Jump to content
Annons

hur får alla allt att låta så bra?


beat mastern

Recommended Posts

En grej man kan göra (som jag brukar göra) är att lyssna på en låt jag tycker har ett bra ljud, och helt enkelt kopiera det. Försöka få till ett så likt ljud som möjligt.

Mixtra med effekter (gratis från kvr) på sunkiga instrument (tänk casio och gratis midi från kvr) samt några gratis trumljud. Vipps har du grymmaste ljudet!

Just ja ladda ner alla dyra program, typ cubase soundforge osv..

KÖP INGET! Du behöver inte ens en bra mick! Det räcker med en shure för 200:- (se på sophie rimheden). Behöver du absolut en grym mick så köp SP B1 för 900:-

Det räcker även att ha ett soundblasterkort i datorn. Ladda bara ner rätt asiodrivrutiner så löser sig allt vad latency heter.

När du ska mixa är det bara att lyssna på någon proffsig listetta och sedan mixa det så det låter likadant (eqa allt dvs). Sedan om din låt låter ungefär som din reflåt så är du klar. Då spelar det ingen roll om du mixar med ipodsnäckor eller med dyra monitorer. Du mixar ju efter referens..

Sen så glöm alla jävla instrument! Progga allt midi. Du behöver inte ens ett midikeyboard. Det är bara att rita dit tonerna med musen. Ändra lite velocity och greja runt lite så låter det naturligt (om nu naturligt är något du vill åt, det kan ju låta grymt med värsta matematiskt uträknade svänget!).

Öva inte ett skit på instrument. Alla som hävdar att enda vägen till ett bra ljud är att ha gått på musikskola och övat skalor i 20 år är bara avundsjuka för att dom lagt ner all denna tid helt förgäves.

Dom kan ju sitta där och spela på sina jävla les paul i sina studios och göra hissmusik så kan vi prodda 10 hits i veckan på macbooken och gå ut och ta en öl och dansa till dom på kvällarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 83
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Mixtra med effekter (gratis från kvr) på sunkiga instrument (tänk casio och gratis midi från kvr) samt några gratis trumljud. Vipps har du grymmaste ljudet!

Just ja ladda ner alla dyra program, typ cubase soundforge osv..

KÖP INGET! Du behöver inte ens en bra mick! Det räcker med en shure för 200:- (se på sophie rimheden). Behöver du absolut en grym mick så köp SP B1 för 900:-

Det räcker även att ha ett soundblasterkort i datorn. Ladda bara ner rätt asiodrivrutiner så löser sig allt vad latency heter.

[...]

Sen så glöm alla jävla instrument! Progga allt midi. Du behöver inte ens ett midikeyboard. Det är bara att rita dit tonerna med musen. Ändra lite velocity och greja runt lite så låter det naturligt (om nu naturligt är något du vill åt, det kan ju låta grymt med värsta matematiskt uträknade svänget!).

Öva inte ett skit på instrument. Alla som hävdar att enda vägen till ett bra ljud är att ha gått på musikskola och övat skalor i 20 år är bara avundsjuka för att dom lagt ner all denna tid helt förgäves.

Dom kan ju sitta där och spela på sina jävla les paul i sina studios och göra hissmusik så kan vi prodda 10 hits i veckan på macbooken och gå ut och ta en öl och dansa till dom på kvällarna.

Word. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

En grej man kan göra (som jag brukar göra) är att lyssna på en låt jag tycker har ett bra ljud, och helt enkelt kopiera det. Försöka få till ett så likt ljud som möjligt.

Mixtra med effekter (gratis från kvr) på sunkiga instrument (tänk casio och gratis midi från kvr) samt några gratis trumljud. Vipps har du grymmaste ljudet!

Just ja ladda ner alla dyra program, typ cubase soundforge osv..

KÖP INGET! Du behöver inte ens en bra mick! Det räcker med en shure för 200:- (se på sophie rimheden). Behöver du absolut en grym mick så köp SP B1 för 900:-

Det räcker även att ha ett soundblasterkort i datorn. Ladda bara ner rätt asiodrivrutiner så löser sig allt vad latency heter.

När du ska mixa är det bara att lyssna på någon proffsig listetta och sedan mixa det så det låter likadant (eqa allt dvs). Sedan om din låt låter ungefär som din reflåt så är du klar. Då spelar det ingen roll om du mixar med ipodsnäckor eller med dyra monitorer. Du mixar ju efter referens..

Sen så glöm alla jävla instrument! Progga allt midi. Du behöver inte ens ett midikeyboard. Det är bara att rita dit tonerna med musen. Ändra lite velocity och greja runt lite så låter det naturligt (om nu naturligt är något du vill åt, det kan ju låta grymt med värsta matematiskt uträknade svänget!).

Öva inte ett skit på instrument. Alla som hävdar att enda vägen till ett bra ljud är att ha gått på musikskola och övat skalor i 20 år är bara avundsjuka för att dom lagt ner all denna tid helt förgäves.

Dom kan ju sitta där och spela på sina jävla les paul i sina studios och göra hissmusik så kan vi prodda 10 hits i veckan på macbooken och gå ut och ta en öl och dansa till dom på kvällarna.

😎

Link to comment
Dela på andra sajter

haha, Word!

När jag lärde mig göra musik i slutet på 90 talet dissikerade jag gamla Perrra och Andreas Wiklund (lagoona) moddar i FT2. Sparade ut samplingarna och gjorde låt efter låt tills d lät ungefär likadant. Nu var ju iofs FT2 väldigt begränsat men det lärde ju en iaf att inte vara helt tondöv som jag var innan.

Mina första låtar från typ 97-98 är bara massa trummor i konstiga rytmer och löjliga samplingar. Bytte upp mig till Reason 2001 och nu känner jag att vill uppgradera mig igen till Cubase och hårdvara, vst synthar. Visserligen har nya Reason 3 lite inbygda mastrings grejer och reverb/delay å sånt men med dagens datorer är det inget som hindrar en för att gå vidare å få riktigt cleant ljud. Något som aldrig fått i Reason.

En annan grej som kan va kul å göra är att ladda ner nån känd låt i midiformat och leka lite med den, testa hur det låter om man lägger inte ett lite hårdare beat eller ändrar i melodin lite.

http://hem.passagen.se/hs3/djvlfl2005.zip

Om nån vill lyssna på en låt från mig 😉

Way to go Lerum! Är oxå från Lerum typ :rolleyes:

Redigerat av DjViss
Link to comment
Dela på andra sajter

En grej man kan göra (som jag brukar göra) är att lyssna på en låt jag tycker har ett bra ljud, och helt enkelt kopiera det. Försöka få till ett så likt ljud som möjligt.

Mixtra med effekter (gratis från kvr) på sunkiga instrument (tänk casio och gratis midi från kvr) samt några gratis trumljud. Vipps har du grymmaste ljudet!

Just ja ladda ner alla dyra program, typ cubase soundforge osv..

KÖP INGET! Du behöver inte ens en bra mick! Det räcker med en shure för 200:- (se på sophie rimheden). Behöver du absolut en grym mick så köp SP B1 för 900:-

Det räcker även att ha ett soundblasterkort i datorn. Ladda bara ner rätt asiodrivrutiner så löser sig allt vad latency heter.

När du ska mixa är det bara att lyssna på någon proffsig listetta och sedan mixa det så det låter likadant (eqa allt dvs). Sedan om din låt låter ungefär som din reflåt så är du klar. Då spelar det ingen roll om du mixar med ipodsnäckor eller med dyra monitorer. Du mixar ju efter referens..

Sen så glöm alla jävla instrument! Progga allt midi. Du behöver inte ens ett midikeyboard. Det är bara att rita dit tonerna med musen. Ändra lite velocity och greja runt lite så låter det naturligt (om nu naturligt är något du vill åt, det kan ju låta grymt med värsta matematiskt uträknade svänget!).

Öva inte ett skit på instrument. Alla som hävdar att enda vägen till ett bra ljud är att ha gått på musikskola och övat skalor i 20 år är bara avundsjuka för att dom lagt ner all denna tid helt förgäves.

Dom kan ju sitta där och spela på sina jävla les paul i sina studios och göra hissmusik så kan vi prodda 10 hits i veckan på macbooken och gå ut och ta en öl och dansa till dom på kvällarna.

Öhm... njae....

Ta bara en sån sak som mixning. Om du inte har en bra lyssning (alternativt kan din lyssning väldigt bra) så kommer mixen ändå inte att låta speciellt slipad. Se det lite som att vara en kirurg som måste operera genom en skitig glasruta. Din egen låt respektive din referenslåt får skiten på samma ställe, och där denna skit är har du ingen aning om vad som händer. Om du har en bättre lyssning, samt bra koll på den, så minskar skiten på rutan.

Vad gäller utrustningskvalité, så säger jag som så många andra gjort förrut, men det är inte mindre sant. Skit in skit ut. Och ni som sitter där och tror att man slänger ihop en monsterhit på en eftermiddag, lyssna på t.ex. Marie Serneholt och lyssna efter stämmorna bara för att nämna något. Lyssna på hur mixen sitter. Om du nu kan pilla ihop 10 sådana låtar i veckan, tala då om för mig vad de heter och var jag kan höra dem.

Midiklav etc är ju mer ett verktyg för de som KAN spela och de som kan få inspiration och jobba snabbt med det. Det finns saker som tar tid att programmera, som folk som verkligen kan spela gör otroligt mycket fortare. Vidare kan man som sagt få inspiration av att klinka på en klav. Jag kan inte spela speciellt bra, om alls. Kan inte läsa noter etc, men jag sitter ändå och fuskar mig fram till melodier och slingor jag gillar på min klav. Om jag sedan spelar in dem eller programmerar dem beror lite på.

Link to comment
Dela på andra sajter

En grej man kan göra (som jag brukar göra) är att lyssna på en låt jag tycker har ett bra ljud, och helt enkelt kopiera det. Försöka få till ett så likt ljud som möjligt.

Mixtra med effekter (gratis från kvr) på sunkiga instrument (tänk casio och gratis midi från kvr) samt några gratis trumljud. Vipps har du grymmaste ljudet!

Just ja ladda ner alla dyra program, typ cubase soundforge osv..

KÖP INGET! Du behöver inte ens en bra mick! Det räcker med en shure för 200:- (se på sophie rimheden). Behöver du absolut en grym mick så köp SP B1 för 900:-

Det räcker även att ha ett soundblasterkort i datorn. Ladda bara ner rätt asiodrivrutiner så löser sig allt vad latency heter.

När du ska mixa är det bara att lyssna på någon proffsig listetta och sedan mixa det så det låter likadant (eqa allt dvs). Sedan om din låt låter ungefär som din reflåt så är du klar. Då spelar det ingen roll om du mixar med ipodsnäckor eller med dyra monitorer. Du mixar ju efter referens..

Sen så glöm alla jävla instrument! Progga allt midi. Du behöver inte ens ett midikeyboard. Det är bara att rita dit tonerna med musen. Ändra lite velocity och greja runt lite så låter det naturligt (om nu naturligt är något du vill åt, det kan ju låta grymt med värsta matematiskt uträknade svänget!).

Öva inte ett skit på instrument. Alla som hävdar att enda vägen till ett bra ljud är att ha gått på musikskola och övat skalor i 20 år är bara avundsjuka för att dom lagt ner all denna tid helt förgäves.

Dom kan ju sitta där och spela på sina jävla les paul i sina studios och göra hissmusik så kan vi prodda 10 hits i veckan på macbooken och gå ut och ta en öl och dansa till dom på kvällarna.

Haha word! :rolleyes: Jäkligt intressant, samma tankar har gått runt i mitt huvud också. Men det beror på vad man har för mål. Om man inte vill ha några traditionella instrument i produktionen så behöver man ju inte kunna sådant heller. Detta går också att fixa på annat sätt, antingen be någon annan spela in slinga eller hitta samplingar och/eller särskilda VSTinstrument.

Link to comment
Dela på andra sajter

haha, Word!

När jag lärde mig göra musik i slutet på 90 talet dissikerade jag gamla Perrra och Andreas Wiklund (lagoona) moddar i FT2. Sparade ut samplingarna och gjorde låt efter låt tills d lät ungefär likadant. Nu var ju iofs FT2 väldigt begränsat men det lärde ju en iaf att inte vara helt tondöv som jag var innan.

Så sant, det var samma för mig. Om ja inte pillat med FT2 under åren 96-03 (bytte sedan till Renoise som visserligen också är ett trackerprogram) så hade ja inte varit någonting idag. Trackerprogram är ju för övrigt ett utmärkt sätt att öva arr, då man har fin på den biten som många föreslagit att man ska göra (man har dock bättre kontroll över strukturen i sequencer program.) Där skriver man dessutom musik, inte ritar :rolleyes: Då menar ja inte noter utan på ett smidigare sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

En grej man kan göra (som jag brukar göra) är att lyssna på en låt jag tycker har ett bra ljud, och helt enkelt kopiera det. Försöka få till ett så likt ljud som möjligt.

Mixtra med effekter (gratis från kvr) på sunkiga instrument (tänk casio och gratis midi från kvr) samt några gratis trumljud. Vipps har du grymmaste ljudet!

Just ja ladda ner alla dyra program, typ cubase soundforge osv..

KÖP INGET! Du behöver inte ens en bra mick! Det räcker med en shure för 200:- (se på sophie rimheden). Behöver du absolut en grym mick så köp SP B1 för 900:-

Det räcker även att ha ett soundblasterkort i datorn. Ladda bara ner rätt asiodrivrutiner så löser sig allt vad latency heter.

När du ska mixa är det bara att lyssna på någon proffsig listetta och sedan mixa det så det låter likadant (eqa allt dvs). Sedan om din låt låter ungefär som din reflåt så är du klar. Då spelar det ingen roll om du mixar med ipodsnäckor eller med dyra monitorer. Du mixar ju efter referens..

Sen så glöm alla jävla instrument! Progga allt midi. Du behöver inte ens ett midikeyboard. Det är bara att rita dit tonerna med musen. Ändra lite velocity och greja runt lite så låter det naturligt (om nu naturligt är något du vill åt, det kan ju låta grymt med värsta matematiskt uträknade svänget!).

Öva inte ett skit på instrument. Alla som hävdar att enda vägen till ett bra ljud är att ha gått på musikskola och övat skalor i 20 år är bara avundsjuka för att dom lagt ner all denna tid helt förgäves.

Dom kan ju sitta där och spela på sina jävla les paul i sina studios och göra hissmusik så kan vi prodda 10 hits i veckan på macbooken och gå ut och ta en öl och dansa till dom på kvällarna.

Öhm... njae....

Ta bara en sån sak som mixning. Om du inte har en bra lyssning (alternativt kan din lyssning väldigt bra) så kommer mixen ändå inte att låta speciellt slipad. Se det lite som att vara en kirurg som måste operera genom en skitig glasruta. Din egen låt respektive din referenslåt får skiten på samma ställe, och där denna skit är har du ingen aning om vad som händer. Om du har en bättre lyssning, samt bra koll på den, så minskar skiten på rutan.

Vad gäller utrustningskvalité, så säger jag som så många andra gjort förrut, men det är inte mindre sant. Skit in skit ut. Och ni som sitter där och tror att man slänger ihop en monsterhit på en eftermiddag, lyssna på t.ex. Marie Serneholt och lyssna efter stämmorna bara för att nämna något. Lyssna på hur mixen sitter. Om du nu kan pilla ihop 10 sådana låtar i veckan, tala då om för mig vad de heter och var jag kan höra dem.

Midiklav etc är ju mer ett verktyg för de som KAN spela och de som kan få inspiration och jobba snabbt med det. Det finns saker som tar tid att programmera, som folk som verkligen kan spela gör otroligt mycket fortare. Vidare kan man som sagt få inspiration av att klinka på en klav. Jag kan inte spela speciellt bra, om alls. Kan inte läsa noter etc, men jag sitter ändå och fuskar mig fram till melodier och slingor jag gillar på min klav. Om jag sedan spelar in dem eller programmerar dem beror lite på.

Marie Serneholts låt I Need a House är riktigt bra - särskilt produktionsmässigt sätt. Men den första singeln The Way My Heart Goes (Eller va den hette) ger ja dock inte mycket för, då låten är oerhört jobbig att lyssna på även om den är bra produktionsmässigt sätt :rolleyes: Ja tror dock inte detta avgör om det blir en hit eller inte (varken produktionsmässigt eller musikaliskt)... Dock så är ju de flesta hitar bra mixade och mastrade ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att folk har lite olika utgångspunkter i den här debatten. Olika genrér ställer naturligtvis olika krav på upphovsmannen. Tugboats tips att inte äga något midi-klaviatur och helt sonika klicka in tonerna i pianorollen kanske fungerar inom mycket elektronisk musik, men jag skulle vilja se honom slänga ihop en jazzlåt, folkvisa eller ett klassiskt gitarrstycke med hjälp av denna teknik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att Tugboats skall syssla med att tillverka dataspel eller nåt istället!

På fullt allvar så menar han att det är meningslöst att lära sig spela instrument?

Är det inte musik vi sysslar med?

- Jag tycker det är idiotiskt och meningslöst att lära sig köra bil, fan man kan ju åka buss istället.

Alla som lärt sig köra bil är bara avundsjuka på mig för att jag valt den lätta vägen.

Men skyll er själva!

Link to comment
Dela på andra sajter

Halloj.

Tyckte det var lite roligt att man använde just Marie Sernholt som exempel. fanns det någon anledning till det? eller är det lite för mycket rix-lyssnade på g här inne? 😆

Själv gillar jag inte låten eller mixningen, väldigt intetsägande rix-pop i min mening.

Sen var där lite snack om att man inte är en riktigt musiker/artist om man inte sitter i studion å svettas. Tycker det är lite märkligt. Om man gör musik, oavsett metod. Så tycker jag man är musiker.

För övrigt är liknelsen buss / körkort rätt way off.

Oh! En grej till. Precis börjat läsa på detta forumet för att försöka lära mig så mycket som möjligt, men herregud, vad tusan är det för attityd här? Folk som klagar på hur andra skriver eller att deras svenska inte är korrekt... big deal. Du förstod ju vad han/hon skrev. Eller folk som klankar ner på andra för att de gör musik på datorn? Som någon nämnde ovan, det är 2006. Vem tusan ska behöva köpa en bongotrumma när man har en fet VST man diggar?

(Hade inte mycket att bidra till trådskaparens ursprungliga fråga. Men vissa svar här inne är så tråkiga att man nästan måste svara 😎 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyckte det var lite roligt att man använde just Marie Sernholt som exempel. fanns det någon anledning till det? eller är det lite för mycket rix-lyssnade på g här inne? 😄

Alla kan inte gilla allt. Nu syftade jag tillbaka på det där med att göra 10 listlåtar på en vecka. "Rixpoplåtarna" låter just som de gör av en anledning. Folk gillar det, och då görs sån musik. Crazy frog lär inte uppstått i en stund av insikt att detta måste vara den högsta formen av musik. Att du sedan påstår att alla ska respektera andras sätt att jobba, och själv slänger dig med "för mycket rix lyssnande" är ganska underhållande. Att som musiker idiotförklara en potentiell publik och sedan gnälla över att ingen lyssnar på en tycker jag är allt för vanligt. Tämligen kontraproduktivt.

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
Öhm... njae....

Ta bara en sån sak som mixning. Om du inte har en bra lyssning (alternativt kan din lyssning väldigt bra) så kommer mixen ändå inte att låta speciellt slipad. Vad gäller utrustningskvalité, så säger jag som så många andra gjort förrut, men det är inte mindre sant. Skit in skit ut. Och ni som sitter där och tror att man slänger ihop en monsterhit på en eftermiddag, lyssna på t.ex. Marie Serneholt och lyssna efter stämmorna bara för att nämna något. Lyssna på hur mixen sitter. Om du nu kan pilla ihop 10 sådana låtar i veckan, tala då om för mig vad de heter och var jag kan höra dem.

En sur ton, Neko? Att det inte går att göra bra mixar i högtalare tycker jag låter lite tråkigt sagt. Vad som behövs är lite uppmuntran för de som mixar på detsamma.. Och att få höra, mitt i den här prylhysterin, att det faktiskt går att göra en låt oavsett utrustning. Och det är klart att folk får köpa rolls-royce-monitorer.. men lite mer pepp för dem som sitter och mixar i farmors gamla pioneer med trägavlar.

Sist jag var hos Dumb dan satt han fortfarande med plastiga högtalare som är mindre än mina skor. 😄

skit in, guld ut

Link to comment
Dela på andra sajter

Öhm... njae....

Ta bara en sån sak som mixning. Om du inte har en bra lyssning (alternativt kan din lyssning väldigt bra) så kommer mixen ändå inte att låta speciellt slipad. Vad gäller utrustningskvalité, så säger jag som så många andra gjort förrut, men det är inte mindre sant. Skit in skit ut. Och ni som sitter där och tror att man slänger ihop en monsterhit på en eftermiddag, lyssna på t.ex. Marie Serneholt och lyssna efter stämmorna bara för att nämna något. Lyssna på hur mixen sitter. Om du nu kan pilla ihop 10 sådana låtar i veckan, tala då om för mig vad de heter och var jag kan höra dem.

En sur ton, Neko? Att det inte går att göra bra mixar i högtalare tycker jag låter lite tråkigt sagt. Vad som behövs är lite uppmuntran för de som mixar på detsamma.. Och att få höra, mitt i den här prylhysterin, att det faktiskt går att göra en låt oavsett utrustning. Och det är klart att folk får köpa rolls-royce-monitorer.. men lite mer pepp för dem som sitter och mixar i farmors gamla pioneer med trägavlar.

Sist jag var hos Dumb dan satt han fortfarande med plastiga högtalare som är mindre än mina skor. 😉

skit in, guld ut

Du läser ju inte vad jag skriver. Klart man kan mixa i dåliga högtalare eller lurar, om man kan sin lyssning bra, vilket jag också skrev. Allt jag gör hemma mixar jag i ett par glappa logitech högtalare och mina beyerlurar. Men jag vill uppmärksamma faktumet att ju slöare kniv, desto mer jobb har du framför dig. Kan du sedan inte hantera kniven, oavsett hur vass den är så spelar det ju ingen roll. Känn din lyssning. Jag kanske skulle betonat det mer och lagt texten i en annan ordning.

Angående utrustning: Många av pluggarna jag kör hemma är gratis, och det görs billiga och bra produkter. Priset på utrustningen är irrelevant, så länge man har utrustning som passar ens arbetssätt och vad man använder den till. Däremot kan det vara så att utrustning av högre kvalité gör att du behöver jobba mindre med onödigt pill. Sedan är det ju självklart en fråga om ambitionsnivå och vart man vill komma, och hur vägen dit ska se ut.

Skit in skit ut står jag fast vid ur ett rent ljudkvalitétsperspektiv. Att få guldet att poppa ut kräver sitt mått av erfarenhet och kunskap. Men det är klart att det går. Det finns mängder av bevis för det, men man måste även vara beredd att slita lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

För övrigt är liknelsen buss / körkort rätt way off.

Du får naturligtvis tycka vad du vill!

Får jag det också?

Det är möjligt att det ligger lite ironi bakom hans inlägg.

Själv kan jag spela en del instrument och tycker det blir lite löjligt när man klankar ner på det på ett musikforum.

Naturligtvis så använder jag datorn och tillverkar även en del elektrisk musik, tycker att datorn är ett instrument i sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...

Ganska många "yrar" om att stackarn ska köpa dyra monitorer för att få bättre ljud! Vilket skämt. Grundläggande frågan handlar ju om hur "alla" kan få så bra ljud men inte han. Det behöver han uppenbarligen inte ha fancy monitorer för att höra. M.a.o. hänger det inte på dessa.

I grund och botten för att använda ett slitet utryck: "less is more". Använd inte massa effekter i början. Försök att redan i inspelningsstadiet få allt så brusfritt som möjligt. Nivåerna bör vara ganska höga åxå. Uppe och nudda vi rött. Försök sedan att få en bra separation på alla frekvenser. Alla instrument kan inte kämpa på samma frekvensband. Och som tidigare inlägg har nämnt... panorera. Men inte för långt ut då blir det "spretigt". Om nu allt låter rent och bra... smyg in lite kompressor och reverb.

Hoppas det var lite till hjälp.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Hmm, dyra monitorer är definitivt inte någon lösning. Otaliga gamla producenter har kört med trixet att även provlyssna i en gammal bilstereo. Och tusan vet om det alls är någon mening

med bra moniorer. Dages stereosystem är ganska usla. Jag blir förvånad varje gång man går på

on/off eller elgianten eller liknande. Man undrar ju om folk är döva, eller gillar ljudet av skramlande plast.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, dyra monitorer är definitivt inte någon lösning. Otaliga gamla producenter har kört med trixet att även provlyssna i en gammal bilstereo. Och tusan vet om det alls är någon mening

med bra moniorer. Dages stereosystem är ganska usla. Jag blir förvånad varje gång man går på

on/off eller elgianten eller liknande. Man undrar ju om folk är döva, eller gillar ljudet av skramlande plast.

Ja, det är ju rätt knasigt att det går att sälja sån skit, eller rättare sagt att folk köper det

Link to comment
Dela på andra sajter

tsmalmbe (oregistrerad)

Ingen vill betala. Hörs det ljud och ser det bra ut så räcker det. Med bra monitorer får vi det att låta så bra det nu kan låta också spelat ur yoghurtsburkar.

edit: Dyra monitorer är lösning då allt annat också är dyrt (i samma prisklass). Har man en soundblaster, ett headset och ett bykbräde, hjälper ju inte dyra monitorer. Men i andra fall hjälper det nog.

Redigerat av tsmalmbe
Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror ju rätt mkt på VEM som ska lyssna på låtarna.

Gör man en låt för att alla på detta forum ska gilla den, ja då har man mkt jobb framför sig. Detta eftersom de flesta säkert sitter med svindyra monitorer och kan höra minsta lilla missljud eller brum. Då kan man nog inte sitta och mixa med sina Primax datorhögtalare (som jag gör).

Man får ju komma ihåg att det är en väldigt liten andel människor som sitter med "bra" prylar. Även om prylbögen Pelle har utrustning för flera hundra tusen kronor är det inte säkert att han har koll på det här med musikskapande och inte ens hör att sångaren sjunger lika falskt som håkan Hellström, eftersom han i vanliga fall endast lyssnar på Crazy-Frog i sin stereo.

Vad jag försöker säga är att man blir lätt väldigt kräsen och känner att det är lååångt kvar till det perfekta ljudet efter att ha hängt på detta forum ett tag.

Jag har själv känt flera ggr när jag lyssnat på några demos här att jag aldrig kommer komma dit, lika bra o lägga ner! Men kommit på bättre tankar.

För mig räcker det att några få här inne säger att mixen är nogorlunda bra, då vet man iaf att man inte är helt ute & cyklar. För den gemene lyssnaren är inte ens en tiondel så kräsen som de flesta är här inne.. Bättre att lägga energin på att få till en bra låt ist.

Klart man vill göra perfekta mixar, men ibland får man nöja sig med det man gjort och hela tiden försöka överträffa sin förra låt genom att ta till sig beröm, förslag och kritik som man fått genom åren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...