Jump to content
Annons

Julstudiofestival 2005


O-Jay

Recommended Posts

Hmmm. Jag lyckades alltså rösta bort mig själv genom att ge Signert en sexa. Slagen på mållinjen... igen. 😆

Va inte lissen Egget.. du har ju många anhängare till din låt.. se det positivt istället ( så som bara ett Egg kan kan göra 😲 ).

Och: Grattis Signert såhär i efterskott, du hade inte min favoritlåt, men bedriften talar ju ändå sitt tydliga språk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 148
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Och: Grattis Signert såhär i efterskott, du hade inte min favoritlåt, men bedriften talar ju ändå sitt tydliga språk.

Det gör inget, det är tillräckligt att självaste Demonen tycker att "det låter bra", med tanke på att jag för ett år sedan inte kunde skilja på en kompressor och en hårtork. Inlärningskurvan går åt rätt håll! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta gillar jag! Känns som ett tema i forumets anda.

Vad behövs? Mina förslag inom parentes:

Softsyntar, vilka, hur många? Räcker det med två?

Trummaskin (förslag?)

Kompressor (Blockfish)

Reverb (Ambience)

Delay (RetroDelay)

EQ (förslag?)

Filter (förslag?)

Gitarrstärkarplugg (Guitar Suite)

...mera...?

Dessutom tycker jag att även den "akustiska" delen skall begränsas. T.ex. max två instrument (t.ex. gitarr och trummor) och max två sångspår.

Lite jobb krävs ju av tävlingsledaren. Det gäller att lägga upp länkar till alla instrument. Två softsyntar borde väl fungera. Skulle vara coolt om vi använde så mycket studioproducerade grejor som det går. Både Neko och Majken har ju godsaker. Subduer t e x använder jag ofta i mina sjuka ambientprojekt. Det kanske finns fler synteditkonstruktörer här?

Kanske är temat för snävt. Borde vi ha en genrebestämmning också? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Va inte lissen Egget.. du har ju många anhängare till din låt.. se det positivt istället ( så som bara ett Egg kan kan göra 😄 ).

Jag är inte lissen alls. Jag är så förvirrad och oorganiserad att det säkert skulle bli rena katastrofen om jag anordnade en studifestival. (men nästa gång då dj*vlar) 😄

Redigerat av Egghuvud
Link to comment
Dela på andra sajter

Detta gillar jag! Känns som ett tema i forumets anda.

Vad behövs? Mina förslag inom parentes:

Softsyntar, vilka, hur många? Räcker det med två?

Trummaskin (förslag?)

Kompressor (Blockfish)

Reverb (Ambience)

Delay (RetroDelay)

EQ (förslag?)

Filter (förslag?)

Gitarrstärkarplugg (Guitar Suite)

...mera...?

Dessutom tycker jag att även den "akustiska" delen skall begränsas. T.ex. max två instrument (t.ex. gitarr och trummor) och max två sångspår.

Lite jobb krävs ju av tävlingsledaren. Det gäller att lägga upp länkar till alla instrument. Två softsyntar borde väl fungera. Skulle vara coolt om vi använde så mycket studioproducerade grejor som det går. Både Neko och Majken har ju godsaker. Subduer t e x använder jag ofta i mina sjuka ambientprojekt. Det kanske finns fler synteditkonstruktörer här?

Kanske är temat för snävt. Borde vi ha en genrebestämmning också? :rolleyes:

Har tyvärr inte testat Majkens och Nekos prylar. Vilka passar bäst?

Link to comment
Dela på andra sajter

En annan idé är att vi väljer ut ett par gratispluggar som alla kan ladda hem och sedan får vi bara spela in med gratisgrejorna. Vi kanske måste välja genre också. Skulle vara kul att se vad som händer om alla har samma förutsättningar. (hmm Sång och gitarr och sådan kan ju skilja oss åt, men... ni fattar ide´n va?.)

I uppsättningen kanske kan ingå två syntar (nekos och majkens kanske?), ett reverb, en filtereffekt,  och ... tja vad säger ni?  😏

Detta gillar jag! Känns som ett tema i forumets anda.

Vad behövs? Mina förslag inom parentes:

Softsyntar, vilka, hur många? Räcker det med två?

Trummaskin (förslag?)

Kompressor (Blockfish)

Reverb (Ambience)

Delay (RetroDelay)

EQ (förslag?)

Filter (förslag?)

Gitarrstärkarplugg (Guitar Suite)

...mera...?

Dessutom tycker jag att även den "akustiska" delen skall begränsas. T.ex. max två instrument (t.ex. gitarr och trummor) och max två sångspår.

Bästa förslaget!

Link to comment
Dela på andra sajter

man får alltså använda 2 "akustiska" instrument som bas, gitarr ,trummor , piano osv.

menar du att om kör trummorna digtalt som midi och spelar upp med tex. bfd eller nåt annat så så är det fortfarande ok att använda 2 "akustiska" instrument?

ta god tid till festivalen så alla hinner klart tex. början på februari 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

man får alltså använda 2 "akustiska" instrument som bas, gitarr ,trummor , piano osv.

menar du att om kör trummorna digtalt som midi och spelar upp med tex. bfd eller nåt annat så så är det fortfarande ok att använda 2 "akustiska" instrument?

ta god tid till festivalen så alla hinner klart tex. början på februari 😛

Visste inte att BFD är gratis... 😉

Återkommer med regler, men jag tror att det blir detta alternativ, dvs. "Gratisfestival".

Link to comment
Dela på andra sajter

menar du att om man kör trummorna digtalt som midi och spelar upp med en gratisplugg så så är det fortfarande ok att använda 2 "akustiska" instrument?

Redigerat av sixties
Link to comment
Dela på andra sajter

du får väl starta en ny tråd snart, nu när det inte gäller julfestivalen längre 😕

kanske kalla den gratispluggfestivalen 😱

kanske lockar folk 😠

Redigerat av sixties
Link to comment
Dela på andra sajter

menar du att om man kör trummorna digtalt som midi och spelar upp med en gratisplugg så så är det fortfarande ok att använda 2 "akustiska" instrument?

Det måste ju vara gratis trumsamplingar i så fall. Men jag har inte tänkt klart ännu. Återkommer.

Vi har ju alltid "natural studios" kits. Vi borde kolla med Majken och Neko vilka grejor de själv rekomenderar. 🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

menar du att om man kör trummorna digtalt som midi och spelar upp med en gratisplugg så så är det fortfarande ok att använda 2 "akustiska" instrument?

Det måste ju vara gratis trumsamplingar i så fall. Men jag har inte tänkt klart ännu. Återkommer.

Vi har ju alltid "natural studios" kits. Vi borde kolla med Majken och Neko vilka grejor de själv rekomenderar. 😕

Då behöver vi en gratis sampler också 😉

Eller? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte enklare med en gratisfestival där man får använda vilka gratispluggar och gratissamplingar man vill? Vi slipper tänka på PC vs. Mac-problemet eftersom alla kan använda de gratispluggar de själva vill. DX-pluggar eller AudioUnits? Spelar ingen roll... Gratis samplingar finns det drösvis av! Använd i vilken mjukvarusampler (eller hårdvarusampler om du är så envis) som helst, och kör hårt!

Och... vill nån envisas med att ha sång på sin låt får de se till att göra sina sångspår till "gratis samplingar" och erbjuda dem för fri nedladdning och användning. 😄:rolleyes:

När man lämnar in bidraget bifogar man också en lista på vilka samplingar / pluggar man använt och gärna en länk till nedladdning.

Pga. detta får vi också tips från varandra på schyssta pluggar och samplingar. Ser scenariot framför mig...

-Schyssta trummor, var det verkligen NS Kit?

-Nej, verkligen inte. Jag använder Live Kit 7.

-Åh, de måste jag ladda hem och prova i min nästa låt.

Som tävlingen ser ut hittills, kommer den säkert att bli stel. Det slutar med att EN av de tävlande använder alla pluggar, fem tävlande använder två pluggar och två audiospår (varav det ena audiospåret är DFH-trummor och det andra är sång) och resten kastar in handsken för att det blev för svårt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte enklare med en gratisfestival där man får använda vilka gratispluggar och gratissamplingar man vill? [...]

När man lämnar in bidraget bifogar man också en lista på vilka samplingar / pluggar man använt och gärna en länk till nedladdning.

Pga. detta får vi också tips från varandra på schyssta pluggar och samplingar.

Finfin idé! Vore kul om de tävlande också delade med sig av sina inställningar, sparade som presets. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte enklare med en gratisfestival där man får använda vilka gratispluggar och gratissamplingar man vill? Vi slipper tänka på PC vs. Mac-problemet eftersom alla kan använda de gratispluggar de själva vill. DX-pluggar eller AudioUnits? Spelar ingen roll... Gratis samplingar finns det drösvis av! Använd i vilken mjukvarusampler (eller hårdvarusampler om du är så envis) som helst, och kör hårt!

Och... vill nån envisas med att ha sång på sin låt får de se till att göra sina sångspår till "gratis samplingar" och erbjuda dem för fri nedladdning och användning. 😠:rolleyes:

När man lämnar in bidraget bifogar man också en lista på vilka samplingar / pluggar man använt och gärna en länk till nedladdning.

Pga. detta får vi också tips från varandra på schyssta pluggar och samplingar. Ser scenariot framför mig...

-Schyssta trummor, var det verkligen NS Kit?

-Nej, verkligen inte. Jag använder Live Kit 7.

-Åh, de måste jag ladda hem och prova i min nästa låt.

Som tävlingen ser ut hittills, kommer den säkert att bli stel. Det slutar med att EN av de tävlande använder alla pluggar, fem tävlande använder två pluggar och två audiospår (varav det ena audiospåret är DFH-trummor och det andra är sång) och resten kastar in handsken för att det blev för svårt.

Vitsen var väl att skapa så liknande förutsättningar som möjligt. så att det inte bara blir grejorna som styr. Gratisfestival i största allmänhet är ju svårt att hålla koll på. Jag tyckte det var roligare med givna förutsättningar. Lite mackel är det , men vi kan ju ha gott om tid och många av oss använder nog redan gratispluggar. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

det behöver väl inte gå till överdrift med gratis prylar, bestäm några instrument pluggar som man måste använda och lämna lite över till var och en att välja själva.

tror många backar ur om det blir för styrt,

vi konstnärer behöver lite kreativ frihet 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Konstnärer behöver begränsningar, annars blir inget gjort! 🥰

Mitt förslag är Gratisfestival, där enda begränsningen är att all mjukvara (utom inspelningsprogram) måste vara gratis. Fritt fram att använda hur många syntar, sångspår, kazooer, congas och äggklyvare som helst.

Är vi överens?

Deadline i mitten på januari?

Link to comment
Dela på andra sajter

Konstnärer behöver begränsningar, annars blir inget gjort! 🥰

Mitt förslag är Gratisfestival, där enda begränsningen är att all mjukvara (utom inspelningsprogram) måste vara gratis. Fritt fram att använda hur många syntar, sångspår, kazooer, congas och äggklyvare som helst.

Är vi överens?

Deadline i mitten på januari?

Jepp 😉

"Det finns bara en regel och det är regeln som säger att det inte finns några regler" 😆 :lol:

Uppgift: Gör en låt. Den får innehålla allt utom köpt mjukvara... (bortsett från inspelningsprogrammet)

Stämmer detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Konstnärer behöver begränsningar, annars blir inget gjort!  🙂

Mitt förslag är Gratisfestival, där enda begränsningen är att all mjukvara (utom inspelningsprogram) måste vara gratis. Fritt fram att använda hur många syntar, sångspår, kazooer, congas och äggklyvare som helst.

Är vi överens?

Deadline i mitten på januari?

Jepp 🙂

"Det finns bara en regel och det är regeln som säger att det inte finns några regler" 🙂 :)

Uppgift: Gör en låt. Den får innehålla allt utom köpt mjukvara... (bortsett från inspelningsprogrammet)

Stämmer detta?

nej. mjukvaran skall vara gratis. Det är stor skillnad mellan gratis och vara köpt.

Det är alltså inga begränsningar på hårdvaran? Man kan använda vilken hårdvara man vill?

Redigerat av MusicGene
Link to comment
Dela på andra sajter

nu börjar det verkligen bli dax att starta en egen tråd för gratis festivalen.

nån som har något tips på gratis trummor av något slag?

Link to comment
Dela på andra sajter

fick en annan bra idé, om du ångrar dig om gratis festivalen:

en coverfestival, eftersom man inte får lägga upp covers så får alla göra en av dina(ostimmade) låtar i sin egen version eller också remixa om du lägger upp några spår för dem som sysslar med sånt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...