Jump to content
Annons

vad är "Trance" för något?


VED

Recommended Posts

Annons
  • Svar 110
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Mycket bra och informativa länkar.

http://www.di.fm/edmguide/edmguide.html

http://www.tranceland.org/trance_info.php

Jag har själv haft lite svårt att hålla isär dom olika genren inom trance så då fick jag bli lite klokare i dag också. 😄

Jag har ju uppnått "gubbålder" och har själv rötterna i Kraftwerk, Jean Michelle Jarre, Depeche mod (eller rättare sagt Vince Clark), Herbie Hancock etc. Men jag älskar melodisk trance trots att jag är lite väl less på alla dessa uttjatade men stilbildande ljud. TB303 (tusan en platsleksak som egentligen låter apa). TR808/909 baskagge.. Mest lågfrekvent muller med sinustoner. Hoover.. Ett billigt ljud ur en enkel Rolandsynt.. Hmm.

Jag skulle önska att man tog ut spännvidden på ljuden lite mera och vågade göra nån form av new eller exprimental Trance/house också. Musistilen behöver nya stilbildande ljud.. Tycker då jag alla fall

😕

Link to comment
Dela på andra sajter

TB303 (tusan en platsleksak som egentligen låter apa). TR808/909 baskagge.. Mest lågfrekvent muller med sinustoner. Hoover.. Ett billigt ljud ur en enkel Rolandsynt..

Hah de ljuden har nog inte använts detta årtusendet iaf! Beror iofs på vilket label man lyssnar på...

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket bra och informativa länkar.

http://www.di.fm/edmguide/edmguide.html

http://www.tranceland.org/trance_info.php

Jag har själv haft lite svårt att hålla isär dom olika genren inom trance så då fick jag bli lite klokare i dag också. 😆

Jag har ju uppnått "gubbålder" och har själv rötterna i Kraftwerk, Jean Michelle Jarre, Depeche mod (eller rättare sagt Vince Clark), Herbie Hancock etc. Men jag älskar melodisk trance trots att jag är lite väl less på alla dessa uttjatade men stilbildande ljud. TB303 (tusan en platsleksak som egentligen låter apa). TR808/909 baskagge.. Mest lågfrekvent muller med sinustoner. Hoover.. Ett billigt ljud ur en enkel Rolandsynt.. Hmm.

Jag skulle önska att man tog ut spännvidden på ljuden lite mera och vågade göra nån form av new eller exprimental Trance/house också. Musistilen behöver nya stilbildande ljud.. Tycker då jag alla fall

🙂

1- Difm guiden är bara på skoj, massa "roliga" fel i den, kör på tranceland beskrivningen istället.

2-Progressive trance + Progressive House är några av de genrer som sysslar med att blanda trance+house så de finns redan. Extra bra är de dessutom 🙂. min favorit trance iaf. Dock gillar jag progressive house mer. De experimenterar mer med ljuden där.

Som det ser ut nu är Melodiska trancen väldigt insöad i ASOT ljudet, med andra ord: Skit tråkigt, all melodisk låter nästan likadant

Link to comment
Dela på andra sajter

...

.. Skit tråkigt, all melodisk låter nästan likadant...

precis som progressive house? lr precis som pop? lr rock? lr tango?

fattar inte riktigt är du den allsmäktige genre-kunnaren som vet vilka genres som låter likadant och vilka som är mer experimentella...

Link to comment
Dela på andra sajter

...

.. Skit tråkigt, all melodisk låter nästan likadant...

precis som progressive house? lr precis som pop? lr rock? lr tango?

fattar inte riktigt är du den allsmäktige genre-kunnaren som vet vilka genres som låter likadant och vilka som är mer experimentella...

WUT!?!?

alltså... Jag försökte bara vara snäll å ge min bild på det hela inte å diktera nån ide på nåon, finns ingen anledning att vara "stöddig" nu.

De flesta som lyssnar på trance brukar ju ge som svar att melodisk-trance har blivit insnärjad i Asot träsket. och när man lyssnar på det så låter det faktiskt så enligt MITT TYCKE. De progressive genrerna har för tillfället mer att ge inom variation än melodisk, och jag antar att de är mer experimentella eftersom de var så de uppkomm. Visst har väl även de blivit lite monotona ibland men inte lika som melodisk---->tycker jag...

Om de nu var jag som uppfatades som dumihuvet eller störd eller nånting så flåt mig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm....tycker nog inte att jag är insnöad i allafall

men däremot ganska så långt i från den musik ni beskriver.

Är väl själv i gubbåldern som "hegobald":-)) lyssnade på Kraftv,

Jean Michelle Jarre, Vangelis etc.Det fanns en grupp som hette

(heter) Triumvirat som skilde sig en del från annat då det begavsig

Det är så mycket tekniksnack vilket förvirrar en smula i bland

när man pratar om att skapa musik,hur man än vrider frågorna

så nog f.. blir det maskinvaru snack vilket i sig är ett måste men

musiken kommer liksom efter känns det som....

Hur som helst så tacker jag för hjälpen, har varit inne och läst

men säger bara att "Väggen e klar"

Ved

Link to comment
Dela på andra sajter

...

.. Skit tråkigt, all melodisk låter nästan likadant...

precis som progressive house? lr precis som pop? lr rock? lr tango?

fattar inte riktigt är du den allsmäktige genre-kunnaren som vet vilka genres som låter likadant och vilka som är mer experimentella...

WUT!?!?

alltså... Jag försökte bara vara snäll å ge min bild på det hela inte å diktera nån ide på nåon, finns ingen anledning att vara "stöddig" nu.

De flesta som lyssnar på trance brukar ju ge som svar att melodisk-trance har blivit insnärjad i Asot träsket. och när man lyssnar på det så låter det faktiskt så enligt MITT TYCKE. De progressive genrerna har för tillfället mer att ge inom variation än melodisk, och jag antar att de är mer experimentella eftersom de var så de uppkomm. Visst har väl även de blivit lite monotona ibland men inte lika som melodisk---->tycker jag...

Om de nu var jag som uppfatades som dumihuvet eller störd eller nånting så flåt mig!

Om du söker en ursäkt kan du lika gärna ge upp... förstår inte varför folket på detta forumet är så jävla rädda för diskusioner... de som säger att melodisk trance är insnärjd i asot-träsket är sånna som bara lyssnar på asot... alt. TATW. Jag har absolut inget emot progressive house/trance, snarare tvärtom.. vill bara ha en vettig diskussion med nån som verkar vara insatt. Progressive trance har sina för- och nackdelar... t.ex Probspot.. visst... Foreplay och I Kill For You-remixen e helt underbara... men sen använder han samma jävla mall till 3-4 låtar innan han byter ett par samples och möjligtvis basljud- och rytm... blir lite trist. Likadant med Andy Moor, hans klockrena remix på Find, remixen på Crayons tillsammans med Leama och Fact over the Matter också med Leama, är underbara verk. Halcyon och ett par remixer efter den är bara ripoffs på sig själv...

Liknande är det med Melodisk trance... finns ett par artister som producerar helt underbara låtar, Kyau vs. Albert ligger högt upp på min lista för tillfället. Sen finns det tyvärr artister som proddar miss efter miss de senaste... *host* armin *host* tiesto *host* ferry *host*.

Sen finns det ingen anledning att be om ursäkt för att man är mentally retarded... om du nu är det... 🙂

Ska sova nu, var slitsamt på jobbet 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har absolut inget emot progressive house/trance, snarare tvärtom.. vill bara ha en vettig diskussion med nån som verkar vara insatt.

Oke! då fattade jag fel.

Som du säger så finns de ju de som "kopierar" sig själva å håller på. Min första tanke gick direkt till ron van den beuken. Timeles och remixen på Blank & Jones - forrest. Hur skilljerlåtarna sig förutom tonlägen och nån liten rytm? Illa när de gör så.

Annars brukar jag inte lyssna på många låtar av samma artist. Lyssnar mest bara på det jag tycker är bra. å de brukar bli en varierad samling av artister. Finns väl vissa jag tycker håller fin kvalle rakt igenom utan att kopiera sig själva.

Nu kanske jag inte är sådär jätte updaterad inom trance, har mest gått över till house, men tendensen jag såg när jag slutade lyssna på melodisk var åt asot hållet, de är väl antagligen som du sa då: Jag brukade mest lyssna på asot 🙂...

Sen att jag slutade gilla Melodisk av andra anledningar hör inte till...

Progressive musiken han jag inte direkt tröttna på utan andra saker blev mer intressanta men den tyckte jag iaf hade mer variation. Men visst, många låtar påminde om varandra

Sen finns det ingen anledning att be om ursäkt för att man är mentally retarded... om du nu är det...

Muahahaha! Lite störd kan man väl vara 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Beror väl helt på vilken sorts "trance" du vill ha. Det har väl fått namnet just "Trance" för att de harmoniska melodierna, de rythmiska percsen och den tuggande basen tillfredställer dig och du hamnar i en sorts "Trance" om du nu är en sådan människa. Sen finns det en massa olika stilar i den elektroniska musiken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Beror väl helt på vilken sorts "trance" du vill ha. Det har väl fått namnet just "Trance" för att de harmoniska melodierna, de rythmiska percsen och den tuggande basen tillfredställer dig och du hamnar i en sorts "Trance" om du nu är en sådan människa. Sen finns det en massa olika stilar i den elektroniska musiken.

Ett tomtebloss, sen en sväng om med en dervisch

kan ju vara det samma kanske

har aldrig dansat till "Trance" men vet vad det är nu

det är väl det att jag aldrig tänkt på vad det kallas det jag hör

Har själv några filer med just denna stil...men det här med benämningar

kan bli lite mycket i bland när man inte är så involverad

i det man hör....hänger med ganska dåligt vad allt kallas i dag.

Det låter som jag är 100 men faktum är att kommer den en stil så genererar det till10 till..så... ja du fattar.

ved

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Jag skulle önska att man tog ut spännvidden på ljuden lite mera och vågade göra nån form av new eller exprimental Trance/house också. Musistilen behöver nya stilbildande ljud.. Tycker då jag alla fall

🙂

Jag försöker själv fixa lite nytt stuk till trancegenren. Av någon lustig anledning tycks det ha blivit någon dum standard idag att man bygger upp en låt i 3 minuter, för att sedan kör någon helt annan melodi i typ 1-2 minuter utan trummor, för att sedan återgå till monotont dunkande i resterande 2-3 minuter. Skitdumt!

I en av mina låtar tex avslutar jag en låt med rhodes, och kastar in lite akustiska gitarr plock här och där.

Ni får gärna tycka till om jag lyckats med detta 🙂

Har postat i demoforumet!

Ska passa på att fixa en introduktion av mig senare idag, verkar vara ett mycket trevligt forum detta!

Redigerat av Drik
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Lustigt att försöka definera en musikstil som är så bred som trance.

Till och börja med så finns; Old school trance(fastracker), Deep Trance, Progesiv Trance, Psy Trance, Hard Trance & Tech Trance! (jag har säkert glömt å missat några)

Men för att göra det lite enkelt, kan man säga så här...

Det är dansmusik som går med en jämn bastrumma i 4/4 i ett varierande tempo(bpm) mellan 130-145 beroende på stil. Oftast är det bara de vanligaaste trum ljuden som används (kick, stängd/öppen hihat, clap lr snare & nån conga/bongo/tom). Istället knocentrerar de sig på utasvävande melodier med synthar av olika slag. Mycket mer synth ljud, Som en historia som blir berättad i musik.

Några stora namn inom trance... Etnica, Infected Mushroom, Astral projection, Hux Flux, Kox Box, Hallucinogen, Sun Project & Son Kite + en massa fler!

ronny.Q

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Kort o gott, för mig är trance en aningen snabbare variant av dance, där man tillåts extremt stora möjligheter inom melodisk progression?

Iaf, det är trance för min del, synthiga ljud där man kan ha i stort sett vilken melodi man känner för. Bara den har synthar, en 4/4 beat o en go bassline 🙂

Det är mer utmaning i den tekniska biten än i att lära sig spela instrument. Givetvis har alla genrer sina svårigheter och det finns ingen som är "minst musikalisk" i min mening..

Redigerat av Drik
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...