Jump to content
Annons

Vilka grunder är soul uppbyggt på?


Sebskater (oregistrerad)

Recommended Posts

Annons
  • Svar 73
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Ett exempel på ganska bra soul 😆 :

Om jag var kunnig skulle jag säga

Med vilka harmonier du skall dreja

En kropp åt din soul... men ohaohaahh

ta vara på den so(u)l som föll ifjol

Innan regnet kommer, ja ja yeah

innan regnet kommer, regnet yeah yeah

Regnet kommer alltid

Men regnet e din vän (glöm aldrig det) ååhh

Solen e din vän (minns detta... minns detta) iiiieeehhheeiie (Carolavrål)

Jaja ja solen e din vän

Men jag kan inget, jag har glömt allt

Allt som var ballt, allt som var bra å coolt

Allt är bara papperspengar, ja allt är bara papperspengar

iiiieeehhheeiie papperspengar papperspengar pppppappappapperspengar...

Ingentingen e äkta längre, inget alls inget alls oåoåahh papperspengar

iiiieeehhheeiie papperspengar papperspengar pppppappappapperspengar...

Link to comment
Dela på andra sajter

ADAT (oregistrerad)
Har inte så mycket om grunderna att säga men lyssna på Jaqee! Sparsmakad soul med trummor bas och en skänk från ovan för att få till det där lilla extra 🙂

Lyssna hur snyggt o engkelt hennes låtar är! Hon jobbar mycket med körer som du kanske förstår!

http://jaqee.com/

Personligen tycker jag om att skala av så mycket som möjligt och ge utrymme för mycket luft. Tex att basen spelar grundtonerna och så lägger man Wurlitzer på 7:an och tersen... hur coolt som hellst...

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Den sortens resonemang blir för 'allmänt'. För mig handlar det om att påminnas om att allt handlar om att ha ett utvecklat musikaliskt intellekt för att ta ackord eller ett beat vidare...

Men med det "mindre allmänna" resonemanget blir ju både Cornelius Vreeswijk och Prodigy "Soul" för den som tycker att dessa är

"som en förlängning av sig själva. Gör sina subjektiva förställningar objektivt lyssningsbara. Som poesi eller allt annat som skapar just

soul, duende... eller vad man nu än må kalla det vi berörs av."

Och för vissa kanske då Vikingarna, Scooter och/eller Carola är Soul! Då blev Soul med ens en riktig allmänning 🙂!

En låt är en låt är en låt...sen får man utveckla allt i den riktning man intellektuellt förmår.

- ??? Är soul då det mest slipade intellektet 😛? Kanske var det pop som var det mest intellektuellt krävande? Eller är det måhända

lite abstrakta slump-toner plus nån avantgardejazz-nisse trumpetandes sina skalor upp och ned som är det musikaliska intellektets nirvana?

Hans...du driver min tes långt, missförstår eller medvetet pajar min så fina poäng 😳. Jag blev just berörd av att min ena katt dödade sin skugga...inte kategoriserade jag den upplevelsen som soulmusik. Ska vi prata om sådana här saker så måste vi förlita oss på att det finns en sorts allmän uppfattning om vad soulens ramverk och andemeningen av dess innebörd är. Vilket visserligen är skitsvårt och mest abstrakt...det är lättar att säga vad som inte är soul. Dvs. Vikingarna och Prodigy. Ingen kan få det till soul, då det att beröras själsligt INTE behöver utgå från soulmusik. Vikingarn refererar inte till soul. Hade de likväl gjort så, skulle detta endast berätta om att de använde soul som en dekor eller kuliss. Innebörden vore fortfarande utan referenser till den soul vi alla någonstans har i bakhuvudet. Det är en viktig skillnad.

Ang. namedropping av sk. 'soulartister', så är jag av den tro - att det att droppa några namn eller bestämma sig vilken förmiddag soulen startade - aldrig kan berätta om vad soulens andemening är, hur man gör soul eller vad soul består av. Jag vet bara att all musik börjar med att man skriver en låt i andan av sitt liv och sin intellektuella förmåga. Det sista betyder inte hur skarp eller slipad man är, i en allmännmänsklig bemärkelse, utan hur man lyckas förlänga sitt liv, sina upplevelser och tankar vidare till musik eller vad man nu syssla med. Tycker att namedropping är befängt då man lätt hamnar i HUR saker låter...som om soul vore en kuliss, en dekor av godtyckligheter. En bokhylla kan inte målas förrän du byggt den. Och gör du musik trots det...så har jag fel och det är bara fint! 😆

Ja, jag är en produkt av det postmodernistiska samhället...jag tvivlar överlag och vill med reflex dekonstruera allt för att sätta samman det igen, även mina egna ord...men vissa saker är bara vilseledande, såsom hur saker låter och att detta i sig definierar. Skriv musik och är du lagd åt soul så lägg dig i det medvetande du har om soul. Men låt inga definitioner av soul stoppa dig...för då har du inte använt dig själv...och utan dig själv svänger inget. Särskilt inte soul.

Jag vet att jag trasslar och fixar...blir trött bara jag läser mina kråkfötter ovan...vill bara så några frö till Hans antagonism...kom igen..tolka mig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, njo... Nej förresten! Att musik har själ gör den inte till soul, ja! Men du måste man ju även definera soul på ett annat sätt!

Man kan inte både äta kakan, ha den kvar samt stila med den på partyn! Soul-nissar vill verkligen inte gå in på djupet av vad

soul är för då blir det direkt självmotsägelser... därav all namedropping 🙁!

Ett exempel, finns det ingen dålig soul?

Jovisst finns det det, Jodeci exempel! En minut senare är Jodeci inte Soul (för det finns ju ingen dålig Soul, vilket i sig är en orimlighet).

Hela definitionen på Soul bygger på en massa orimligheter! Vad är definitionen på dansbandsmusik? Att man kan dansa till den 🙂?

Ray Charles, Smokey Robinson, Stevie Wonder, Otis Redding, Marvin Gaye och Aretha Franklin är m.a.o. dansbandsmusik!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, njo... Nej förresten! Att musik har själ gör den inte till soul, ja! Men du måste man ju även definera soul på ett annat sätt!

Man kan inte både äta kakan, ha den kvar samt stila med den på partyn! Soul-nissar vill verkligen inte gå in på djupet av vad

soul är för då blir det direkt självmotsägelser... därav all namedropping 🙁!

Ett exempel, finns det ingen dålig soul?

Jovisst finns det det, Jodeci exempel! En minut senare är Jodeci inte Soul (för det finns ju ingen dålig Soul, vilket i sig är en orimlighet).

Hela definitionen på Soul bygger på en massa orimligheter! Vad är definitionen på dansbandsmusik? Att man kan dansa till den 🙂?

Ray Charles, Smokey Robinson, Stevie Wonder, Otis Redding, Marvin Gaye och Aretha Franklin är m.a.o. dansbandsmusik!

Hans...håller helt med dig. Det jag skriver talar inte emot det du nu skriver. Jag kan inte definiera soulen...vet bara att dess godtyckliga attribut och associationer någonstans dyker upp när jag skriver musik. Alltså kommer det ur min soul, hur jag lärt mig att skriva musik och vad jag vill nå genom att skriva musik. Sen har det ju sakta byggts upp ett informellt regelverk som tyvärr missbrukas (?) i tid och otid. Men det är väl ok, iaf ofrånkomligt...nån ska väl utveckla den soul vi snackar om, men inte kan definiera...för att sedan med våra moderna dagar av dekonstruktion och konstruktion, ta den till nått som folk om 30 år titulerar som..tja..vem vet...Sci-fi soul?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul!

Jag kan nog hålla med om att Soul har nåt visst, som har med känsla att göra! Men det finns samtidigt ett snobberi ikring just soul!

Ett snobberi som till stor del bygger på att just droppa "rätt" namn! (Inte Jodeci exempelvis, jag vet detta sedan länge 🙁!) dock,

så fort man istället vill börja snacka i termer av ljud och harmoni så börjar många "experter" antingen snacka texter, stamma eller

måhända så måste dom plötsligt... knyta skosnörena!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)
Nej. Jodeci är inte en milstolpe inom svart musik, men det beror ju på hur många mil du har gått, förstås.

Det där är bland det tyngsta jag läst på detta forum... Mörda inte folk verbalt, det är inte snällt. 🙁

Hehe.

Tack Mackan.

Förlåt at jag var dum mot dig den där gången.

Jag var deppig & tjurskallig, nu är jag glad igen.

Thanks to den där långa blonda.

Det är lugnt man!

Jag utryckte mig klumpigt från första början, såå jag.

Så, tillbaka till ämnet för dom som kan det!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul!

Jag kan nog hålla med om att Soul har nåt visst, som har med känsla att göra! Men det finns samtidigt ett snobberi ikring just soul!

Ett snobberi som till stor del bygger på att just droppa "rätt" namn! (Inte Jodeci exempelvis, jag vet detta sedan länge 😠!) dock,

så fort man istället vill börja snacka i termer av ljud och harmoni så börjar många "experter" antingen snacka texter, stamma eller

måhända så måste dom plötsligt... knyta skosnörena!

Bli verklig Hans det finns inte mer snobberi kring soul än någon annan sjysst musikstil. Det är klart man kan kan gå in och analysera ljud och harmonier om man vill det men jag förstår inte varför kunskap kring vilka de bästa utövarna är skulle hindra detta...? Sedan bygger mycket av soul kring det expressiva elementet dvs utförandet och uttrycket hos framförallt sångaren/sångerskan. Det kan man också analysera om man vill men jag förstår fortfarande inte varför man inte kan lyssna på de erkända mästarna när man gör det. Kan du vara så snäll att förklara det för mig?

Redigerat av Desmond
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli verklig Hans det finns inte mer snobberi kring soul än någon annan sjysst musikstil.

Ahh fn, du har rätt! Kom just på att jag alltid retat mig på snobberiet inom dansbandsgenren 😉! Eller förresten... shysst musikstil?

Vilka var det nu igen som bestämde vilka musikstilar som fick räknas som shyssta, måhända... soul-snobbarna :rolleyes:?

men jag förstår fortfarande inte varför man inte kan lyssna på de erkända mästarna

Vilka var det nu igen som bestämde vilka artister som fick räknas till de erkända mästarna, måhända... soul-snobbarna 😄?

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Vilka var det nu igen som bestämde vilka artister som fick räknas till de erkända mästarna, måhända... soul-snobbarna 😳?

Berry Gordy & Jan gradvall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
nån ska väl utveckla den soul vi snackar om, men inte kan definiera...för att sedan med våra moderna dagar av dekonstruktion och konstruktion, ta den till nått som folk om 30 år titulerar som..tja..vem vet...Sci-fi soul?

Redan gjort.

Vi kallar det Neo-soul eller Nu-soul

& lyssnar pa Van Hunt, Rashaan Patterson, Lynden David Hall, Leela James, Dwele, Amp Fiddler, Shaun Escoffery & Coolys Hotbox.

Om 30 ar?

Om 30 ar gräver vi fram det där fantastiska On Broadway-albumet med The Supremes & The Temptations & sjunger om att allt var bättre förr...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Som någon nämnde ligger det mycket i sången.

Hade en musiklärare som skulle ordna en konser med Cindy Peters, hon hade ju viserligen sina noter, men gjorde så mycket ändringar att man inte kunde ens notera det på ett notblad : P

Piano är också en viktig del, halva tonsteg. Att vara skicklig på att spela/sjunga/skriva soul är nog mer nånting man växer upp med. Cindy blev inte nöjd med Pianisten hon fick, och ställde sig därför och sjöng accapella med sin kör 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...