Jump to content
Annons

Bassisten vi alla vill vara!


basshole

Recommended Posts

Annons
  • Svar 81
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Hur kunde jag glömma James Jamerson, snubben de flesta anger som viktigaste inspirationskälla.. Och för att inte tala om Donald Duck Dunn.. Motown gungar fett..

Link to comment
Dela på andra sajter

Brad Wilk (Audioslave)

Det svänger ju så jävla hårt

Wilk lirar trummor i Audioslave. Vi snackar väl bassister nu? Commerford/Wilk i Audioslave rockar som fan.

Jag visste att jag borde ha kollat upp det 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, mina topp-tio basister, utan inbördes ordning:

James Jamerson

Family Man Barrett

Robbie Shakespeare

Ron Carter

Paul McCartney

Charles Mingus

Pino Palladino

Joe Simenon

Bootsy Collins (tidiga, JB-era)

Danny Thompson

ahh . piiino!! Honom hade jag glömt bort.. Grymt bra kille som spelar allt med hedern i behåll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker verkligen att bassist-favoriterna är minst sagt annorlunda här!

endast en har nämnt Jaco (som förövrigt är genom tidernas bäste bassist). Det har nämnts att Cliff Burton skulle vara en bra bassist 😉

Bra bassister: Victor Wooten, Mark King, Tony Levin, Bill Dickens, Billy Sheehan... För att nämna några.

Men Jaco är ju förståss alltid gud. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker verkligen att bassist-favoriterna är minst sagt annorlunda här!

endast en har nämnt Jaco (som förövrigt är genom tidernas bäste bassist). Det har nämnts att Cliff Burton skulle vara en bra bassist  🙂

Bra bassister: Victor Wooten, Mark King, Tony Levin, Bill Dickens, Billy Sheehan... För att nämna några.

Men Jaco är ju förståss alltid gud.  😄

Råkar vara så att jag tycker att han (Cliff Burton) var en grym bassist, varför du inte tycker det skulle jag vilja veta 🙂

Redigerat av DjHex
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker verkligen att bassist-favoriterna är minst sagt annorlunda här!

endast en har nämnt Jaco (som förövrigt är genom tidernas bäste bassist). Det har nämnts att Cliff Burton skulle vara en bra bassist  🙂

Bra bassister: Victor Wooten, Mark King, Tony Levin, Bill Dickens, Billy Sheehan... För att nämna några.

Men Jaco är ju förståss alltid gud.  😄

Råkar vara så att jag tycker att han (Cliff Burton) var en grym bassist, varför du inte tycker det skulle jag vilja veta 🙂

För att kort och koncist svara på frågan.

Tonen suger (största orsaken, jag menar Billy Sheehan har även en mycket "intresant" ton på sin Yamaha, men han väger upp det med sitt oerhörda tekniska spel...)

Innovativ = >0

Tajthet, 85%.

Sen att han aldrig var särskilt grymt teknisk eller något gör ju också inte heller att han är en självklar favorit.

Med det menar jag inte at man måste vara grym som fan på skumma saker för att vara en bra bassist. Kolla bara på Jaco, det som gör han så grym är hans tajthet och hans exemplariska smakfullhet... Vilket då Cliff Burton saknade... 🙂

Nått Metallica-fan får gärna flama mig - välja ut en låt med Cliffan så kan jag lyssna på det basspelet och kanske bli omvänd. Dock tror jag risken är låg. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

endast en har nämnt Jaco (som förövrigt är genom tidernas bäste bassist).

Folk är väl trötta på honom. Visst har han betytt mängder för _alla_ dagens elbasister som spelar jazz/funk och sånt, men vem vill låta som honom nu? Inte jag i alla fall.

(när jag var 17-18 ville jag dock det... som fan)

Link to comment
Dela på andra sajter

Oh my gosh!

Ingen som nämnt Nick Oliveri i Kyuss ?

Om någon sett killen live (eller ens hört bandet) så förstår ni.

En skönare stil finns inte och det är hans basljud som resten av dagens ökenrock, stonerrock osv. (kalla det vad ni vill) tagit efter.

Vänd basen upp och ner och spela med vänster hand, så har ni Nick Oliveri.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att du ska formulera om frågan "Varför vill ingen spela bas?". 😠

Nä, om jag ska välja så säger jag Sting. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Basisten jag skulle vilja vara är Lemmy Kilmister.

Han är inte bäst men tuffast!

Redigerat av Bebopkeys
Link to comment
Dela på andra sajter

John Myung är fantastisk. Han spelar alltid "rätt", saker som passar så bra in i låtarna.

Flea för att han låter "mest".

Robert Trujillo som har en skön stil på scen.

Patrick Badger för groovet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...