Jump to content
Annons

Bygga egna distpedaler?


wicked_s

Recommended Posts

För några minuter sedan låg jag i sängen och vände och vred på mig, kunde inte sova av alla konstiga idéer som poppar upp. När jag inte spelar gitarr eller bygger nere i studion så är jag fullkomligt uttråkad... låg och funderade på om man inte skulle sätta igång med någon hobby, utöver musiken då. Frikmärksamling.. låter inte så lockande. Men så började jag att tänka på distpedaler... hur svårt kan det egentligen vara att bygga en sådan? Inte en aning, kanske helt omöjligt svårt... eller skitlätt?

Någon här som vet några bra sidor med information om att bygga sina egna stomb-boxar?

*yrar vidare i cyberymden*

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En del pedaler är väldigt lätta att bygga, medans en del har betydligt klurigare scheman. Själv lyckades jag bygga en väldigt trevlig treble booster (vilket är bland de lättaste projekten man kan ge sig på) på första försöket. Sen har jag i ärlighetens namn inte lyckats slutföra något mer projekt, men el-lära var sannerligen inte bland mina mer brilljanta ämnen i skolan...

Finns hursomhelst flera bra sidor för detta på internet:

http://www.diystompboxes.com/pedals/index2.html

http://www.geofex.com

http://www.generalguitargadgets.com

Link to comment
Dela på andra sajter

I min ungdom byggde jag massor av pedaler. SKumma grejer mest som lät skit om man skall vara ärlig. Det lönar sig inte rent ekonomiskt. Skall ha man ha till en bra låda, rattar, kontakter mm så kostar det en hel del. Och sen är blir bar var tredje eller så något att ha. Billigare och bättre att prova alla modeller som finns och sen ta den som låter bäst. Men attan så tråkigt. Bygga grejer är ju såå himla kul.

Gunnar

Några länkar

http://www.alltomelektronik.se/cdrom.html

http://www.maplin.co.uk/

Link to comment
Dela på andra sajter

har du kollat

http://www.buildyourownclone.com

där kan man beställa kopior av en massa kända märken (fast i delar då), och med scheman och sånt.. har kompisar som beställt därifrån och vart nöjda...

det var en intressant länk.

jag var själv inne på att bygga en egen rörstärkare, men delar trombonistens åsikter. man tjänar inget ekonomiskt

men om man sätte(edit:r) ihop några stompboxar så kanske man lär sig att modda dem efter behag?

Redigerat av Itzhak
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle nog vilja påstå att en del pedaler absolut lönar sig ekonomiskt. Det är klart, bygga en modern chorus-pedal från t ex Boss kräver sin man (eller kvinna?) och en eländigt massa komponenter och tålamod. Däremot så har ju många, framför allt äldre, dist/OD-pedaler, boosters och liknande löjligt enkla konstruktioner. Ändå finns dessa pedaler idag bara hos en del "exklusiva" märken som tar hutlöst betalt för dom. Eller ja, i ärlighetens namn så kanske det är vad det kostar, handbyggt och så, men min poäng var att man ofta kan tjäna på att bygga dom själv. Treble boostern jag byggde har jag t ex sett från andra tillverkare för strax under 3000 kronor. Men materialkostnaden blir nog ändå inte över 500, även om man beställer högsta kvalitet på samtliga komponenter (låda, switch o s v).

Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)

Har själv byggt några A/B omkopplare till struntpriser som fungerar alldeles utnärkt. Man får öva upp sin lödförmåga bara, kallödningar gör ingen glad.

Men framför allt är det ju djävligt skoj, plus tillfredställelsen när man sen använder dom. Plus att reparera och felsöka i nått man byggt själv är ju a piece of cake. Har man tålamod är det bara att ge sig på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

En alldeles för rolig tanke för att låta bli. Vore ju kul att kunna skräddarsy pedaler efter behov, men jag antar att egendesign med vettiga resultat kräver en massa kännedom om elektronik och ljudteknik.

Hur mycket erfarenhet av elektronik man måste ha för att bygga några enklare prylar? Kan man lära sig medan man håller på? Och framför allt - vad är det värsta som kan hända om man fuckar upp det? Kortslutning vill jag inte ha igen, har eldat upp saker på det viset 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Har själv byggt några A/B omkopplare till struntpriser som fungerar alldeles utnärkt. Man får öva upp sin lödförmåga bara, kallödningar gör ingen glad.

Men framför allt är det ju djävligt skoj, plus tillfredställelsen när man sen använder dom. Plus att reparera och felsöka i nått man byggt själv är ju a piece of cake. Har man tålamod är det bara att ge sig på det.

Amen to that!

Link to comment
Dela på andra sajter

faktum är att jag hade planen att bygga en fuzzpedal i sommar... har inte haft tid än

en jim dunlop fuzzface ska det bli. Det knepigaste är bara att få tag i sjyssta germaniumtransistorer tydligen (kan inte ett jota elektronik)

Kan ju posta resultatet ifall det blir nåt av det 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

en jim dunlop fuzzface ska det bli. Det knepigaste är bara att få tag i sjyssta germaniumtransistorer tydligen (kan inte ett jota elektronik)

Mmmm, med fuzz face är det verkligen problem att hitta bra transistorer, eftersom de varierar så himla mycket pga dålig precision. Bäst om du köper en stor påse med transistorer då, och plockar ur dom som låter bäst. Tydligen hade musiker med lite mer pengar för vana att köpa in runt 10st fuzz face-pedaler, behålla den som lät bäst och sälja av resten som lät sämre. Kvalitetskontroll, pyttsan...

Link to comment
Dela på andra sajter

Palm (oregistrerad)

Labbelektronik har en del germaniumtransistorer, om du frågar snällt kanske du kan få hjälp med att matcha två stycken så de har ungefär samma gain? (Bör ligga över 80, och de bör inte diffa mer än någon procent..

Lycka till 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill bara lägga till att får du tag i nåra OC44 trissor så kan du vara överlycklig.

Fantastiska germaniumtransistorer om man vill bygga retropedaler med rätt sound och lite brus.

http://www.swartamps.com/oc44_transistor_d...rangemaster.htm

Som dioder rekomenderar jag OA90

:rolleyes:

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Vill bara lägga till att får du tag i nåra OC44 trissor så kan du vara överlycklig.

Fantastiska germaniumtransistorer om man vill bygga retropedaler med rätt sound och lite brus.

http://www.swartamps.com/oc44_transistor_d...rangemaster.htm

Som dioder rekomenderar jag OA90

😱

hittade några OC44:or på ebay, men gainen på dom är 60-69, och den ska väl ligga runt 80? Låter det bra med dom tror du?

http://cgi.ebay.com/2-Mullard-OC44-Germani...1QQcmdZViewItem

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...

Måste bara säga att denna tråd växte snabbt. Det visar på ett engagerande ämne. Jodå, jag har oxå byggt massor själv för många år sedan. Men vi måste skilja på att bygga och konstruera. Jag håller med om att idag tjänar man nog inget på att bygga en egen pedal, kanske inte heller att konstruera. Men sedan är det ju det där med vad som är kul och givande. Så jag säger kör till bägge idéerna. Får jag tag i en shysst scanner kanske jag kan bistå med några gamla roliga scheman från 80 talet.

Kolin

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste bara säga att denna tråd växte snabbt. Det visar på ett engagerande ämne. Jodå, jag har oxå byggt massor själv för många år sedan. Men vi måste skilja på att bygga och konstruera. Jag håller med om att idag tjänar man nog inget på att bygga en egen pedal, kanske inte heller att konstruera. Men sedan är det ju det där med vad som är kul och givande. Så jag säger kör till bägge idéerna. Får jag tag i en shysst scanner kanske jag kan bistå med några gamla roliga scheman från 80 talet.

Kolin

Om du har lust, kan jag scanna in dem åt dig!

Jag bor i Norrköping

Link to comment
Dela på andra sajter

Börjar med att säga att jag aldrig byggt eller konstruerat någon pedal- bara grejat lite med gitarr elektronik!

Men allt går att lära sig i google-åldern. Den näst främsta anledningen, efter den att det är förbannat skoj att gör-själv, till att bygga en egen pedal vore- vilket jag förstår att man inte lär sig över en natt- att kunna skapa en pedal som är perfekt i detta fallet en distpedal. Dvs en pedal utan några rattar som ställer in varken level, dist, tone eller linande. En pedal med bara en på/av knapp som redan låter som jag vill att den skall göra. Det har blivit lite av min musikaliska filosofi att alltid hålla alting så enkelt som möjligt.

Fast detta kräver säkert år av erfarenhet att genomföra, vilket gör att det känns som det är dags att börja ikväll!

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag beställde en fuzz som byggsats från moodysound, den lät rätt hyfsad när den var klar. Med fick man också lite tips på hur den kan moddas för att ändra ljudet och efter att ha experimenterat med det i helgen blev jag sjukt nöjd. Jag fick bort en del diskant och fick fram en jävla massa mer dist, nu låter den precis som jag vill.

Jag vågade mig också på att modda min boss ds-1, genom att byta tre kretsar (pris ca 15 sek) så låter pedalen helt plötsligt några hundra kronor dyrare. Fick bort lite dist och en massa jobbig diskant, det är fortfarande ingen superdist men nu är den iaf ingen dammsammlare längre...

Mitt tips är: Börja bygga!

Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)

Nu fick jag lust att bygga mig en overdrive pedal till min bas 😛 och en eq pedal, och en kompressor pedal och och... 😐

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu fick jag lust att bygga mig en overdrive pedal till min bas 😛 och en eq pedal, och en kompressor pedal och och... 😐

ajajaj, akta dig så du inte fastnar.. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag beställde en fuzz som byggsats från moodysound, den lät rätt hyfsad när den var klar. Med fick man också lite tips på hur den kan moddas för att ändra ljudet och efter att ha experimenterat med det i helgen blev jag sjukt nöjd. Jag fick bort en del diskant och fick fram en jävla massa mer dist, nu låter den precis som jag vill.

Jag vågade mig också på att modda min boss ds-1, genom att byta tre kretsar (pris ca 15 sek) så låter pedalen helt plötsligt några hundra kronor dyrare. Fick bort lite dist och en massa jobbig diskant, det är fortfarande ingen superdist men nu är den iaf ingen dammsammlare längre...

Mitt tips är: Börja bygga!

Trevligt! -moodysound vadå? inte .com iaf! 😛😐

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag beställde en fuzz som byggsats från moodysound, den lät rätt hyfsad när den var klar. Med fick man också lite tips på hur den kan moddas för att ändra ljudet och efter att ha experimenterat med det i helgen blev jag sjukt nöjd. Jag fick bort en del diskant och fick fram en jävla massa mer dist, nu låter den precis som jag vill.

Jag vågade mig också på att modda min boss ds-1, genom att byta tre kretsar (pris ca 15 sek) så låter pedalen helt plötsligt några hundra kronor dyrare. Fick bort lite dist och en massa jobbig diskant, det är fortfarande ingen superdist men nu är den iaf ingen dammsammlare längre...

Mitt tips är: Börja bygga!

Trevligt! -moodysound vadå? inte .com iaf! 🙂😄

www.moodysounds.se omdirigerar till www.moodysounds.com men sidan verkar vara nere för tillfället, fungerade för nån dag sen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Moodys tremolo var det första jag byggde, vilket märks... Jag planerade den inte så smart så det får inte plats med batteri inuti pedalen utan jag måste ta bort botten och låta batteriet ligga berdvid, vilket är dumt (jag ska köpa en sån el-grej-kabel som man kopplar till många pedaler snart). Så tänk på det när du bygger. Akta även transistorerna de är lite värmekänsliga, jag bränndde en men Moodysounds-killen skickade mig en ny illa kvickt. Nu fungerar pedalen men den ger ifrån sig ett högt klick ibland när man avnävder switchen vilket kan vara lite jobbigt. Nåja, jag lärde mig mycket på att göra fel och fuzzen blev ju som sagt hur bra som helst. Min polare byggde en echo, även den blev lyckad.

Det bästa tror jag är att gå på deras work-shops, jag har gjort det två gånger, pedalerna blir mycket billigare att köpa och man får en genomgång samt hjälp när man gör bort sig. Ovärderligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mm.. jag älskar analoga delayer byggda på SAD-1024 Bucket Brigade IC.. Med dom kan man bygga allt från sköna Choruseffekter, phasers till analogekon.. Kolla in t.ex http://lupinesystems.com/guitar/analog/ Lite brus får man dock räkna med, men även det låter analogt 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...