Jump to content
Annons

Julstudiofestival 2005


O-Jay

Recommended Posts

Annons
  • Svar 148
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Jag lyssnar för fullt men har svårt att bestämma mig om jag skall premiera julstämning, melodi eller framförande i första hand. Jag måste lyssna mer innan jag röstar...

Min egen julfavorit är för övrigt Fairytale of New York med Shane och Kirsty :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

6p - Bidrag 6

Förstår ingenting men är övertygad ändå. Snygg melodi och ingen bra sångare.. men vadå det är ju jul.

4p - Bidrag 8

Kul och sticker ut.

2p - Bidrag 1

Inspirerande start, det är väl meningen att det skall låta så här? Tycker om melodin.

1p - Bidrag 4

Låter lite Stefan Sundström som sagt, tyckte den var lite sorglig men fin.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

I väntan på att filerna ska laddas till min personal computer-burk, så presenterar jag ett halvtidsresultat:

Bidrag 6 : 48 poäng

Bidrag 9 : 38 poäng

Bidrag 4 : 35 poäng

Bidrag 2 : 34 poäng

Bidrag 3 : 26 poäng

Bidrag 1 : 17 poäng

Bidrag 8 : 14 poäng

Bidrag 10: 9 poäng

Bidrag 7 : 7 poäng

Bidrag 5 : 5 poäng

Kontrollräkna tack!!

Nu ska jag själv lyssna och rösta...

😆

lasagna eller lasagne//:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Tillbaka då ja. Fyra bättre bidrag, ett på mellanhand och resten därefter.

Poängtagare:

6 poäng till # 3 :Jag hör den redan för mitt inre då jag vandrar i skivbutikerna.

Hurtig utan att bli löjlig. En glad låt. Nån liten textjustering i mitten är allt som behövs.

4 poäng till # 10 :Jag visste inte att Robyn huserade på detta Forum. Det var en stor överraskning att hon hittat hit! Stor julkänsla!

2 poäng till # 8 :Bra text och en låt som förmedlar jul. "Kalle Anka och Jesus" fenomenalt. Också en möjlig "butiksplågare" dagarna före.

1 poäng till # 9 :Soulaktigt och av det mer pro slaget. Rösten får mig bitvis att tänka på The Band. Låten dör dock helt oförklarligt vid 1:30 (inspelningsmiss?), annars hade den kunnat klättra.

Övriga:

# 5 :Förmodligen den bästa texten egentligen. Den handlar om vad julen egentligen är. Några störande sångmissar dock. För nära, för intensivt.

# 1 :"Call me a loser". Sorglig, men kan i många stycken stämma tyvärr. Engagerad sång. Inte mycket julstämning trots allt.

# 2 :En låt åt det mer Pro hållet igen. En slags soul med minimal gospelkänsla. Tyvärr håller den inte ihop riktigt och Texasdialekten är ju ööhh....ja....

# 6 :Först låter det som ett rabblande från en ordbok, med alla klichéuttryck man kan tänka sig, men sedan formas en refräng. Var det nödvändigt att trycka in Jacques Brel här också? Orgasmfasen i mitten och i slutet tycker jag känns malplacerade.

# 7 :Rockigaste bidraget, men tyvärr är det också allt. Dassig sång. Är det meningen att man ska kunna höra någonting av texten?

# 4 :Sorglig låt som inte förmedlar julstämning det minsta. Radhus?

😉

skivbolagsdirren//:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

MittiPrick (oregistrerad)

Jag måste börja med att gratulera alla deltagare till bra låtar. Det har inte varit lätt att välja för alla har haft något bra jag fastnat för. Vissa är dock bättre än andra, och jag har nog främst fastnat för dem med i mina öron bra sång och/eller skön julstämning. Några juliga låtar med både tomte-håhåhå och bjällerklang har ändå inte nått till poängpallen pga att jag föll mer för juldepp än för Kalleanka o jesus och tramsig smurfighet.

Nåväl, Mittijuryn har tänkt klart och här kommer resultatet av mitt arbete:

6 poäng går till den låt som lyckades fånga mitt öra och fastna som en smäck redan efter första lyssningen, mycket pga den sorgset laddade strofen All I wanted for christmas was a kiss from you ... Alltså, bidrag nr 9 får min höjdare! Underbar sång och härligt sorgsen juldepplåt. Enda minuset, aningen lång....

4 poäng får låt nr 10. Vacker sång i en välkomponerad melodi med skön julkänsla. Ger mig Raimond o Maria-vibbar på ett bra sätt.

2 poäng får Christmas Blues, låt nr 2. Jätteskön röst hos en bra sångerska, läckert bluesig låt.

1 poäng går till låt nr 4. Mycket snygg låt med eftertänksam text i progganda. Gillar den som låt, lite för lite julkänsla för toppbetyg.

Sen håller jag med om alla lovord vad gäller den franska låt nr. 6, som verkligen är en snygg produktion . Det som gör att den faller utanför prispallen är dels att den är för lite julig i mina öron, dels att sången är lite svag. ( men ta bort stönandena i mitten o slutet, vad har det med något att göra????? )

Låt nr 5 har en bra melodi, en text som balanserar på pekoralgränsen men som samtidigt sammafattar julens budskap ur religiöst perspektiv, vilket ju faktiskt är stort i juletid. Svajig sånginsats men vacker melodifestivalig melodi.

Smurfsången i låt nr 7 fick mig att tappa intresset. Annars en skönt rockig låt med en hel del julglädje.

Även nr 8 är kuljulig, men når inte ända fram för mig. Kul text och som sagt, bra i sin genre, bara det att jag föll mer för en annan sinnesstämning.

Link to comment
Dela på andra sajter

MittiPrick (oregistrerad)

Hoppsan!

Missade två låtar i mitt omdöme... fl´åt!

låt nr 1 var nära att hamna på min prispall, men.. den blev lite för tjatigt upprepande och introt begrep jag inte. Gillade sången och deppigheten, gillade känslan av live-närvaro.

Slutligen låt nr 3 som var riktigt bra i sin helhet även om den var lite väl lik Just D. Tyvärr föll den på sin lite väl "undervisande" text.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj vad det var svårt att rösta... hoppas ni inte blir ledsna på mig nu 😮

Nr 1 - deppigt värre men ganska trevligt ändå, särskilt när körerna kommer in

Nr 2 - börjar riktigt 80-talsjuligt, bra sång och med tydligt jultema men lite stelt

Nr 3 - börjar riktigt juligt med alla tillbehör, lite för likt Just-D kanske... men hög julfaktor

Nr 4 - depp a la Sundström, inte så tokigt faktiskt

Nr 5 - (2 poäng) snyggt med piano, fin låt som växer, lite svajig sång men borde kunna slå i folkhemmet, jag önskar mig lite fina stråkar i julklapp

Nr 6 - (4 poäng) åhh så vackert, måste vara bästa låten i mitt tycke även om det låter lite bekant, jag älskar melodifestivalslutet, saknar en del julstämning bara...

Nr 7 - jaaa bjällror, jaaa punk -78, Göteborgs Sound, Sham 69, nostalgi, men sången!?! Tomterock är det i alla fall och hade det varit en rocktävling och riktig sång hade den säkert vunnit mitt hjärta

Nr 8 - (1 poäng) julstämning, techno, kan också funka i radion

Nr 9 - snygga körer, amerikanskt så det förslår, snyggt och känslosamt men väääldigt långt från min musiksmak, känns lite som jul i alla fall

Nr 10 - (6 poäng) här var det julsyntar och bjällror precis som det skall vara, fin sång, handlar om julen, detta är mest jul tycker jag

Tack för sammanställningen, musik. Jag tror att 4:an skulle haft 37 poäng där.

Jag återkommer med ställningen inom kort.

Jag vill ju hålla spänningen uppe.

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Nej, för nu har har jag kontrollräknat 3 gånger till och får det till 35 poäng för bidrag nummer 4, innan jag själv röstade O-Jay!

Men kontrollräkna igen. Flera gånger. Kul detta! Kul tävling! Nästa gång ska jag nog vara med själv!

🙁

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Nej, för nu har har jag kontrollräknat 3 gånger till och får det till 35 poäng för bidrag nummer 4, innan jag själv röstade O-Jay!

Men kontrollräkna igen. Flera gånger. Kul detta! Kul tävling! Nästa gång ska jag nog vara med själv!

🙂

:musik

Jo du har rätt - sorry 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

6p - nr 9 : Fan vad snyggt...jag är bara glad, glad, glad att den drar över tiden.

4p - nr 3 : Fastnar mer och mer...hur blir man av med den efter julen?

2p - nr 6 : Kan inte franska, men tycker mig förstå att George är tomte med karameller och får som han vill (man har så kul med toffiffee?).

1p - nr 10 : Jag tullar på glöggen och njuter av stämningen.

Överlag fina bidrag här. Nr 9 nitade i hjärnan direkt, och de andra poängen krävde ett par whiskey och ett rejält "nu får vi ta tag i det här" för att jag skulle kunna bestämma någon ordning. Snyggt jobbat alla som bidragit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tyckte överlag att jag inte fick ut så mycket av att lyssna på låtarna. De flesta är inte särskilt bra producerade och flera av låtarna är väldigt banala... Men va fasen, det är ju jul! 😳

Här kommer min klapplista:

1 - futtig julstämning. jobbigt arr. utan den intressanta rösten hade låten inte varit något.

2 - fult dansbandsarr. Jobbig melodi som sjungs av en tjej som inte har tillräckligt riv i rösten. Vad gör muskören här egentligen? Fånig text.

3 - Den här låten blir jag glad av. Schyssta rim. Påminner om "Hiphop Hasse featuring Country Bob - CROSS-OVER".

4 - Ingen julstämning och alldeles för mycket depp. Fina gitarrslingor och sköna harmoniväxlingar drar upp känslan.

5 - Framför julbudskap, men hade varit mer intressant med en finare arr. Bra melodi.

6 - Den här är den enda låten jag mindes efter första genomlyssningen. Fantastisk text! Bra melodi och arr. Men ta bort stönen, annars vågar man inte skruva upp volymen.

7 - Djävulens jul? Helt olyssningsbar.

8 - Texten fungerar, men melodin och arret är värdelöst. Ingen julstämning.

9 - Bäst röst. Ok melodi och text. Julstämning!

10 - Najsig röst. Melodin och texten stämmer lite illa med varandra ibland. arret funkar.

Röstning:

6p - 6

4p - 9

2p - 3

1p - 10

Link to comment
Dela på andra sajter

ox_y_gene (oregistrerad)

Mitt resultat:

#1 Nja, inte min favorit kanske, stör mig mycket på introt sär min fantasi sätter fart på hjärnkontoret i alla möjliga riktningar

#2 Skönt beat, Julstämningen höjs av de "kända" julslingorna invävda i kompet.

1p

#3 Sätter sig på skallen, ser dock alltför stora likheter med Wille Crafords "Nu är det jul igen", men vaf*n det är ju jul! 4p

#4 Vemodig text med en okej sångare, hittar ingen riktig julkänsla.

#5 Jag gillar verkligen pianobakgrunden, låten faller lite på sångaren som inte riktigt räcker hela vägen. 2p

#6 Sätter sig "på skallen" men jag irriterar mig på texten för mycket...

#7 Extremt jobbig text med extremt jobbig sång, irriterar mig dessutom på att bjällrorna i början är helt offbeat...

#8 Bra uppbyggnad i arret, dock utan att komma någon vart vilket är synd...

#9 Bra text men varför detta val av tonart som bevisligen inte passar sångaren.

#10 Skön text, bra sångare samt hög julfaktor, kan det bli någonting annat än 6p

Tack för mig, har haft en riktigt trevlig stund när jag lyssnat igenom bidragen, TACK! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad duktiga ni är på att rösta.

Jag kanske röstar själv, om ni inte misstycker. Skall försöka lyssna anonymt 🥰

Hellpig, kan du inte slänga in en enpoängare? Snälla 🙂

Bidrag nummer 6 får en 1 poäng! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Hellpig 😆

Jaha, i morgon kl 21 går tiden ut för röstning.

Därefter skall jag fundera lite och sedan presentera vinnaren.

Ställningen just nu:

6 - 61p

9 - 55p

3 - 42p

2 - 37p

4 - 36p

10 - 31p

1 - 17p

8 - 17p

5 - 9p

7 - 7p

Link to comment
Dela på andra sajter

För j-ligt att det enda som behövs för å plocka hem det här e lite näjmdråpping på franska...

Mina poäng:

6 st till låt nr 4 för rent låtskrivarmässigt är den överlägsen alla andra bidrag utom ett...och visst är det julkänsla i den, tänk Tiny Tim, "Flickan Med Svavelstickorna" etc...

4 st till låt nr 10 för att jag är svag för stämsång a la Raymond et Maria.

2 st till låt nr 2 mest för att leadsången är den bästa i tävlingen, arret kunde vart bättre.

1 st till låt nr 9 gillar inte riktigt leadsången men kören och låten/arret e helt ok.

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter att ha lyssnat igenom låtarna 4 gånger så ger jag:

6 poäng till låt nr 9

4 poäng till låt nr 4

2 poäng till låt nr 10

1 poäng till låt nr 3

Bra jobbat alla som deltagit och varit med o röstat

Link to comment
Dela på andra sajter

OK:) Allt är en smaksak. Här följer resultatet av min:

6 poäng till låt nummer 6. Den enda låten i startfältet som jag faktiskt tycker är genuint bra. MYCKET bra röst.

Sen blir det jättesvårt.

4 poäng till låt nummer 4. Skillnaden mellan det textmässigt alltför uppenbara och det fyndiga är ibland hårfin. Här lyckas man nästan, eller delvis. Höhö; jag vet vem du lånat "breve-TV-rimmet" ifrån.

2 poäng till låt nummer 7. Jag har lite svårt att motivera den här poängen. Jag försöker: En del av mig hatar julkonceptet lika intensivt som jag spyr på leif loket. Då passar den här låten rätt bra. Opassande passande liksom.

1 poäng till låt nr 1. Minnesvärt tut-i-luren i början.

***

Var det tre låtar som använt samma bjällersampel?

***

tjing

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lägger min röster på de låtar som har den rätta julstämningen.

6 poäng till låt nr: 9

Helt enkelt en underbar låt.

4 poäng till låt nr: 10

Fin sång och snyggt arrangemang.

2 poäng till låt nr: 3

Som sagt, Just D är tillbaks!

1 poäng till låt nr: 6

En mycket snygg låt, men jag förstår ingenting. Antar att han sjunger om julen dock.

😳

Link to comment
Dela på andra sajter

God Jul alla julegrisar. 🙁

6p till nr 3 - För att det är den enda låten som får mig att vilja dansa. 🙂

4p till nr 4 - För att en deppig jul också är en jul jööö...

2p till nr 8 - Det är första gången jag hört en Technodansbandslåt. 😏

1p till nr 6 - Ja'i parler français.

/Lina

Link to comment
Dela på andra sajter

Med minsta möjliga marginal...

Vinnaren av 2005 års julstudiofestival är... (såvida inte jag räknat fel igen)

Bidrag nr 6 med 69 poäng.

Grattis till Signert som vinner ära och respekt samt får hålla i nästa festival.

Övriga goda medtävlare var bidrag:

Nr 9 - 68 p - Egghuvud

Nr 4 - 56 p - martinm

Nr 3 - 51 p - Lars-Olof

Nr 2 - 45 p - funi

Nr 10 - 42 p - ViktorDenStore

Nr 8 - 23 p - Tetrix

Nr 1 - 18 p Desmond

Nr 5 - 9 p - MusicGene

Nr 7 - 9 p - Sixties

Tack för era bidrag och tack för att ni röstade.

Nu följer eftersnacket... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...