Jump to content
Annons

Julstudiofestival 2005


O-Jay

Recommended Posts

Jag har en ide!!! Nästa festival ska bli en REGELFESTIVAL!!! 🙂 Den måste innehålla minst 30 regler varav varenda en måste uppfyllas till punkt och pricka och inlämnas inget bidrag som uppfyller dessa regler så vinner automatiskt Viktordenstore. Låter väl bra!!??

Jag menar vad är fritt skapande mot en orgie i begränsningar när allt kommer omkring... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 148
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Grattis Signert!

Och tack alla som röstade fram min något Just D inspirerade dänga till en aktningsvärd fjärde placering.

Angående reglerna tyckte jag att det framgick ganska klart att ca 3 min var att betrakta som ett hållmärke snarare än ett exakt krav och det finns faktiskt ingenting som säger att ca 3 min innebär exakt 2:30 - 3:29. Det är en tolkningsfråga.

Puss

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en ide!!! Nästa festival ska bli en REGELFESTIVAL!!!  🙂  Den måste innehålla minst 30 regler varav varenda en måste uppfyllas till punkt och pricka och inlämnas inget bidrag som uppfyller dessa regler så vinner automatiskt Viktordenstore. Låter väl bra!!??

Jag menar vad är fritt skapande mot en orgie i begränsningar när allt kommer omkring...  😆

Ja, vilken bra idé Desmond... 🙂 Du är så rolig, borde du inte bli komiker!?

Jag menar vad är det för poäng med att ha regler om endast hälften följer dem?

Link to comment
Dela på andra sajter

Desmond: Jag vill inte ha fler regler än någon annan, jag vill bara att alla ska ha samma villkor, och att alla ska ha samma regler.

Men det är väl precis som när man är ute på stan vid olika evenmang: En del har sina egna regler, som tex "Bosse är bäst, Bosse får gå före alla i kön, Bosse kan krypa under avspärrningstråden". Alla regler som är uppsatta gäller alla, utom Bosse.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en ide!!! Nästa festival ska bli en REGELFESTIVAL!!!   🙂  Den måste innehålla minst 30 regler varav varenda en måste uppfyllas till punkt och pricka och inlämnas inget bidrag som uppfyller dessa regler så vinner automatiskt Viktordenstore. Låter väl bra!!??

Jag menar vad är fritt skapande mot en orgie i begränsningar när allt kommer omkring...  😆

Ja, vilken bra idé Desmond... 🙂 Du är så rolig, borde du inte bli komiker!?

Jag menar vad är det för poäng med att ha regler om endast hälften följer dem?

sluta lipa om reglerna. Ingen har brutit tidsregeln.

F.ö tycker jag hela poängen med att ha Studiofestivalerna är att man ställer upp med en låt, inte att man vinner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom den här tråden håller på att urarta i virtuell pajkastning, så sätter jag som allsmäktig festivalledare punkt för regeldiskussionen här. Det finns en separat tråd där ni kan låta de digitala schwarzwaldtårtorna yra. 🙂

Skall försöka sammanfatta de huvudspår som finns:

1. Genrebaserad festival. Har tidigare varit t.ex. julfestival och metalfestival.

2. Begränsningsbaserad festival. T.ex. hybridfestivalen där man fick ett färdigt trumkomp att skapa en låt av. Andra varianter kan vara en färdig ackordföljd, en viss instrumentering mm.

3. Piratfestival. 🙂

4. "Uppdragsfestival" (dåligt namn...), alltså att komponera en ringsignal, en jingel, ett intro.

5. Något annat...

Får jag lite seriösa röster nu då. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle vilja ha en filmmusikfestival. Nån knåpar ihop en kort synopsis på en film, bara historien i korta drag. Sen ska den få ett ledmotiv. Haha! Tänk typ.. Elton John's "circle of life" till lejonkungen eller "What a feeling" till Flashdance.. alltså musik som är skriven till en specifik film.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade inte Hammagrella nån tidig idé om att bara tillåta hemgjorda samplingar från köket?

Jag har provspelat mitt ugnsgaller, det låter ganska tungt.

***

Gunhild: Detta är naturligtvis menat som ett seriöst förslag. Jag gillar nog "begränsningstanken" annars. Å andra sidan kanske alla "teman" är begränsande på något sätt.

Redigerat av Vallhagen
Link to comment
Dela på andra sajter

välj helst något som de flesta kan vara intresserade att göra en låt till, så att det inte blir en för smal festival.

gärna något som inte begränsar till en viss musikstil.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har lagt resultatet i mitt första inlägg överst i tråden så att det inte kommer bort 🙂

Jo, det verkar svårt att få in bidrag så det gäller nog att vara bred 🙂

Men vi ställer väl upp i en punkfestival, eller hur Sixties 🙂

Annars hade nästa års Monika-hit varit kul.

Jag laddar... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har faktiskt ett seriöst förslag också, tro det om ni vill:

En "Rod Stewart festival" där man tänker sig in i situationen att man har fått uppdraget att skriva en låt till Roddans nästa platta, och då menar jag en storsatsning och inte en trött samling gamla amerikanska klassiker. Roddan vill komma tillbaks i gammal god storform och du skall förse honom med hitten att göra det möjligt!!!

Detta koncept går naturligtvis att köra med någon annan artist också men jag tycker ju att artisten åtminstone bör ha två decennier av publik storhet bakom sig för att komma på fråga. Vad tycks!!??

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har faktiskt ett seriöst förslag också, tro det om ni vill:

En "Rod Stewart festival" där man tänker sig in i situationen att man har fått uppdraget att skriva en låt till Roddans nästa platta, och då menar jag en storsatsning och inte en trött samling gamla amerikanska klassiker. Roddan vill komma tillbaks i gammal god storform och du skall förse honom med hitten att göra det möjligt!!!

Detta koncept går naturligtvis att köra med någon annan artist också men jag tycker ju att artisten åtminstone bör ha två decennier av publik storhet bakom sig för att komma på fråga. Vad tycks!!??

Detta förslag gillar jag. Fast med någon annan artist än Roddan. Förslag?

Annars är filmtemat tilltalande också. Finns det någon frivillig synopsisförfattare?

Link to comment
Dela på andra sajter

punk är ju aldrig fel, men det finns ju så många stilar jag gillar så det blir svårt att välja 🙂

men Anticimex, Ramones, Slaughter & the dogs,Oppressed, Svart parad,Clash mfl är ju favoriter, och framför allt 60 och 80-tals garage punk så det finns ju att välja på 😏

o-jay, gillar du sham 69 så kolla upp Hard skin, låter som en blandning av sham 69 och cockney Rejects.

köpte Bruset Cd´n för ett tag sedan, den var rätt bra

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Värst vad mycket annat ni skrivit om, än om just JUL i denna tråd den senaste tiden. Jag vill bara säga att alla var riktigt duktiga som vanligt och att ni kan skicka in ert bidrag till programmet Radio Spotnicks under en tvåveckorsperiod om ni vill. Det finns på Jul i radio .

Normalt sett så spelar de en vanlig Topplista i programmet jämte intervjuer o.s.v., men nu har den vanliga listan julledigt s.a.s. Därför spelade de bara jullåtar fr.o.m. idag onsdag 7/12 kl. 18.00 (reprisen sänds torsdagar 22.00) och ytterligare två veckor. De presenterade idag en topplista om 5 låtar som vanligt plus ett par utmanare, s.k. "bubblare". Om ni skickar in ert bidrag kan ni kanske få plats som bubblare.

Ytterligare adressuppgift, tfn.nr, mail etc. finns på länkade hemsidan.

En rolig tanke bara, nu när ni ändå har jobbat så med att skapa jullåtar...

😕

:musik

VICTORIA: om ännu en gång

ELINA: tre blir två

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Hade inte Hammagrella nån tidig idé om att bara tillåta hemgjorda samplingar från köket?

Jag har provspelat mitt ugnsgaller, det låter ganska tungt.

Jätteroligt förslag! Jag är på!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade inte Hammagrella nån tidig idé om att bara tillåta hemgjorda samplingar från köket?

Jag har provspelat mitt ugnsgaller, det låter ganska tungt.

Jätteroligt förslag! Jag är på!

*börjar rikta in mikstativen framför vattenkokare och mikro*

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade inte Hammagrella nån tidig idé om att bara tillåta hemgjorda samplingar från köket?

Jag har provspelat mitt ugnsgaller, det låter ganska tungt.

Jätteroligt förslag! Jag är på!

*börjar rikta in mikstativen framför vattenkokare och mikro*

Lite elementärt va? Det subtila ljudet av en skiva salamikorv som faller mot en wettexduk däremot...

Link to comment
Dela på andra sajter

hade en idé till en remix eller låtskrivartävling som jag tipsade olsberg om förut.

tanken var att han skulle hitta något radio program som studio´s läsare kunde remixa eller göra en ny signaturmelodi till.

tex. Lanz i p3, eller popnonstop, Christer eller liknande.

inte nåt program som förknippas med en speciell musik som hiphop, hårdrock.

för att alla ska kunna delta så mitt förslag signert är att du väljer ett program som vi gör en signatur melodi till när omröstningen är klar skickar vi resultatet till programet så kanske dom använder den.

Link to comment
Dela på andra sajter

En annan idé är att vi väljer ut ett par gratispluggar som alla kan ladda hem och sedan får vi bara spela in med gratisgrejorna. Vi kanske måste välja genre också. Skulle vara kul att se vad som händer om alla har samma förutsättningar. (hmm Sång och gitarr och sådan kan ju skilja oss åt, men... ni fattar ide´n va?.)

I uppsättningen kanske kan ingå två syntar (nekos och majkens kanske?), ett reverb, en filtereffekt, och ... tja vad säger ni? :rolleyes:

Redigerat av Egghuvud
Link to comment
Dela på andra sajter

En annan idé är att vi väljer ut ett par gratispluggar som alla kan ladda hem och sedan får vi bara spela in med gratisgrejorna. Vi kanske måste välja genre också. Skulle vara kul att se vad som händer om alla har samma förutsättningar. (hmm Sång och gitarr och sådan kan ju skilja oss åt, men... ni fattar ide´n va?.)

I uppsättningen kanske kan ingå två syntar (nekos och majkens kanske?), ett reverb, en filtereffekt, och ... tja vad säger ni? 🙂

Jaaa...

Toppen idé 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

En annan idé är att vi väljer ut ett par gratispluggar som alla kan ladda hem och sedan får vi bara spela in med gratisgrejorna. Vi kanske måste välja genre också. Skulle vara kul att se vad som händer om alla har samma förutsättningar. (hmm Sång och gitarr och sådan kan ju skilja oss åt, men... ni fattar ide´n va?.)

I uppsättningen kanske kan ingå två syntar (nekos och majkens kanske?), ett reverb, en filtereffekt, och ... tja vad säger ni? 🙂

Detta gillar jag! Känns som ett tema i forumets anda.

Vad behövs? Mina förslag inom parentes:

Softsyntar, vilka, hur många? Räcker det med två?

Trummaskin (förslag?)

Kompressor (Blockfish)

Reverb (Ambience)

Delay (RetroDelay)

EQ (förslag?)

Filter (förslag?)

Gitarrstärkarplugg (Guitar Suite)

...mera...?

Dessutom tycker jag att även den "akustiska" delen skall begränsas. T.ex. max två instrument (t.ex. gitarr och trummor) och max två sångspår.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...