr jag har. Tror iof att det har med AC:n att göra men än dock så stämmer inte de andra gurorna om sig. Får för mig att det är en känslig och mjuk hals. Measuren ska vara samma som Startan men när jag kör med 010 str. känns de som gummiband i förhållande till min riktiga strata. Lite förvirrande faktiskt.

Själva spelkännslan på 600:an är åt Strata hållet. Den har lite tunnare hals.

Provade 300:an innan jag köpte 600:an, den kändes som sh*t! (elekroniken är densamma)

Har hört att man ska hålla sig borta från 500 serien. Line6 har dragit in dom! Varför vet jag inte.

Redigerat av 4Trax
Link to comment
Dela på andra sajter

Line6 kommer inom ett par veckor i september att introducera nya POD-X3 ($399) och POD-X3 live ($499).

Strax efter kommer deras nya förstärkarserie som är ett sammarbete med Bogner, de innehåller rör.

Dessa produkter + nån mer jag inte minns på rak arm är bekräftade och finns redan i butikernas listor.

Däremot ryktas det om nya modeller av Variax, eftersom vissa äldre modeller reas ut eller inte längre tillverkas.

Genom att noggrant studera foton som Line6 lagt ut som lite gratis genomtänkt hemlig marknadsföring, så har deras forumanvändare upptäckt några spännande ledtrådar.

Läs mer här:

http://line6.com/support//thread.jspa?thre...73&tstart=0

http://line6.com/support//thread.jspa?thre...52&tstart=0

Till Podarna ska det handla om nyutvecklad simuleringsteknik mm, inte återanvändning av Vetta/pod-xt som snart funnits i 6 år.

Dessutom 2 förstärkare samtidigt. (ev.rör samt tre ingångar) mm.

Spekulationerna angående deras features är många.

Det ska verkligen bli intressant att testa detta när det kommer! 😏

Redigerat av Magpie
Link to comment
Dela på andra sajter

Line6 kommer inom ett par veckor i september att introducera nya POD-X3 ($399) och POD-X3 live ($499).

Strax efter kommer deras nya förstärkarserie som är ett sammarbete med Bogner, de innehåller rör.

Dessa produkter + nån mer jag inte minns på rak arm är bekräftade och finns redan i butikernas listor.

Däremot ryktas det om nya modeller av Variax, eftersom vissa äldre modeller reas ut eller inte längre tillverkas.

Genom att noggrant studera foton som Line6 lagt ut som lite gratis genomtänkt hemlig marknadsföring, så har deras forumanvändare upptäckt några spännande ledtrådar.

Läs mer här:

http://line6.com/support//thread.jspa?thre...73&tstart=0

http://line6.com/support//thread.jspa?thre...52&tstart=0

Till Podarna ska det handla om nyutvecklad simuleringsteknik mm, inte återanvändning av Vetta/pod-xt som snart funnits i 6 år.

Dessutom 2 förstärkare samtidigt. (ev.rör samt tre ingångar) mm.

Spekulationerna angående deras features är många.

Det ska verkligen bli intressant att testa detta när det kommer! 😆

haha, de är ju helt rabiata i de forumet! Vad gör man inte för lite info..

Det verkar iaf vara en intressant produkt.

Nu ligger bogner risigt till bland de icke Line6 troende.

Jobbade på Musikaffär i stan när Line6 introducerades och alla kunder då menar jag alla fick haksläpp inkl. vi som jobbade.

Vi får väl se om de gör succe igen.......tvivlar faktiskt lite på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...