Jump to content
Annons

Den bäst producerade skivan ?


suedehead

Recommended Posts

Annons
  • Svar 106
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Nån här sa att den bästa skivan förmodligen är den samma som den bäst producerade? Kanske inte behöver vara så iofs men det stämmer rätt bra för mej med. Men jag kan inte bestämma mej för en utan måste nämna tre, utan inbördes ordning...

Daft Punks "Homework". En klassiker... Första skivan jag köpte för egna pengar, och var delvis vad som fick mej att börja hålla på med musik alls. Liksom, Around the World, Teachers, Da Funk, Oh Yeah, Fresh, Revolution 909, Phoenix, Burnin'... så jävla bra.

Airs "10 000hz Legend". En skiva som folk brukar se på som en svacka i Airs karriär, men jag tycker den så lätt är det bästa dom har gjort. Deras senaste var en besvikelse. 10 000hz Legend är en skiva som faktiskt inte har en endaste dålig sekund, och det är ovanligt.

Teddybears STHLMs "Rock'n'roll Highschool". Lätt den bästa svenska skivan nånsin. Perfekt blandning av punkrockpop och elektronik som tycks ha i princip exakt samma ideal som jag själv. Låtarna är underbart nästan löjeväckande enkla, ta t ex Automatic Lover... den har en tvåtonsmelodi som är exakt likadan på refräng och vers, och ändå svänger den så jävla hårt. Det är fan inte lätt att få till sånt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Om man enbart ser till ljudproduktion (och inte arrangemang etc.) finns det några plattor inom metal som jag tycker är väl värda att peka ut. Dom representerar nya och fräscha infallsvinklar, tycker jag iallafall, och fick massor av efterföljare när dom släpptes. Vissa har redan nämnts i tidigare inlägg men dom är väl värda att nämnas igen 😄

- Tomas Skogsberg: Entombed, Left Hand Path, 1990

- Colin Richardson: Carcass, Necroticism - Descanting the Insalubrious, 1991

- Daniel Bergstrand: Meshuggah, Destroy Erase Improve, 1995

- Fredrik Nordström: At The Gates, Slaughter Of The Soul, 1995

- Ross Robinson: Sepultura, Roots, 1996

... jag har säkert glömt bort några så fyll gärna på...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Dream Theater - Scenes from a memory

Grymt ljud på allt. Skivan genomsyras dessutom påtagligt av bandets grymma förmåga att skriva en sammanhängande story genom hela skivan trots att samtliga i bandet (undantaget Jordan Rudess) skrivit låttexter. 😉

Edit:...kan ju även tillägga att "Scenes from a memory" var det första albumet som bandet producerade själva genom John Petrucci & Mike Portnoy. Personligen tycker jag att musiken växte ett par snäpp rent produktionsmässigt efter detta och jag tror inte jag är ensam om att tycka det...😆

Redigerat av djonas
Link to comment
Dela på andra sajter

Sen får jag väl tacka Bone för han/hennes fina omdömme om Meshuggahs produktioner  😛 (suger åt mig)

?

Jag blir nästan lite arg när jag inte ser att ni har nämnt Opeth - Blackwater Park... Sanslöst grym produktion. Hela skivan har en stark och skön feeling över sig... Det är riktigt så man får goosebumps!

/fredde

Link to comment
Dela på andra sajter

essingen (oregistrerad)
Airs "10 000hz Legend". En skiva som folk brukar se på som en svacka i Airs karriär, men jag tycker den så lätt är det bästa dom har gjort.

håller helt med 10 000hz legend är en fantastisk platta.

andra favoritproduktioner:

bowie: scary monsters

reeperbahn, framför allt peep-show

allt med Aaliyah (timbaland prod)

tito puente - dance mania

man kan hålla på hur länge som helst

Link to comment
Dela på andra sajter

Katla (oregistrerad)

Beatles - Revolver

Beach Boys - Pet Sounds

TSOOL - Welcome to the Infant Freebase

Silverbullit - Citizen Bird

...där är många att välja på

Link to comment
Dela på andra sajter

AndersL (oregistrerad)

"Brushfire Fairytales" med Jack Johnson. Allt låter så sjukt naturligt! Och lyssna på kontrasten mellan mängde rum på trummorna (mycket) och sången/gitarren (torrt!) på låten Bubble Toes.

Sen tycker jag nog "Fallen" med Evanescence är rätt välarbetad. Dave Fortman har lyckats få ihop ett tungt rockband med en stor orkester på ett snyggt sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...