Jump to content
Annons

är du höger- eller vänsterhänt?


Michael

Recommended Posts

Skriver med vänster, använder en sax med höger, sked både och, samma gäller skruvmejsel skiftnycklar, hammare mm. Spelar gitarr till höger. Kan äta med pinnar med bägge händerna samtidigt. Så svårt att såga om jag är mest höger eller vänsterhänt. Alltid betraktat mig som vänsterhänt dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Annons
  • Svar 117
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

är en av de få (som jag känner till och träffat) trummisar som är vänster men använder höger ställning på setet. sitter alltså som vilken trummis som helst men skillnaden på att jag inte har armarna i "kors" utan har vänstern på hihaten. Gör så för att jag helt enkelt är för lat för att möblera om jag hamnar på nån annans set 🙂 har dessutom fördelen att jag får en lite mer "öppen" spel stil, men den kom på köpet 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Spelar vänsterhänt på bas, gitarr, sång? 😄

och höger / vänster på trummer, spelar med hihat och ride till vänster om mig. 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har nu lärt mig ordet ambidextriös - fascinerande...

Man kan testa om man är vänster- eller högerhänt genom att försöka slå fem tärningar med var hand. Den man klarar det med, det är man... Mest avslöjande test jag vet.

//:debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
pme (oregistrerad)

Det är en ganska intressant fråga för musiker. För en del instrument finns det vänster versioner. Någon som har sett ett vänster piano

eller vänster saxofon? Jag är högerhänt, men jag brukar medvetet försöka använda vänster. Och jag har även märkt att har bättre

fingerfärdighet på vänster hand trots att jag är högerhänt. Tex så har jag mycket lättare att röra lill-ringfinger oberoende rörelser med vänster än med höger. Tex vinkla ner lillfingret utan att ringfingret rör sig. Inte så lite irriterande ibland...

Link to comment
Dela på andra sajter

Är mestadels vänsterhänt, använder höger för datormusen, vänster för att skriva, höger spelar jag tennis med, hockey vänsterhänt, lika bra på båda fötterna med en fotboll, gitarrhalsen till vänster, fast kan vända på steken om jag vill utmana 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

En liten funderare!

Vilken hand använder du när du äter soppa? Vilken hand stoppar du in maten i munnen med när du använder gaffel?

Du kan inte mena att du inte känner till anledningen till att man har gaffeln i vänster hand? Det är för att använda kraften, i höger hand, till kniven.

Det måtte härstamma ifrån en tid då köttet var så ini helvete segt att fulla kraften av vänster hand inte orkade skära genom det 🙂

Jag är högerhänt, så för mig är höger liksom "ledhanden", den leder aktiviteten och vänster liksom kompar. Samma sak när jag äter, gaffel i höger och kniv i vänster, för höger är liksom ledarhanden även när man äter. Även på ap-fina middagar där man ska sitta och spela fin och kultiverad kör jag med gaffeln i höger. Det är aldrig nån som är ofin nog att påpeka, och skulle dom det så är det bara dra en "jag är vänsterhänt" 🙂

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har nu lärt mig ordet ambidextriös - fascinerande...

Man kan testa om man är vänster- eller högerhänt genom att försöka slå fem tärningar med var hand. Den man klarar det med, det är man... Mest avslöjande test jag vet.

//:debatt

Jag förstår inte det där. Att slå fem tärningar med vilken hand som helst, det kan väl verkligen alla som inte har någon form av funktionshinder? Det är ju lika lätt som att klia sig på hakan. Eller missförstår jag testet?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Koinurka (oregistrerad)
Hela 25% som är vänsterhänta?

de var mer än jag trodde

Med några hundra som svarat är det väl nästan en statistiskt fastställd benägenhet för studiosnubbars vänsterhänthet? När övriga befolkningen ligger på mindre än 10%.

Fast jag brukar i alla fall stolt skylta med min favorithand, så kan ju vara så att det är oproportionellt många av de som orkar rösta på sånt här som är lefty? Kanske t.o.m. oproportionellt många vänsterröstare? 😉

Vänster på allt förutom gitarr och diaboliska burköppnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)
En vanlig myt är att vänsterhänta är överrepresenterade bland konstnärliga människor...

Här ser vi att forumet har en majoritet av högerhänta - hur ska vi tolka det...? 😉

Även jag är högerhänt, men räknar mig ändå som någorlunda konstnärlig... 🙂

Vi är ju bara misslyckade bittra musiker...

De med framgång hänger inte på ett internetforum. 😉

😛

Link to comment
Dela på andra sajter

stereo (oregistrerad)

Om man spelar t ex gitarr så använder man ju mer den andra handen än vad man annars använder. Dvs som jag, som de flesta högerhänt fast jag kan göra saker med vänster lite men brukar inte. Men just gitarr, det är ju vänsterhanden som gör mest finlirsjobb.

Och det är åtm för mig inlärt i sena tonår. Hur kan man förklara det? Det betyder alltså att med träning och helst inte för sent, så kan man lära sig det mesta med även andra handen.

Redigerat av stereo
Link to comment
Dela på andra sajter

Om man spelar t ex gitarr så använder man ju mer den andra handen än vad man annars använder. Dvs som jag, som de flesta högerhänt fast jag kan göra saker med vänster lite men brukar inte. Men just gitarr, det är ju vänsterhanden som gör mest finlirsjobb.

Och det är åtm för mig inlärt i sena tonår. Hur kan man förklara det? Det betyder alltså att med träning och helst inte för sent, så kan man lära sig det mesta med även andra handen.

Jag har testat att vända gitarren och det går icket att spela. Tro mig. Prova själv. 🙂

Är högerhänt. Den man hälsar med. 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Är starkare och har bättre koordination med höger, spelar således handboll, pingis, badminton o.s.v med höger hand, använder även högern för jobb med verktyg som hammare och skruvmejsel.

Däremot skriver jag med vänster, äter med gaffel/sked i vänster hand..

Insåg att jag använder vänster för en del verktygsjobb oxå, beror på vad som är smidigast och vilken hand jag plockar upp verktyget med.. Klipper med både höger och vänster, vilket är mycket smidigt när man klipper naglarna till exempel 🙂

Kan inte se mig som ambidextriös dock, för jag har inte hundra procent koll på båda händerna, plus att jag fått för mig att riktigt ambidextriösa människor kan göra två olika saker med händerna oberoende av varandra, typ skriva noter med den ena och teckna med den andra. Eller nåt sånt...

Ser mig som vänsterhänt på grund av handen jag håller pennan i i alla fall. 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

När jag spelar gitarr är jag högerhänt.

MEN

När jag skriver, klipper, spelar luftgitarr är jag dock vänsterhänt...

skumt kanske, var väl min lathet som nybörjare på musikskolan i 10årsåldern som inte orkade stämma om. Eller min blyghet som gjorde att jag inte vågade säga till. Men jag vande mig snabbt å har väl funkat även om mitt gitarrspelande stannat på Johnny Ramone-stadiet men det funkar oftast fint i den musik jag gillar att spela.

Link to comment
Dela på andra sajter

chrillen (oregistrerad)

Jag var typiskt högerhänt fram tills för tio år sedan ungefär, innan dess kunde jag som någon uttryckte det "donera vänsterhanden till bättre behövande". Men jag fick en knäpp ide att jag skulle bli en bättre trummis om jag helt enkelt lärde mig att göra allt jag redan kunde med höger hand lika bra med vänster. Jag jobbar fortfarande på det och bland det svåraste jag vet är att borsta tänder med vänster fortfarande, men i övrigt spelar det idag nästan ingen roll. OM det hjälpte mitt trummspelande? Marginellt faktiskt, jag tyckte dock att rörligheten i vänster arm blev aningen bättre. Men om mina slag blev jämnare eller snabbare som var min önskan? Inte ett skit ☺️ det gick inte att ta någon genväg förbi det traditionella övandet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår inte det där. Att slå fem tärningar med vilken hand som helst, det kan väl verkligen alla som inte har någon form av funktionshinder? Det är ju lika lätt som att klia sig på hakan. Eller missförstår jag testet?

Nej, du missförstår nog inte testet. Jag menar att jag verkligen har svårare att göra nästan allting med vänster hand jämfört med höger; slå tärningar, slå i en spik, peta näsan, spela bordtennis. Provade i somras och nästan alla gångerna var det åtminstone minst en tärning som inte stannade på bordsskivan vid slagen med vänster hand.

Det finns dock en sak jag är bättre på med vänster hand! Ta ackord på gitarren - lika överlägsen med vänster hand, som jag är med höger hand att slå an strängarna med!

Så det är nog en träningssak?

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Läste i the Lancet eller liknande tidning en gång att man kan göra knäppa händerna-testet. Knäpp händerna och se vilken tumme som är överst. Är höger tumme överst och det känns som det mest naturliga sättet att knäppa händerna på, så är du högerhänt. Är vänster tumme överst är man vänsterhänt.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...
Björne9508 (oregistrerad)

Jag är vänsterhänt sedan slutet av juli 2011, då jag tränade om från högerhäntheten. Jag gör typ allt med vänster hand, men mina föräldrar tjatar ibland på mig om att använda höger hand eftersom jag "egentligen är högerhänt" men jag skiter i det. När jag använder kniv och gaffel är det dock lite variation:

När jag skär håller jag kniven i vänster hand och gaffeln i höger, men när jag "äter som vanligt", håller jag gaffeln i vänster. Jag är alltså vänsterhänt och brukar alltid "kasta" kniven och gaffeln mellan händerna, beroende på vilket som är bäst att hålla med vänster hand. Men jag vill säja att man har rätt att göra hur man vill, oavsett hänthet. Att inte kunna "hålla bestick rätt" är inget efterblivet handikapp! Fattar inte varför man ansåg det förr i tiden, och man tvingade "handikappade" att vara utan mat! Hoppas de där plågoandarna har dött om ett år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är vänsterhänt sedan slutet av juli 2011, då jag tränade om från högerhäntheten. Jag gör typ allt med vänster hand, men mina föräldrar tjatar ibland på mig om att använda höger hand eftersom jag "egentligen är högerhänt" men jag skiter i det. När jag använder kniv och gaffel är det dock lite variation:

När jag skär håller jag kniven i vänster hand och gaffeln i höger, men när jag "äter som vanligt", håller jag gaffeln i vänster. Jag är alltså vänsterhänt och brukar alltid "kasta" kniven och gaffeln mellan händerna, beroende på vilket som är bäst att hålla med vänster hand. Men jag vill säja att man har rätt att göra hur man vill, oavsett hänthet. Att inte kunna "hålla bestick rätt" är inget efterblivet handikapp! Fattar inte varför man ansåg det förr i tiden, och man tvingade "handikappade" att vara utan mat! Hoppas de där plågoandarna har dött om ett år.

Välkommen till studio-forumet. Själv är jag högerhänt. Skön bump btw. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Björne9508 (oregistrerad)

Vänster, men spelar gitarr som en höger

Spelar också gitarr med högerhandsgitarr, det spelar ju ingen roll om det är höger- eller vänsterhandsgitarr, båda händerna måste ju ändå jobba lika mycket; 1 hand spelar man "vanligt" med, den andra handen måste användas för att knäppa in ackord.

Ibland får man anpassa sej lite efter högerhäntheten. Många v-hänta klagar på att saxar är svåra att använda, de är fan inte svåra att använda, man kan använda dem med vänster hand även om de är för högerhänta, jag ska visa er om vi ses nån dag! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Björne9508 (oregistrerad)

Jag är högerhänt men äter som en vänster med gaffeln på högersida. Har träffat en vänster som äter som en höger gaffeln på vänster. Jag är också dubbelfotad om jag spelar t.ex fotboll, var före detta högerfotad med.

Spelar ingen roll om du är högerhänt eller vänsterhänt, du har ändå rätt att hålla gaffeln i höger hand. Att hålla kniv och gaffel "tvärtom" är okej, det är inte "vänsterhandssätt", det är "högerhandssätt" också; jag har sett jättemånga högerhänta hålla gaffeln i höger hand p.g.a. svårigheter med att hålla den med vänster. Du får hantera bestick hur du själv vill, oavsett om du är vänsterhänt eller högerhänt.

Kan säja att jag är v-hänt och jag håller gaffeln i höger hand när jag skär med vänster, men annars dock gaffeln i vänster.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...