Jump to content
Annons

Vilka grunder är soul uppbyggt på?


Sebskater (oregistrerad)

Recommended Posts

Sebskater (oregistrerad)

Jag vill ha hjälp men grunderna till att göra soul på.

ackrod, instrument, melodi stuk, rytmer ALLT för att kunna göra soul.

Tackar på förhand 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 73
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Har inte så mycket om grunderna att säga men lyssna på Jaqee! Sparsmakad soul med trummor bas och en skänk från ovan för att få till det där lilla extra 😄

Lyssna hur snyggt o engkelt hennes låtar är! Hon jobbar mycket med körer som du kanske förstår!

http://jaqee.com/

Link to comment
Dela på andra sajter

oj, shit.....va svårt.....vi håller ju på med en hel del soul i dagsläget....men att peka på vad som särskiljer just det från allt annat var svårt....att använda mkt halvtonsteg istället för hela tonsteg är kanske en början.....när man bygger ackorden eller ska lira någon form av slinga......

har aldrig funderat så mkt på detta........man kör bara på tills det låter bra.....det ligger ju i och för sig otroligt mkt i sången......

man kan säkert totaltkvadda en grym soul-låt genom att sätta en svensk famefactory-sångerska (alá typ, dansband) på att sjunga in den.....

på samma sätt som att man säkert kan göra en bra soullåt av en svensk popballad bara genom att låta någon riktigt grym soul-artist sjunga in melodin....på sitt eget sätt liksom....

mitt tips är att lyssna på all soul du kommer över.......lyssna och lär....släpp också in dagens komersiella soul/RnB en del.....man kan få mkt användbara tips och influenser därifrån.... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Jag vill ha hjälp men grunderna till att göra soul på.

ackrod, instrument, melodi stuk, rytmer ALLT för att kunna göra soul.

Tackar på förhand 😱

Sorry.

Om du inte vet vad soul innebär, så är det nog ingenting du ska ge dig på.

Soul är ingenting som man lär sig, det finns inga templates eller självklara ackordföljder/harmonier.

Att förklara hur du ska "göra soul" är lika svårt som att definiera genren i sig.

Om du inte har det i blodet, så skit bara i det.

Eftersom genren innfattar allt ifrån Van Morrison till Mike Skinner så finns det inte en möjlighet i helvete att förklara hur man skapar soulmusik.

Fortsätt bara skata, eller nåt.

& Jaquee är ungefär lika mycket soul som Shirley Clamp. Voice n' Toys, som vi brukar säga i branschen.

& Voice n' Toys har aldrig fått mig att känna någonting överhuvudtaget.

Som Ray Charles så smakfullt utryckte det;

"soul is whwn you take a song and make it part of you - a part that's so true, so real. It's like electricity, we don't really know what it is, do we? but it's a force that can light a room."

Jag har sagt det förr, men lycka till & ha det så bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Andas för fan DC;)

Ey, Reasy.

Du vet att jag kan det här bättre än nån annan.

& innan alla andra har fattat det så tänker jag hålla andan.

Du vet, jag & Whitney...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill ha hjälp men grunderna till att göra soul på.

ackrod, instrument, melodi stuk, rytmer ALLT för att kunna göra soul.

Tackar på förhand 😆

Sorry.

Om du inte vet vad soul innebär, så är det nog ingenting du ska ge dig på.

Soul är ingenting som man lär sig, det finns inga templates eller självklara ackordföljder/harmonier.

Att förklara hur du ska "göra soul" är lika svårt som att definiera genren i sig.

Om du inte har det i blodet, så skit bara i det.

Eftersom genren innfattar allt ifrån Van Morrison till Mike Skinner så finns det inte en möjlighet i helvete att förklara hur man skapar soulmusik.

Fortsätt bara skata, eller nåt.

& Jaquee är ungefär lika mycket soul som Shirley Clamp. Voice n' Toys, som vi brukar säga i branschen.

& Voice n' Toys har aldrig fått mig att känna någonting överhuvudtaget.

Som Ray Charles så smakfullt utryckte det;

"soul is whwn you take a song and make it part of you - a part that's so true, so real. It's like electricity, we don't really know what it is, do we? but it's a force that can light a room."

Jag har sagt det förr, men lycka till & ha det så bra.

Instämmer fullständigt!

Soul började komma på 60-talet och har numera för somliga blivit ett begrepp som inte har någon förankring alls med äkta Soul.

Vad jag tycker kännetecknar Soul, är starka melodier och starka, engagerade sånginsatser, av sångare/sångerskor som vet vad de pysslar med och som lägger ner sin själ (därav namnet) i sin sånginsats.

Exempel på relevanta Soul-artister i dag, är Luther Vandross (som tyvärr lämnade oss alldeles för tidigt), James Ingram, Whitney Houston (före knarkandet...), Diana Ross och många andra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Exempel på relevanta Soul-artister i dag, är Luther Vandross (som tyvärr lämnade oss alldeles för tidigt), James Ingram, Whitney Houston (före knarkandet...), Diana Ross och många andra.

Svårt att säga om Luther Vandross lämnade oss för tidigt. Han gjorde några av dom finaste soul-diamanterna nånsin, jag tänker på låtar som A House Is Not A home & Dont You Know That, som fortfarande fyller dansgolv över hela världen varje natt. & självklart är karln's sista platta "dance with my father" ett helt grymt album, tyvärr så är det som vanligt ett par covers som är dom bästa låtarna från plattan (lovely day & buy me a rose).

Vad som är relevant när det gäller modern soulmusik är enligt mig; Rashaan Patterson, R.Kelly, Stevie Wonder som ÄN EN GÅNG lyckats återskapa soulen trots klassiska harmer & ljud, Lauryn Hill's the miseducation of... som ingen lyckats toppa trots tappra försök & Leela James.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Soul är en av de få musikstilar jag aldrig kommer att kunna göra! Varför?

Jo, om man som barn växer upp med "ut i vår hage" och "vem kan segla förutan vind" + Pop, så sätter detta djupa spår som aldrig går ur!

Positiva spår enligt mig men för att kunna skapa soul så måste man vara uppväxt med en helt annan musik! Hör direkt när ngt är soul för

det bygger på ett helt annat musikaliskt tankesätt än det som jag har! Okej, så man måste då vara svart amerikan/ska? Nej, absolut inte

men är ju inte direkt ngn nackdel, i synnerhet inte om man ska räknas som soul i Sverige 😆!

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Okej, så man måste då vara svart amerikan/ska? Nej, absolut inte

men är ju inte direkt ngn nackdel, i synnerhet inte om man ska räknas som soul i Sverige 😆!

Nu görs ju den bästa soulen i sverige av vita män....

Men jag förstår vad du menar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Katla (oregistrerad)

Soul, blues, rock och annat kräver rätt människor bakom mikrofon och instrument. Jag instämmer med Danny, vem som helst kan inte fixa det.

Redigerat av Katla
Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Soul, blues, rock och annat kräver rätt människor bakom mikrofon och instrument. Jag instämmer med Danny, vem som helst kan inte fixa det.

& framför allt rätt kvinna bakom mannen...

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Läs en bok om soulens rötter, takter och sångstilar m.m. Men tro inte sen att du "kan" soul. Och även om du sedan övar dagligen räcker det inte utan talang.

Det är ungefär som att först läsa om snooker, sedan öva och öva. Det räcker inte om du inte har bollsinne ändå...

Men jag hoppas förstås att du är en ny Valerie Jones, Randy Crawford eller Edwin Starr.

😆

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Kaah? 😆

Var nog knappast Kaah som åsyftades men Kaah är fn både modig och bra! Tyckte han var dålig när han släppte sin första EP men

han fortsatte envist banka huvudet mot väggen och till sist så blev det faktiskt både eget och bra, visst 80-tals inspirerat & Co men

ändå, eget... och bra! Sen om det är soul eller pop kan man ju diskutera i all oändlighet! Hade han däremot varit svart amerikan så... 😆!

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Hej!

Kaah? 😆

Var nog knappast Kaah som åsyftades men Kaah är fn både modig och bra! Tyckte han var dålig när han släppte sin första EP men

han fortsatte envist banka huvudet mot väggen och till sist så blev det faktiskt både eget och bra, visst 80-tals inspirerat & Co men

ändå, eget... och bra! Sen om det är soul eller pop kan man ju diskutera i all oändlighet! Hade han däremot varit svart amerikan så... 😆!

Kaah är det mest drypande souliga som har skapats i det här landet, om man bortser från Eric Gadd's Excuse me, hallelujah.

Visst var Kaah's första ep "byta grejer" en märklig självhävdande historia. Men första riktiga släppet Kahhlender är en en helt oemotståndelig odyssé i en förvirrad hjärnas tankegångar. Kanske tycker jag så mycket om den för att jag tog lika mycket droger som Kaah & var på dom där efterfesterna efter kvällarna på Mikaels Källare. Bara titlar som "mad ångest" & "kompissång" bevisar ju att det är soul. Om Kaah är pop går knappast att diskutera.

För mig Är Kaah soul i sin absolut renaste form. Känslan, texterna, nakenheten & självklarheten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Nej, du tycker om det för att det är bra, trots att du och Kaah tog lite droger, inte på grund av 😆!

(Pop är inget skällsord för mig, det är en komplimang som betyder bra musik! Men jag vet ju att det används som skällsord i.o.f.s!

För mig är nästan allt som är bra Pop! Ex hela westcoast-grejen (i hiphop) som jag älskade var för mig pop ifrån dag 1, möjligen hiphop

men definitivt pop! Det är som sagt först när man lämnar den vanliga moll à la ut i vår hage (som westcoast ju inte gjorde) eller när det

blir, i brist på ett ord, "konstigt" som jazz/soul eller djupare electronica/dance som det för mig lämnar "popen"! Jag anser pop vara den

högsta konstformen utav dem alla 😆! Helt ärligt alltså! Vilket är lite konstigt för dom riktigt musikaliskt begåvade kan ju inte göra pop,

utan vad som krävs är nog att man är den mest genialiska ibland idioterna, att man är musikaliskt begåvad men samtidigt handikappad

(musikalist alltså 😆) för är man för bra blir pop tråkigt! Eller så blev man själv tråkig? Svårt att veta vilket?)

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Hej!

Nej, du tycker om det för att det är bra, trots att du och Kaah tog lite droger, inte på grund av 😲!

hehe.

kanske det.

Men i vilket fall som helst så har nog "Kaahlender" den mest imponerande samling musiker på en debutsoulplatta, undantaget skule isåfall vara Rhythm Avenues ´"twelve steps down the avenue", eller kanske Stephen Simmonds första...

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Jag trodde det hette själsord. Trodde alltså.

Marvin Gaye-låten finns med på den där skivan som också innehåller "Sexual Healing". Third World Girl är på min topp 20-lista över favoritlåtar oavsett genre skulle jag tro.

😲

juice//:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Soul har ju även en hel del gospel i sig, så man bör återfödas av svarta amerikanska baptistföräldrar och gå i kyrkan värje söndag om man ska göra BRA soul.. 😲

Får oftast utslag av vita europeér som ger sig på soul och gospel - det svänger ungefär lika mycket som en död älg. Det finns såklart undantag, men de är få.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om målet är att göra fenomenal soul så kan det säkert vara som Danny säger att man antingen har det eller inte.

Men jag antar att ditt mål är att utveckla dig musikaliskt genom att studera andra musikstilar, och då är det precis det du ska göra. Studera musikstilen. Ner på bibblan och låna alla soulskivor de har. Lyssna och lär. Känns bara fånigt att försöka förklara det här, när en låt säger mer än tusen ord...

Link to comment
Dela på andra sajter

som sagt....det går att lära sig och utveckla grunderna till alla musikstilar....mitt råd är att du lyssnar in dig på musikstilen....ju mer du lyssnar, desto mer kommer du fatta byggstenarna....

testa....det är fett kul att famla omkring och försöka greppa nya saker inom musiken!! 😆😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad som är relevant när det gäller modern soulmusik är enligt mig; Rashaan Patterson, R.Kelly, Stevie Wonder som ÄN EN GÅNG lyckats återskapa soulen trots klassiska harmer & ljud, Lauryn Hill's the miseducation of... som ingen lyckats toppa trots tappra försök & Leela James.

Och D'Angelo, Jaheim och Jill Scott... 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Hej!

Det är ett ord som skäller!

(nästan) Allt med marvin och curtis är soul! Marvin & Curtis eller varför inte Mayfield & Gaye skulle vart en shysst (pop) grupp faktiskt!

Gayfield?

Men det är ju faktiskt så att både Marvin & Curtis är kända som i första hand soulsångare. Allt av dessa herrar är absolut inte soul, Marvin Gaye har ju en hel del rätt kassa Crooner-låtar på sitt samvete. Curtis har gjort renodlade funkalbum & hans platta Take It To The Streets? är det soul? Icke.

Soul är egentligen ett på tok brett begrepp för att kunna diskuteras på det här viset. Är Van Morrison's Avalon Sunset en soulplatta? självklart. Är Hall & Oates She's gone en soullåt? självklart. Är Rasmus Faber's divided/united soul? självklart.

det finns lika många typer av soul soul det finns musiker.

& jag är säker på att Sebskater har soul, på sitt vis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Några som är verkligen är Soul och bra är Jodeci!

Fast om man börjar lägga emotionella värderingar i det så kan ju Eva Dalhgren och Cornelius Vreeswijk också vara Soul 😄!

Ni gör dock en lustig grej när ni lägger in kvalitetsaspekt i att ens få tillhöra en genre!

Om jag gör en danslåt och frågar en kunnig dans-DJ om det är house eller techno så svarar kanske han,

Ja, detta är helt klart house Om jag sen frågar om det är bra svarar dans-DJ´n att, Nej, det är värdelöst 🙂!

Alltså det måste inte vara bra house för att få kallas house men enligt er måste soul vara bra för att få kallas soul!

Finns det ingen dålig soul 🙂? Om inte kan Hans kanske bli den förste att göra sådan!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Finns det ingen dålig soul 😉?

Jo.

Massor.

Jodeci tillexempel är skitdåliga. Tyvärr är det så att det knappast fins ett enda soulalbum som håller, ett par-tre låtar är bra & resten är oftast ren smörja. Detta gäller såväl Marvin Gaye som Mary J. Blige.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...