Jump to content
Annons

hur får alla allt att låta så bra?


beat mastern

Recommended Posts

Annons
  • Svar 83
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Det undrar jag också... En betongblandare låter bättre mixad än mina alster?

skönt att inte vara ensam 😆

Du är absolut inte ensam, så känner jag ibland också. 😳

om det kan bli så för dalbacken så är jag inte ensam, då är det många som har detta problem 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Det undrar jag också... En betongblandare låter bättre mixad än mina alster?

skönt att inte vara ensam 😆

Du är absolut inte ensam, så känner jag ibland också. 😳

om det kan bli så för dalbacken så är jag inte ensam, då är det många som har detta problem 😄

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Äh, det hela handlar om bra presets på pluggarna 😄

ajaj... Jag skulle nog bestämt vilja hävda motsatsen. först och främst presets till vad? Det krävs det ju att man ställer iordning reglage och parametrar för ändamålet, inte bara one size fits all, för det som ska behandlas är inte alltid identiskt.

Sen tränar man ju öronen mer om man tränar på att ratta fram rätt själv än att mangla sönder något med en preset som inte passar till det man arbetar med.

Link to comment
Dela på andra sajter

beat mastern, jag förstår att du använder Cubase. Om du vill kan jag göra en liten låtsnutt i ett Cubase-projekt som du kan ladda hem från den här tråden. 😄 (Återkommer med filen, tänkte att jag kör bara med gratispluggar så att du kan få samma sound och förstå idéen)

Där kan du då se ett exempel på inställningar som kan vara bra att köra med för att få upp volymen lite. 🙂

Hojta till om du är intresserad

Mvh / djonas

Edit: BTW kolla in Majkens sida för fler tips. Han arrangerar kurs i Cubase oxå. 😮

Redigerat av djonas
Link to comment
Dela på andra sajter

men seriöst, vad ska jag satsa på:

1. att gå kurs i cubase

2. att starta prenumeration på musik magasinet

3. att gå kurs i inspelning/mixning

Framförallt ska du satsa på att experimentera så mycket som möjligt. Jisses, du är ju bara 13 bast, du kan ju inte jämföra dig med de som har 10-20 års mer erfarenhet av musikproduktion. Att ha teoretisk kunskap är viktigt, men då har du ändå bara kommit 10% av vägen. Resten ligger enbart i erfarenhet och ett tränat öra.

Så vad jag tycker du ska satsa på är att läsa grunderna i hur frekvenser och dynamik fungerar, dvs hur du använder EQ och kompressor tex. för det är det mest relevanta egentligen.

Sen bör du skaffa dig bra lyssning om du inte redan har det. Har du inte råd med monitorer så köp ett par bra hörlurar, ett par AKG K240 borde du kunna få för en femhundring begagnat. Det är framförallt viktigt för att kunna lära sig lyssna. Om du hör alla frekvenser klart och tydligt så är det mycket lättare att lära sig vart de finns och vad du kan göra med dem.

Sätt dig ner med ett inspelat material, ditt eget eller någon annans, helst då med många olika instrument. Lek sedan med EQ och kompressor på de olika spåren. Sätt en EQ med en smal kurva på tex en virvelkagge och dra den över frekvensspektrat, lyssna efter vad som ligger var och hur dina förändringar påverkar ljudet. Det är en sak att läsa sig till saker men en annan att faktiskt uppleva hur det funkar i praktiken.

Samma sak gäller inspelning. Satsa gärna på en bra mic eftersom du inte har så mycket pengar. Använd den micen till att micka upp allt möjligt och prova dig fram hur saker och ting låter när du placerar micen på olika ställen i olika vinklar. Testa hur det påverkar ljudet.

Jag vet inte hur haj du är på engelska, men det finns mycket teoretiska kunskaper att hämta ute på nätet. Computer Music har en hel del vettiga guider tex.

http://www.computermusic.co.uk/tutorial/features.asp

Sedan har ju Studio sin inspelningsskola som om än inte så djupgående har en hel del vettiga tips. De ska ju även börja med en skola i mixning nu, så en prenummeration på studio kan ju vara vettigare än MM om du inte redan har en.

Men som sagt, öva öva öva.

Jag har en hel del teoretisk kunskap om inspelning och mixning, men det är inte förrän det senaste året som jag egentligen börjat leka med det på allvar själv, och jag märker hur enormt mycket man utvecklas av att praktisera kunskaperna. Även om jag fortfarande suger så har jag kommit en bra bit tycker jag.

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag råder dig att Jobba med arret i första hand.

Sedan börjar du jobba med kompressor och eq.

Eftersom kompressor och eq är dom effekter som

ger din produktion det lilla extra. 😄

mvh

Sonefors

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssna mycket på det du gjort, analysera. Lyssna på andra demos, lyssna på goda och mindra goda råd, ha tålamod. Jobba på! 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag tror att många väljer samplingar som låter för jävligt, och då tycker jag att man ska börja där till o börja med. Välj bra kvalitet på de instrument/ljud som du ska ha på låten, en eq kan göra bra saker bättre som sagt. Grundljudet är viktigt. Sen beror det helt enkelt på erfarenhet, men vissa saker är viktiga oavsett erfarenhet. Man kan inte mixa särskilt bra om man sitter mitt i natten och mixar i skitiga hörlurar. Akustiken är också viktig om man vill höra det som verkligen passerar högtalarna. Köp ett par bra monitorer, det är väldigt viktigt. Vilka effekter man använder är väldigt viktigt också. Om du använder pluggar så måste du ta reda på vad proffsen använder och se till att ha liknande grejor, om du har råd. Kom ihåg att lyssna på vad t.ex din Eq gör med ljudet. Kanske en annan eq låter bättre? Det var inte allt som jag hade på hjärtat, men jag skrev utifrån egen erfarenhet.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Glöm allt vad datorer och bandspelare heter. Öva på ditt instrument om du vill göra musik! Öva ofta, varje dag. Det finns inga genvägar. Datorer gör inte seriös musik, det gör du själv eller tillsammans med andra medmusiker.

Sedan är det bra om du hittar inspelningsknappen på nån apparat också, men det har du ju redan fixat.

De som skickar in här har oftast x antal års erfarenhet. Glöm inte det.

😱

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

jag kommer inte enns i närheten av de flästa här på forumet 😉

Mitt tips:

Öva mkt. Öva ännu mer. Öva lite till. Lyssna på mkt musik, gärna väldigt olika stilar. Spela mkt musik. Och sisst men inte minst: Öva lite till...

Du har inte hållit på så länge än, beat-&-spam-mastern, så du får helt enkelt lugna dig tills du har blivit bättre. Det kommer! Det handlar bara om att öva o öva o öva lite till...

Övning ger erfarenhet: erfarenhet ger (oftast) bra resultat 😉

Ha det fint

.Viktor

EDIT: Ser nu i efterhand att allt som jag skrev har folk redan svarat på, men men... 😏

Redigerat av ViktorDenStore
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Glöm allt vad datorer och bandspelare heter. Öva på ditt instrument om du vill göra musik! Öva ofta, varje dag. Det finns inga genvägar. Datorer gör inte seriös musik, det gör du själv eller tillsammans med andra medmusiker.

Sedan är det bra om du hittar inspelningsknappen på nån apparat också, men det har du ju redan fixat.

De som skickar in här har oftast x antal års erfarenhet. Glöm inte det.

😏

:musik

Jag håller med till fullo, det finns många som tror att det är en genväg att "göra musik" på dator och att man då "slipper" mödan att lära sig spela ett instrument ordentligt.

Enligt min erfarenhet finns det bara en genväg till musiken och den består i att lära sig spela riktiga instrument (varav minst ett ackordinstrument), inte köra med några halvmesyrer på datorn.

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp, öva, öva, öva, öva, öva, öva, öva. Så är det. Ett sätt sådär i början är att härma, alltså andra instrumentalister eller sångare beroende på vad man nu håller på med. Man lär sig förhoppningsvis olika tekniker etc. Med tiden hittar man "sin egen stil". :rolleyes: Det är så sant som Farbror Barbro en gång sade; Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet, då rå´. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Jag som inte är särskilt bra på något instrument (har dock grundläggande kunskaper i allt), är fortfarande en seriös artist. Så det är ett jävla skitsnack att man inte kan göra seriös musik på datorn (det är 2006 - vakna!) Jag håller med i den utsträckningen att det kan vara bra att vara förtrogen med ett ackodinstrument, så man vet vad som låter bra med vad - men det lär man sig genom att hålla på med datorn också om man vill. Musik handlar om kommunikation, inte övermod på ett instrument. Med hjälp av datorn kan du få till ett helt arrangemang; programera trummor, bas, och div synthar. Det enda som kan vara svårt att återskapa med endast digital teknik är ett trovärdigt gitarrljud.

Å sen beror det heeeeeeelt på vad exakt du är ute efter och vad du vill göra förstås!

Edit: Om du enbart vill ha musik som hobby lyssna på Rainydays. Om du vill sikta längre, gå även utbildningar i musikrelaterade ämnen. Kombinera för bästa möjliga effekt.

Redigerat av Kricke
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...