Jump to content
Annons

Julstudiofestival 2005


O-Jay

Recommended Posts

Annons
  • Svar 148
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Jag får tacka samtliga inblandade för detta! 😉

Ett särskilt tack till alla som lade sin 6:a på min låt och ett extra särskilt tack till FredAsp för trådens bästa inlägg. 🥰

Några kommentarer om "Noël de Studio", som stycket egentligen heter:

1. Det är humor. Dvs. texten har ingen vettig mening, alltihopa är en pastich på "fransk" musik. Idén kommer givetvis från studiostafetten "Studiotango" från i våras. (Sök på demoforumet.)

2. Stönen är en blinkning till Serge Gainsbourgs gamla hit "Je T'Aime...Moi Non Plus". Efter den låten trodde jag att all fransk musik måste innehålla sensuella intima läten. Är det inte så? 😳 (För övrigt är det 1 kvinna och 1 man som stönar, inget annat.)

3. En del tyckte att låten saknar julstämning? Hallå!? Har ni någonsin suttit vid ett bord på ett litet franskt pensionat intill Seine, med en fetlagd dragspelare intill er som spelar sorgliga chansoner, endast sporadiskt överröstad av ljuden från madame Quelquechose och hennes unge älskare Pierre en våning upp, samtidigt som snön faller tung utanför fönstret och dämpar det avlägsna ljudet från Notre Dames klockor? Inte? Ja, ja. Det var i alla fall både bjällerklang och tubular bells med i låten...

4. Eftersom jag inte hade tillgång till dragspel, så använde jag Gullan Bornemarks samplade Koestler Rigoletto (eldriven blåsorgel) som Precisionsound så generöst erbjöd för gratis nerladdning i våras. Tack för det! För övrigt är all musik 100% samplingar, uppspelade med Battery 2 och Kontakt 2.

5. Det smärtar mig djupt att ingen kommenterade mina fina tonartsövergångar. Från em i versen till A i refrängen (som inte är parallelltonarter), sedan ett skutt till F i sticket, upp till Ab i breaket, vilket genom en halvtonshöjning leder oss tillbaka till A inför näst sista refrängen. Halvtonshöjningen inför sista refrängen fick ni på köpet. 🥰

Håller för övrigt med om att regler är till för att hållas. Jag pysslade som f-n för att landa på 3 min blankt. 🥰

Återigen: Merci beaucoup! 😄

Redigerat av Signert
Link to comment
Dela på andra sajter

ang. regler som bryts odyl. det blir ju inte så många bidrag kvar om man tar bort de som var för långa.

det är ju alltid många som anmäler sig till festivalerna men sedan inte deltar. ca 50-75%.

kan förstå att den som bestämmer tar med alla inkommna bidrag när nån lagt ner arbete på att göra en låt och skicka in.

det brukar ju inte vara så många regler så jag har svårt att förstå att det skulle vara ett problem att följa dem.

får också gratulera Signert till vinsten!! 🥰 du får väl fundera ett tag på nästa festival.

tack också till er som röstat på mig, jag körde fast med min första seriösa idé så då fick det bli lite "humor" istället, saknar sångröst så därför fick det bli effekter. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Just det, texten hade ingen riktig vettig mening, det var ju som jag trodde. Men jag måste säga att även om den inte kom med bland dem som jag gav poäng på, så var det ett kompetent hantverk. Tyder på ambition, talang & kunnande. Bra jobbat!

...och

GRATTIS!

:musik

p.s. När blir nästa festivaltävling? d.s.

LOUISE: Några tillägg

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

Samma svar som i regeltråden följer:

Jag tycker att vi skall ha regler och att de skall följas.

Trist för deltagare att leva upp till reglerna om de sedan inte följs, men...

Med ca 3 min menade jag att även 4 min var OK. Maxlängd har aldrig nämnts. Detta diskuterades även i anmälningstråden. Ingen protesterade under tävlingen.

Jag skrev också att reglerna var generösa för att få med så många bidrag som möjligt.

När första deadline var slut hade det kommit för få bidrag. Det hade blivit en ganska tunn festival. Många anmälde entusiastiskt sitt intresse utan att lämna bidrag.

För tävlingens skull förlängde jag och hade ett rymligt samvete när det gäller att vara strikt med reglerna.

Jag har ansträngt mig för att hålla tävlingen vid liv och sett till att den inte runnit ut i sanden.

Hoppas ni uppskattat detta.

Vi möts kanske i en kommande festival med tuffare regler 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis Signert.

Hmmm. Jag lyckades alltså rösta bort mig själv genom att ge Signert en sexa. Slagen på mållinjen... igen. 😳

Min egen låt fick många sexor. Tack till alla er som röstat. Sången var jag inte nöjd med själv. Jag lyckas alltid plocka in en saftig förkylning vid studiofestivalerna. Jag var dessutom i tidsnöd och fick sjunga alla fyra stämmorna på en och en halv timma.

Att låten dog oförklarligt vid en minut är inte sant. Där var ett harpbreak som försvann lite i mastringen. (och sedan var det en gräshoppeinvasion och en orkan och det hände en massa andra oförklarliga saker som ...) Om det finns intresse så skall jag sjunga om den, mastra om den och slänga upp den på demosidan.

Stort tack till O-jay för en väl genomförd tävling.

Regler skall naturligtvis följas, men det är inte frågan om någon schlagerfestival. Mitt bidrag var nog för långt har jag en känsla av. Jag kollade aldrig längden i villervallan och handen på hjärtat...

Kul att intresset var hyfsat stort vid röstningen. Synd att vi inte var fler bidrag bara. Det gäller att hitta ett riktigt attraktivt tema till nästa festival. 🙁

Redigerat av Egghuvud
Link to comment
Dela på andra sajter

4 poäng till låt nummer 4. Skillnaden mellan det textmässigt alltför uppenbara och det fyndiga är ibland hårfin. Här lyckas man nästan, eller delvis. Höhö; jag vet vem du lånat "breve-TV-rimmet" ifrån.

Jag visste inte att jag hade snott rimmet. Var kommer det ifrån? 🙁

Stort grattis till vinnaren, bra jobbat.

O tack till alla som röstade på, och ev uppskattade, mitt bidrag 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag visste inte att jag hade snott rimmet. Var kommer det ifrån? 😄

Allvarligt? Ok, respekt:)

Stefan Sundström "Sen jag börjat ta min medicin" från albumet "fisk i en skål". Hela låten är faktiskt rätt lik din jullåt. Jag trodde LÄTT att det var där du hämtat idén.

Annars använde jag rimmet själv 1988 i monsterhiten "Krig på TV", men det tänker jag inte begära att du känner till 😆

Gott jobb!

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack O-jay för en väl genomförd festival, givetvis är det roligare med fler bidrag än att benhårt hålla på reglerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stefan Sundström "Sen jag börjat ta min medicin" från albumet "fisk i en skål". Hela låten är faktiskt rätt lik din jullåt. Jag trodde LÄTT att det var där du hämtat idén.

Jag har nog hört den låten nån gång, fast jag kan inte påminna mig om hur den går, så jag tror inte ens att det är en omedveten stöld.

Däremot märkte jag ju när jag skrev låten att det började låta Sundström. Detta var dock inget mål, det bara råkade bli så. 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis Signert! Snyggt jobbat.

Men varför röstade du inte?

Ok, jag fattar piken. När jag insåg att Egget hade knuffat ner sig själv från förstaplatsen med sin röst på mig, så kändes det lite som att vinna en tennismatch med en nätrullare. 😱

Men, men. Jag avstod faktiskt från att rösta av samma skäl som ViktorDenStore. Men jag hade ingen lust att dissa övriga bidrag, eftersom jag tycker det är jäkligt kul att alla ställer upp. 🥰😉😄

Hur som helst, är det jag som skall fixa nästa festival då? Idéer?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du ställer svaret, vi ställer frågorna 😆

Kör igång en ny festival bara 😄 Tema vettefan, det enda viktiga är att vi ska göra EGNA låtar och inte ta ett sångspår från dig o göra komp till det eller nåt liknande, för då blir det inte lika kul 😆

Förslag 1

Valfri genre, maxtid på låten 3.20 min, EXAKT!!! (😆)

Låten måste innehålla dessa instrument, inte fler inte färre:

Piano/flygel, trumset, bas, sång, gitarr, munspel och sisst men inte minst: triangel.

Förslag 2

En låt med vilka ingredienser som helst, men tempot måste vara 160bpm och 4/4-takt. Maxtid, 2 minuter.

Förslag 3

En låt där man måste ha med minst 16 olika akord 😱 Maxtid 3 minuter.

Mina förslag är inte så genomtänkta men detta var tre saker som dök upp i huvet på mig nu 🙂

.Viktor

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Det kan inte möjligtvis vara så att de som själva gjort låtar och bidragit till tävlingen avsiktligt undviker att rösta, för då tappar de ju själva poäng i förhållande till dem de själva röstar på!! Spekulationer, men...

😄

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Det kan inte möjligtvis vara så att de som själva gjort låtar och bidragit till tävlingen avsiktligt undviker att rösta, för då tappar de ju själva poäng i förhållande till dem de själva röstar på!! Spekulationer, men...

😕

:musik

Attans musik, nu avslöjade du oss... 🙂

Shit, och jag som trodde det var vattentätt. 😄😄

För att återgå till diskussionen om nästa festival, så är det väl knappast någon idé att ha en deadline före jul och kanske inte heller före nyår, eller?

Får jag lite fler idéer om tema nu då! Kanske...

1. Intro-festival. Producera ett grymt låtintro i valfri genre, max 30 sek.

2. Unplugged-festival. En chans för forumets alla strängbändare att briljera.

3. Eller nå't annat...

Link to comment
Dela på andra sajter

nästa festival kunde tex. vara att göra en låt vars vers innehåller tre ackord som du bestämmer och tre till refrängen så får alla göra sin egen låt av dessa. kan bli kul 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...