Jump to content
Annons

Hammond-tråden!


The Mr

Recommended Posts

Hej!

Jag använder mig av en hammond b3 kopia som är en Oberheim Ob3 2(squared). Den låter riktigt bra anser jag. Till och med den fejkade lesley effekten låter bra. Den här köpte jag 1999 och då betalade jag rätt så mycket för den, eftersom den hade de bästa samplingarna enligt mig.

Men nu, 6 år senare borde det ha kommit ännu bättre grejor. Är det någon som har något tips? Kanske även någon provlyssningsfil...

The Mr... 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Svenska Clavias 'Nord Electro' är inte alls dum. Faktum är att den är jättebra. Men om det är den absolut bästa vet jag inte. Däremot är den mycket snyggare än alla Hammondkopior, hehe, och så får man rhodespiano och lite annat trevligt liksom på köpet.

Ljudexempel hittas här!

Redigerat av mornel
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjaa.. Du har ju förståss Nord Electro 2 från Clavia.

Ett rekorderligt svenskt vidunder och MP3-demos hittar du på http://www.clavia.se/downloads/mp3/index.htm#ne2

:rolleyes:

EDIT: Mornel och jag dubbelpostade.. Man jag hade länken 🙁

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

EDIT: Mornel och jag dubbelpostade.. Man jag hade länken :rolleyes:

🙁

Du skrev det där medan jag snyggade till länken, din jävel. Alltid ska du vara först.

Link to comment
Dela på andra sajter

😠

Du skrev det där medan jag snyggade till länken, din jävel. Alltid ska du vara först.

Äsch.. Vi tänker lika bara... Gomorron på dig förresten.. Vill du få ordning på ditt morgonhumör så skaffa jycke det gjorde jag.. Nu är inte jag så morronsur längre 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Native Instruments B4 (VSTi). Har inte hört något som kommer närmre än den.

http://www.neskvartetten.tk

B4 på alla låtar. edit: Utom "ganons temple".

Är det en plugg?

Visst är det en plugg: http://www.nativeinstruments.de/index.php?id=b4_us

2195:- är listpriset...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nya Hammond XK-3 och så nya B3: an. Den nya B3: an ser ut precis som en B3: a men är helt digital. Tyvärr är den ju lite dyr, typ 150 000 kr! 😄

Själv kör jag med en Hammond XB-1 tillsammans med ett Leslie 760, låter skitbra. Det mesta låter bra när man kopplar ett Leslie till det, blir ett helt annat liv och ljud i instrumentet. Självklart så är det stor skillnad på en, som i mitt fall XB-1: a och en riktig tonhjulare, det räcker med att trycka ner en tangent så hör man att ljudet är något helt annat, men man kommer långt med ett riktigt Leslie ihop med en klon.

/johan

Redigerat av Musiker
Link to comment
Dela på andra sajter

Kebu (oregistrerad)

Själv har jag ägt och testat både B4:an, Clavias Nord Electro (man kan uppgradera Electro 1:an till en Electro 2:a genom att uppdatera softan i den. Det är samma hårdvara) och VK8m:n. Tyckte personligen bäst om VK8m:n, för den har också en förförstärkar- & högtalar-emulator, vilket gör att den låter snäppet mera "vintage" och äkta än både Electron å B4:an. Men alla tre är ju nog superbra hammondkloner och lär alla vara bättre än både OB3 squared och XB1. Däremot lär den nya Viscount-modellen (DB3, uppföljaren till OB3 squared) vara sämre än OB3 squared. Jag testade DB3an på JAM och blev inte alls imponerad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Använder B4 Xpress (lågbudgetvariant med presets) när jag kör live (via V-Stack och LapTop) i reggaebandet Dreadlockboys.

Är väldans nöjd med ljudet måste jag säga, detta duger mer än väl att köra med anser jag. När jag inte orkar bära runt på datorn så kör jag EMU Vintage Keys, finns väl en B3-klon i den också som låter sådäringa. Men B4 Xpress versionen äger och är väldans billig, nu snackar vi leslie också.

Använder ett Audiophile USB för att få ut signalen.

39 EURO för B4 Xpress + att Du kan köpa till extra presetsljud för någon hundring.

Har även kört en 1U PIII 450 MHz dator dedikerad för V-stack + B4 men behövde även kunna köra PRO-53 (finns ju också i Xpress version, liksom DX7klonen).

//Peace MrDoonut @ dreadlockboys.com

Link to comment
Dela på andra sajter

det finns en gratis plugg som heter Phibes som är mer 60-tals orgel.

sedan testade Studio en fransk orgel plugg för några nr. sedan som skulle låta som B3:an, har för mig att den fick bra kritik. har dock glömt namnet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad heter den där "konvolverande" B3 pluggen som låter bättre än Native Instruments B4 ?

Provade den i musikaffär en gång, tyckte den var det bästa jag har hört. Men har glömt vad den hette. Den bygger - hör och häpna - på samplingar istället för s.k. modelling. Den hade inbyggt/samplat reverb också vilket B4 sakande. Den pluggen skulle visst kunna låta/göra ett tvättäkta Hammond "VOFF!"

Ett Hammond "VOFF" är när man bara lägger händerna och kladdar långt ner i oktaverna - med rördist på - och lesliet hinner inte riktigt med och "chuggar" när man trycker till på volympedalen. Varken de digitala klonerna eller pluggarna fixar det idag. Utom denna plugg som jag glömt namnet på såklart!

Tips till er som använder pluggar och lesliesimulator i stereohögtalare:

Förutsatt att ni äger små monitorer och era högtalare är flyttbara, ställ dem emot varandra s a s back to back! Skruva upp och sätt igång lesliesimulator och ni får en bättre bild av "the real thing". Eftersom ni kastar runt ljudet i rummet bättre då

så blir det mer likt ett riktigt leslie. Testa själv vetja!

Men på inspelningen blir det samma sak ändå. Men jag håller med er, Lesliet eller de roterande högtalarna är nästan det som är viktigast att "apa efter" när det gäller att få till bra Hammondljud. En orgelvågform är inte så j-la svårt att härma syntmässigt sett.

/Ove

Posta gärna upp namnet på den om du kommer på vad den heter eller lyckas googla fram det.

Redigerat av brojd
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad heter den där "konvolverande" B3 pluggen som låter bättre än Native Instruments B4 ?

Du tänker kanske på Charlie tror jag den hette. Testades i Studio har jag för mig.. Kan inte kolla vilket nummer för alla mina tidningar ligger nedpackade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den absolut bästa jag har testat är Nord Electro. Och jag har testat en hel del. Både leslie effekten och orgeldelen.

Alla pluggar jag hört hittils är rena skräpet!

Ska också säga att absolut bästa ljudet får man såklart ju om man skaffar sig ett riktigt leslie(riktig hammond känns mindre viktigt). Jag har hittils inte hört en leslieeffekt som ens kommer i närheten av en nice uppmickning av äkta varan. Så om du ska spela in: Satsa på riktigt leslie tycker jag.

Redigerat av BozoBlade
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
Emaj7 (oregistrerad)

Tja! En riktigt bra orgel är Korg CX-3 (OBS! den nya modellen)! Den låter helt underbart. Jag provade en hel del innan jag köpte den (nord electro 2, B4, hammonds egna digitala) och den låter bäst enligt mig. Dessutom är den farligt snygg och skön att spela på. Mer info om CX-3:an + mp3:or hittar du här! Och läs gärna denna recension från musikermagasinet så förstår du vad jag menar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...