Jump to content
Annons

vad är "Trance" för något?


VED

Recommended Posts

Trance är från början några storheter som :

Oliver Lieb

Jens Mahlstedt

Paul Schmitz-Moormann

Matthias Paul

Jörg Stenzel

Torsten Stenzel

Matthias Hoffmann

Ralf Hildenbeutel

A.C. Boutsen

Stevie B-Zet

Vernon Jerome Price

Gerald Becker

Sven Väth

Markus Deml

Michiel van der Kuy

Phil Radford

Piet Bervoets

Benno de Goeij

Ingo Kunzi

Orkar inte skriva mer namn... =)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...
Annons
  • Svar 110
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Trance är från början några storheter som :

Oliver Lieb

Jens Mahlstedt

Paul Schmitz-Moormann

Matthias Paul

Jörg Stenzel

Torsten Stenzel

Matthias Hoffmann

Ralf Hildenbeutel

A.C. Boutsen

Stevie B-Zet

Vernon Jerome Price

Gerald Becker

Sven Väth

Markus Deml

Michiel van der Kuy

Phil Radford

Piet Bervoets

Benno de Goeij

Ingo Kunzi

Orkar inte skriva mer namn... =)

The KLF?

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
trance är hmmm hjärndödt ?

...

Trance är när man rökt Salvia Divinorum och man upplever kosmiska saker ute i rymden :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Hoj!

Jag har ingen som helst relation till "trance". Satt just och lyssnade igenom låtarna på www.armadamusic.com

(efter länktips ovan).

Den musiken tycker jag låter extremt mycket house (som jag gillar!).

Anses detta vara trance????

I min värld är trance mycket mindre melodsikt och mycket hårdare (typ goa trance).

Tacksam för upplysning...

innan 1999 var det mer åt det mindre melodiska och goa liknande stilen som gällde. Sen dök producenter som Ferry Corsten m.fl. upp vilket resulterade i ny trance stil:

http://www.youtube.com/watch?v=90fSsKTJA20

många, otroligt många tranceproducenter har börjat göra electrotrance och tech trance. Resultatet har blivit att mycket av dagens trance låter, precis som du säger, som house (kanske lite snabbare house). Många räknar ju deadma5 som en av be bästa trance producenterna, trots att det mer låter som progressive house...

http://www.youtube.com/watch?v=YnEUfeiSKt0

Men de finns folk som fortfarande håller fanan högt:

Carl B (tror han är/var medlem här) är stor just nu och en av tiestos favvisar http://www.myspace.com/carlbmusic

Airbase har klockrena produktioner http://www.airbasemusic.com/

Joni Ljungqvist är också stor http://www.jpl-music.com/

Link to comment
Dela på andra sajter

Och jag som trodde att Trance (ut-ryckt och helt oberoende av ordet trance i övrigt) var en förkortning på en musikstil avsedd för icke-musiker ( eftersom t.ex ackord blir för avancerat att analysera i så pass små hjärnor som icke-musiker har) som med dess rytmiska och repetitiva bakgrund var att sätta de dansande i en slags tranceliknande tillstånd.. Vilket iof snabbare nås med diverse droger som alkohol, nikotin och andra betydligt mer olagliga former av droger. Ett trancetillstånd helt enkelt. Inte helt olikt de rytmiska danser som utfördes på Afrikas steppmarker från minst 1000 år tills nu... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

techno och trance är väl samma sak?

Kort svar: Nej.

Techno är (ännu?) mer monotont och består ofta av nästan enbart trummaskiner:

http://www.youtube.com/watch?v=2X4gGAtKRqM...feature=related

Stilen funkar väldigt bra live och en hel del techno-djs har med sig trummaskiner mm för att kunna bygga låtarna live. Ableton live är tydligen en stor techno favvis.

Trance bygger på att det finns en refräng. Trance har dock sitt ursprung i techno och house. Låtbyggnaden är ofta "build up", "break", refräng. En personlig gammal favorit som exempel (f.ö. så tror jag att han gjorde den i Reason):

Men går man bakåt i tiden så flyter genrerna ihop.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kort o gott, för mig är trance en aningen snabbare variant av dance, där man tillåts extremt stora möjligheter inom melodisk progression?

Iaf, det är trance för min del, synthiga ljud där man kan ha i stort sett vilken melodi man känner för. Bara den har synthar, en 4/4 beat o en go bassline 😲

Det är mer utmaning i den tekniska biten än i att lära sig spela instrument. Givetvis har alla genrer sina svårigheter och det finns ingen som är "minst musikalisk" i min mening..

Trance är dansmusik liksom bugg och foxtrot men bara snabbare och fläskigare bas och mera digitala trummor!
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Är inte trance väääääääääldigt väldigt ute?

Och ganska ofta ganska tråkigt? 🙂

Nej det kan man inte säga. Trance är en gigantisk genre som består av många subgenres. Och är en genre som kommer att stanna kvar till skillnad från dance (tillexempel eurodance) som alla stutat med nu (nog det du tänker på). Men den har en del problem med standardisering. (am f c g i den eller annan tonart eller bara ett ackord men finns undantag) (Det gör att det låter otroligt bra för vissa. Men vissa uppfattar det som man dratt igång en tvättmaskin och spelat in). Men jag tycker det är en fantastisk genre och har börjat producera lite i den. Ska nog lägga upp en låt snart)

Redigerat av DJBlackfox
Link to comment
Dela på andra sajter

För mig är trance den trancen med stora supersaw paddar och starka melodier.

Sen hur ni goa-gossar ser på den saken bryr jag mig inte så mycket om, det är ju oxå en stil inom trance, ellerhur? 😄

Nu så gör ju de flästa någon 90% housegrej och kallar det för trance, men det är inget för mig.

Sidechain kan ju ge ett skönt gung i låten, men när precis allt blir Eric Prydz så blir det ju tråkigt att lyssna på (tycker jag iallfall). Sen så finns det ju "commercial trance" som jag hellre skulle vilja placera som någon under genre till dance.

Så finns det ju små basshunter wannabes som säger att de gör "techno/trance"... nej tack.

Det hela kan ju diskuteras, men enligt mig så är supersaw stilen och anthem trance bäst 😄

Jag är nog ingen sån som följer tränder i musik utan lyssnar på det jag gillar, på 90-talet kom nog de bästa trance låtarna.

Vad tycker ni om för någon trance?

Själv har jag favoriter som Yahel - Voyage, Pervading Call - Destiny, Chicane - Offshore

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis som i alla andra genre-djunglar så byts olika stilar ut mot olika namn. T.ex Vad dom kallade för Rock på 50 talet är vad vi idag kallar för "Pop". Men ni förstår vad jag menar.

Jag själv har varit en trance(are) men har helt enkelt lyssnat mig trött på genren. Som många säger så har den blivit väldigt "tråkig".

Jag har gått över till tech-house/electro house som är lite snedvridet och enligt min högst personliga åsikt så känns det som genren som är mest innovativ.

Finns ett par bra svenska producenter t.om. John Dahlbäck, Bloody Beetroots och DaDa m.fl.

Egentligen stör jag mig inte på folk som inte har kunskap om Elektroniska-genrerna men när någon säger (Oftast hårdrockare, som någon poängterat) Att det är bara blipblop och allt låter samma. Då kan man få akta trådarna lite ibland 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...