Jump to content
Annons

Vilka grunder är soul uppbyggt på?


Sebskater (oregistrerad)

Recommended Posts

Sebskater (oregistrerad)
Om målet är att göra fenomenal soul så kan det säkert vara som Danny säger att man antingen har det eller inte.

Men jag antar att ditt mål är att utveckla dig musikaliskt genom att studera andra musikstilar, och då är det precis det du ska göra. Studera musikstilen. Ner på bibblan och låna alla soulskivor de har. Lyssna och lär. Känns bara fånigt att försöka förklara det här, när en låt säger mer än tusen ord...

Detta tycker jag har funkat, jag tog mig ner till bibblan och låna fem skivor

som sagt kan man inte soul efter en dag men jag vill utväckla mig till och kunna göra all sorts musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 73
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Hej!

Jodeci tillexempel är skitdåliga.

He he 😉! Jo, det får man ju tycka om man nu tycker somså!

Man ska aldrig lyssna på texterna, då är nästan allt skitdåligt! Jodeci är dock en milstolpe inom svart amerikansk musik vare sig man vill eller inte!

Alltså, man kan tycka att dom är värdelösa och töntiga men det var dom som gav en trött R & B-scen ett nytt sound, inte Mary eller Kelly (som

ju också släppte sina första album efter att Jodeci redan haft sitt genombrott) eller vem nu alla cred-nissar såhär i efterhand försöka ge äran!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ljudet är den stora boven..hahahahah

eftersom att ljudet påverkar våra inre organ som hjärta, muskler, hormoner vår andning, sömnrytm och även den fart vi har i vårt dagliga arbete.

Våra sinnen är också utsatta när ljudet strömmar in, såsom känslor, drömmar, tankar och fantasi...Jag kan t ex inte köra bil när jag hör en grymt bra låt..all uppmärksamhet riktas på låten så jag kör liksom efter takten, därför har jag alltid tyst när jag kör bil.. 🙂 ..och syrran är raka motsatsen hon vrålar "sätt på radion för tusan"... 😉

Ja vart jag ville komma med dessa orden är att det handlar helt och hållet vad som påverkar dig!..En bra soullåt för mig kan vara skräp för andra..

Vad som är riktig soul är nog väldigt individuellt...

Tidig soul som -50-60 talets soullåtar har ju bidragit till mycket som finns idag..

Sen tänker jag på Lauryn Hill som blev uppmärksammad med låten killin me softly..Joo men det var ju för att det fanns inslag av rap där..Jag minns Roberta Flack med killin me softly..Ja där ser man, en tuffing som lauryn hill i bandet The Fugees blir inspirerad av Robertas halvsmöriga låtar. Usch så man låter!!..öhhhh jag är nog lite mättad på alla dessa staars jag med.. 😳 särskilt de med sin "trendsång" och helt plötsligt låter alla ungefär lika, alltså sångmässigt!...snart känner man sig förvirrad och tycker inte att någon är bra... 😳...då är det bra att ta ett brejk från allt vad musik är!

Men fortfarande kan det glimta till, och när gåshuden börjar skönjas då vet man! ja när någon sticker ut med en låt och inte låter som en i mängden, ja, då får man uppleva den där gamla känslan igen..kicken till glädjen!

Och vem vet...trådskaparen kanske besitter just den där unika äktheten och kunskapen att göra soul som passar just din eller min "svängning".. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Hej!

Jodeci tillexempel är skitdåliga.

He he 😕! Jo, det får man ju tycka om man nu tycker somså!

Man ska aldrig lyssna på texterna, då är nästan allt skitdåligt! Jodeci är dock en milstolpe inom svart amerikansk musik vare sig man vill eller inte!

Alltså, man kan tycka att dom är värdelösa och töntiga men det var dom som gav en trött R & B-scen ett nytt sound, inte Mary eller Kelly (som

ju också släppte sina första album efter att Jodeci redan haft sitt genombrott) eller vem nu alla cred-nissar såhär i efterhand försöka ge äran!

Sorry, men du är helt fel ute.

När JoDeCi gjorde sitt första album var inte ens genren (modern RnB) uppfunnen. JoDeCi gjorde någon form av tidig swingbeat/new jack swing.

Att säga att det fanns en trött RnB-scen 1991 är vansinne eftersom det inte fanns någon RnB-scen överhuvudtaget. Genren som sådan återuppfanns ju med Mary's "whats the 411" som släpptes ett par månader efter Jodeci's debut ("forver my lady", som förövrigt är en uppvisning i klantigt samplande & magsjuka texter).

Sitt genombrott fick ju Jodeci med singeln Cherish som släpptes strax efter Mary's debut. Låten Cherish är inte heller något som kan kallas RnB.

RnB-försöket gjordes med det avskyvärda albumet "diary of a mad band" där snubbarna försökte gå ifrån snälla ladiesmen till stenhårda vältränade RnB-gangsters. Sen blev det bara ett album till & Jodeci fick sin största (& enda?) hit med låten "get on up". i mitten av 90-talet insåg management & skivbolag att dom var för kassa. Bröderna Kci & JoJo gjorde den grymma singeln "all my life" som sålde mer än vad samtliga Jodeci-album någonsin gjorde. Tillsammans.

Nej. Jodeci är inte en milstolpe inom svart musik, men det beror ju på hur många mil du har gått, förstås.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jodeci är dock en milstolpe inom svart amerikansk musik vare sig man vill eller inte!

Precis som Marky Mark & the Funky Bunch var för vit musik då eller? 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill ha hjälp men grunderna till att göra soul på.

ackrod, instrument, melodi stuk, rytmer ALLT för att kunna göra soul.

Tackar på förhand 😳

😕

Det enda som jag kan erinra mig om soul är.. James Brown

Lyssna på honom

Det är Soul.. 😱

Soul On .. 😆

Albert.D

Redigerat av Albert.D
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att du i ärlighetens namn är lite fel ute när du frågar hur du ska bygga upp en låt i en speciell genre.

Man hämtar ju influenser från allt man hör, vad lyssnar du själv på`?

Om du nu ska göra soul så måste du lyssna på det. Eftersom det som nån skrev finns så oerhört mycket soul så får du lyssna noga och försöka rippa. Men det kommer ju inte vara nåt som kommer från själen för att bli filosofisk

Viktigaste är att du själv har en vision om hur du vill att det ska låta. Det kan man aldrig fråga nån annan hur man ska göra.

Var kreativ... gör nåt du tycker är bra istället (för jag antar att du itne har lyssnat så mycket på soul eftersom du frågar). Men om det kallas soul eller Utomjordisk spansk elektro punk spelar ingen roll. Hämta influenser från den musik du lyssnar på.

Redigerat av pennudd
Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)
Nej. Jodeci är inte en milstolpe inom svart musik, men det beror ju på hur många mil du har gått, förstås.

Det där är bland det tyngsta jag läst på detta forum... Mörda inte folk verbalt, det är inte snällt. 😛

Jag har lärt mig en del i den här tråden. En liten del visste jag, en stor del visste jag inte.

Själv... Öhm... Tycker jag om Kaah.

Förresten, en av mina absoluta favoritlåtar är Ex-Factor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssna på The Solution, nicke Andresson och Scott Morgan´s Soul band.

tycker de båda lyckas skriva bra låtar men det är framför allt Scott Morgans sång som lyfter det hela.och medverkande musiker och kör gör ett bra jobb.

Det som soul brukar innehålla är blås och körer, bra sång.

Kolla in filmen The Commitments om du inte sett den.

läs om The solution och lyssna på bästa låten, I have to quit you babe:

http://www.scottmorganmusic.com/scott_sounds.html

Redigerat av sixties
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Nej. Jodeci är inte en milstolpe inom svart musik, men det beror ju på hur många mil du har gått, förstås.

Det där är bland det tyngsta jag läst på detta forum... Mörda inte folk verbalt, det är inte snällt. 🙂

Japp, shyssta smällar tycker Hans som ligger här blodig på golvet och nynnar Freek'n Hans 🙂!

Danny har rätt i det mesta han skriver för var mest sista (3:e) skivan som var nyskapande, lite grejor på andra!

Du hade tydligen lyssnat på Jodeci! Trodde jag faktiskt inte du hade gjort utan att du hört "get on up"! Devante

uppfann väl absurd högt mixad handclap och lite annat produktions-coolt inom R&B... eller?

Såsom R-Kelly på http://images.amazon.com/images/P/B0000004YF.01.LZZZZZZZ.jpg uppfann den aggressiva manskören!

Man Hans kan ha fel, kan nämligen ingenting om Soul, R&B och all sån där konstig musik, retas bara lite med er kunniga 🙂!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Är det här verkligen en allvarligt menad fråga?

Kanske är det det. Fast det låter så lustigt, som om det bara är påkommet att, jo det finns en musikstil som heter soul. Den har jag inget förhållande till men jag kan ju fråga hur man spelar den. Jag menar är det inte bättre att du försöker spela musik som ligger dig varmt om hjärtat. Musik som du har en uppfattning om, ett förhållande till.

Om du någon gång av någon anledning breddar ditt lyssnande till soul och tycker om det så kommer du efter ett tag veta mer om den musiken. Då kan du skaffa/låna/köpa harmonier och noter till låtar. Samtidigt kan lyssna på dessa låtar försöka efterlikna spelsätt osv. Efter ett tag kan du spela betydligt mer soul än innan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Kände bara att i en soul-tråd borde någon nämna Jodeci, så nu gör jag det.

Jodeci är dock en milstolpe inom svart amerikansk musik sagt av en Expert på Soul 😄!

😛

Peace!

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Nej. Jodeci är inte en milstolpe inom svart musik, men det beror ju på hur många mil du har gått, förstås.

Det där är bland det tyngsta jag läst på detta forum... Mörda inte folk verbalt, det är inte snällt. 😄

Hehe.

Tack Mackan.

Förlåt at jag var dum mot dig den där gången.

Jag var deppig & tjurskallig, nu är jag glad igen.

Thanks to den där långa blonda.

Link to comment
Dela på andra sajter

well...jag tycker personligen inte att det leder någonvart med diverse namedropps av nutida artister, eller för den delen dra fram moderna smyckningar såsom arrangemang, orkestreringar, sound och instrumentation osv. Den sortens resonemang blir för 'allmänt'. För mig handlar det om att påminnas om att allt handlar om att ha ett utvecklat musikaliskt intellekt för att ta ackord eller ett beat vidare...som en förlängning av dig själv. Göra sina subjektiva förställningar objektivt lyssningsbara. Som poesi eller allt annat som skapar just soul, duende... eller vad man nu än må kalla det vi berörs av. En låt är en låt är en låt...sen får man utveckla allt i den riktning man intellektuellt förmår.

Gillar du soul så har du väl funnit något av dig själv i detta uttryck...men lura inte dig själv med att smycka din musik med modernt godtyckliga definitioner på soul, innan något av dig återfinns i det du rätt och slätt lirar.

lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den sortens resonemang blir för 'allmänt'. För mig handlar det om att påminnas om att allt handlar om att ha ett utvecklat musikaliskt intellekt för att ta ackord eller ett beat vidare...

Men med det "mindre allmänna" resonemanget blir ju både Cornelius Vreeswijk och Prodigy "Soul" för den som tycker att dessa är

"som en förlängning av sig själva. Gör sina subjektiva förställningar objektivt lyssningsbara. Som poesi eller allt annat som skapar just

soul, duende... eller vad man nu än må kalla det vi berörs av."

Och för vissa kanske då Vikingarna, Scooter och/eller Carola är Soul! Då blev Soul med ens en riktig allmänning 😉!

En låt är en låt är en låt...sen får man utveckla allt i den riktning man intellektuellt förmår.

- ??? Är soul då det mest slipade intellektet 😉? Kanske var det pop som var det mest intellektuellt krävande? Eller är det måhända

lite abstrakta slump-toner plus nån avantgardejazz-nisse trumpetandes sina skalor upp och ned som är det musikaliska intellektets nirvana?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte om du kan engelska men soul betyder själ på svenska och närmar du dig den på det cyniska sätt som titeln antyder har du nog tyvärr inte så stora chanser att fånga den. Börja med att lyssna på tidig soul, gillar du inte den så skippa hela iden. Soul är inte lika med nutida RnB även om många hyser den uppfattningen. De flesta insatta hävdar att Ray Charles är soulens fader och jag är böjd att hålla med. Lyssna på "What'd I Do" t.ex eller hans omgjorda version av coutrylåten "I Can't Stop Loving You" och fundera på att det här var sent 40-tal och början på 50-talet och vad för musikalisk plattform han kan tänkas ha haft då(ingen rock'n'roll, ingen pop, boogien precis som soulen i barnstadiet, ingen rock, ingen glamrock, ingen metal, ingen punk, ingen synth, ingen manchester, ingen grunge, ingen acid, ingen house, ingen techno, ingen fånig nutida RnB etc.).

Ray Charles startade det hela men de största enligt min mening (verksamma som både låtskrivare och artister) är Smokey Robinson, Stevie Wonder, Otis Redding, Marvin Gaye och Aretha Franklin.

Där har du lite att börja med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...