Jump to content
Annons

Lära sig spela fiol


PreacherX

Recommended Posts

Finns det någon som vet nån sida eller nån bok man kan hitta online där dom tar upp grunderna i hur man spelar fiol?

Har precis skaffat en som jag tänkte använda i mina produktioner men jag har inte den blekaste aning om hur man ska göra, förutom att dra stråken upp och ner och använda fingrarna i princip.

Vore ytterst tacksam för hjälp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Men är inte fiol grymt svårt? Antingen är man duktig på att spela och då låter det bra, annars är man inte så bra och då låter det helt enkelt förjävligt. Det är ju inte som gitarr där vilken fjant som helst kan spela några enkla ackord och få det att låta hyfsat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men är inte fiol grymt svårt? Antingen är man duktig på att spela och då låter det bra, annars är man inte så bra och då låter det helt enkelt förjävligt. Det är ju inte som gitarr där vilken fjant som helst kan spela några enkla ackord och få det att låta hyfsat.

Hehe... svart på vitt som det brukar heta... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Men är inte fiol grymt svårt? Antingen är man duktig på att spela och då låter det bra, annars är man inte så bra och då låter det helt enkelt förjävligt. Det är ju inte som gitarr där vilken fjant som helst kan spela några enkla ackord och få det att låta hyfsat.

Jepp! Så är det.. Jag skulle rekomendera dig att hitta en lärare och ta lektioner. Jag fick för mig att jag skulle lära mig spela fiol för ett par år sedan, tog lektioner i ett år och visst lite bättre blev jag.... men som sagt skillanden mellan att vara helt grön och att kunna spela lite är inte så stor, det lät fortfarande förjävligt så jag gav upp... men som sagt är du driven så hitta en lärare och öva tills fingrarna blöder. Det är inte som att lära sig spela gitarr, man kan inte vara halvtaskig och ändå lyckas få till det.

Redigerat av Straka
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har i mina år lirat fiol i ca 6 år och med erfarenheten i ryggen kan jag säga att det inte är det enklaste instrumentet i världen att lära sig. Men när man väl fattat tekniken så går utvecklingen snabbt, bara man tränar. Men tror det är svårt att lära sig själv. Man måste ju veta stråkteknik, vart exakt man ska sätta fingrarna mm. Ta några lektioner och se om det är något för dig?

Peace.😱

Redigerat av ardic
Link to comment
Dela på andra sajter

Men är inte fiol grymt svårt? Antingen är man duktig på att spela och då låter det bra, annars är man inte så bra och då låter det helt enkelt förjävligt. Det är ju inte som gitarr där vilken fjant som helst kan spela några enkla ackord och få det att låta hyfsat.

Hur skulle man då kunna lära sig?

Jag tycker att det är ett relativt enkelt att lära sig spela fiol. Det beror i och för sig på vilken musik man spelar, men folkmusik är oftast gjord för fiol så det är inte så svårt att spela. Dock krävs ett hyfsat gehör.

Vissa spelar i 10 år och blir ändå inte särskilt duktiga, men jag känner en kille som bara har spelat i två år och (efter intensiv träning) redan har kommit in på folkhögskola på klassisk fiol.

Så, summan av kardemumman, vi har olika förutsättningar... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Neh, det är det inte. Akustiskt/elgura?

Natt och dag tycker jag! (ohh wow det rimmade) 😄😄

Hehe... tycker jag också, faktiskt. Det är så jädrans smal hals på elguror. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en Akke med skitsmal hals så jag hävdar att skillnanden är hårfin....

...tror jag. 😄

Fiol är grymt svårt men det går bara man ger sig den på att lära sig. Hitta nån duktig snubbe eller tjej som kan lära ut grunderna. Mitt tips.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Men är inte fiol grymt svårt? Antingen är man duktig på att spela och då låter det bra, annars är man inte så bra och då låter det helt enkelt förjävligt. Det är ju inte som gitarr där vilken fjant som helst kan spela några enkla ackord och få det att låta hyfsat.

Det är lättare än piano för det är inte samma koordinationssvårigheter - bara melodier. Tänk på en sologitarrist som bara spelar melodier. Visst är det lättare än att hålla reda på flera stämmor åt gången. Såklart - det finns ju det där med intonationen men min pianofröken undervisar fiol också. Hon säger att många kommer för att lära sig piano för det har högst status liksom. Sen är det en hel del som går över till fiol för det är lättare att lära sig. Resten slutar eller brottas vidare med pianot.

Redigerat av Fredrika
Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppsan, Hade glömt bort att jag skrivit den här tråden och blev lite förvånad över alla svar 😉

Iallafall, det jag helt enkelt vill lära mig är lite grunder så jag iallafall har nånting att gå på för att kunna lära mig själv. Jag har inga som helst planer på att spela det här som huvudinstrument utan mitt användnings område för denna är mestadels digital. I princip kommer jag spela en liten liten slinga in i micken, ta den delen jag spelade och köra i ett ljudredigerings program o klippa upp det lite, köra kompressor och diverse andra saker. Sen slänger jag in det i programmet FruityLoops och bygger upp en låt utifrån det.

Så att ta kurser och sånna saker är för mig totalt bortkastat.

Och piccazzo, du kunde inte ha lagt några länkar här när du ändå tog dig tiden att söka? Jag sökte men hittade inget jag tyckte var av värde för mig det var därför jag frågade.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Hon säger att många kommer för att lära sig piano för det har högst status liksom. Sen är det en hel del som går över till fiol för det är lättare att lära sig. "

Rent spontant känns det lite som att hon har haft ett finger med i spelet och övertalat dessa att börja spela fiol istället så att hon fick behålla dem som kunder. 😉

Om man vinner i att endast ha en melodi att koncentrera sig på i kordination, kanske man tappar i stråkteknik - att dra en stråke är inte samma sak som att trycka ner en pianotangent. Ta bara en sådan sak som att fördela stråklängden rätt samtidigt som lagom tryck hålls för att få en bra ton (utan att det knastrar, sprakar eller låter som att man försöker strypa en gris). Detta samtidigt som man håller sig på rätt ställe på strängen där det låter som bäst, med raka stråk, samtidigt som man portionerar ut ett lagom fylligt vibrato med vidd som är i takt.

Eller att ta ett ackord - på ett piano sprider du ut fingrarna och trycker ner med en eller annan styrka. På en fiol, måste varje ton intorneras mot både tonart och varandra, hamnar ett av fingrarna något snett har man förstört intrycket totalt av detta ackord. Intorneringen försvåras ytterligare av att avståndet ändras ju längre upp man kommer på greppbrädan, det finns inga band som på en gitarr. Exempel: försök ta en hög ton på ditt piano och försök ta samma ton med en fiol, utan att leta dig fram.

Thimmie: Det är något söndrigt över ditt inlägg! ""; var mep1 = "&Site=idg&Section=Studio&Subsection1=Forum&Subsection2="; document.write(if_tag); //-->"

PreacherX:

1. Ställ dig med benen ihop

2. Ta sedan vänster steg åt vänster med vänsterfoten så att den bildar en 40 graders vinkel mot dit näsan pekar.

3. Vänd huvudet så att du tittar i nittio grader åt vänster.

4. Fatta fiolen om halsen, med sidan med strängarna från dig, och sträck ut armen vågrätt.

5. Lyft på hakan

6. För armen, handen, fiolen, hela paketet mot din hals

7. Sänk hakan.

8. Gör hårdrock/devil-tecknet med högerhanden (kallas även räven, pek och lillfinger är öronen, man kan vifta med dem).

9. Sätt tummen där froschen på stråken (den svarta ebenholtsbiten) buktar inåt.

10. Sätt lång- och ringfinger på ovansidan av stråken så att du får et bra grepp.

11. Sänk ner lillfinger och pekfinger, nu håller du stråken precis lagom hårt utan att krampa med fingrarna.

12. Påkalla uppmärksamhet genom att hosta lite diskret, varpå du lyfter stråken i en vid båge. (Här kan du behöva assistans att starta ditt ljudredigeringsprogram ifall det inte redan håller på och spelar in).

13. Spela, du skapar tryck med stråken genom att låta pekfingret pressa tyngt av armen.

Ett nybörjartips är att sätta tunna färgade tejpbitar där tonerna finns på greppbrädan (som imaginära band på en gitarr).

Link to comment
Dela på andra sajter

"Hon säger att många kommer för att lära sig piano för det har högst status liksom. Sen är det en hel del som går över till fiol för det är lättare att lära sig. "

Rent spontant känns det lite som att hon har haft ett finger med i spelet och övertalat dessa att börja spela fiol istället så att hon fick behålla dem som kunder. 😉

Om man vinner i att endast ha en melodi att koncentrera sig på i kordination, kanske man tappar i stråkteknik - att dra en stråke är inte samma sak som att trycka ner en pianotangent. Ta bara en sådan sak som att fördela stråklängden rätt samtidigt som lagom tryck hålls för att få en bra ton (utan att det knastrar, sprakar eller låter som att man försöker strypa en gris). Detta samtidigt som man håller sig på rätt ställe på strängen där det låter som bäst, med raka stråk, samtidigt som man portionerar ut ett lagom fylligt vibrato med vidd som är i takt.

Eller att ta ett ackord - på ett piano sprider du ut fingrarna och trycker ner med en eller annan styrka. På en fiol, måste varje ton intorneras mot både tonart och varandra, hamnar ett av fingrarna något snett har man förstört intrycket totalt av detta ackord. Intorneringen försvåras ytterligare av att avståndet ändras ju längre upp man kommer på greppbrädan, det finns inga band som på en gitarr. Exempel: försök ta en hög ton på ditt piano och försök ta samma ton med en fiol, utan att leta dig fram.

Thimmie: Det är något söndrigt över ditt inlägg! ""; var mep1 = "&Site=idg&Section=Studio&Subsection1=Forum&Subsection2="; document.write(if_tag); //-->"

PreacherX:

1. Ställ dig med benen ihop

2. Ta sedan vänster steg åt vänster med vänsterfoten så att den bildar en 40 graders vinkel mot dit näsan pekar.

3. Vänd huvudet så att du tittar i nittio grader åt vänster.

4. Fatta fiolen om halsen, med sidan med strängarna från dig, och sträck ut armen vågrätt.

5. Lyft på hakan

6. För armen, handen, fiolen, hela paketet mot din hals

7. Sänk hakan.

8. Gör hårdrock/devil-tecknet med högerhanden (kallas även räven, pek och lillfinger är öronen, man kan vifta med dem).

9. Sätt tummen där froschen på stråken (den svarta ebenholtsbiten) buktar inåt.

10. Sätt lång- och ringfinger på ovansidan av stråken så att du får et bra grepp.

11. Sänk ner lillfinger och pekfinger, nu håller du stråken precis lagom hårt utan att krampa med fingrarna.

12. Påkalla uppmärksamhet genom att hosta lite diskret, varpå du lyfter stråken i en vid båge. (Här kan du behöva assistans att starta ditt ljudredigeringsprogram ifall det inte redan håller på och spelar in).

13. Spela, du skapar tryck med stråken genom att låta pekfingret pressa tyngt av armen.

Ett nybörjartips är att sätta tunna färgade tejpbitar där tonerna finns på greppbrädan (som imaginära band på en gitarr).

Link to comment
Dela på andra sajter

"Hon säger att många kommer för att lära sig piano för det har högst status liksom. Sen är det en hel del som går över till fiol för det är lättare att lära sig. "

Rent spontant känns det lite som att hon har haft ett finger med i spelet och övertalat dessa att börja spela fiol istället så att hon fick behålla dem som kunder. 🙂

Om man vinner i att endast ha en melodi att koncentrera sig på i kordination, kanske man tappar i stråkteknik - att dra en stråke är inte samma sak som att trycka ner en pianotangent. Ta bara en sådan sak som att fördela stråklängden rätt samtidigt som lagom tryck hålls för att få en bra ton (utan att det knastrar, sprakar eller låter som att man försöker strypa en gris). Detta samtidigt som man håller sig på rätt ställe på strängen där det låter som bäst, med raka stråk, samtidigt som man portionerar ut ett lagom fylligt vibrato med vidd som är i takt.

Eller att ta ett ackord - på ett piano sprider du ut fingrarna och trycker ner med en eller annan styrka. På en fiol, måste varje ton intorneras mot både tonart och varandra, hamnar ett av fingrarna något snett har man förstört intrycket totalt av detta ackord. Intorneringen försvåras ytterligare av att avståndet ändras ju längre upp man kommer på greppbrädan, det finns inga band som på en gitarr. Exempel: försök ta en hög ton på ditt piano och försök ta samma ton med en fiol, utan att leta dig fram.

Thimmie: Det är något söndrigt över ditt inlägg! ""; var mep1 = "&Site=idg&Section=Studio&Subsection1=Forum&Subsection2="; document.write(if_tag); //-->"

PreacherX:

1. Ställ dig med benen ihop

2. Ta sedan vänster steg åt vänster med vänsterfoten så att den bildar en 40 graders vinkel mot dit näsan pekar.

3. Vänd huvudet så att du tittar i nittio grader åt vänster.

4. Fatta fiolen om halsen, med sidan med strängarna från dig, och sträck ut armen vågrätt.

5. Lyft på hakan

6. För armen, handen, fiolen, hela paketet mot din hals

7. Sänk hakan.

8. Gör hårdrock/devil-tecknet med högerhanden (kallas även räven, pek och lillfinger är öronen, man kan vifta med dem).

9. Sätt tummen där froschen på stråken (den svarta ebenholtsbiten) buktar inåt.

10. Sätt lång- och ringfinger på ovansidan av stråken så att du får et bra grepp.

11. Sänk ner lillfinger och pekfinger, nu håller du stråken precis lagom hårt utan att krampa med fingrarna.

12. Påkalla uppmärksamhet genom att hosta lite diskret, varpå du lyfter stråken i en vid båge. (Här kan du behöva assistans att starta ditt ljudredigeringsprogram ifall det inte redan håller på och spelar in).

13. Spela, du skapar tryck med stråken genom att låta pekfingret pressa tyngt av armen.

Ett nybörjartips är att sätta tunna färgade tejpbitar där tonerna finns på greppbrädan (som imaginära band på en gitarr).

Hehe tack för tipsen. En stor del visste jag och en stor del kommer jag ha i åtanke i framtiden.

Vad man gör efter det vore också lite bra o veta..hehe förstår att det är svårt att förklara men all hjälp jag kan få är tacksamt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
euripyd (oregistrerad)

Hej!

Jag undervisar i fiol. Både för unga och gammla, nybörjare eller avancerade.

Klassiskt musik. Finns i Stockholm.

Skicka private medd. eller e-mail

Hälsningar

Redigerat av euripyd
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Jag har spelat fiol i 12 år och kan säga så mycket som att om man vill kunna spela fiol någorlunda så går det. Problemet är bara som med allting annat: vill man spela in så hörs varje liten sur ton och varje mikroskopiskt misstag. Fiol är ett extremt precist instrument och det här med att folkmusik skulle vara lättare förstår jag inte alls. snarare tvärt om tycker jag. mycket folkmusik går fruktansvärt fort, rör sig fritt mellan tonarterna och "leker" väldigt mycket på alla möjliga toner. Hur som helst den bästa fiol musik enligt mig...

Men om du vill lära dig ltie grann så går det nog, men som sagt var: lite grann på fiol och lite grann på gitarr är inte samma sak.

lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

euripyd (oregistrerad)
Men om du vill lära dig ltie grann så går det nog, men som sagt var: lite grann på fiol och lite grann på gitarr är inte samma sak.

Exakt!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Detta gäller alla instrument: Hitta en lärare och ta några lektioner. Du slipper lära in alla felaktigheter som du sen måste lära bort. Om du mot förmodan kommer fortsätta spela kommer du grymt ångra att du inte tog lite hjälp i början.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Bumpar den här tråden och frågar:

Någon som vet vart man ska vända sig om man vill lära sig spela fiol (folkmusik, inte klassiskt) i uppsala?

Studerar dagtid så kvällskurs är att föredra.

Redigerat av cm0s
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...
  • 1 månad senare...

Många gamla poster i tråden, vill dock uttrycka följande åsikt:

Det går inte att jämföra hur pass svåra olika instrument är att lära och hur lång tid det tar att lära. Visst, för de allra flesta går grunderna i gitarr mycket fortare än motsvarande på fiol MEN musikteori på gitarr är bland det svåraste som finns. Tänk ett piano där alla toner är uppradade = lätt att visualisera. En gitarr är stämd med kvartar och en stor ters vilket leder till ganska simpla ackordformer men desto svårare att snabbt visualisera vad du faktiskt gör. Och stämspel på piano behöver inte nödvändigtvis vara svårare än folkmusikslingor med tillfälliga dubbelsträngsstråk på fiol.

Sen det där med lättlärdhet. Jag har spelat gitarr till och från i snart 10 år och jag är inte speciellt duktig på mer än kanske dämpning på elgitarrsolon. Viola har jag spelat i 5-6 månader och är inte långt ifrån att gå om mina gitarrkunskaper där. Samma gäller nästan piano som jag spelat i 2-3 månader.

Min poäng efter mycket flummande: Det går inte att säga hur lätt/svårt ett instrument kommer vara för någon förrän denna provat instrumentet ett tag.

ps.fiol behöver man som nämnts ovan ett viss grad av gehör för, men klarar man att göra snygga bends på en gitarr borde det inte vara några problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 år senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...