Jump to content
Annons

vad är "Trance" för något?


VED

Recommended Posts

Annons
  • Svar 110
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

  • 2 veckor senare...
Mycket bra och informativa länkar.

http://www.di.fm/edmguide/edmguide.html

http://www.tranceland.org/trance_info.php

Jag har själv haft lite svårt att hålla isär dom olika genren inom trance så då fick jag bli lite klokare i dag också. 🙂

Jag har ju uppnått "gubbålder" och har själv  rötterna i Kraftwerk, Jean Michelle Jarre, Depeche mod (eller rättare sagt Vince Clark), Herbie Hancock etc. Men jag älskar melodisk trance trots att jag är lite väl less på alla dessa uttjatade men stilbildande ljud. TB303 (tusan en platsleksak som egentligen låter apa). TR808/909 baskagge.. Mest lågfrekvent muller med sinustoner. Hoover.. Ett billigt ljud ur en enkel Rolandsynt.. Hmm.

Jag skulle önska att man tog ut spännvidden på ljuden lite mera och vågade göra nån form av new eller exprimental Trance/house också. Musistilen behöver nya stilbildande ljud.. Tycker då jag alla fall

😱

1- Difm guiden är bara på skoj, massa "roliga" fel i den, kör på tranceland beskrivningen istället.

2-Progressive trance + Progressive House är några av de genrer som sysslar med att blanda trance+house så de finns redan. Extra bra är de dessutom 😎. min favorit trance iaf. Dock gillar jag progressive house mer. De experimenterar mer med ljuden där.

Som det ser ut nu är Melodiska trancen väldigt insöad i ASOT ljudet, med andra ord: Skit tråkigt, all melodisk låter nästan likadant

Vad betyder ASOT?

Link to comment
Dela på andra sajter

Katla (oregistrerad)

Men människor!!!! Han heter inte Jean Michelle Jarre...utan Jean Michel Jarre. Ahhh... fan-nojan tog slut. 😎😱🙂

Back on topic:

Var inte Moroder tidigt ute med trance? Jag tänker främst på "From Here To Eternity" plattan. För Jarre och Kraftwerk har väl inte gjort så mycket för trance-genren? Eller har jag missförstått denna genre helt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Gitarrister...de är tydligen såna med uppblåsta egon 😄

Men så är ju världsordningen sådan;

1. Gitarristerna

2. alla andra

😉

Vet inte varför de tror att listan ser ut så...?!

Här kommer den riktiga:

1. Sångarna

2. Alla andra

😄

Tror jag fick en släng av LSD (Lead Singer Disease). 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Trance är väl sånt som dator/synth nördar sysslar med?!

Får väl på pälsen nu men musiker är de ju inte...

Helt rätt, spelar du inte gitarr är du inte musiker.

Heöt ärligt: Det dummaste jag läst 🙂

Undra då vad som definierade musiker innan gitarren uppfanns.

Helt ärligt; Det är rätt festligt att du totalbommar ironin i DDs inlägg 😄

Edit: Svaret på frågan "vad är Trance?": http://www.trancemission-music.com/indexv2.html

😉

Redigerat av Vallhagen
Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket bra och informativa länkar.

http://www.di.fm/edmguide/edmguide.html

http://www.tranceland.org/trance_info.php

Jag har själv haft lite svårt att hålla isär dom olika genren inom trance så då fick jag bli lite klokare i dag också. 😆

Jag har ju uppnått "gubbålder" och har själv  rötterna i Kraftwerk, Jean Michelle Jarre, Depeche mod (eller rättare sagt Vince Clark), Herbie Hancock etc. Men jag älskar melodisk trance trots att jag är lite väl less på alla dessa uttjatade men stilbildande ljud. TB303 (tusan en platsleksak som egentligen låter apa). TR808/909 baskagge.. Mest lågfrekvent muller med sinustoner. Hoover.. Ett billigt ljud ur en enkel Rolandsynt.. Hmm.

Jag skulle önska att man tog ut spännvidden på ljuden lite mera och vågade göra nån form av new eller exprimental Trance/house också. Musistilen behöver nya stilbildande ljud.. Tycker då jag alla fall

😆

1- Difm guiden är bara på skoj, massa "roliga" fel i den, kör på tranceland beskrivningen istället.

2-Progressive trance + Progressive House är några av de genrer som sysslar med att blanda trance+house så de finns redan. Extra bra är de dessutom 😄. min favorit trance iaf. Dock gillar jag progressive house mer. De experimenterar mer med ljuden där.

Som det ser ut nu är Melodiska trancen väldigt insöad i ASOT ljudet, med andra ord: Skit tråkigt, all melodisk låter nästan likadant

Vad betyder ASOT?

a state of trance. Armin Van Buurens radio show på ID&T torsdagskvällar klockan 8

Link to comment
Dela på andra sajter

Trance är allt möjligt nu för tiden.

Absolut Dance skivorna i affären kallar dom för trance.

Grejen med just namnet trance är för att du skall hamna i ett speciellt tillstånd - iallafall från början var det så. Genom dom upprepande elementen i låten som låter om och om igen och med den springande basslingan. Lyssna på Psy trance eller goa trance så får du hör "riktig" trance.

Annars så är väl trance enligt min synpunkt en "main genre" med massa sub genrer inom sig så som "hard trance, prog, psy, goa, melodisk" osv osv..

Link to comment
Dela på andra sajter

Trance är väl sånt som dator/synth nördar sysslar med?!

Får väl på pälsen nu men musiker är de ju inte...

Helt rätt, spelar du inte gitarr är du inte musiker.

Heöt ärligt: Det dummaste jag läst 😕

Undra då vad som definierade musiker innan gitarren uppfanns.

DD gav ett ironiskt svar till classic. Om även classic var ironisk vågar jag däremot inte svara på. 😆

Som det ser ut nu är Melodiska trancen väldigt insöad i ASOT ljudet, med andra ord: Skit tråkigt, all melodisk låter nästan likadant
Vad betyder ASOT?

A State Of Trance

(Armin van Buurens fenomen och koncept. Mixskivor, radiokanal, klubbkvällar osv.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Trance är väl sånt som dator/synth nördar sysslar med?!

Får väl på pälsen nu men musiker är de ju inte...

Helt rätt, spelar du inte gitarr är du inte musiker.

Heöt ärligt: Det dummaste jag läst :rolleyes:

Undra då vad som definierade musiker innan gitarren uppfanns.

Helt ärligt; Det är rätt festligt att du totalbommar ironin i DDs inlägg 😛

Edit: Svaret på frågan "vad är Trance?": http://www.trancemission-music.com/indexv2.html

😉

Bara för att jag svarar behöver inte det betyda att jag inte fortsätter skämta på samma nivå; "Undra då vad som definierade musiker innan gitarren uppfanns."

Men ber om ursäkt om någon tog illa vid sig, ja glömde kanske en till "😉" efter den meningen. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

trance 'a state of mind', musiken ska helt enkelt ge dig en speciell sinnesstämning.

edit: van buuren kan dra nåt gammalt över sig.

NJa alltså... Det är ju inte heller hans fel att trance blev som den är. Han är faktiskt riktigt bra. Men dock inte så jävla speciell som det framstås 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

trance 'a state of mind', musiken ska helt enkelt ge dig en speciell sinnesstämning.

edit: van buuren kan dra nåt gammalt över sig.

NJa alltså... Det är ju inte heller hans fel att trance blev som den är. Han är faktiskt riktigt bra. Men dock inte så jävla speciell som det framstås 😳

Han har ju tillfört en hel del till genren men hans egen musik är väl inte så bra eller? Eller vad vet jag, är inte direkt insatt i 'trance' är mer inslipad på de hårdare grejjerna 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Trance är väl sånt som dator/synth nördar sysslar med?!

Får väl på pälsen nu men musiker är de ju inte...

Helt rätt, spelar du inte gitarr är du inte musiker.

Heöt ärligt: Det dummaste jag läst 😳

Undra då vad som definierade musiker innan gitarren uppfanns.

hahaha WORD! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här skulle kunna vara en enkel beskrivning...

Techno satsar på rytmik i mängder av lager, och alla lager fram och tillbaka och spelar mot varandra. Trance gör samma sak, fast inte med percussion utan med syntslingor i lager och som går mot varandra i rytmiseringen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här skulle kunna vara en enkel beskrivning...

Techno satsar på rytmik i mängder av lager, och alla lager fram och tillbaka och spelar mot varandra. Trance gör samma sak, fast inte med percussion utan med syntslingor i lager och som går mot varandra i rytmiseringen.

Mmm, bra defination

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Det här skulle kunna vara en enkel beskrivning...

Techno satsar på rytmik i mängder av lager, och alla lager fram och tillbaka och spelar mot varandra. Trance gör samma sak, fast inte med percussion utan med syntslingor i lager och som går mot varandra i rytmiseringen.

....Som Jularbo då, fast utan dragspel 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

trance 'a state of mind', musiken ska helt enkelt ge dig en speciell sinnesstämning.

edit: van buuren kan dra nåt gammalt över sig.

NJa alltså... Det är ju inte heller hans fel att trance blev som den är. Han är faktiskt riktigt bra. Men dock inte så jävla speciell som det framstås 😆

Han har ju tillfört en hel del till genren men hans egen musik är väl inte så bra eller? Eller vad vet jag, är inte direkt insatt i 'trance' är mer inslipad på de hårdare grejjerna 😕

Riktigt och riktigt bra kanske är lite fel. Men han har gjort vissa Grymma låtar 😆

Future funland och rätt mkt på hela hans 76 skiva 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Det här skulle kunna vara en enkel beskrivning...

Techno satsar på rytmik i mängder av lager, och alla lager fram och tillbaka och spelar mot varandra. Trance gör samma sak, fast inte med percussion utan med syntslingor i lager och som går mot varandra i rytmiseringen.

....Som Jularbo då, fast utan dragspel 🙂

Jularbo? Låter intressant 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här skulle kunna vara en enkel beskrivning...

Techno satsar på rytmik i mängder av lager, och alla lager fram och tillbaka och spelar mot varandra. Trance gör samma sak, fast inte med percussion utan med syntslingor i lager och som går mot varandra i rytmiseringen.

....Som Jularbo då, fast utan dragspel 🙂

Jularbo? Låter intressant 😛

Beware you must! You drawn to dragspel I sense! Jularbo is the path to the dark side...

yoda.jpg

😉😛

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
När Trance var Trance skapade man nån rytmisk slinga (Helst något arpeggio), drog ut det över 100000 bars och lekte med cutoffen.

Sen kom folk på att man kunde ha supersaw anthems med söta tjejer som sjunger.

Och vipps - då blev det genast dance 😆

Redigerat av Soundborn
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...