Jump to content
Annons

Julstudiofestival 2005


O-Jay

Recommended Posts

Med minsta möjliga marginal...

Vinnaren av 2005 års julstudiofestival är...

Bidrag nr 6 med 69 poäng.

Grattis till Signert som vinner ära och respekt samt får hålla i nästa festival.

Övriga goda medtävlare var bidrag:

Nr 9 - 68 p - Egghuvud

Nr 4 - 56 p - martinm

Nr 3 - 51 p - Lars-Olof

Nr 2 - 45 p - funi

Nr 10 - 42 p - ViktorDenStore

Nr 8 - 23 p - Tetrix

Nr 1 - 18 p Desmond

Nr 5 - 9 p - MusicGene

Nr 7 - 9 p - Sixties

Tack för era bidrag och tack för att ni röstade.

------------------------------------------------------

Regler:

Tio bidrag har kommit in - bra jobbat alla.

Nu är det upp till er att bedöma hur de klarat sig i konkurrensen.

Bidragslämnare får naturligtvis rösta, men inte på sig själv.

Motiveringar är alltid (nästan) trevliga.

Det blir bara en omröstning - final direkt så att säga.

Ni röstar i denna tråd:

6 p - till bästa bidraget

4 p - till näst bästa

2 p till er trea

1 p till er fyra

Här finns låtarna i två zipfiler 1-5 och 6-10.

*Borttagna*

Röstning pågår till söndag 4 december 21.00 vilket ger två veckor att rösta (så blir det inte så långdraget).

Vinnaren håller i nästa festival och kommer att spelas i varje studioforumdeltagares hem fram till trettonhelgen 😆

Må den juligaste vinna 😄

Redigerat av O-Jay
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 148
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

MittiPrick (oregistrerad)

Har lyssnat på alla bidrag nu! Kul! Vad duktiga ni har varit...... 😄

Jag är så grinig på mig själv att jag inte lyckades färdigställa ett bidrag jag med, men nu får jag istället ägna mig åt det angenäma arbetet att rösta fram bästa låten! 🙂 Ska bli trevligt........

Bra gjort alla deltagare. Ökar definitivt mina julkänslor!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en fråga innan någon har röstat: Ska vi verkligen ge fyra olika röster, är det inte lättare att bara rösta på det bästa, och eventuellt det nästbästa bidraget?

För att så många som möjligt ska vilja rösta 🙂

.Viktor

Jag valde detta för att man gjort så innan och för att fler bidrag får röster då, tror jag. Ventilera gärna era synpunkter, men jag tror att vi kör så här nu...

Om du vinner får du bestämma reglerna i nästa festival 😉

Vem blir först att rösta?

Redigerat av O-Jay
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en fråga innan någon har röstat: Ska vi verkligen ge fyra olika röster, är det inte lättare att bara rösta på det bästa, och eventuellt det nästbästa bidraget?

För att så många som möjligt ska vilja rösta 🙂

.Viktor

Jag valde detta för att man gjort så innan och för att fler bidrag får röster då, tror jag. Men ventilera gärna era synpunkter, men jag tror att vi kör så här nu...

Om du vinner får du bestämma reglerna i nästa festival 😉

Allright herr dommare 🙂 Jag litar på att du handlar rätt...

.Viktor

Link to comment
Dela på andra sajter

HU då! Det var mycket pekorala grejor här. Inte lätt att få fram vad julens egentligea budskap är... ju mer man tänker på det desto ytligare blir det. Om man inte är disneyfantast/sjuttiotalsnostagiker eller kristen så är det bara en massa släkttragedier och köphysteri kvar.

Jag röstar väl då.

Bidrag nr 6 får 6 poäng

Det är vackert och låter tillrcäkligt med Charlez Aznavour för att jag skall trilla pladask. Eftersom jag inte kan franska så kan det mycket väl handla om att tomten är pervers eller något, vad har t ex stöndnade kvinnor med saken att göra? Men ordet jul känner jag igen.

Snyggt arrangemang, snygg instrumentering och lysande sjunget.

Bidrag nummer 4 - 4 poäng

Proggigt så det skriker. Hmm undara vem som gjort låten. man kan ju alltid gissa (och ha fel) Men lite vackert var det med gitarr och stråke.

Bidrag nummer 2 får 2 poäng

Egentligen gillar jag inte sådana här lite moderna soulinspirerade gospelsentimentala grejor. Mixen är inte så rolig och ljudet är lite horribelt, men det är okej sjunget.

Bidrag nummer tio får 1 poäng.

Det är inte illa gjort, men det är som sagt var alldeles för pekoral text. 😲

För övrigt hoppas jag att det är många som röstar.

edit:ändrade vimsigheter

Redigerat av Egghuvud
Link to comment
Dela på andra sajter

Bidrag nr 4: 6 poäng

Julstämningen är kanske inte den man väntar sig i julmusiksammanhang men den är hård och realistisk. Jag gillar inte riktigt ljudet på sången och den bär inte till 100 procent hela vägen. Arret funkar och text och budskapsmässigt är det här det överlägset bästa bidraget och det ska absolut premieras!

Bidrag nr 6: 4 poäng.

Inte för att jag förstår franska men jag misstänker att det är en sorglig historia som berättas... Väldigt snyggt i alla fall.

Bidrag nr 9: 2 poäng.

Julstämningen infinner sig på det där balladiga wham-aktiga sättet. Jag förstår inte riktigt "breaket" vid typ 1:30 men det har vi överseende med den här gången 😠

Bidrag nr 2: 1 poäng

Gillar inte introdelen riktigt. Sången är bra och gör att låten håller. Trumkompet är sådär och "christmas"-kören som letar sig in gillar jag inte speciellt mycket. Men låten och sången är riktigt bra och skulle platsa på vilken absolute christmas som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, jag är lite utan av en julmusikhatare men jag ska väl rösta lite iaf...

Bidrag nr 3: 6 poäng

Tycker det var rätt fräckt rappat, texten fungerar bra, skön bas och en fullkommligt fruktansvärd refräng, kanon!

Bidrag nr 7: 4 poäng.

Okay, effekterna på rösterna var LITE överdrivna kanske, men det var en skön hook, fräck gitarr. Har svårt att höra delar av texten vilket är synd, men jag hör dock tillräckligt mycket för att ha kul.

Bidrag nr 4: 2 poäng.

Låter som en ganska hemsk jul, men låten var rätt bra iaf.

Bidrag nr 8: 1 poäng

Gillar inte riktigt sången, men låten var rätt okay, mest tack vare det julaktiga keyboardet eller vad det är.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det bara jag som inte lyckas ladda hem filerna nu? Det började bra, men helt plötsligt "återställdes servern" och nu får jag bara hem småsnuttar på 224 resp 666 kb 😎

Aj då, det kan vara min trafikgräns som överskridits... 😄

Jag måste be er om hjälp i så fall. Om någon som har laddat hem båda zipparna kan lägga upp dem på alternativ nedladdningsplats vore jag MYCKET tacksam.

Jag sitter på vischan med modem hela veckan och kan inget göra tyvärr.

Någon som kan hjälpa mig? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det bara jag som inte lyckas ladda hem filerna nu? Det började bra, men helt plötsligt "återställdes servern" och nu får jag bara hem småsnuttar på 224 resp 666 kb 😎

Aj då, det kan vara min trafikgräns som överskridits... 😄

Jag måste be er om hjälp i så fall. Om någon som har laddat hem båda zipparna kan lägga upp dem på alternativ nedladdningsplats vore jag MYCKET tacksam.

Jag sitter på vischan med modem hela veckan och kan inget göra tyvärr.

Någon som kan hjälpa mig? 😄

Jag har börjat ladda upp filerna till mitt webhotell. Lägger ut länk så fort det är klart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gurra (oregistrerad)

Dax då å rösta: Att få fram den bästa i det här start fältet var inte svårt,

Bidrag Nr:2 = 6p.

Står i en klass för sig! - sången är outstanding! 😄 Mixen av Contry/Pop/Soul/Gospel gör den till en egen stil. Kort o gott så är det en stark låt sjunget med mycket känsla och inlevelse.

Bidrag Nr:8 = 4p.

Mordern dance beat med en rolig ref- hoo, ho ho 🙂 och en kul text på jul-tema

Bidrag Nr:7 = 2p

Blev snurrig av intro,🙂 men sen rockar det loss mé gött rocken roll stuk, synd att texten /sången tar ner låten till en 2 poängare.

Bidrag Nr:3 = 1p

Bra text som hade stått sig bra själv. Musiken är bra, och välgjord.Synd att behöva plagiera " Just de" 🤪 vad det gäller sången.

Link to comment
Dela på andra sajter

här kommer mina poäng, det har varit svårt för det var många bra bidrag.

6p till låt nr.10 en bra balad med en bra sångerska.

4p till låt nr. 8 Gillar Mörbyligan och detta låter som det kunde vara åke Bylund & co som både sjunger och spelar, mycket bra!!

2p till låt nr.6 ännu en lugn låt med skön refräng, är inte så förtjust i franska men det är ändå en bra låt.

1p till låt nr.3 detta låter som en variant av Just D´s"nu är det jul igen" men det är bra.

bra jobbat allihopa!! 🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

6 poäng går till låt nummer 4 - Låter som vad Lars Winnerbäck skulle ha ställt upp med om han var medlem på forumet.

4 poäng går till låt nummer 3 - Låter misstänktsamt lik Just Ds gamla hit men vem bryr sig 😄 Skön julstämning.

2 poäng till låt nummer 9 - Jäkligt snyggt gjord låt.

1 poäng till låt nummer 5 - Smörigt, men rätt skönt ändå 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är mina som vanligt orättvisa poäng. Bra jobbat alla!! 😆

Låt 2 - 6p

Christmas blues, bara de orden är värd en förstaplats. Jävligt skön soul-gospelröst också.

Låt 6 - 4p

Förmodligen bästa låten men den ger mig ingen julstämning. Innehåller ju iofs ordet Noël som ju betyder jul och dessutom alla mina andra franska favoritord, bonbon, Champs Elysee och Jaques Brel. 😆

Låt 1 - 2p

Schysst plinkande, uttrycksfull röst. En jul i ensamhet, vackert, snyft.

Låt 7 - 1 p

Punkarsmurfen anfaller. Tycker mig känna igen ackordföljder ifrån nån gammal punklåt.

Lite kommentarer till låtar som inte får poäng:

Låt 3

Inte i närheten av Just D:s känsla, detta räcker inte till.

Låt 4

Dåliga rim o vemodiga harmonier räcker inte för att skapa julstämning hos mig. Gillar inte det här.

Låt 5

Bra pianoklink men lite för religiöst för min smak. Rösten är lite darrig. Har svårt att avgöra om detta är allvar eller ironi.

Låt 8

Har svårt för den här typen av keyboard. Hurtig sång.

Låt 9

Ett bra försök till julsoul, räcker halvvägs.

Låt 10

Välproducerat o städat, men för slätstruket för min smak.

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

6 p - Låt nr 6

Stark influens av Roxettes ballad Anyone?

Nåja, det gör inget för... åh, vad kul det blir med franska! 😲

Det saknas iofs ett "Oui oui Casperrr!"

4 p - Låt nr 9

2 p - Låt nr 3

1 p - Låt nr 1

PC240083.jpg

God jul!

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, vilken deppig jul det blir i år. 😛 Och ni klagade på min sommarlåt... 😛

Nåväl här kommer Malmöjuryn:

1) Låter nummer ett 6 poäng

Så jävla bra att man baxnar. Sätter en standard på festivalen som de efterföljande inte orkar följa efter. Egentligen enda låten jag riktigt gillar.

2) Låt nummer två 4 poäng. Jäkligt fräckt även om det går att göra mera. Inte min smak, men jag antar att det är gjort med glimten i ögat.

..........

Sen blir det svårare....

3) Ja sexan är snygg! 2poäng

4)En poäng till nr åtta. Bra driv. Kul text. Borde gå varm i lokalradion.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låt nummer 1: Detta ger inte mig julstämmning..Skön sångröst..lite jobbigt Phase'ande /nasalt/essigt sångljud däremot. Lite för deppigt, trots humoristiskt intro

Låt nummer 2: synd att musiken inte backar upp sången här. Jag gillade det lite nashville-aktiga i lead+körpartierna.. lite svajig sång i introt, men det gav sig efter en stund.detta får min 2 poängare möjlig 6:a-kandidat om musiken backat bättre.

Låt nummer 3: Hello i am almost Just D.. går inte att undgå en parallell här..gillar rap'en.. däremot känns inte låten färdigmixad. detta får min 1 poängare

Låt nummer 4: Stefan Sundström JR? Vart är snön och alla glada tomtar.. julen infinner sig inte riktigt här... mer som snöslask, nedbrunnen julgran och stulen julskinka.. behagligt mixad däremot.

Låt nummer 5: Ett ord: Stämningsfullt!

Lite proxnäsa på sången + lite intonationsmissar.. detta får min 4 poängare

Låt nummer 6: Intropianot lovade rygghårsresning..men VA??? fransk sång..oj vad snopen jag blev.. det låter bra..men inte Jul.

Låt nummer 7: Köppebävisan and the smurfsångers..hahahaha.. garvade x 6 här... men..nej..absolut ingen jul i den här lådan.

Låt nummer 8: totalkrock i genrelandet.. hade det varit tysk sång på det här så hade det varit klockrent.

Låt nummer 9: En tydligare mix, bättre intonation på sången, sången längre fram i mixen... bortsett från det är det här min solklara 6poängare...gillar låten helt enkelt + helheten. vinter o snö, glögg o massor med peppercakes..yeah!!

Låt nummer 10: Sångläget känns väldigt behagligt på hennes röst så + för en skön röst..däremot känns text och melodi alldeles för styltig, typ "läser-innantill-samtidigt-som-jag-sjunger", Instrumenteringen känns inte riktigt sammanhängande och offbeat-virvel borde gå bort direkt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Mina kriterier:

Låten skall vara bra en bra låt och ha ngn form av julkänsla.

Jag har lite svårt för hurtiga jullåtar och alltför "snälla kristna". Mer Shane MacGowan än Carola...

Så min röstning blir som följer:

🙂 1 poäng till melodi nummer 1.

Skön raspig låt a là Mattias Hellborg. Lo-Fi-jul.

😄 2 poäng till melodi nummer 4. Sorglig men bra låt i Sundströms-anda. Påminner om att allt inte är så klämmigt bara för det är jul.

😛 4 poäng till melodi nummer 6. Franska karameller och snö kan aldrig vara fel. Kul med en låt som skiljer sig...Åsså blir det lite mångkulturellt. Vi vill gärna se den svenska översättningen när festivalen är avgjord!

Och så till slut:

😉🙂😛😄😛😄 6 poäng till låt nummer 9. Därför att den är den klart bästa LÅTEN. Julkänslan räddas också av bjällklangen. Shysst soul och bra sjunget. Den där vill jag höra mer av utanför julramen! Må den vinna!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha, här kommer lite points, tycker att det var lite för få bidrag av verklig klass men o andra sidan var ju min 6 poängare helt jävla underbar! Bra jobbat allihopa o lycka till nästa år för de som inte nådde till min prispall!

6 p - till det ÖVERLÄGSET bästa bidraget!

Går till Bidrag 6.

Trots att jag skolkade från nästan alla franskalektioner i gymnasiet så är det här den i särklass bästa låten av bidragen! Sången är ju inte bara på franska, den framförs på ett franskt sätt! Snyggt arrad och sköna stön… tycker nog att den har bäst mix o ljud också… ja va fan jag står för mitt ord, den är överlägset bäst!

4 p - till näst bästa

Går till Bidrag 1

Denna ytterst bittra julsång får mig ändå att dra på smilbanden! Sången är ju grym o körerna är snygga fast att de klingar lite surt här o vart. Asså, på nått sätt gillar jag den enkla gitarren som plinkar på också!

2 p till er trea

Går till Bidrag 4.

Denna nakna sanning är alltid bittert söt. Snygga stråkar, men det är ju texten som gör det! Bra jobbat! O så var ju guran bra!

1 p till er fyra

Går till bidrag 10.

Den vackra rösten är det som fångar poängen, texten är ju katastrof och arret med musikerna låter som ett coverband, men en sån vacker stämma kan man inte motstå.

Själv drar jag till Thailand över jul, undra om de spelar mycket julsånger där?

//FredAsp

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...