Jump to content
Annons

vad är "Trance" för något?


VED

Recommended Posts

När Trance var Trance skapade man nån rytmisk slinga (Helst något arpeggio), drog ut det över 100000 bars och lekte med cutoffen.

Sen kom folk på att man kunde ha supersaw anthems med söta tjejer som sjunger.

Och vipps - då blev det genast dance 😆

😆 Wörd! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 110
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Är inte trance väääääääääldigt väldigt ute?

Och ganska ofta ganska tråkigt? 😄

Är det inte väldigt ute att _dissa_ trance? Känns rätt gjort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kähä.  🙂

Båda förtjänar ett "wöööörd!" 😆

Du förtjänar ett "wöööööööörd" 🙂

se... vi trancenissar är så snälla mot varandra..

Kärlek..

PLUR!! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man inte kan spela det live så är det inte riktig musik ...eller?

😛

allt går att spela live 😏

Tjae, det blir nog lite svårt att spela mer avancerade appregieringar(?) och smattrande snares utan att använda någon form av sequencing. Men jag skiter fullständigt i att trance inte går att spela live fullt ut. Jag älskar "trance" (elektronisk musik i de flesta olika stiler) och skrattar bara åt alla som trycker ur sig dumma kommentarer som;

*vadå, det är bara trycka på en knapp*

*äh vilken simpel melodi slinga, den repeatas ju bara hela tiden*

*det låter som en tvättmaskin*

Oftast kommer dessa kommentarer från pantade fanatiska hårdrocks guru's av någon anledning också... nån annan än jag som har märkt detta?

f-moll, a-moll och g-dur för vinningen!

Redigerat av expanded
Link to comment
Dela på andra sajter

Om man inte kan spela det live så är det inte riktig musik ...eller?

😛

allt går att spela live 😏

Tjae, det blir nog lite svårt att spela mer avancerade appregieringar(?) och smattrande snares utan att använda någon form av sequencing. Men jag skiter fullständigt i att trance inte går att spela live fullt ut. Jag älskar "trance" (elektronisk musik i de flesta olika stiler) och skrattar bara åt alla som trycker ur sig dumma kommentarer som;

*vadå, det är bara trycka på en knapp*

*äh vilken simpel melodi slinga, den repeatas ju bara hela tiden*

*det låter som en tvättmaskin*

Oftast kommer dessa kommentarer från pantade fanatiska hårdrocks guru's också av någon anledning också... nån annan än jag som har märkt detta?

f-moll, a-moll och g-dur för vinningen!

Har också stött på detta märkliga fenomen, man får nästan alltid kritik av hårdrockare! (Jag generaliserar inte!)

Link to comment
Dela på andra sajter

*vadå, det är bara trycka på en knapp*

*äh vilken simpel melodi slinga, den repeatas ju bara hela tiden*

*det låter som en tvättmaskin*

-moll och g-dur för vinningen!

Fan släng på en riktigt fet kick på det så får du en riktigt fet låt sen! 😛

Nja skämt å sido..

Det är ju den repeterande melodin som är cool, det är ju tvättmaskinen som låter coolt tillsammans med kicken..

Förstår inte varför folk säger att elektronisk musik inte är nån musikstil och att det är bara å trycka på en knapp så blir det nånting..

Jag tror folk är lite rädda för det..

Speciellt dom inbitna hårdrockarna.. Dom använder sitt "aukustiska" till sitt försvar..

In trance we trust 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Yää!

Men för att svara på topicen:

Trance är ett samlingsnamn för flera olika elektroniska musikstiler.

En låt som får mig i trance är en låt som levererar ett skönt groove, ett groove som har hypnotiskt gungande rytmer, pulserande syntar och tunga trummor.

Det behöver absolut inte gå fort, så länge låten levererar en stämmning, atmosfär och något att förvänta sig så är man på språng! Om låten sedan i sin tur står för vad den bygger upp för, så är allt frid och fröjd när detta släpps lös och jag har då i alla fall inga som helst problem att få en känsla av eufori/glädje utan att vara påverkad av diverse substanser.

Dock har jag på senaste tiden haft svårt att hitta klubbar som spelar den form av trance som jag finner mest intressant just nu. 😏

Redigerat av expanded
Link to comment
Dela på andra sajter

Om man inte kan spela det live så är det inte riktig musik ...eller?

🙂

allt går att spela live 😆

Har ni sett Son Kite live så vet ni att trance går att köra live.

De två står å gör musiken på plats. Och till sin hjälp har de tre andra på varsin daor som hjälper dem 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

"Grejen med just namnet trance är för att du skall hamna i ett speciellt tillstånd - iallafall från början var det så. Genom dom upprepande elementen i låten som låter om och om igen och med den springande basslingan. Lyssna på Psy trance eller goa trance så får du hör "riktig" trance."

"Sen kom folk på att man kunde ha supersaw anthems med söta tjejer som sjunger."

Yepps *tummen upp*. Gärna Goa från mitten av 90-talet.. där har vi riktig trance - musik man kommer i trans av 😉 Några förslag på andra klassiker imho;

Traci Lords - Fallen Angel (Perfecto Mix)

Magic Affair - Fire (Trance mix)

Age of Love originalet

Sasha - Xpander

X-Cabs - Neuro

Link to comment
Dela på andra sajter

"Grejen med just namnet trance är för att du skall hamna i ett speciellt tillstånd - iallafall från början var det så. Genom dom upprepande elementen i låten som låter om och om igen och med den springande basslingan. Lyssna på Psy trance eller goa trance så får du hör "riktig" trance."

"Sen kom folk på att man kunde ha supersaw anthems med söta tjejer som sjunger."

Yepps *tummen upp*. Gärna Goa från mitten av 90-talet.. där har vi riktig trance - musik man kommer i trans av 😎 Några förslag på andra klassiker imho;

Traci Lords - Fallen Angel (Perfecto Mix)

Magic Affair - Fire (Trance mix)

Age of Love originalet

Sasha - Xpander

X-Cabs - Neuro

Meh! Psy och Goa var ju inte alls första trancen...

Riktig trance för mig är mer skön och "emotional" än bara malande. Det hr jag techno till 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Madvikins (oregistrerad)
*vadå, det är bara trycka på en knapp*

*äh vilken simpel melodi slinga, den repeatas ju bara hela tiden*

*det låter som en tvättmaskin*

-moll och g-dur för vinningen!

Fan släng på en riktigt fet kick på det så får du en riktigt fet låt sen! :rolleyes:

Nja skämt å sido..

Det är ju den repeterande melodin som är cool, det är ju tvättmaskinen som låter coolt tillsammans med kicken..

Förstår inte varför folk säger att elektronisk musik inte är nån musikstil och att det är bara å trycka på en knapp så blir det nånting..

Jag tror folk är lite rädda för det..

Speciellt dom inbitna hårdrockarna.. Dom använder sitt "aukustiska" till sitt försvar..

In trance we trust 😳

...e inte Trance samma sak som Trance Dance?...(obs buskis)

-Jag har haft en superduktig lead-heavymetal-gitarrist i studion. Känd för att spela fort och kunna en massa skalor samt ha ett otroligt tungt ljud...men spela efter åttondelar i 145 bpm fixade han inte...så jag är lite tveksam till allt hårdrock-jagärenriktigmusikeriallafall-snacket...

-jag gillar dina låtar sundborn

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är meningen att man ska knarka till musiken?

Åfan? Men isf måste man röka brass för att lira reggae, vara stupfull för att lira metall, vara nykterist för att sjunga visor, gå med käpp för att spela dragspel?

Nej du, kan lova dig att om du testar alla på en enda trancefest för alla möjliga illegala substanser och sedan testar alla på stan en vanlig lördagkväll så hittar du troligtvis fler som är påverkade av illegala substanser på stan den vanliga lördagskvällen.

Edit: nae inget...

Redigerat av Cloudsurfer
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Har egentligen inget me vad trance är för något att göra men iaf..

Har märkt att och funderat över hur infected mushroom, tiesto och/eller gms är så hatade.. Trots det, störst i scenen.. Går liksom inte ihop hur man än tänker..

Link to comment
Dela på andra sajter

drok (oregistrerad)
Har egentligen inget me vad trance är för något att göra men iaf..

Har märkt att och funderat över hur infected mushroom, tiesto och/eller gms är så hatade.. Trots det, störst i scenen.. Går liksom inte ihop hur man än tänker..

Alla medelmåttor som hatar framgångsrika musiker skriker högst.

That's why.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har egentligen inget me vad trance är för något att göra men iaf..

Har märkt att och funderat över hur infected mushroom, tiesto och/eller gms är så hatade.. Trots det, störst i scenen.. Går liksom inte ihop hur man än tänker..

Alla medelmåttor som hatar framgångsrika musiker skriker högst.

That's why.

MS Word!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Hoj!

Jag har ingen som helst relation till "trance". Satt just och lyssnade igenom låtarna på www.armadamusic.com

(efter länktips ovan).

Den musiken tycker jag låter extremt mycket house (som jag gillar!).

Anses detta vara trance????

I min värld är trance mycket mindre melodsikt och mycket hårdare (typ goa trance).

Tacksam för upplysning...

Link to comment
Dela på andra sajter

hmm.....kommer ihåg att jag, som gammalt trancefreak, runt 1999/2000 satt i nästan två timmar i studio2 på SAE och lyssnade på In Trance We Trust / DJ Misja Helsloot (eller hur det nu stavas)(nån blå platta) och DJ Stigma....en totalt underbar upplevelse att sitta helt ensam i en nersläckt studio och nästan somna till detta pumpandes på hög volym i deras mainmonitors, tror jag faktiskt hade närfältarna igång samtidigt också....! 😊

....har inte lyssnat på trance sen 2001 typ, men i mitt huvud är det just DET som är trance, den blåa Misja Helsloot-plattan liksom....underbar! Måste rota fram dessa plattor någon dag.

Min enda relation till trance idag är att det är jävligt kul att reta gallfeber på dessa "trance genrepoliser"!! mohahaha!! 😆😛😄😛

Redigerat av Mr Keys
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...