Jump to content
Annons

Den bäst producerade skivan ?


suedehead

Recommended Posts

Annons
  • Svar 106
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Tycker om alla Meshuggahs produktioner men speciellt None och Destroy erase improve.

Men ett par av de bästa rockproduktionerna måste, enligt mig, vara Pink Floyds Darkside of the moon och Wish you were here.

Link to comment
Dela på andra sajter

Michael Jackson. HIStory, Dangerous, Bad, Thriller... alla är de otroligt bra mixade. Bruce Swedien lär ju vara en av de bästa ljudteknikerna out there.

Annars gillar jag soundet Pink Floyd fått till på A momentary lapse of reasons.

Link to comment
Dela på andra sajter

BT - ESCM Hela albumet är grymt. Bäst proddade låtarna därpå är Firewater och Flaming June.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad tusan som helt med Yello.. Och Boris och jag har tycke för samma monitorer från JBL också (dom där Dolly Parton ni vet) 😄

Sen får jag väl tacka Bone för han/hennes fina omdömme om Meshuggahs produktioner 😎 (suger åt mig)

Link to comment
Dela på andra sajter

Den bäst producerade skivan ?

själv så tycker jag nog..... hmmm

suede - dog man star - ( ed buller vet vad dynamik är)

metallica - metallica (black album) - ( bästa trumljudet ?)

the beatles - a hard days night - ( vilken värme !)

så vad tycker ni ??

Den bästa produktionen är utan tvekan;

Jeff Buckley - GRACE 😄

Producerad av Andy Wallace

Fantastisk sångare, fantastiska musiker, och en dynamik som överträffar allt jag hört innan och efter.

/R

Link to comment
Dela på andra sajter

Kent - isola

WASP - the crimson idol

Opeth - alla plattor utom de två första.

Typ, typ... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

WASP? Jag har inte hört "the crimson idol" men det är inte svaret man förväntar sig i denna tråd där näsorna verkligen är uppe i vädret. Kul, nu blir jag nyfiken! Undrar om Blackie håller på än?

Ni som är gamla nog kommer kanske ihåg hur vår allas Siewert Öholm i TV grillade Anders Tegner om det omoraliska i att på scen medelst motorsåg ta livet at halvnakna fruntimmer? (blodig var det i alla fall (inte själva TV-debatten)).

Link to comment
Dela på andra sajter

Den bästa skiva jag hört (ljudmässigt) är nog "Lets dance" med David Bowie.

Den låter dessutom bättre på vinyl än många av mina cd.

Sämst är utan tvekan "X-static" med Hall and Oates. Hur man än gör med stereon så låter den ändå som en liten radio man har när ligger och solar.

Link to comment
Dela på andra sajter

En av de bästa är ju Mopeds - And the hills were alive with the sound of Mopeds

Hur man än gör med stereon så låter den ändå som en liten radio man har när ligger och solar.

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
PetePizza (oregistrerad)

Grymt skön skiva som jag måste slå ett slag för är Buena Vista Social Club producerad av Ry Cooder.

Lyssna till exempel på spåret Chan Chan... man måste nästan vara tondöv och ha vaxproppar för att inte hur lätt som helst kunna se hela gänget framför sig i en stor sal sitta o spela o sjunga på sina akustiska instrument... Så himla snyggt!

Brasiliansk jambalaya tjolabahoo folk-musik när den e som bäst! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Den bäst producerade skivan ?

Vad lägger du för definition på "produktion"?

Tänker du mixteknik, premastering eller vadå?

//peAk

Defenitionen på produktion är väl rätt självklar om man jobbar med musik i någon form...

En produktion är en färdig produkt, alltså skivan när den är helt färdig & pressad.

Hade det gällt mixning eller mastring så hade nog frågan varit ställd på ett annat vis.

Förresten, vad är premastering?

Redigerat av Danny Cort
Link to comment
Dela på andra sajter

Basement Jaxx - Rooty

Basement Jaxx grejer är (nästan) alltid tokfräscha och relativt nyskapande, detta blandas med fräscha ljudbilder och det där lilla som är svårt att sätta fingret på.

Håller med.

Men före dem skulle jag nämna Mirwais - Production. Helt otroligt album!

Link to comment
Dela på andra sajter

Den bäst producerade skivan ?

Vad lägger du för definition på "produktion"?

Tänker du mixteknik, premastering eller vadå?

//peAk

Defenitionen på produktion är väl rätt självklar om man jobbar med musik i någon form...

En produktion är en färdig produkt, alltså skivan när den är helt färdig & pressad.

Hade det gällt mixning eller mastring så hade nog frågan varit ställd på ett annat vis.

Förresten, vad är premastering?

Jag fattar iallafall inte... varför inte i så fall bara ställa frågan "vilken är den bästa skivan?"

Premastering är samma sak som de flesta tänker på när de hör "mastering", men man kan kalla det premastering för att inte blanda ihop det med ett steg i mastering-processen då CD-skivan skapas (glass mastering).

//peAk

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste hålla med om Dangerous.. Sjukt bra av Teddy Riley, tänk bara på glaskrosset i "in the closet".

En Svensk ganska ny skiva, Forss Soulhack tycker jag är grym, så även Andreas Tillianders World industries..

Sjukt slick - Phoenix Alphabetical. Grymma triggade trummor..

Tycker även att OK computer passar in här.

I princip ALLA skivor som släpps på ECM, (bl.a. samtliga Keith Jarrett) håller riktigt hög kvalitet. Två av mina absoluta favoriter finns också där, Arvo Pärts "Passio" och "Officium" med Hilliard-ensemblen och Jan Garbarek.. Om ni över huvudtaget gillar klassisk vokalmusik kommer ni gilla de skivorna.

Det var några av mina favoriter, även om alla kanske inte kvalar in i kategorin "bästa skiva", men det var ju inte meningen, eller?

/teknodrom

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

De flesta av Springsteens alla album, och då i synnerhet "Darkness on the Edge of Town"... Sedan har vi förstås Radioheads "OK Computer", Coldplays "A Rush of Blood to the Head" och U2s "The Joshua Tree"....

Link to comment
Dela på andra sajter

Walking in my shoes är grymt proddad... Låter tokfräsch fortfarande fast det är i en genre som ändras fortare än man hinner säga fort.

Maddonas ray of light är också grymt bra proddad.

Toxic så klart... blydshy och avant hittade ett helt nytt sound i en tid när alla sounds finns eller har gjorts.

Michael Jackssons of the wall och thriller... Kan man göra bättre mixar? Trummorna i Billy Jean svänger mer än en serpentinväg (gillar jag liknelser?)

Basment jaxx som nån skrev... sjukt bra proddar.

Pherell är ju grymt bra... och timbaland likaså...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...