Jump to content
Annons

hur får alla allt att låta så bra?


beat mastern

Recommended Posts

hm, jag är la minst 10 år äldre än dig och allt som oftast lika piss över ljudet. Har hållt på med musik i snart 5 år... jag undrar varje dag varför jag inte upptäckte att jag älskade att pyssla med det här redan i din ålder! Då hade man ju varit riktigt jävla grym idag! 🙂 Tålamod!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 83
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

aha..... 😄

Så det är därför....!!! 😉

edit: förtydligande:

...som mina låtar inte låter nå vidare i inspelat skick....

Redigerat av Pelle Rylander
Link to comment
Dela på andra sajter

men seriöst, vad ska jag satsa på:

1. att gå kurs i cubase

2. att starta prenumeration på musik magasinet

3. att gå kurs i inspelning/mixning

Skippa Musikermagasinet, det är mest annonser och reviews på ny utrustning.

Skaffa ett par svinbra monitorer och lite öron-skölj istället 😄 .. sen är det bara att plöja igenom CD-skivor med dina favoritartister och lyssna in sig på monitorerna.

Efter de börjar den långa vandringen med att lära sig EQ, kompressor och allt annat som hör till subjektiv ljudmanipulering till.

Ett tips jag kan ge dig är att läsa så mycket artiklar om musikteori, ljudlära som möjligt.

Det är en oerhörd känsla att kunna skapa ett virtuellt rum med diskret effekter baserat på hur det faktiskt låter i verkligheten och inte så snyggt många tillverkare av effektenheter tror att verkligheten låter.. 😄

Det svåra i pepparkakan är att omsätta det du hör till något som andra bara ska tolka...

..och det är inte enbart en (1) parameter som göra den där sista lilla skillnaden mellan HIT eller SHIT

Lycka till

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar börja med basslinga och trummor i en loop sen fylla på med ett bakrundsljud som färgar lite. Jag pillar och letar fram inställningar på syntarna tills loopen låter tajt.

Är rätt ny på att få till bra sound, har hållt på i ca 2 år med Reason och har vägrat använda färdigsamplade syntar och lärt mig från grunden, och nu har det släppt. Det är omöjligt att ge dig konkreta råd för det kan vara många olika anledningar till att det inte låter så bra som du vill, men haka inte upp dig på det för du upptäcker vad som funkar för dig när du håller på. Envishet och stor kärlek till musik är helt rätt inställning, att du hör om det låter skit eller bra är ju också ett plus 😄 . Talang i någon form är en stor fördel för att inte tröttna och ge upp, men vill du så går det till slut.

Redigerat av Henkera
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Jag som inte är särskilt bra på något instrument (har dock grundläggande kunskaper i allt), är fortfarande en seriös artist. Så det är ett jävla skitsnack att man inte kan göra seriös musik på datorn (det är 2006 - vakna!) Jag håller med i den utsträckningen att det kan vara bra att vara förtrogen med ett ackodinstrument, så man vet vad som låter bra med vad - men det lär man sig genom att hålla på med datorn också om man vill. Musik handlar om kommunikation, inte övermod på ett instrument. Med hjälp av datorn kan du få till ett helt arrangemang; programera trummor, bas, och div synthar. Det enda som kan vara svårt att återskapa med endast digital teknik är ett trovärdigt gitarrljud.

Å sen beror det heeeeeeelt på vad exakt du är ute efter och vad du vill göra förstås!

Edit: Om du enbart vill ha musik som hobby lyssna på Rainydays. Om du vill sikta längre, gå även utbildningar i musikrelaterade ämnen. Kombinera för bästa möjliga effekt.

Jag håller inte med dig ALLS!!

Det är en sak att sitta och komponera sin musik vid´datorn där du lätt kan ändra tonhöjd,transponera skalor, redigera ett fel med ett knapptryck osv. Det är en helt annan sak att sitta i en studio med riktiga musiker.

Den stora skillnaden mellan en seriös musikskapare och en hackermusiker är att den seriöse allt som oftast både kan hantera ett instrument OCH en dator medans hackermusikern blir handlingsförlamad vid ett strömavbrott!!

Med detta menar jag inte att de som sysslar med trance och elektronisk musik skulle vara mindre begåvade, bara att de har tagit den lätta vägen istället för den lååånga dammiga grusvägen som de flesta av oss faktiskt gjort.

Link to comment
Dela på andra sajter

tråden handlade väl om hur "ni får det att låta så bra"...

tja, det inte speciellt mycket om vare sig teknisk skicklighet på instrumentet, eller enorma kunskaper om redigering i sequencerprogram.

det handlar om att lära sig att lyssna, vilket är något som tar väldigt lång tid. när man lärt sig lyssna så har man förutsättningar att få enkla arrangemang att låta lysande. -några bra effekter behöver förståss inte skada.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du lagt upp nåt du gjort under demoinspelningar? Där får du direkt tips till åtgärder för förbättring!

Aldrig nån som svarar när man lägger upp där, så man blir ju ganska så trött på att ens försöka igen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Den stora skillnaden mellan en seriös musikskapare och en hackermusiker är att den seriöse allt som oftast både kan hantera ett instrument OCH en dator medans hackermusikern blir handlingsförlamad vid ett strömavbrott!!

Med detta menar jag inte att de som sysslar med trance och elektronisk musik skulle vara mindre begåvade, bara att de har tagit den lätta vägen istället för den lååånga dammiga grusvägen som de flesta av oss faktiskt gjort.

Den där musikern som både kan hantera flera instrument OCH hantera en dator, som kan skriva ett stort arr för orkester och sitta med musiker i studion - men ändå väljer den "lätta vägen" att spela alla instrument själv och spela in elektroniskt på datorn....

Definierar du denna person som seriös musikskapare eller som hackermusiker?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vissa här kanske ska se över sin attityd ett snäpp.

Enligt mig så skal man inte behöva sitta i en studio, och plågas, bara för att få bli kallad musiker. Det är rätt trångsynt. Sen om man är bra eller inte är subjektivt.

Redigerat av Strukt
Link to comment
Dela på andra sajter

drok (oregistrerad)

Glöm allt dravel om att öva på instrument, om du inte ska bli Yngwie Malmsteen förstås.

Ska du mecka hip hop beats i datorn är det datorn du ska öva på.

Träna kompressor, öva equalizer, sno arr, härma mixar.

Räkna med att det tar lång tid innan det låter bra - datorn ger inte mycket gratis vad gäller kunskap och skicklighet, det får du nöta in själv.

Du gjorde din första låt nyss? Då säger jag att du har flera år kvar av flitigt övande innan det kommer låta pro.

Link to comment
Dela på andra sajter

I mitt fall har det i första hand handlat om att jag har lärt mig härifrån vad man kan testa. Fick upp ögonen för eq och kompressorer etc. Sedan så kommer det vanliga, öva och lyssna. Det viktigaste för mig har nog varit att lyssna. Att ha "bra ljud" är ju en smaksak. Det ljudet som jag gillar kanske andra inte gör, men man får samtidigt tänka lite på att för att sticka ut så bör man ha ett eget sound. Själv så bygger jag mycket av mina låtar på egentligen ganska tattiga ljud som jag bara råkar gilla, framförallt trumljuden jag använder är extra dåliga oftast. Grejjen är ju vad du gör av det sen, det är ju det allt handlar om. Ett "dåligt" ljud kan fungera bra i rätt sammanhang. Så det är en grej man måste lära sig.

Vidare så tror jag man verkligen måste bestämma sig för att man ska bli jävligt bra. Det triggar en till att slipa sina öron, och det är de viktigaste verktygen i detta sammanhanget. Du bör inte lyssna bara på den genren du jobbar i, utan även annat som kan hjälpa dig på vägen. Jobbar du mycket med dansant elektronisk musik och gillar trummor, lyssna då på andra genrer där just rytmerna har stor betydelse. Tänk utanför lådan. Lyssna på klassisk musik, lär dig hantera uppbyggnader. Finns OTROLIGT mycket att lära. Jag kommer nog aldrig se mig som självlärd, jag lär mig nya saker varje gång jag gör en låt. Hittar nya vägar. Själv tycker jag nog att den dagen då man känner sig fullärd, då kan man lägga av, för då kan man inte komma längre själv. Tekniken och ljudvärlden kommer dock alltid att utvecklas, så då man själv står still, rusar världen ifrån en. Utvecklas utvecklas utvecklas. 😎

Massa svammel, men jag hoppas att någon orkade bry sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet att dom flesta som jobbar hårt och inte ger upp brukar komma dit dom vill förr eller senare.. (ibland kan det ta lååång tid) av egen erfarenhet vet jag att ingenting är omöjligt. Vi har alla mer eller mindre förutsättning för att lyckas och varje enskild individ måste hitta sin "egna" väg och koncentrera sig på det man har bestämt sig för.

För att komma till sitt mål gäller det bara att focusera sig en aning, det går snabbare än vad man kanske tror och det är en väldig lång och jobbig uppförsbacke. Om man inte väljer att gå upp för backen så lär du också ha spagetti ben resten av livet.

så hur får man det att låta bra egentligen?

Jag skulle säga: Tålamod och koncentration kanske?

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt utan att vara partisk skulle mina tips vara:

1. Köp Studios inspelnings-special

2. Köp Studios Cubase-special

3. Se till att du har alla nummer av Mixologin

😉

/Majken

a040.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt utan att vara partisk skulle mina tips vara:

1. Köp Studios inspelnings-special

2. Köp Studios Cubase-special

3. Se till att du har alla nummer av Mixologin

🙁

/Majken

...och jag som trodde att det var förbjudet att göra reklam? 🙂

Nä, det är en bra idé som fän! 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Genväg nummer 1 : Köp BRA monitorer

Genväg nummer 2 : Optimera ditt rum för mixnings

Alternativ till Genväg nummer 2 (Längre process): Lär dig ditt rum

Sedan är det mest övning , lyssning , kopiering om och om igen tills man hittar sin egna grej.

Själv tycker jag nog att den dagen då man känner sig fullärd, då kan man lägga av, för då kan man inte komma längre själv.

Som tur är kommer den dagen alldrig att komma då man alltid kan lära sig ett nytt instrument , en ny musiktstil , ett nytt program m.m m.m 😆

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag som inte är särskilt bra på något instrument (har dock grundläggande kunskaper i allt), är fortfarande en seriös artist. Så det är ett jävla skitsnack att man inte kan göra seriös musik på datorn (det är 2006 - vakna!) Jag håller med i den utsträckningen att det kan vara bra att vara förtrogen med ett ackodinstrument, så man vet vad som låter bra med vad - men det lär man sig genom att hålla på med datorn också om man vill. Musik handlar om kommunikation, inte övermod på ett instrument. Med hjälp av datorn kan du få till ett helt arrangemang; programera trummor, bas, och div synthar. Det enda som kan vara svårt att återskapa med endast digital teknik är ett trovärdigt gitarrljud.

Å sen beror det heeeeeeelt på vad exakt du är ute efter och vad du vill göra förstås!

Edit: Om du enbart vill ha musik som hobby lyssna på Rainydays. Om du vill sikta längre, gå även utbildningar i musikrelaterade ämnen. Kombinera för bästa möjliga effekt.

Jag håller inte med dig ALLS!!

Det är en sak att sitta och komponera sin musik vid´datorn där du lätt kan ändra tonhöjd,transponera skalor, redigera ett fel med ett knapptryck osv. Det är en helt annan sak att sitta i en studio med riktiga musiker.

Den stora skillnaden mellan en seriös musikskapare och en hackermusiker är att den seriöse allt som oftast både kan hantera ett instrument OCH en dator medans hackermusikern blir handlingsförlamad vid ett strömavbrott!!

Med detta menar jag inte att de som sysslar med trance och elektronisk musik skulle vara mindre begåvade, bara att de har tagit den lätta vägen istället för den lååånga dammiga grusvägen som de flesta av oss faktiskt gjort.

Det jag reagerade på var argumentet att man inte kan göra riktig musik med hjälp av en dator. För det kan man, vilket du också skriver... Att kunna spela ett instrument är inte samma sak som att komponera/programmera musik. Det är dock två olika vägar för att nå sitt mål. Det är ju ändå resultatet som räknas i längden.

Jag är glad att jag valde den lätta vägen - man är väl inte dum eller? 😠

Fast å andra sidan så kan jag instrument nu, och det tar ju visserligen ett tag också. Men nu så har jag koll på både den digitala och "instrument" världen, vilket är dubbelt så bra istället för att bara inrikta sig på en sak.

SÅDEEESÅÅ! HA! 😠

Redigerat av Kricke
Link to comment
Dela på andra sajter

Fruppe69 (oregistrerad)
hej. jag undrar hur alla lyckas få sina låtar att låta så bra? jag kommer inte enns i närheten av de flästa här på forumet 😳

Börja från början!

Sitt inte med begränsade program, lär dig inte ett budgetprogram utan och innan eftersom du förr eller senare behöver byta upp dig till något som låter bättre.

Skaffa ordentliga grejer, helt enkelt. Cubase, Waves, sånt.

Arret är viktigare än mastring.

Se till att alla ljud har en given plats i ditt beat. Skala bort allt som inte bidrar till svänget och för låten framåt.

En grundregel är att less is more, och att nybörjare alltid slänger in för mycket i arret.

Mixning och effektläggning är inte precis raketforskning.

Om du fattat grundläggande tekniker, som att det är bättre att skära med eqn istället för att lägga till, att snärtiga ljud ska komprimeras med slö attack - och så vidare, läs mer här och på andra ställen på nätet... - så klarar du också få till ett fett ljud.

Mastring är överreklamerat. Se till att du ligger på en rimlig nivå genom att ha en lätt arbetande L2:a (maximizer) på mastern. Resten ska du fixa i mixen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fruppe69 (oregistrerad)
Bra tips till en 13-åring som antagligen har mindre i månadspeng än vad du gör slut på en vanlig kväll på krogen

Ja, instämmer i att tipset är bra.

Ingen idé att börja med mindre.

Har du några tips?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen idé att börja med mindre.
Det där med konkreta tips och värdefull information är verkligen din grej...

Är det verkligen idé att skaffa lilla Cubase SX? Han kan väl skaffa Nuendo och Sequoia.

Varför ska han börja med Wavesplugins? Varför inte be 13-åringen köpa outboard? 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Fruppe69 (oregistrerad)
Ingen idé att börja med mindre.
Det där med konkreta tips och värdefull information är verkligen din grej...

Är det verkligen idé att skaffa lilla Cubase SX? Han kan väl skaffa Nuendo och Sequoia.

Varför ska han börja med Wavesplugins? Varför inte be 13-åringen köpa outboard? 😠

Om inte du har några tips att bjuda på, utan mest vill tjafsa så kan du ju skicka ett nytt drygt pm.

7. Håll dig till ämnet.

Du måste hålla dig till ämnet när du startar en ny tråd i ett forum, eller när du gör ett inlägg i en existerande tråd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är lite halvkul att läsa igenom den här tråden fucktiskt...

😳

Nä, men gör bara musik och mekka med den. Rom byggdes inte på en dag. Så är det bara.

Efter 2 år så har jag bestämt mig för att prenumenera på studio. Det visade sig vara en bra gärning. Mkt hjälp där i "få de att låta bra" frågan. Så gäller d att när man inte har inspiration till någon melodi, hiphopbeat, poplåt, technobalja... att sätta sig ner med något gammalt o skruva på varje ljud och lära sig allt möjligt...

öhm.. nubbe blir d nu...

KRAM på er.

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Det är lite halvkul att läsa igenom den här tråden fucktiskt...

:rolleyes:

Nä, men gör bara musik och mekka med den. Rom byggdes inte på en dag. Så är det bara.

Efter 2 år så har jag bestämt mig för att prenumenera på studio. Det visade sig vara en bra gärning. Mkt hjälp där i "få de att låta bra" frågan. Så gäller d att när man inte har inspiration till någon melodi, hiphopbeat, poplåt, technobalja... att sätta sig ner med något gammalt o skruva på varje ljud och lära sig allt möjligt...

öhm.. nubbe blir d nu...

KRAM på er.

Snälla Frekvens - kan du inte skriva på korrekt svenska, det är jättejobbigt att läsa din inlägg när du skriver så dåligt.

Det vore fint om Fruppe och Linus kunde göra upp via PM isället för att ta sina snorunge-diskussioner på forumet.

Hej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...