Jump to content
Annons

Vilka kompressorer använder ni?


Tophe

Recommended Posts

Annons

De två huvudkompressorer som jag använder är Waves Rvox och Rcomp. Rvoxen är enligt min mening grym på sång men funkar till det mesta... Den känns klart mer analog än C1 som jag tycker ofta låter lite tråkig...

Rcomp är också riktigt bra och jag tycker att den funkar väldigt fint till bas och gitarr...

En stor fördel med både Rcomp och Rvox är att det är jättelätt att få till ett bra ljud...

Link to comment
Dela på andra sajter

Använder inga mjukvarupluggar över huvudtaget när jag spelar in. Knappt några hårdvaruprocessorer heller.

Men vid mix, däremot, så använder jag kompressorer ganska flitigt.

Sång - Främst UAD-1 Teletronix LA-2A. Den är otroligt soft! Har prövat att köra två i rad, men det blir lite för mycket av det goda. Innan jag lägger på kompressor brukar jag jämna ut nivåerna lite grovt med "gain-handlen" (för varje event) i Cubase. Sedan på med kompressor och de sista nivåkorrigeringarna gör jag genom att automatisera regeln.

Bas - UAD-1 Teletronix LA-2A igen! Mycket mjuk och varm bas-kompressor. Men ibland funkar den inte alls. Då brukar jag pröva med Voxengo Crunhessor eller UAD-1 1176LN

Ackustisk Gitarr - Hehe, UAD-1 Teletronix LA-2A! Fast för att det ska funka måste jag ofta skära botten först. Högpassfilter, kompresor och sedan EQ. Om LA-2A inte funkar brukar det bli Voxengo Crunhessor.

Blås - Funkar med det mesta. Använder oftast Voxengo Crunhessor (ni fattar det här nu va?) eller UAD-1 1776LN och sätter låg ratio och en snabb attack.

Edit: Jag tycker att det ofta gör väldigt stor skillnad på hur man rattar en kompressor. Det finns många kompressorer som kan funka till olika saker beroende på hur man ställer attack, release och ratio.

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Spelar in med 32-bit FP och backar i volym för att ha marginal. använder alltså ingen kompressor vid inspelning.

Om jag skulle välja att använda kompressor vid sånginspelning, så skulle det vara FMR's RNC - och ingen annan. 😑

Mjukvarukompressorer är huvudsakligen Sonalksis SV-315 och CQ-1.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sonalksis SV315 på typ allt utom ibland trummor. Då kan det lika gärna bli MHlabs Channelstrip. Båda är värda att kolla in iaf. Sonalksis piskar Waves duktigt på fingrarna.

Ni som är Mac-förare och inte redan har Channelstrip, bör starkt överväga erbjudandet i DENNA TRÅDEN. 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Sonalksis är ganska trevlig om man vill ha ett hyffsat transparent ljud.

Vill man ha pump (och det vill jag) rekommenderar jag starkt

OtiumFX Beatpuncher och Kjaerhus Audios GCO-1.

Beatpunchern är den elakaste och bästa kompressor som finns för trummor, bas etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

R-compressor på all sång, bas och mycket trummor, ja på det mesta. Standardkompressor som är grymt lättanvänd och låter varmt och fint.

C1 på tal.

C4 på vissa auxar/grupper.

har oxå en sunkig ART rörkompressor som brukar kunna fräsa till saker ganska duktigt.

C1 med preseten "trackslammer" är fruktansvärt pumpig.

Och bombfactorys 1176 plug kan pumpa rätt friskt med 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Waves C1 all the way!

Brukar köra Cubase's multibandare på master-kanalen också, eller ibland LinMB tillsammans med en L2.

Agree!

C1:an är störtskön att jobba med. Av nån anledning höll jag mig borta från den i början men nu är den med jämt. Vill man ha vanlig kompression som det ska låta, så är den det bästa jag stött på mjukvarumässigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar undvika att använda alla sorters effekter vid själva inspelningen. Försöker i stället vara noga med micval samt micplacering samt nivåer. Jag spelar in det mesta med 24 bit 96 Khz. Effekter som EQ, Kompressorer etc lägger jag sen på när jag mixar sen.

Det har hänt att jag spelat in sång med kompressor men då har jag använt mig av hårdvara och bra mic-preamps i stället ( Avalon VT-737).

Vid mixningen kan jag tänka mig att använda nån av Waves mjukvarukompressorer t.ex C1.

Link to comment
Dela på andra sajter

oj.. Läst lite dåligt i tråden. Nä, då kör jag nästan alltid utan några effekter alls. Hade iofs en Focusrite ISA drällandes i racket ett tag. Då kunde det faktiskt va kul att skruva till det lite på insignalen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Digital Fishphones Endorphin är nästan den enda kompressorn jag kör med. Offatbart att en gratisplugg kan va så bra. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...